D&D DnDs framtid

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
TLDW: WOTC försöker få oss att flytta våra klagomål från det offentliga rummet till deras survey där de kan gömma undan och ignorera all feedback och låtsas att alla är glada.
Oj, det var en tunn soppa. Konspirationsteorierna var bättre i förrgår.

Men, visst, det gäller ju att maxa antalet tittningar medan frågan är het.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
DnD shorts lyfter fram en teori (eller potentiellt direkt insiderinformation) som sätter WOTCs senaste utalande i ett lite mer suspekt skimmer.


TLDW: WOTC försöker få oss att flytta våra klagomål från det offentliga rummet till deras survey där de kan gömma undan och ignorera all feedback och låtsas att alla är glada.
Jag får nog lägga till att alla som varit inblandade i att skriva deras svar på de här sakerna hittills får sparken också. Jösses. *suckar*
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Det går ingen nöd på dem som spelar D&D, det finns sisådär hur mycket som helst material att tillgå att man kan spela rollspel på heltid och ändå ha livet ut. Däremot så tycker jag synd om dem som inte kommer ha nåt att skriva eller diskutera angående D&D när det här är förbi utan återvänder till de spel de verkligen bryr sig om och spelar.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Vad jag förstått så har DnD Shorts ett rätt högt anseende gällande trovärdighet, sett andra stora namn som uttryckt det och hänvisat till honom i denna soppan.
Ja, men det finns också stora namn manar till källkritik och sans i detta. Morrus säger så här:

Morrus said:
If you watch a lot of YouTube videos, you may be aware that there's a narrative going around, with 'anonymous' sources that contain Machievellian quotes about how WotC ignores survey feedback, and uses it as some kind of trap to keep discussion off the internet.

We're all unhappy with WotC and its approach to the current licensing situation, and we're all concerned about the fate of the third-party D&D publishing industry which supports hundreds, if not thousands, of creators and small publishers. I'm worried, and afraid for the fate of my little company and those who rely on me to pay their rent, bills, and mortgages.

But it's important to stay factual.

[...]

And of course, all this fracturing of the 'resistance' only weakens the position of those who are working against the de-authorization of the OGL. The more click-bait nonsense out there, the less seriously anybody takes the real issues which affect real people.
Och jag citerar ju detta för att jag håller med. Jag tycker stämningen på sina håll är väl hysterisk, stora och hårda ord kastas lättvindigt omkring, och konspirationsteorierna och click-baitsen haglar, källkritiken sparar vi till någon annan gång för den ger inga likes och inga views.

Kanske är det för att jag är historiker. Om några årtionden kommer vi ha rett ut det här, med ordentliga källor och källkritik.

Ska vi vakta WotCs som hökar, och använda vår konsumentmakt mot dem om den nya OGLn suger? Absolut.
 
Last edited:

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Jag får nog lägga till att alla som varit inblandade i att skriva deras svar på de här sakerna hittills får sparken också. Jösses. *suckar*
Så klart. WotC är ett kreativt företag och alla vet att kreativitet frodas som bäst när de anställda går på äggskal för att minsta blunder gör att man förlorar jobbet.

Übereil
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Och appråpå det har DnD-shorts gjort ett uttalande (på twitter) att han nu fått motsägelsefulla uppgifter i frågan om feedbacken faktiskt läses och påverkar, och allt från källor han anser pålitliga.

Hur som finns ingen anledning att begränsa sig till WOTCs fomulär, utan det ärbara att fortstätta göra sin röst hörd tills de kommer med en vettig lösning.
 
Last edited:

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
WotCs enkäter består normalt av två delar:

En del där man kryssar för rutor (t.ex. ja/nej, eller vad man tycker på en skala 1-5).
En del där man får skriva fritext.

Alla som arbetar med datorer vet:
- Det är förhållandevis lätt att skapa statistik från formulär där folk kryssar i svar - så det använder WotC.
- Det tar enormt lång tid att låsa vad folk skriver (tror ni verkligen att jag orkat läsa alla 600 poster i den här tråden?) - så det använder inte WotC.
För mig är detta en ickefråga och jag trodde allvarligt att alla alltid vetat om detta.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
- Det tar enormt lång tid att låsa vad folk skriver (tror ni verkligen att jag orkat läsa alla 600 poster i den här tråden?) - så det använder inte WotC.
För mig är detta en ickefråga och jag trodde allvarligt att alla alltid vetat om detta.
Detta gäller inte i de fallen jag har arbetat med enkätinsamling. Nu har jag inte gjort det för WotC, så jag kan ju inte säga hur det är i detta fall, men om resonemanget gäller generellt kring svarsalternativ med fritext så kan jag dementera det.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Detta gäller inte i de fallen jag har arbetat med enkätinsamling. Nu har jag inte gjort det för WotC, så jag kan ju inte säga hur det är i detta fall, men om resonemanget gäller generellt kring svarsalternativ med fritext så kan jag dementera det.
När vi gör enkäter är det fritextsvaren som är guldgruvorna. :) Herregud vilken inblick i folks liv man kan få av sånt.

