D&D DnDs framtid

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Förresten så nämns SRD 3.5 över huvud taget inte i den nya texten. Vet inte hur stort problem det är.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Är det här något som jag (som DnD-okunnig) inte kan? Är DnD Core ett begrepp inom spelet, typ någon sorts superslimmad variant? Lite som när Steve Jackson släppte GURPS Lite helt gratis?
Brasklapp för att jag kan ha tokfel.

Av vad jag vet har termen "DnD Core" inte använts förut.
Vi har "Core Rules" som syftar på de tre grundböckerna: Player's Handbook, Dungeon Master's Guide, Monster Manual.
Men jag tror att man syftar på DnDs motsvarighet till GURPS Lite: Basic DnD och SRD:



Så länge WotC inte förtydligar vad de menar har jag svårt att ta ställning till nya OGL.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nej, men om du läser hela texten så definieras vilka kapitel ur SRD:n som anses "core".
Ah, du har rätt:
OGL1.2 said:
The core D&D mechanics, which are located at pages 56-104, 254-260, and 358-359 of this System Reference Document 5.1 (but not the examples used on those pages), are licensed to you under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). This means that Wizards is not placing any limitations at all on how you use that content
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Förresten så nämns SRD 3.5 över huvud taget inte i den nya texten. Vet inte hur stort problem det är.
OSR har lyckats "återskapa" ODD, BDnD, B/X, BECMI och ADnD med OGL1.0a och SRD:n till DnD3.

På samma sätt kan man "återskapa" DnD3.5 med OGL1.2 och SRD:n till DnD5.

Däremot vet vi ännu inte vad som händer med kommande ONE DnD.
Det känns som att WotC vill återskapa hur det fungerade med DnD4, d.v.s. att man i praktiken måste prenumerera på DnD Beyond för att kunna spela, då det kommer att finnas så mycket errata och extramaterial online att de tryckta böckerna inte kommer att räcka till.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Det är nog något sådant som ligger och skvalpar i botten. Även om inte WotC-skaparen läst 3epartsgrunkan och självständigt kommer på samma sak är det ju inte otänkbart att 3epartsförfattaren får för sig att börja processa för att få del av filmintäkterna nu när hjältinnan har den där väldigt specifika kombinationen av frisyr och horn. Det är ju inte helt ovanligt att skapare försöker hålla lite distans till sina fans för att inte råka få höra något av misstag som sedan orsakar problem när det dyker upp i verken och fan:et som kom på ideen vill ha del av intäkterna.
Det ligger väldigt mycket i det! På det sättet är det inte så konstigt att Wizards vill ha såna klausuler för att skydda sig lite.

Samtidigt är de ett stort vinstdrivet företag, och de har visat att de inte drar sig för fuffens. Så frågan är hur sugen man är på att lita på deras goda vilja att inte missbruka såna klausuler på uppenbara sätt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Låter tyvärr troligt.

1. Försäljningen går ALLTID ner när TSR/WotC annonserar att de ska släppa en ny version - och de ska släppa ONE DnD om något år.

2. De senaste böckerna de släppt har varit katastrofalt dåliga. På en skala 1-5 får de betyget 0.

Vem vill köpa en bok för över 500 kr som fått jättedåligt betyg till ett spel som man vet kommer sluta supporteras om något år?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Låter tyvärr troligt.

1. Försäljningen går ALLTID ner när TSR/WotC annonserar att de ska släppa en ny version - och de ska släppa ONE DnD om något år.

2. De senaste böckerna de släppt har varit katastrofalt dåliga. På en skala 1-5 får de betyget 0.

Vem vill köpa en bok för över 500 kr som fått jättedåligt betyg till ett spel som man vet kommer sluta supporteras om något år?
Man kan ju spekulera i att det är en av anledningarna bakom att de vill övergå till att fokusera på ett städsegrönt digitalt system med prenumerationer.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Man kan ju spekulera i att det är en av anledningarna bakom att de vill övergå till att fokusera på ett städsegrönt digitalt system med prenumerationer.
Å andra sidan är prenumerationer inte en säker inkomstkälla heller.
När läckan om OGL1.1 släpptes lär 40000 betalprenumerationer sagts upp på några dagar i ren protest.
Sannolikt är det inte protesterna på nätet, utan de uppsagda prenumerationerna som fick WotC att backa och släppa OGL1.2 istället.

