D&D DnD - skvalkanalen

Vad gillar vi med DnD5?

Att det på något sätt lyckats få in fler spelare till hobbyn. I grupperna jag varit med i har DnD 5 blivit en inköpsport till rollspel för nya spelare även om jag sedan som spelledare illa kvickt försökt ta mig ifrån systemet. Alltid något positivt även om det smög sig in lite förakt från min sida. Ska dock sägas att jag tycker inte DnD 5 är dåligt i sig även om jag själv har svårt för det som system och tycker det har brister vilka redan nämnts i tråden.

Positivt är, kanske inte DnD 5 i sig, världarna de plockat in från MTG. Det är positivt då dessa världar är enkla att leva sig in i då det finns en rad material och bilder redan i grunden i och med MTG. Världen blir med andra ord mer levande och det finns väldigt mycket material att använda sig av för att visa hur världen ser ut och fungerar. Det är en styrka som egentligen handlar om att DnD 5 släppt suplementsböckerna Theros och Ravnica.

Cantrips! Jag gillar att magiker äntligen faktiskt kan göra lite magi och inte blir totalt värdelösa efter att ha avfyrat sitt enda skott.

Cantrips är nog lite både och för mig som de fungerar i DnD 5. Problemen med cantrips har nämnts tidigare, vilket egentligen beror på hur vi beskriver världen. Om magiker är vanliga så blir det helt plötsligt onödigt med personer som bågskyttar och dylikt då försvaret istället ersätts med en bakrelinje av magiker som är tvungna att skydda staden vid konflikt för att få behålla sin plats vid eventuell akademi för att träna magiker.

Däremot om cantrip kan kastas i all oändlighet och är besvärjelser som mer handlar om att skapa ljus, skapa mindre ljud och dylikt blir det spännande för då kan magikern med sina cantrips bli kreativ i sin problemlösning med hjälp av sina besvärjelser. Det handlar inte längre om att kasta syra, eld och allt annat i ansiktet på motståndaren utan det handlar mer om att vilseleda och lösa problem med sina ynkliga nybörjar besvärjelser.

Cantrips är nog lite både och för mig som de fungerar i DnD 5. Problemen med cantrips har nämnts tidigare, vilket egentligen beror på hur vi beskriver världen. Om magiker är vanliga så blir det helt plötsligt onödigt med personer som bågskyttar och dylikt då försvaret istället ersätts med en bakrelinje av magiker som är tvungna att skydda staden vid konflikt för att få behålla sin plats vid eventuell akademi för att träna magiker.

Däremot om cantrip kan kastas i all oändlighet och är besvärjelser som mer handlar om att skapa ljus, skapa mindre ljud och dylikt blir det spännande för då kan magikern med sina cantrips bli kreativ i sin problemlösning med hjälp av sina besvärjelser. Det handlar inte längre om att kasta syra, eld och allt annat i ansiktet på motståndaren utan det handlar mer om att vilseleda och lösa problem med sina ynkliga nybörjar besvärjelser.

Bra, Svympis! Jag ska förbjuda alla cantrips som gör skada i min nästa kampanj. Bruks-cantripsen gillar jag, det är coola. Och kräver lite player skill att göra användbara.

Last edited:
Bra, Svympis! Jag ska förbjuda alla cantrips som gör skada i min nästa kampanj. Bruks-cantripsen gillra jag, det är coola. Och kräver lite player skill att göra användbara.
Wow, förvarna folk att kanske inte spela warlock då =D

Wow, förvarna folk att kanske inte spela warlock då =D

Eh då du får vara kreativ helt enkelt och tvinga warlocken att för var fjärde cantrip med skada så får han besök av sin patreon som kräver något i gengäld för att han ska få fortsätta sin masaker :gremwink:

Att det på något sätt lyckats få in fler spelare till hobbyn. I grupperna jag varit med i har DnD 5 blivit en inköpsport till rollspel för nya spelare även om jag sedan som spelledare illa kvickt försökt ta mig ifrån systemet. Alltid något positivt även om det smög sig in lite förakt från min sida. Ska dock sägas att jag tycker inte DnD 5 är dåligt i sig även om jag själv har svårt för det som system och tycker det har brister vilka redan nämnts i tråden.

Jag tycker det är ett bra spel i meningen väl designat. De har satt upp sina mål och förverkligat dem. Men jag har svårt för slutprodukten. Och jag spelar mest för att det är det mina kompisar vill spel. Det är lätt att hitta spelare till.

Om magiker är vanliga så blir det helt plötsligt onödigt med personer som bågskyttar och dylikt då försvaret istället ersätts med en bakrelinje av magiker som är tvungna att skydda staden vid konflikt för att få behålla sin plats vid eventuell akademi för att träna magiker.
Ja? Det låter som en intressant värld att utforska! En sån värld _borde_ se annorlunda än en vanlig värld.

Om jag var härskare i en värld där cantrips fanns skulle jag sparka alla min bågskyttar och starta en trollkarlsskola.
Om det är det som skaver är det ju bara att säga att i den här världen är det bara 1 på 100000 som föds med gåvan.

Men det riktiga problemet är väl hur kul eller icke-kul det är jämfört med andra karaktärer under en strid.

Vilka här kör DnD5 eller har gjort det i närtid? Vad kör ni? Hur ser era grupper ut?

Det var väl i Augusti, tror jag. Efter det så har jag fastnat på att jag inte vet var man hittar nya grupper när ingen vill träffas face to face. Det finns en kampanj i pipelinen som kommer igång "när Coronarestriktionerna är över igen". Hemskt, är det.

Nu blev det väldigt gnälligt. Kan ingen säga något positivt. Vad gillar vi med DnD5?

Rogues är kul.

