D&D DnDs framtid

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,086
Location
Göteborg
Det finns en del sneaky formuleringar kvar.
Den här slog mig som... vänta nu, det är inte vad vi brukar mena med det ordet. väl?

" irrevocable (meaning that content licensed under this license can never be withdrawn from the license)."
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Efter att ha satt mig in lite mer i allt är det fortfarande väldigt mycket som inte är bra, en hel del som verkar oärligt, och vissa saker är eventuellt direkt vådliga. Framför allt är det klurigt att förstå vad det innebär och vad villkoren faktiskt är.

I dagsläget hade jag varit extremt skeptisk till att publicera material åt dem.

Lyckligtvis är jag ju inte med i målgruppen. Jag är mer inne på det här spåret:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Efter att ha satt mig in lite mer i allt är det fortfarande väldigt mycket som inte är bra, en hel del som verkar oärligt, och vissa saker är eventuellt direkt vådliga. Framför allt är det klurigt att förstå vad det innebär och vad villkoren faktiskt är.

I dagsläget hade jag varit extremt skeptisk till att publicera material åt dem.

Lyckligtvis är jag ju inte med i målgruppen. Jag är mer inne på det här spåret:
På bilden ser D&D ut som en stabil borg från framsidan, men om man går runt ser man att det bara är en fallfärdig ruin. Är det en del av metaforen? :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Är detta ett skämt? Eller släpper WoTC DnDs core som Creative Commons? Det är ju fantastiskt isf.

Njaaaa..... De släpper regelmotorn som Creative Commons. Inte spelexempel, inte världsbyggen, osv.

Det argumenteras att det inte går att patentera spelregler, och eftersom det är just regelmotorn de släpper så ... betyder det ingenting? Kanske? Därom tvista de lärda. :-D
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Njaaaa..... De släpper regelmotorn som Creative Commons. Inte spelexempel, inte världsbyggen, osv.

Det argumenteras att det inte går att patentera spelregler, och eftersom det är just regelmotorn de släpper så ... betyder det ingenting? Kanske? Därom tvista de lärda. :-D
Det gör väl deras "uttryck" av reglerna tillgängligt? Dvs man kan använda deras faktiska formuleringar om man vill, istället för att behöva skriva m allting. För texten är fortfarande copyrightad även om inte regelkoncepten är det. I teorin.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,322
Njaaaa..... De släpper regelmotorn som Creative Commons. Inte spelexempel, inte världsbyggen, osv.

Det argumenteras att det inte går att patentera spelregler, och eftersom det är just regelmotorn de släpper så ... betyder det ingenting? Kanske? Därom tvista de lärda. :-D
Ja, detta kanske främst är ett sätt att dra ner brallorna på Paizo och Kobold. Men frågan är väl vad som ingår i core-rules? Om namnen på alla characteristics ingår, hela färdighetslistan, proficiency bonus osv - kommer det göra det väldigt enkelt för folk att släppa 5e-liknande spel under CC. Exempelvis borde Symbaroum 5e kunna använda CC då, eftersom det spelet ändå inte har med varken "owlbears" eller "magic missilies", etc.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Här är mina lekmansåsikter om utkastet itll OGL 1.2

###

I början av januari kom en läcka med OGL 1.1
Som jag förstod det var det ett dokument som skickats till stora tredjepartsföretag och skulle ha varit underskrivet 13 januari 2023.
Sedan dröjde det lååång tid innan WotC kommenterade.
När väl WotC kommenterade sades det att det inte alls var ett slutgiltigt dokument, utan ett utkast.
Om det nu var ett utkast, varför kallas det nya dokumentet för "utkast till OGL 1.2" och inte "reviderat utkast till OGL 1.1"?

###

I WotCs första kommentar sades att anledningen var att WotC vill förhindra hatiskt och sexistiskt innehåll.
Folk sa att det var bullshit.
Nu när jag läser utkastet till OGL 1.2 tror jag att det delvis stämmer.
Det är delvis LaNasas och nuTSRs fel att vi får den här nya licensen.

###

Det låter jättebra att core rules blir Creative Commons, men vad betyder det?
Jag tycker att det låter som "business as usual", d.v.s. att alla OGL-böcker kommer fortsätta att vara lagliga, men många på nätet verkar tycka att det fortfarande inte är tillräckligt starkt formulerat.
Jag väntar tills fler jurister läst igenom och yttrat sig om utkastet.

###

År 2000 när DnD3 kom så släpptes TVÅ licenser: OGL och d20.
d20-licensen lät producenter sätta på en d20-logga på sina produkter så man visste att de var kompatibla med DnD3.
I gengäld fick innehållet inte visa kvinnliga bröstvårtor och "badrumsaktiviteter", samt att minst 5 % av innehållet måste vara öppet och få användas av andra.