Men jo, du har nog rätt i att många startar en prenumeration och sedan inte tänker på månadsbetlaningarna som dras.
Jag gissar att väldigt många fortsatte med sin DnD4-prenumeration ända tills WotC stängde ner tjänsten - till skillnad från de sista DnD4-böckerna där försäljningen störtdök.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Har det sagts något om/hur det påverkar det officiella kampanjmaterialet som släppts på tex Roll20?
Jag har aldrig tänkt på om det står något om att man inte äger det man köpt eller bara har det tillsvidare?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Har det sagts något om/hur det påverkar det officiella kampanjmaterialet som släppts på tex Roll20?
Jag har aldrig tänkt på om det står något om att man inte äger det man köpt eller bara har det tillsvidare?
Det enda jag hittat är att VTT-licensen lyfts ur OGL-licensen.
Så det blir antagligen nytt licensbråk när vi får se VTT-licensen.
Vi vet också att det är på den digitala marknaden, som VTT, där WotC räknar med att tjäna pengar i framtiden, så andra VTT:er, som roll20, kommer att få det kämpigt.

Jag gissar att WotC insett att folk blir sura om de blir av med saker de redan betalat för, så gissningsvis kommer gamla kampanjer finnas kvar - men det blir svårt för roll20 att få nya DnD5-kampanjer.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Så det blir antagligen nytt licensbråk när vi får se VTT-licensen.
Den ligger i slutet på OGL-utkastet.
Vad den säger är att man får fritt göra en VTT så länge den bara simulerar IRL-upplevelsen.

"What isn’t permitted are features that don’t replicate your dining room table storytelling. If you replace your imagination with an animation of the Magic Missile streaking across the board to strike your target, or your VTT integrates our content into an NFT, that’s not the tabletop experience. That’s more like a video game."

Med andra ord: WotC vill ha ensamrätt på flådiga animeringar i sin egen VTT.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Hmmm, fanns det inte någon slags designriktlinjer om sånna där saker det snackades om i och med att de utvecklade 5e?

Jag har för mig att det var någon diskussion om saker som att rollpersonerna alltid måste framställas som good guys, bad guys fick inte framstå som vinnare, ingen sex...

Det var kanske mer interna riktlinjer, snarare än begränsningar på allmänhetens bidrag? Eller minns jag bara helt fel nu.
Ja! Det här vore ju toppen, en Hayes-kod för rollspel och sen kan vi se fram emot en ny guldålder med DnD-noir spel. Eller ja alltså, lite häftigt är det ändå om dom tar med såna där saker som att bad guys inte får vinna det känns ju extremt film noir.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
DnD Shorts hare kanske tappat lite cred efter den ifrågasatta läckan angående läsande av feedback, men här går han igenom vad WOTC själva släppt och lyfter fram och förklarar de största problemen med OGL:en.

 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Utan att veta någonting. Kan WotC ha rätt? Skulle det kunna vara skäligt att de får 25% av intäkterna från VTT programmen. Trots allt så har de ju ändå producerat allt datainnehåll som ju ändå är en grund för mjukvaran. Man kan ju vända på steken och fråga sig om VTT tillverkarna borde ha rätt att bara sno allt innehåll från böckerna, tjäna - gissar jag - en massa pengar på att distribuera det, utan att ersätta WotC med ett öre? 25% låter mycket, men 0% låter också för lite.

Inser också att skälet till att de lägger den allmänna licensen så högt skulle kunna bl a bero på att de ju bara kan sänka den i enskilda licenser med andra parter, de kan ju aldrig höja den.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
DnD Shorts hare kanske tappat lite cred efter den ifrågasatta läckan angående läsande av feedback, men här går han igenom vad WOTC själva släppt och lyfter fram och förklarar de största problemen med OGL:en.

Måste ju ändå sägas att han gjorde bra som tog upp det och klargjorde missen, samt bad om ursäkt på ett snyggt sätt. Finns många ute i världen som kan lära något där.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Utan att veta någonting. Kan WotC ha rätt? Skulle det kunna vara skäligt att de får 25% av intäkterna från VTT programmen. Trots allt så har de ju ändå producerat allt datainnehåll som ju ändå är en grund för mjukvaran. Man kan ju vända på steken och fråga sig om VTT tillverkarna borde ha rätt att bara sno allt innehåll från böckerna, tjäna - gissar jag - en massa pengar på att distribuera det, utan att ersätta WotC med ett öre? 25% låter mycket, men 0% låter också för lite.
I grunden innehåller VTT-systemen bara mekaniken som krävs för att kunna spela D&D, på sin höjd data från SRD:n. Allt annat får var och en själv klipp-och-klistra in. För D&D finns det visserligen moduler som speglar innehållet i användarens egna DnD Beyond, men att sno från böcker man inte äger är inte tillåtet. Fast Hasbro tycker säkert att det är stöld att inte få betalt en tredje gång. WotC hade kunnat sälja premiummoduler med innehåll, precis som t.ex. Fria ligan, men vill tvinga spelarna att prenumerera på deras egna tjänst.
 
Top