Annars så tror jag inte spelat något annat fantasysystem med något bättre system. Annorlunda system har jag spelat, men de har andra problem. D&D hör dessutom ihop med rätt väletablerade spelvärldar och har massvis med material producerat till sig.

Att man får så få val när man skapar rollpersoner är ett av systemets stora problem. Flip siden med det är att man tenderar att få en hel del rätt coola, fantasieggande upgrades med jämna mellanrum och det är ju kul (särskilt när man lärt sig acceptera att ens utveckling kommer åka längst med en specifik räls och därmed anpassar sina RPs efter systemet).

Übereil

Ja? Det låter som en intressant värld att utforska! En sån värld _borde_ se annorlunda än en vanlig värld.

Jag säger inte att det är dåligt, det beror på vad vi söker i spelvärlden. Jag trivs bättre i spelvärldar där magin är ovanlig hellre än vanligt förekommande. Där magiker väcker häppnad inte pågrund av sina krafter utan på grund av att de är ovanliga och har krafter som är svåra för människor att förklara. Så det beror helt enkelt på vad vi söker i spelet.

Däremot så kan jag absolut gå med på att spela i en värld där det dryper av magi, dessa världar är även de intressanta då de skapar en unik upplevelse och en värld där det som borde gälla kan rubbas utifrån en logisk förklaring att magins trådar formar världen och skapar dess inneboende lagar om hur saker fungerar.

RED: För tydlighetens skull, jag har mindre problem att vara spelare än spelledare i DnD 5. Det beror helt enkelt på att jag finner väldigt lite inspiration i den/de världar som målas upp i DnD 5 samtidigt som jag föredrar andra system då jag spelleder.

Last edited:
Åhå? Som spelledare då, antar jag? Berätta gärna vad det är du tycker är tråkigt med den!
Ja, det är det SL betyder.

Eldritch blast, eldritch blast, eldritch blast, eldritch blast, eldritch blast, eldritch blast, eldritch blast, eldritch blast........
Det är bara en bågskytt med andra specialeffekter.

Plus att fluffen skaver. Den är liksom integrerad i mekaniken, men får inga mekaniska effekter.
(Paladiner har litet av samma problem.)

Tillägg: vad jag menar är att om någon har den sortens pakt måste det få en effekt på kampanjen( vilket gör det svårt att spela en rälsad köpekampanj). Endagången jag sett det göras bra är CR s2, där pakten bidrar med en subplot (vilket bara funkar eftersom kampanjen är väldigt öppen), och till slut blir ett sådant problem att den måste brytas. Så jag skulle nog säga till en spelare som vill köra warlock "Du fattar att det kommer att leda till att du antingen brinner upp, blir kampanjens skurk, eller måste gå på en redemption arc?"

Last edited:
Ja, det är det SL betyder.
Mm, det jag antog var att du som SL tyckte den var tråkig. Inte att du kunde tänkas ha pratat om stockholms lokaltrakif =)

Det finns mer än en SL som vill ta bort eller förbjuda saker inte för att det ställer till problem för dem som SL, utan för att de inte tycker det hade varit roligt att spela som spelare, och hade det varit anledningen hade jag inte varit särskilt intresserad av anledningen.

Tillägg: vad jag menar är att om någon har den sortens pakt måste det få en effekt på kampanjen
Ah, en sån SL =)

Jag är inte direkt emot det, men tycker att i så fall ska man göra samma för alla rollpersoner. Oavsett klass.

Men det är därför jag ledsnat lite på att skriva några avancerade bakgrunder till till mina rollpersoner. Känns mest som man får massa extra problem som de som struntade i att skriva bakgrund slipper.

Jag säger inte att det är dåligt, det beror på vad vi söker i spelvärlden. Jag trivs bättre i spelvärldar där magin är ovanlig hellre än vanligt förekommande. Där magiker väcker häppnad inte pågrund av sina krafter utan på grund av att de är ovanliga och har krafter som är svåra för människor att förklara. Så det beror helt enkelt på vad vi söker i spelet.
Ja, och då är det ju bara att bestämma att magiker är ovanligt i spelvärlden. Det finns ju inget i reglerna som säger att magi måste vara vanligt i världen bara för att man är fri att välja det som rollperson.

Låter som ni valt fel kampanjvärld, helt enkelt =)

Ja, och då är det ju bara att bestämma att magiker är ovanligt i spelvärlden. Det finns ju inget i reglerna som säger att magi måste vara vanligt i världen bara för att man är fri att välja det som rollperson.

Notera att jag som spelare kan uppskatta det, samtidigt handlar det om att jag uppskattar andra rollspel mer. Så DnD 5 är bra, jag uppskattar bara andra rollspel mer i slutet av dagen. =)

Tillägg: vad jag menar är att om någon har den sortens pakt måste det få en effekt på kampanjen( vilket gör det svårt att spela en rälsad köpekampanj). Endagången jag sett det göras bra är CR s2, där pakten bidrar med en subplot (vilket bara funkar eftersom kampanjen är väldigt öppen), och till slut blir ett sådant problem att den måste brytas. Så jag skulle nog säga till en spelare som vill köra warlock "Du fattar att det kommer att leda till att du antingen brinner upp, blir kampanjens skurk, eller måste gå på en redemption arc?"

Men min pakt med en djävul kan ju vara ”Jag spöade honom i poker en gång. Jag satsade själen och han awesome superkrafter. Jag hade en kåk så nu har jag awesome superkrafter.”. Varför skulle det leda till att jag går evil, måste bättra mig eller brinner upp?

Brimstone Angels tie in novelerna har en huvudpersons Warlock som fått pakten för att hennes släkt är ett samlarobjekt. Djävulen vill ha en warlock från alla släkterna i hela settet för att samlingen ska vara komplett ju!

Och sedan har vi fairy pakten som man kan ha med dem stora enhörningen eller något. Det är ju inte ens evil.

