D&D DnDs framtid

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Nej men skämt åsido: panelen är plockad från hans ökända Dark Dungeon, en av de mest ökända bitarna av Satanic Panic-media.
Vi hade ett ex av Dark Dungeon på Äspels kontor i Frihamnen 1986. Jag minns pamflettens innehåll väl. Därför blev den här bilden extra kul. :cool:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Jag tror att det kan upplevas som att Wizards är nere på knä när man läser på utvalda forum/twitter-kanaler samt tittar på youtube som rör detta.
Ja, många kör med sensationistisk clickbait. Av de jag själv bedömt som förnuftiga verkar ingen förutsätta att WOTC är besegrade, utan att de nu väntar på att vi ska trötta ut oss innan de försöker igen.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,088
Location
Göteborg
För Wizards är det sannolikt bara en storm i vattenglas sett till ekonomi och påverkan på antal spelare som kommer fortsätta med 5e och framtida versioner av D&D.
Det är ju deras teori i vilket fall. Att åtminstone 90% av den nuvarande spelarbasen följer med in deras sköna nya VTT-värld, och när väl det digitala ekosystemet är helt på plats kan de locka nya och ännu större kundgrupper dit.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Det är ju deras teori i vilket fall. Att åtminstone 90% av den nuvarande spelarbasen följer med in deras sköna nya VTT-värld, och när väl det digitala ekosystemet är helt på plats kan de locka nya och ännu större kundgrupper dit.
Jag misstänker att det är då de kommer få sig den riktigt stora chocken, när ca 40% av den kundbasen bara fortsätter spela 5e med redan köpta regler XD
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
249
Nu känns det som alla kommer att landa ganska mjukt i tredjepartsbranchen och förhoppningsvis kan gå stärkta ur det här. Jag kan väl tycka att det kanske vore hälsosamt om marknadsledaren förlorade lite till konkurrenterna dessutom.

Jag tror att för Hasbro så kvittar de om de förlorar lite kunder som ändå kanske inte skulle betala så mycket pengar till dem bara de får en med sig folk som är villiga att betala och kan locka nya kunder gillar den tighta digitala integreringen.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,526
Location
Göteborg
Har inte WotC redan uppnått det de ville? Genom att hota med att ändra förutsättningarna för OGL, så har de tvingat konkurrenterna att skapa egna regelmotorer som inte snyltar lika tydligt på D&D:s renommé. Och eftersom ursrungsläckan var ganska extrem, så kan de nu backa lite och ändå få avtalen dit de ville från början. Enligt mina (begränsade) kunskaper i förhandlingsteknik, så är de inte nere på knä.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,326
Jag tror inte att WotC är särskilt nervösa för DnDs framtid. Däremot ser det ganska mörkt ut för deras OGL, det loppet är nog i princip kört. Ingen kommer vilja använda den licensen igen.
 

MetaLarsson

Warrior
Joined
22 Mar 2014
Messages
245
En kan ju gissa sig till att eventuell skada bara drabbat vissa varumärken knutna till den senaste tidens händelser. Just varumärket Dungeons & Dragons har nog drabbats väldigt lite, medan tex OpenDND, 5E, och Wizards of The Coast för närvarande och tillfälligt sjunkit i anseende och värde.

Det är ju med varumärket Dungeons & Dragons som kommande film, VTT, och andra produkter ska säljas, så Wizards skada är nog i det stora sammanhanget mycket liten.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tror att det kan upplevas som att Wizards är nere på knä när man läser på utvalda forum/twitter-kanaler samt tittar på youtube som rör detta. Det är nog mer "vi skruvar lite på det där så alla blir nöjda". För Wizards är det sannolikt bara en storm i vattenglas sett till ekonomi och påverkan på antal spelare som kommer fortsätta med 5e och framtida versioner av D&D.
Om de nu inte sprider felaktig information på forum/twitter/youtube, så var det några av de största kända spelarna (med typ youtube-kanaler och många följare) som uppmanade D&D-spelare att säga upp DnD-Beyond. 10.000-tals spelare gjorde det på kort tid.

Wizards sköt upp sitt tillkännagivande 2ggr, och när de sedan kom med ett tillkännagivande så hade de ingen ny OGL att visa upp.

Jag tror Wizards är lite skakade.

En sak man inte ska glömma är att spelarna sitter på pengarna. Wizards kan tycka att D&D är värdefullt, men Wizards vill ha pengar, spelarnas pengar. Och det är inte så att det saknas alternativ, varken till bordsrollspel eller D&D. Och som du själv noterar så är inte 5e det perfekta spelet heller, och det kan fler upptäcka.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Har inte WotC redan uppnått det de ville?
Jag tror de ville ha 25% av sina stora konkurrenters intäkter. Det fick de backa ifrån.

Wizards har varit den naturliga mittpunkten med D&D och OGL, som allt annat (well) jämförs med.
Nu med andra licenser, och när fler företag kommer göra sig oberoende av OGL (vilket Wizards nog inte räknade med), kommer Wizards vara en aktör bland andra.

Deras push för OneDND VTT har knappast fått sig en boost när 10.000-tals spelare sagt upp DnD-beyond.

Jag kan inte se att Wizards uppnått något.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
25% av Paizos omsättning (OMSÄTTNING!) förra året skulle bli ett par promille av WOTCs omsättning. Och vad jag vet är det ingen annan som kommer ens i närheten av Paizo. Mycket pengar för vem som helst av oss här (på ett personligt plan), men kan knappt ens vara värt besväret att skriva den där klausulen för WOTC.

Nu ska man förvisso inte tillskriva till ond lömskhet det som mycket väl kan förklaras av korkad girighet, men det känns som att det fanns något annat syfte där.

Eller så tror WOTC andra företag lätt kan avvara en fjärdedel av intäkten och ändå gå med vinst? Det säger en del om WOTCs prissättning i så fall, och att vi drastiskt överbetalat för deras böcker.
 
Top