D&D DnDs framtid

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Så dumt. Hur ska de, vad ska de, men hur?!
Det blir bara World of Warcraft, med One DnD-regler.
Mycket mer lönsamt än att trycka böcker.
Och lättare för kidsen att ta till sig.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,728
Location
Eskilstuna
Om det stämmer förlorade alltså WotC inkomst på i runda slängar 1,5 miljoner SEK i månaden på ett bräde i och med den reviderade OGL:en. Känns spontant som att det inte var riktigt det de såg framför sig när de satt och planerade detta.
Om det stämmer har de planer på att tjäna så ofantligt mycket mer att 1,5 miljoner SEK inte ens är lite grus i skon.

 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Om det stämmer har de planer på att tjäna så ofantligt mycket mer att 1,5 miljoner SEK inte ens är lite grus i skon.
Förutom då att deras plan involverar att folk faktiskt prenemurerar på DnD Beyond occhd et nu pågår en riktad insatts mot just det.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,728
Location
Eskilstuna
Förutom då att deras plan involverar att folk faktiskt prenemurerar på DnD Beyond occhd et nu pågår en riktad insatts mot just det.
De kan tänka att många kommer tillbaka när stormen är över, och att de som inte gör det inte var såna som hade varit beredda att betala tillräckligt ändå. Känns över lag som att de fokuserar på en ny målgrupp, snarare än att värna om den gamla – vilket är rimligt, om den gamla målgruppen är för "snål".
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Just nu kostar den högsta nivån av prenumeration $4.58. Och det då för att en hel spelgrupp ska kunna ha tillgång till "unlocked content with other players", vilket väl då är det man behöver för att kunna en kampanj. Så ... §30 dollar i månaden för detta plus en VTT, är det vad som påstås? Jag är skeptisk.

Finns det några belägg för att den här läckan faktiskt är en läcka?

När det gäller att förbjuda hemmabryggda saker, så antar jag att det handlar om i VTT, inte DDB är det korrekt uppfattat?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,728
Location
Eskilstuna
Finns det några belägg för att den här läckan faktiskt är en läcka?
@DnD_Shorts har bekräftat att hans källor säger samma sak, och har hittills varit pålitlig när det kommer till WotC-läckor, vad jag har förstått. Ser ut som att vi eventuellt får vänta till imorgon för något mer konkret.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
Det såg ut som att det kommer att finnas färdiga 3D-kartor och dungar till kommande, officiella produkter i deras nya plattform. Kanske inget som intresserar de som spelat D&D sedan urminnes tider, men bland de som funnit spelet i och med 5E lär det finnas många spelgrupper som gladeligen betalar $30 i månaden. Tyvärr, får väl tilläggas, eftersom det kommer att bli ett väldigt slutet ekosystem.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
HOMEBREW BANNED?!!!!
[...]
Så dumt. Hur ska de, vad ska de, men hur?!
Om jag förstod det rätt (och det vet jag inte om jag gjort eftersom vi bara fått se rykten än så länge) så är homebrew fortfarande möjligt så länge man lägger sig på en tillräckligt hög medlemsskapsnivå, men att det kommer vara inaktiverat för folk med ett gratiskonto, exempelvis.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
[...] många spelgrupper som gladeligen betalar $30 i månaden. Tyvärr, får väl tilläggas, eftersom det kommer att bli ett väldigt slutet ekosystem.
Det ska vara $30 per spelare så typ $150 för en typisk spelgrupp.

Hur många spelgrupper känner ni till som skulle vara beredda att betala 1500kr/mån för sin hobby? Hur många betalade ens för Riotminds webbtjänst när det begav sig? De enda jag känner till som tyckte det var värt det var de som kunde betala det med pengar från studiecirkel eller Sverok.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
251
Jag hade trott/hoppats på att det skulle vara mer av en freemium model som mobil spel etc. Ganska billigt att gå med eller ingen kostnad alls för deras demo oneshot med pregens. En mindre kostnad för att uppgradera tärningar och att få rätt vapenmodell på sin avatar och om man har massa pengar så skulle man kunna få emotes och special effekter vid final blow och crits osv.

Jag är inte direkt i målgruppen men om en kompis frågade etc hade jag inte sagt nej till att pröva.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
För att jag ska betala 30 dollar krävs det något otroligt fantastiskt oavsett min personliga mängd pengar. Streamingtjänster kostar kanske 15 för 4K-stream för flera skärmar. En del onlinerollspel ligger väl där också. Kanske om det ingick alla D&D-böcker som släpps i fysisk form också och jag gillade den aktuella utgåvan.

Jag har ju inte haft D&D Beyond, eller prenumerationer hos WotC tidigare. Jag var med i RPGA när Living Greyhawk gick, men det var ett årspris. Chansen är liten att jag kommer använda det digitala spelbordet och sånt då jag spelar ansikte mot ansikte så för mig känns det inte värt det än. AD&D2-CD-romen hade med 3D-program så man kunde visa upp en miljö, och sånt tycker jag är intressant, ljudeffekter, miljöljud och musik, så om sånt finns med där kan de kanske locka mig.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
Om innehållet är tillräckligt tilltalande tror jag inte 300 spänn i månaden är något hinder. Jag är inte så intresserad av att spela TTRPG i en MMO-lik miljö, men så hör jag sannolikt inte till målgruppen heller.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,156
Om innehållet är tillräckligt tilltalande tror jag inte 300 spänn i månaden är något hinder. Jag är inte så intresserad av att spela TTRPG i en MMO-lik miljö, men så hör jag sannolikt inte till målgruppen heller.
Det känns som separata frågor att "skulle jag betala 300 kronor i månaden för att få spela alls?" (visst) jämfört med "motiverar mervärdet 300 kronor i månaden i stället för att spela ett annat spel?" (definitivt inte - jag vill hellre spela något annat än D&D redan innan det dyker upp en extrakostnad).

Men vad jag förstått från många i USA är D&D så dominerande i de breda lagren att alternativen antagligen är "D&D eller inget" för många.
 
Top