Vilka här kör DnD5 eller har gjort det i närtid?

Spelar 5E och började i höstas. Mina skäl är egentligen inte så mycket att spela 5E i sig som:
- Att utmana mina preferenser. Har svårt för crunchiga system i allmänhet.
- Att spela en lång kampanj. Spelar annars mest one-shots och korta kampanjer.
- Att allmänbilda mig genom att spela världens de facto största rollspel, inte bara just nu, utan någonsin.

Vad kör ni?
Ravnica! Älskar settingen efter att ha råkat doppat tårna i den några gånger i Magic. Gillar också att den handlar desto mer om gillespolitik och intriger än att bara lunka runt och banka monster. Det är mindre klassisk fantasy och mer urban fantasy i stil med Chronopia eller Sigil i Planescape eller Cadwallon. Megastadsfantasy. Och det tilltalar mig. Dessutom—inga dvärgar eller gnomer!

Hur ser era grupper ut?
Spelar ju med en väldigt stor grupp, på totalt 10 spelare. En av dem är väldigt sällan med, och det är lite blandat vilka som kommer, men formatet som valts passar rätt bra för det. Rollpersonerna är alla representanter för sina respektive gillen, och har blivit inplockade i en organisation som heter Chamber of the Guildpact och är tänkt att hjälpa till att hålla ordning på stadens tio gillen.
  • Barbarian Minotaur, Boros
  • Paladin Centaur, Boros
  • High Elf Rogue, Orzhov
  • Goblin Rogue, Orzhov
  • Human Fighter, Orzhov
  • Goblin Fighter, Izzet
  • Simic Hybrid Ranger, Izzet
  • Simic Hybrid Sorcerer, Simic
  • Vedalken Druid/Cleric, Selesnya
  • Viashino Cleric, Gruul
Vi har även haft ett tragiskt dödsfall:
  • Loxodon Wizard, Guildless (uppäten av Hell Hound)

Last edited:

Absolut, man kan både det ena och det andra. Men jag tycker att en spelkonstruktör kan anstränga sig lite för att berättar hur de tycker saker och ting hänger ihop. I DnD3 DMG fanns ett fantastiskt avsnitt med demografi, där jag som DM kunde bestämma exakt vilka klasser alla personer i allt från den minsta håla till den största metropol hade. Det gav ganska handfast riktlinjer kring hur många magiker det rimligen kunde finnas. Men i DnD5 finns inget sånt, så vitt jag vet. Och det borde han en ganska stor effekt på säg FR fungerar och är om det är 1/10, 1/100 eller 1/1000 som kan magi. Så jag har inte valt fel värld, Wizards har inte lyckats göra sina världar konkreta och begripliga.

Absolut, man kan både det ena och det andra. Men jag tycker att en spelkonstruktör kan anstränga sig lite för att berättar hur de tycker saker och ting hänger ihop. I DnD3 DMG fanns ett fantastiskt avsnitt med demografi, där jag som DM kunde bestämma exakt vilka klasser alla personer i allt från den minsta håla till den största metropol hade. Det gav ganska handfast riktlinjer kring hur många magiker det rimligen kunde finnas. Men i DnD5 finns inget sånt, så vitt jag vet. Och det borde han en ganska stor effekt på säg FR fungerar och är om det är 1/10, 1/100 eller 1/1000 som kan magi. Så jag har inte valt fel värld, Wizards har inte lyckats göra sina världar konkreta och begripliga.

5e känns ju som att det kretsar antingen kring att du gör din egen värld (i vilket fall allt det där är upp till dig), eller spelar de färdiga kampanjerna. Så då är väl frågan hur vanliga magiker är i de kampanjerna. Finns det tillräckligt med magiker där för att antyda att de borde ersätta reguljära armeer?

Jag är inte direkt emot det, men tycker att i så fall ska man göra samma för alla rollpersoner. Oavsett klass.

Och jag är emot det. Tycker inte att en viss klass ska få betala för sina förmågor på ett sätt som andra inte gör. Och med det faller ju mycket av det fräcka med warlocken, tyvärr. Precis som med clericen har hen bara fått sina krafter, free of charge.

Eller vunnit dem i fantasy-klädpoker med Orcus då ...

5e känns ju som att det kretsar antingen kring att du gör din egen värld (i vilket fall allt det där är upp till dig), eller spelar de färdiga kampanjerna. Så då är väl frågan hur vanliga magiker är i de kampanjerna. Finns det tillräckligt med magiker där för att antyda att de borde ersätta reguljära armeer?

Uppenbarligen kan man stoppa in ärkemagiker - vilka jag ju kan tycka borde vara 1) extremt få och 2) superkändisar - som fångvaktare där det passar ens ståry och hantverkare som kan första gradens trollformler i vilken by som helst, så ... jag har ingen aning? Det är ju inte som att reglerna och fluffet i FR hänger ihop direkt.

- Att allmänbilda mig genom att spela världens de facto största rollspel, inte bara just nu, utan någonsin.

Det här var faktiskt en major selling point för mig.

Nu kan jag klaga hur mycket som helst på DnD5 på rollspelsforum! Guld värt!

Skämt åsido, jag ville ha en empirisk erfarenhet av DnD5. Så även om jag klagar mycket är jag glad för att jag har valt att spela det.

Och jag är emot det. Tycker inte att en viss klass ska få betala för sina förmågor på ett sätt som andra inte gör. Och med det faller ju mycket av det fräcka med warlocken, tyvärr. Precis som med clericen har hen bara fått sina krafter, free of charge.

Eller vunnit dem i fantasy-klädpoker med Orcus då ...