Sen hur WotC gör, det har jag ingen aning om.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
När vi gör enkäter är det fritextsvaren som är guldgruvorna. :) Herregud vilken inblick i folks liv man kan få av sånt.

Sen hur WotC gör, det har jag ingen aning om.
Om man följer länken i post #589 så kan man där hitta uttalanden från två personer som jobbar eller har jobbet på WotC som bägge säger att de själva har läst fritextsvar och att många andra också har gjort det. Ryktet om att WotC av någon anledning skulle samla in tiotusentals fritextsvar per enkät (det har varit många och det kommer att komma många fler) för att bara strunta i dem avfärdas. Och varför skulle WotC inte läsa dem, i jakt på tankar, trender, idéer?

Om de inte läser dem skulle det ju bara vara en tidsfråga innan en nuvarande eller fd anställd avslöjade detta, och då skulle folk bli arga och besvikna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
När vi gör enkäter är det fritextsvaren som är guldgruvorna. :) Herregud vilken inblick i folks liv man kan få av sånt.
Ja, jag gör samma sak med enkäter etc vi gör inom skolan. Jag älskar fritextgrejerna, brukar mer eller mindre strunta i de andra. De rent statistiska frågorna säger ju knappt nånting, och för att få reda på vad de egentligen betyder måste man ändå diskutera resultaten med de som gjorde enkäten.

Nej, det tar inte lång tid att läsa vad folk skriver. Eller, det beror såklart på vem som läser. Jag läser snabbt, så för mig går det snabbt. Tillhör man de som tycker läsning är jobbigt och/eller svårt, eller som helt enkelt läser långsamt, så går det såklart långsamt.

//Krank, har läst alla svaren i tråden trots att han inte ens egentligen är så intresserad av ämnet.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
På tal om rykten som sprids av upphetsade människor på (bland annat) YT (som tävlar i tävlingen ”vem kan utmåla WOTC som ondast, och använda värst adjektiv om dem”) har WOTC idag Twittrat följande:

Hey, everyone. We’ve seen misinformation popping up, and want to address it directly so we can dispel your concerns.

Rumors of a $30 subscription fee are false.

No one at Wizards is working on AI DMs. We love our human DMs too much. If you’re looking for a DM, we suggest heading to our Discord where DMs and parties are looking for players.

We have designers whose core job it is to compile, analyze, and then act upon your feedback. Your feedback has made the game better over the past decade, and your feedback is central to D&D’s future.

Homebrewing is core to D&D Beyond. It's not going away, and we're not going to charge you for it. Your homebrew is, and always will be, yours. We’ve always been excited to see your creations both on and off D&D Beyond!
Som Morrus på ENW säger, är det en sak som sticker ut här: WOTC har inte sagt något om OGL 1.0a:s framtida status. Och den har man väl inte sagt något om i de två ursäkterna heller?
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Som Morris på ENW säger, är det en sak som sticker ut här: WOTC har inte sagt något om OGL 1.0a:s framtida status. Och den har man väl inte sagt något om i de två ursäkterna heller?
Nä det är det som är kruxet. Just det de inte säger något om är det som "alla" vill att de säger något om.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Nä det är det som är kruxet. Just det de inte säger något om är det som "alla" vill att de säger något om.
Känslan jag får av allt detta är att Wizards backar på alla punkter de har blivit kritiserade på - men de kommer att driva igenom en ny, sämre, "öppen" licens. Och så hoppas man att fansen kan svälja det. Och då är det väl en stor risk att en ny licens hamnar i domstol och att hela 3pp-världen hamnar i något slags limbo medan de juridiska kvarnarna mal på ett till två år.

Den som lever får se!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Och då är det väl en stor risk att en ny licens hamnar i domstol och att hela 3pp-världen hamnar i något slags limbo medan de juridiska kvarnarna mal på ett till två år.
Ja, risken är stor för det. Intressant är att Lisa Stevens som grundade och äger Paizo tydligen är väldigt resursstark (läs "rik") så hon har råd att gå till domstol mot WotC och det har pratats om det pågått sådana diskussioner inom Paizo.
 
Top