När DnD4 kom drogs d20-licensen tillbaka och man fick inte längre sätta WotCs d20-logga på sina produkter.
Den ersattes av en ny licens som nästan var oanvändbar, med resultatet att det inte kom några tredjepartsprodukter.

När DnD5 släpptes fanns bara OGL-licensen, samt en SRD som faktiskt gick att använda.
Det dröjde något år, men sen började det komma tredjepartsprodukter till DnD5.
Observera att att både 4:e och 5:e versionen av DnD bara heter "Dungeons & Dragons". 4 och 5 är något som vi användare hittat på.
Nu verkar de flesta tredjepartsproducenter ha enats om att man skriver "kompatibelt med 5E" på sina produkter.
Eftersom detta är något som tredjepartsproducenterna hittat på själva har WotC ingen som helst kontroll över detta.

Jag får uppfattningen att WotC försöker göra OGL 1.2 så den täcker både OGL 1.0a och d20-licensen.
Dels innehåller den ett stycke om att man får använda DnDs copyrightskyddade &-tecken som logga på sina böcker för att visa att de är kompatibla med nya ONE DnD.
Dels innehåller den skriverlser som liknar "badrumsaktiviteterna" från d20-licensen, för att få bort hatiskt och sexuellt material.

Grejen är att för 20 år sedan kunde man välja:
- Antingen följde man både OGL och d20-licensen och satte d20-loggan på sin bok.
- Eller så struntade man i d20-loggan och kunde t.ex. ha med sexuellt material. Exempel på detta är Book of Erotic Fantasy och Conan.

Det betyder att saker som Book of Erotic Fantasy inte får ges ut längre.

###

I utkastet står det att VTT går under en annan licens.
Det betyder att det mesta bråket om licens-pengar och royalties kommer att flyttas till VTT-licensen.
Det betyder att roll20s "DnD 5th Edition Compendium" antagligen inte kommer att finnas kvar.

Helt klart är att WotC INTE vill ha någon konkurrens på VTT-marknaden och att det är på DnD Beyond de räknar med att tjäna pengar.

###

Något som fortfarande är oklart för mig är vad man får och inte får använda.
Av vad jag vet är den här sajten "laglig"

Men det finns andra sajter som innehåller "allt" och som jag använder frekvent.
Jag talar inte om piratsajterna där man laddar ner böcker.
Jag talar om sajter som lagt upp alla raser, klasser, spells, monster o.s.v. som HTML-sidor, precis som d20SRD ovan.
Dessa sajter har alltid varit i gråzonen för vad som är lagligt/olagligt så jag avstår från att länka till dem.
De har dock funnits i flera år och WotC måste känna till dem, men har aldrig gjort något (av vad jag vet) för att få bort dem.

Frågan är om de får finnas kvar?

###

Det ska bli intressant att se vad tredjepartsproducenterna tycker.
Kommer de att acceptera den nya OGL:en, eller kommer de att hoppa över till den alternativa ORC-licensen istället?
Jag tror att om WotC hade gjort OGL 1.2 från början hade folk tyckt att det var OK.
Nu började de dock att skicka ut OGL 1.1 till tredjepartsproducenterna, ett dokument som var under NDA och som skulle ha skrivits under 13 januari.
Jag tror att klåparna i WotCs ledning brännt allt förtroende och att producenterna kommer att byta från OGL till ORC.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Jag tror att klåparna i WotCs ledning brännt allt förtroende och att producenterna kommer att byta från OGL till ORC.
Hoppas att D&Ds aktie har sjunkit permanent i folks ögon, även om jag inte är övertygad om att det är någon jättevinst att Paizo hyllas som Messias.

Jag är dock mer pessimistisk och gissar att folk kommer att gå tillbaka till att spela och skapa till D&D – särskilt om filmen går bra.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Är detta ett skämt? Eller släpper WoTC DnDs core som Creative Commons? Det är ju fantastiskt isf.

Än en gång visar WotC sig vara bottenlöst ont och girigt! Det är en del av en slug plan! Det är bara för att slå dunster i ögonen på oss!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Hoppas att D&Ds aktie har sjunkit permanent i folks ögon, även om jag inte är övertygad om att det är någon jättevinst att Paizo hyllas som Messias.

Jag är dock mer pessimistisk och gissar att folk kommer att gå tillbaka till att spela och skapa till D&D – särskilt om filmen går bra.
Jag gissar att 3partsproduktionen kommer att gå ned något, produktionen för annat kommer att gå upp något, och livet fortsätter på det stora hela som vanligt för de flesta av oss.