Inget hindrar ju att guden eller patronen är NPC:er. De kan bara inte påverka klassförmågorna (för det är pbalanserat ovh ganska bullshit). Men om jag dyrkar Kelemvor och han säger till mig att jag har ett uppdrag att göra gör homom är det ju super coolt! Grejen är att du inte behöver gilla din patron som Warlock på samma sätt. Så du kanske är påväg för att slå ihjäl Dracula fastän han är din Warlock sugar daddy.

Det här är ett medvetet val av konstruktörerna:
- det finns inga regler för hur vanliga olika klasser är.
- det finns inga detaljerade regler för hur man gör magiska föremål.
- det finns inga detaljerade regler för NPCs.

Fokus ligger på att alla spelare ska få spela precis vad de vill - men hur resten av världen ser ut eller fungerar är ointressant.
Spelare som är vana vid äldre versioner av DnD blir ofta störda på bristen på maerial bortom den egna rollpersonen.

Inget hindrar ju att guden eller patronen är NPC:er. De kan bara inte påverka klassförmågorna (för det är pbalanserat ovh ganska bullshit). Men om jag dyrkar Kelemvor och han säger till mig att jag har ett uppdrag att göra gör homom är det ju super coolt! Grejen är att du inte behöver gilla din patron som Warlock på samma sätt. Så du kanske är påväg för att slå ihjäl Dracula fastän han är din Warlock sugar daddy.

Absolut, man kan göra så som DM, men jag tror man måste vara försiktig, för det kan nog lätt gå på röven - som det tydligen gjorde i CR s2 då, jag gav upp långt innan dess man kan ju lätt föreställa mig hur de hamnade där.

Fö har jag en möjlig grej på G åt warlock-spelaren i min kampanj, då typ Elistraee ska dyka upp och säga till honom, figuren är drow, att hon kan hugga av alla band med hans patron (Raven Queen) mot att han blir hennes förkämpe. Sedan ska jag se om jag kan lura honom att byta klass ...

Spelare som är vana vid äldre versioner av DnD blir ofta störda på bristen på maerial bortom den egna rollpersonen.

Kalla mig old school, men det här är ett rätt stort smolk i bägaren för mig. Jag vill ha riktiga världar, inte någon slags kvantvärldar.

Skämt åsido, jag ville ha en empirisk erfarenhet av DnD5. Så även om jag klagar mycket är jag glad för att jag har valt att spela det.

Det jag tycker är absolut tråkigast är hur stor del av communityt (som mina spelare googlar sig till) som är fullständigt bokstavstroende. Diskussionerna vi haft i gruppen har varit långrandiga tolkningstvister där länkarna haglat, och jag hatar såna diskussioner. Men eftersom jag vill att vi spelar hyfsat RAW tvingas jag stå ut med det.

Ett exempel är featen Crossbow Expert. Du kan ta den för att inte behöva få disadvantage när du kastar Firebolt i närstrid. Helt enligt reglerna, men min känsla är att den heter Crossbow Expert av en fucking anledning...

Spelet i sig skapar inte de här tvisterna. Det bokstavstroende (framförallt amerikanska) communityt skapar dem. Systemet i sig—utöver spells, som jag också hatar—är i övrigt lätt den bästa versionen av D&D om du frågar mig. Proficiencies förenklar massor med saker; inte minst skills som de var gjorda i 3E. Backgrounds lägger till en extra nivå av faktisk karaktär till era karaktärer. Många saker är optional som var integrerade delar förut. Bland annat feats.

Men helt ärligt blir jag ändå rejält avtänd av min/max-skiten som är stora delar av online-communityt...

Tycker inte att en viss klass ska få betala för sina förmågor på ett sätt som andra inte gör.
Nej exakt, det är det jag menar: antingen borde alla klasser vara tvungna att betala för det, eller ingen klass.

Egentligen tycker jag saker som paladin och warlock (och kanske en del andra klasser) borde varit nån slags specialförmågor man kan uppnå "in game", utöver sin vanliga klass, om man uppfyller vissa kriterier. Som kan förloras om man inte längre uppfyller de kriterierna.

Egentligen tycker jag saker som paladin och warlock (och kanske en del andra klasser) borde varit nån slags specialförmågor man kan uppnå "in game", utöver sin vanliga klass, om man uppfyller vissa kriterier. Som kan förloras om man inte längre uppfyller de kriterierna.

Jag tänkte exakt samma sak! Great minds!

Jag tycker personligen det här är en styrka. Grundböckerna är egentligen rättså flexibla, och du kan lite välja och vraka hur just ditt D&D beter sig. Det är en verktygslåda i den anda som AD&D också var. Sen tycker jag faktiskt 5E varit bättre på att hålla den kursen också och inte cruncha ned sig ännu mer med tilläggen. De tillför istället fler options. Men som enskild spelare behöver du sällan ha reda på mer än din level och din klass.

Spelare som är vana vid äldre versioner av DnD blir ofta störda på bristen på material bortom den egna rollpersonen.
Kalla mig old school, men det här är ett rätt stort smolk i bägaren för mig. Jag vill ha riktiga världar, inte någon slags kvantvärldar.
Jag tycker personligen det här är en styrka. Grundböckerna är egentligen rättså flexibla, och du kan lite välja och vraka hur just ditt D&D beter sig. Det är en verktygslåda i den anda som AD&D också var. Sen tycker jag faktiskt 5E varit bättre på att hålla den kursen också och inte cruncha ned sig ännu mer med tilläggen. De tillför istället fler options. Men som enskild spelare behöver du sällan ha reda på mer än din level och din klass.
Jag tycker att ni två visar på bredden av DnD5: att det lockar så diametralt olika spelare.
Jag håller med Skarpskytten här. Jag vill ha mer cruch.
Men jag har också spelat DnD i 35+ år och har därför hunnit samla på mig en bokhylla med DnD-produkter - så jag är inte i sånt skriande behov av nytt crunch då jag kan använda det gamla.

Det är inte när det finns olika sätt att spela _samma_ klass som stör mig.

Inte det jag menade heller. Men du sätter ju huvudet på spiken med orättvisa och ojämlikhet: balansering har inget självändamål för min del. Gruppdynamiken är det som avgör i slutänden.

Enda dödsfall som hänt hittills höll på att bli döden för fyra rollpersoner i praktiken. Men de gjorde också bort sig jättemycket genom att använda en druid och en wizard som bait: de i gruppen med lägst hp och sämst AC. Exakt hur de tänkte vill inte ens de själva svara på i efterhand. :D

Jag gillar den scenen helt enkelt för att det var rollpersonernas rimliga val som ledde till hårda konsekvenser. Det var ingen som satt och lusläste siffrorna.

För att till skillnad från Anth så är jag inte intresserad av orättvisa och ojämlikhet =)
Ett förtydligande:
Jag är inte intresserad av just orättvisa och ojämlikhet.
Däremot stör det mig något enormt att DnD5 lägger så mycket energi på att försöka utrota orättvisa och ojämlikhet.

IRL är varken rättvis eller jämlik - men av någon anledning ska alla nya DnD världar kännas som att man går runt på små rosa moln där ingen får vara bättre än någon annan.

balansering har inget självändamål för min del. Gruppdynamiken är det som avgör i slutänden.
Yupp. Jag prioriterar i princip tvärt om. Och tricket med att ha balanserade klasser är att ingen då behöver sitta och lusläsa siffror =)

Yupp. Jag prioriterar i princip tvärt om. Och tricket med att ha balanserade klasser är att ingen då behöver sitta och lusläsa siffror =)

I min grupp är det egentligen bara en spelare som lusläser, men det har tyvärr fått avgöra vilka diskussioner som tar mest tid utanför spel. Har frustrerat mig såpass mycket att jag i svaga ögonblick avvägt att lägga ned.

Men helt ärligt blir jag ändå rejält avtänd av min/max-skiten som är stora delar av online-communityt...

När jag började spana in DnD5 blev jag chockad över hur stort det här verkar vara. Jag håller mig från alla de där forumen. Diskuterar hellre med vettiga människor. Som här.

När jag började spana in DnD5 blev jag chockad över hur stort det här verkar vara. Jag håller mig från alla de där forumen.

Samma. Men jag får ofta stå till svars för konversationen ändå för att en av mina spelare läser in sig på allt mellan himmel och jord.

Jag tycker min/max handböckerna, guiderna, forumena och så är bra. För då kan jag bara ta en bra build därifrån (där de också förklarar hur bra den är och hur man ska spela den) och sedan fokusera på annat om jag inte vill sätta mig in.

Sure, en gång under 4ed eran satt jag i åtta timmar för att bygga den mest op builden i världen och läste alla böckerna och alla de relevanta guidern/forumen. Men det var för att hämnas på de där JÄVLA ORCHERNA!

5ed är ändå bättre än 4ed, Pathfinder och 3.5 där.

Jag är inte intresserad av just orättvisa och ojämlikhet.
Däremot stör det mig något enormt att DnD5 lägger så mycket energi på att försöka utrota orättvisa och ojämlikhet.

IRL är varken rättvis eller jämlik - men av någon anledning ska alla nya DnD världar kännas som att man går runt på små rosa moln där ingen får vara bättre än någon annan.
Allt beror ju på sammanhanget och vad SL förbereder.
- om rollfigurerna blir tillfångatagna och behöver överleva som gladiatorer så är säkert krigare eller barbarian bäst
- om det är väldigt mycket fokus på klättra, gömma sig och stjäla saker, så är tjuv bättre
- om alla fiender är odöda så får präster en fördel
- om allt handlar om imponera i hovet så kanske en bard kommer väldigt väl till sin rätt

Om jag spelar orch i en traditionell värld där alla avskyr orcher så kommer det vara uppförsbacke. Tills riket blir ockuperat av fiendens orch-härar, och min orch plötsligt är den enda som inte betraktas som värdelös slav av de nya herrarna.

I vilket avseende är alla klasser "lika bra"? Jo, i stora World-of-Warcraft-liknande mega-taktiska jättestrider, där alla har olika specialförmågor som kompletterar varandra. Och varför ska man då spela fighter - om den inte är bättre än de andra på strid?

Att man gått mot allt mer balans är ju inte konstigt egentligen. Spelet går ju mot att mer och mer kunna uppfylla det spelarna villa ha. Och de flesta vill ha ett spel där om de väljer en klass så är den lika bra som de andra. Det är ju inte nåt nytt under WotC heller. Balansering höll Gygax på med på sin tid också mellan olika utgåvor. Själv är jag inte brydd i balans, och inte mina spelare heller i stort. Här väljs raser och klasser utifrån vad man vill spela, inte DPS eller vad man nu är ute efter. (För det mesta, då och då får nån för sig att min-maxa.)

För mig känns D&D 5 mycket som D&D3.5 light. Det har fungerat som system genom en kampanj där vi kört nivå 1-20, men om jag fick välja skulle jag hellre spela min favoritutgåva 2nd edition. En stor fördel med femman är att det släpps så lite intressant material så jag kan fortsätta slänga pengar på CD&D och AD&D 1-3.5. Jag köper helst världsmaterial, crunch struntar jag i om det inte är crunch som saknats.

Daniels empiriska lista över bästhet i D&D:
AD&D 2nd ed
D&D BECMI
D&D 3.0/3.5
AD&D
D&D 5
Resten i en sörja.

Och utanför listan: D&D 4.

Håller med. Men när jag tänkte den tanken lite längre så blev ALLA klasser till specialförmågor.

Håller med. Men när jag tänkte den tanken lite längre så blev ALLA klasser till specialförmågor.