Wizards kommer att ta kontrollen över VTT-marknaden (för det är där de ska tjäna sina pengar) och klausulen om hat, rasism etc kommer på kort sikt användas mot riktigt giftiga aktörer (nuTSR), inte @God45 och snarlika kulturpersonligheter. På lång sikt kan den led till allsköns elände (var händer den dag en stor del av WOTCs styrelse är republikanska halvfascister?).
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Njaaaa..... De släpper regelmotorn som Creative Commons. Inte spelexempel, inte världsbyggen, osv.

Det argumenteras att det inte går att patentera spelregler, och eftersom det är just regelmotorn de släpper så ... betyder det ingenting? Kanske? Därom tvista de lärda. :-D
Är det här något som jag (som DnD-okunnig) inte kan? Är DnD Core ett begrepp inom spelet, typ någon sorts superslimmad variant? Lite som när Steve Jackson släppte GURPS Lite helt gratis?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Det gör väl deras "uttryck" av reglerna tillgängligt? Dvs man kan använda deras faktiska formuleringar om man vill, istället för att behöva skriva m allting. För texten är fortfarande copyrightad även om inte regelkoncepten är det. I teorin.
Ja, och någon smart person på nätet har sagt typ "det här med att man inte kan skydda regler är luddigt och har aldrig prövats juridiskt, och frågar du tolv jurister får du tolv olika svar". Men med en CC-licens så är det helt klart att du aldrig kommer att hamna i juridisk trubbel. Så det kanske är onödigt, men det garanterar att folk har ryggen fria.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,494
Jag gissar att 3partsproduktionen kommer att gå ned något, produktionen för annat kommer att gå upp något, och livet fortsätter på det stora hela som vanligt för de flesta av oss.

Wizards kommer att ta kontrollen över VTT-marknaden (för det är där de ska tjäna sina pengar) och klausulen om hat, rasism etc kommer på kort sikt användas mot riktigt giftiga aktörer (nuTSR), inte @God45 och snarlika kulturpersonligheter. På lång sikt kan den led till allsköns elände (var händer den dag en stor del av WOTCs styrelse är republikanska halvfascister?).
Bytade titel till Kulturpersonlighet! :D
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vi har två olika sidor som kämpar mot varandra:

Dels Hasbro och WotCs ledning som ser DnD som ett varumärke som man ska försöka krama ut så mycket pengar som möjligt ur.

Dels spelarna, en stor gemenskap bestående av miljoner människor som har detta som en hobby och vill ha så kul som möjligt.

Det folk missar är att det även finns spelare inom WotC: de som skriver böckerna, och att dessa hamnar i kläm mellan storföretaget och hobbyn.
Ja, de älskar spelet precis lika mycket som vi gör, men det är WotC som betalar ut deras lön och de har oförstående chefer som bara vill tjäna pengar.

Jag misstänker att det hänt mer än en gång att någon tredjepartsproducent släppt en bok med häftiga regler och spelskaparna på WotC tänkt: "det där vill vi använda", men inte kan för att tredjepartsproducenter äger materialet.
Jag antar att det är därför OGL 1.1 hade en skrivelse att WotC kunde använda vad de ville ur 3:e-partsböcker som använt licensen.
Jag önskar att WotC skulle ha lite bättre samarbete med andra producenter och inte se dem som "fiender" som tar deras pengar, då kanske vi hade sett hur smarta idéer lättare flyttar mellan olika spel.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Jag misstänker att det hänt mer än en gång att någon tredjepartsproducent släppt en bok med häftiga regler och spelskaparna på WotC tänkt: "det där vill vi använda", men inte kan för att tredjepartsproducenter äger materialet.
Jag antar att det är därför OGL 1.1 hade en skrivelse att WotC kunde använda vad de ville ur 3:e-partsböcker som använt licensen.
Jag önskar att WotC skulle ha lite bättre samarbete med andra producenter och inte se dem som "fiender" som tar deras pengar, då kanske vi hade sett hur smarta idéer lättare flyttar mellan olika spel.
Det är nog något sådant som ligger och skvalpar i botten. Även om inte WotC-skaparen läst 3epartsgrunkan och självständigt kommer på samma sak är det ju inte otänkbart att 3epartsförfattaren får för sig att börja processa för att få del av filmintäkterna nu när hjältinnan har den där väldigt specifika kombinationen av frisyr och horn. Det är ju inte helt ovanligt att skapare försöker hålla lite distans till sina fans för att inte råka få höra något av misstag som sedan orsakar problem när det dyker upp i verken och fan:et som kom på ideen vill ha del av intäkterna.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,086
Location
Göteborg
Är det här något som jag (som DnD-okunnig) inte kan? Är DnD Core ett begrepp inom spelet, typ någon sorts superslimmad variant? Lite som när Steve Jackson släppte GURPS Lite helt gratis?
Nej, men om du läser hela texten så definieras vilka kapitel ur SRD:n som anses "core".
 
Top