Åh... jag tycker fighter, barbarian, rogue, wizard, sorc, bard, munk, druid och wizard alla funkar som klasser. Där tycker jag det handlar mer om att de lär sig saker, och den kunskapen går ju inte att ta bort.

Paladin, Warlock, och även cleric däremot förlitar sig mer på en annans (en "guds") välvilja. Det kanske kan sägas gälla för druid också, men där tänker jag att naturen inte riktigt bryr sig om vad dess tjänare gör.

Men jag antar att det samma skulle kunna sägas för de andra klasserna också. Kanske överskattar vi hur mycket uppmärksamhet gudarna lägger på sina tjänare. Kanske är det viktigare att man som Paladin gör saker i en viss guds namn, än att man gör _rätt_ saker.

Tips på list-bygge för en gloom stalker till 5E?

Du vill vara en Kenku eller om din spelledare godkänner det Aarakockra för bonusen till dex och wisdom. Spelledaren kommer inte godkänna Aarakockra om hen fattar att du kommer vara smygig OCH flygande. Eftersom du har en massa användning av Wisdom hade jag prioriterat statsen Dex sedan wisdom sedan Con och sedan resten av skiten. Jag bara förutsätter en ranged build pga Gloom stalker så vill du gå melee får du ändra det lite. Du vill ha Sharpshooter featet för att kunna göra power attacks med avståndsvapen, går du hårt mot armborst vill du kanske ha Crossbow expert först men jag hade gått pilbåge. Archery fighting style är självklar.

En grej är att rangerns slutförmågor på höga levlar är... piss. Så var inte rädd att multiklassa. Jag rekommenderar en Rogue eller Fighter dip på 2 levlar för art plocka upp lite gottiga förmågor som gör dig farligare. Några levlar paladin kan också funka eftersom du får lika många spellslots att gör om till Divine smites från dina ranger levlar.

Åh... jag tycker fighter, barbarian, rogue, wizard, sorc, bard, munk, druid och wizard alla funkar som klasser. Där tycker jag det handlar mer om att de lär sig saker, och den kunskapen går ju inte att ta bort.

Paladin, Warlock, och även cleric däremot förlitar sig mer på en annans (en "guds") välvilja. Det kanske kan sägas gälla för druid också, men där tänker jag att naturen inte riktigt bryr sig om vad dess tjänare gör.

Men jag antar att det samma skulle kunna sägas för de andra klasserna också. Kanske överskattar vi hur mycket uppmärksamhet gudarna lägger på sina tjänare. Kanske är det viktigare att man som Paladin gör saker i en viss guds namn, än att man gör _rätt_ saker.

Men Paladin är inte gudkopplad alls i 5ed. Din magiska ed kan vara helt sekulär. Den är mer Bushido än något annat.

Jag tänker Tabaxi och dippa mot Rogue: Arcane Trickster för att låsa upp t.ex. Zephyr Strike + kul med magi.

Utöver dex osv gillar jag bonusen på klättring som ett sätt att positionera sig i strid samt dark vison + lore.

Hur spelar ni:

Crossbow Expert Attack

When you use the Attack action and attack with a one-handed weapon, you can use a bonus action to attack with a hand crossbow you are holding.

Har då folk ett mindre crossbow hängande, laddat(?) som slits fram som en bonusaction?

Hur spelar ni:

Crossbow Expert Attack

When you use the Attack action and attack with a one-handed weapon, you can use a bonus action to attack with a hand crossbow you are holding.

Har då folk ett mindre crossbow hängande, laddat(?) som slits fram som en bonusaction?

Mike Mearls har sagt att man kan byta vapen med sin free action. Så jag kör med det. Det är osäkert bara baserat på texten i boken. Men D&D 5ed är Katolikerna och Mearls är påven så då gäller det han säger.

Hur spelar ni:

Crossbow Expert Attack

Jag hade sett det som att man har sitt crossbow i andra handen, redo att skjuta en gång, eftersom det står holding.

Så min spelgrupp planerar att anfalla en blå drake. De vet att de ska skaffa sig trolldrycker med blixtskydd. Men de vill också skydda sig mot drakens skräckattack. Finns det något föremål som gör det? (De är Barbarian, Sorcerer, Warlock, Wizard, ingen av dem har någon trollformel som hjälper dem just nu).

Last edited:
Så min spelgrupp planerar att anfalla en blå drake. De vet att de ska skaffa sig trolldrycker med blixtskydd. Men de vill också skydda sig mot drake skräckattack. Finns det något föremål som gör det? (De är Barbarian, Sorcerer, Warlock, Wizard, ingen av dem har något trollformel just nu).

Om det hade varit Kuf hade jag sagt nedåttjack, nu vet jag inte. Har sprit någon skyddande effekt i DnD5? Tar udden av det man ser?

Om det hade varit Kuf hade jag sagt nedåttjack, nu vet jag inte. Har sprit någon skyddande effekt i DnD5? Tar udden av det man ser?
Som ett mindre trolligt svar, Potion of Heroism (aka liquid courage aka sprit) ger Bless som ger plus på WIS saves. Så det kanske var rätt svar ändå 😁

Alltså, om inte Paladinen blivit gravid och dragit sig tillbaka från äventyrandet hade det här problemet varit betydligt mindre. Oskyddat sex kan kraftig minska dina utsikter till XP, glöm inte det. Och sätta dina vänner i klistret.

Last edited:

Vi hade den diskussionen imgejm idag. DrakkultjägareNPCn menade att öl var bra. Dvärgbararen brydde sig inte, pga redan full och immun mot rädsla i vilket fall. Alvtrollkvinnan är nästan nykterist. Drowhäxaren och drakföddbesvärjaren var skeptiska

Det finns ett sådant föremål om du som Dunkelmäster kommer på att det finns. Vad sägs om en hjältedryck bryggd av en bard, en ståuppkomiker, för att hantera dennes scenrädsla? Rejäl bonus på räddningsslagen, men med bieffekten att bli väldigt fnissig och dra skämt hela tiden?

5ed multiklassing lyckas ta de värsta delarna av 3.X multiklassande och AD&D multiklassande och blandar dem. Hur de hanterar spell slotts är en ren mardröm, resultaten är antingen op eller kassa och det är en förvirrande process som kräver 3.X regeltolkningar i ett system som är skrivet för att vara lösare och mindre pilligt.

5ed hade redan löst multiklassing med sub-klasserna är det värsta! Vill du spela en Druid Paladin så finns oath of the ancients! Wizard Fighter? Eldritch knight! Sedan fegade de ur och hade ändå med multiklassande!
Jag gillar multiclassing i 5e! Systemet är inte så lätt att fatta men funkar i slutändan (spellslots, profiencies etc). Multiclassing ger fantastiska möjligheter till att göra din unika karaktär.

Så min spelgrupp planerar att anfalla en blå drake. De vet att de ska skaffa sig trolldrycker med blixtskydd. Men de vill också skydda sig mot drakens skräckattack. Finns det något föremål som gör det? (De är Barbarian, Sorcerer, Warlock, Wizard, ingen av dem har någon trollformel som hjälper dem just nu).
Dragon Scale Mail är som gjort för det här om någon av rollpersonerna kan använda medium armour. Rustningen ger advantage på saves bland annat mot drakens skräckattack (och är jävligt frän - kom igen, fjällpansar gjort av drakfjäll!?). Googla så hittar du lätt hela beskrivningen.

Dragon Scale Mail är som gjort för det här om någon av rollpersonerna kan använda medium armour. Rustningen ger advantage på saves bland annat mot drakens skräckattack (och är jävligt frän - kom igen, fjällpansar gjort av drakfjäll!?). Googla så hittar du lätt hela beskrivningen.

Ha, jag slöbläddrade i DMGn igår och hittade den! Sjukt cool. Dock hittade jag inte något annat, men skummade mest.

Det finns ett sådant föremål om du som Dunkelmäster kommer på att det finns. Vad sägs om en hjältedryck bryggd av en bard, en ståuppkomiker, för att hantera dennes scenrädsla? Rejäl bonus på räddningsslagen, men med bieffekten att bli väldigt fnissig och dra skämt hela tiden?

Jag vet inte om jag göra en drakfight med temat finissig. Min grupp är rätt ofnissig, och jag får hålla mig i skinnet för att inte skämta för mycket.

Men givet mina känslor för bardklassen känner jag mig frestad att slänga in en trolldryck bryggd på en bard. Alltså som i 1) koka upp ditt silvervatten, 2) tillsätt en levande bard, 3) låt koka i tre timmar och sedan jäsa i en vecka.

Ha, jag slöbläddrade i DMGn igår och hittade den! Sjukt cool. Dock hittade jag inte något annat, men skummade mest.
Frågan är var man får drakpansaret ifrån som man behöver för att döda draken som man vill göra drakpansar av från.

Så, det kommer att bli fajt mellan RPs och en eller två vuxna drakar i min kampanj.

Premissen är att drakarna med minions vaktar en magiskt bunden person, som gruppen ska rädda. Så det kommer att bli en strid i eller strax utanför drakarnas grotta, beroende på om mina kära spelare listar ut ett sätt att komma fram till dungen obemärkta eller inte.

Gruppen kan teleportera, och planen är att sticka med hjälp av det om striden blir för tuff; drakarna kan inte hindra det, så jag känner mig rätt säker på att gruppen drar om läget är svårt, med eller utan personen de ska befria.

Förutom fem eller sex rollfigurer av nivå nio kommer gruppen ha med sig en frostjätte och troligen ett par allierade LSPs till (teleport tar max nio personer, så jag gissar att de satsar på att gå in med åtta personer totalt).

Något jag ska tänka på? Har något kört en fräck strid mot drake/drakar och har något bra tips.

Så, det kommer att bli fajt mellan RPs och en eller två vuxna drakar i min kampanj.

Premissen är att drakarna med minions vaktar en magiskt bunden person, som gruppen ska rädda. Så det kommer att bli en strid i eller strax utanför drakarnas grotta, beroende på om mina kära spelare listar ut ett sätt att komma fram till dungen obemärkta eller inte.

Gruppen kan teleportera, och planen är att sticka med hjälp av det om striden blir för tuff; drakarna kan inte hindra det, så jag känner mig rätt säker på att gruppen drar om läget är svårt, med eller utan personen de ska befria.

Förutom fem eller sex rollfigurer av nivå nio kommer gruppen ha med sig en frostjätte och troligen ett par allierade LSPs till (teleport tar max nio personer, så jag gissar att de satsar på att gå in med åtta personer totalt).

Något jag ska tänka på? Har något kört en fräck strid mot drake/drakar och har något bra tips.

Har du två drakar på ett begränsat utrymme kan du sätta upp dem så att de har en gemensam killzone framför sig där folk måste stå för att kunna slåss i närstrid och där drakarna träffar alla i zonen men inte varandra med sina breathweapons.

Om det blir en fight utanför grottan så bör en drake alltid flyga högt upp bortom range för avståndsvapen och kasta formler och en strifa ner med breathweapons. De bör aldrig landa för en ärlig fight.

Slåss spelarna med drakarna utomhus kommer de behöva sära på sig för att inte alla kunna träffas av AOE attacker. Är de delade kan de inte alla teleportera ut.

Drakarna bör rikta 100% av sin uppmärksamhet mot att döda magiker först. Inte knocka. Döda. Är en magiker nere är typ ända gången en flygande drake bör nudda marken. Och då för att driveby flyga, plocka upp den medvetslösa trollkarlen och bära bort denna så att den inte kan hela.

GLÖM INTE DRAGON FEAR. Två drakar innebär saves mot bådas fear effekt.

Och då för att driveby flyga, plocka upp den medvetslösa trollkarlen och bära bort denna så att den inte kan hela.

Och släppa ned den från hög höjd, alternativt använda dess kropp som vapen mot nästa magiker.
Så fundera redan nu på vad en kastad kropp gör i skada.

Och släppa ned den från hög höjd, alternativt använda dess kropp som vapen mot nästa magiker.

Ja! Äventyrare bowling! :D

När någon av av rollpersonerna eller deras allierade går ner lägger en bad guy invisibility på den sårade. Inget helande här inte.

Är ni i ett slutet utrymme? Stora faran med eldkastare i sådana är inte att man blir satt i brand, utan att elden konsumerar allt syre ....

Är ni i ett slutet utrymme? Stora faran med eldkastare i sådana är inte att man blir satt i brand, utan att elden konsumerar allt syre ....
Jo, man tänker lite på hur folk i bunker ofta gav upp bara de körde lite demonstrativt med eldkastare framför.. alltså jag vet inte varför man ska trigga på just denna av alla orimligheter men att drakar eldar järnet i grottor känns just nu som en lite självdestruktiv hobby, givet då att drakarna i settingen andas syre och inte har har några specialtrick för att komma runt det där.. (Ja, de kan ju förstås vara köld-drakar eller ha nån annan breath weapon som inte käkar syre, men klassiska draken är ju ändå med eld, så...)

Jag tänker mig att de är som valar, stor kroppsmassa och hyperventilerar någon stridsrunda för att syresätta sig, blåser bort syret i luften med sin eld och cruisear genom angriparnas led medan de är vimmelkantiga och panikslagna. Visst, de skall andas, men det är ingen brådska.

Drakarna bör rikta 100% av sin uppmärksamhet mot att döda magiker först. Inte knocka. Döda. Är en magiker nere är typ ända gången en flygande drake bör nudda marken. Och då för att driveby flyga, plocka upp den medvetslösa trollkarlen och bära bort denna så att den inte kan hela.

GLÖM INTE DRAGON FEAR. Två drakar innebär saves mot bådas fear effekt.

De här två är riktigt onda, gillar dem skarpt.

Och vi glömmer inte Fear, för mina spelare är riktigt nojiga över den.

En sak de inte är ett dugg nojiga över är att ärkemagikern som tjänar drakarna kan fjärrskåda på dem. De har glatt struntat i detta faktum, som de vet om, och lagt en vecka downtime på att planera sin attack; bland annat så har barbaren med WIS save +1 fått gå runt själv och leta efter kartor. Så nu har hen pejlat in dem och drakarna vet vet att de håller på att planera en attack. Så jag lurar på om drakarna inte ska krascha rakt in i gruppens värdshus en vacker morgon. Jag har nämligen hört att drakar är rätt proaktiva. Och jag vill gärna se mina spelares miner när de inser vad som håller på att hända. Fast jag får nog nöja mig med en av drakarna, annars blir det massaker.

För övrigt är det blå drakar, så de skjuter blixtar.

De här två är riktigt onda, gillar dem skarpt.

Och vi glömmer inte Fear, för mina spelare är riktigt nojiga över den.

En sak de inte är ett dugg nojiga över är att ärkemagikern som tjänar drakarna kan fjärrskåda på dem. De har glatt struntat i detta faktum, som de vet om, och lagt en vecka downtime på att planera sin attack; bland annat så har barbaren med WIS save +1 fått gå runt själv och leta efter kartor. Så nu har hen pejlat in dem och drakarna vet vet att de håller på att planera en attack. Så jag lurar på om drakarna inte ska krascha rakt in i gruppens värdshus en vacker morgon. Jag har nämligen hört att drakar är rätt proaktiva. Och jag vill gärna se mina spelares miner när de inser vad som håller på att hända. Fast jag får nog nöja mig med en av drakarna, annars blir det massaker.

För övrigt är det blå drakar, så de skjuter blixtar.

Har drakarna anledning till att vilja döda rollpersonerna?
Kan de inte bara helt enkelt ta andra former och försöka distrahera dem? Erbjuda mäktiga föremål (förbannade? Eller sådana de själva är immuna mot) som betalning för (farligare än annonserat) uppdrag?
Genom att skicka iväg RP på dessa kanske gruppen helt enkelt glömmer bort drakarna, dör, eller tar hand om problem drakarna har, som gör drakarna mäktigare, utan att RP fattar vad som händer.

Och RP blir skitglada för alla sina magiska vapen som gör blixtskada...

Har drakarna anledning till att vilja döda rollpersonerna?
Kan de inte bara helt enkelt ta andra former och försöka distrahera dem? Erbjuda mäktiga föremål (förbannade? Eller sådana de själva är immuna mot) som betalning för (farligare än annonserat) uppdrag?
Genom att skicka iväg RP på dessa kanske gruppen helt enkelt glömmer bort drakarna, dör, eller tar hand om problem drakarna har, som gör drakarna mäktigare, utan att RP fattar vad som händer.

Och RP blir skitglada för alla sina magiska vapen som gör blixtskada...

Ja, de vill döda eller skrämma bort rollpersonerna. Och jag vill få slut på kampanjen innan sommaren, så letar efter sätt att få fram ett avgörande.

Ja, de vill döda eller skrämma bort rollpersonerna. Och jag vill få slut på kampanjen innan sommaren, så letar efter sätt att få fram ett avgörande.
Då är det ju bara att ignorera det. Men sätt upp fällor på vägen som äter deras resurser.
Det kan ju vara så enkelt som fly-by attacker när de är några timmar bort. Flyg förbi, kvasta, dra därifrån. SpelarnaRollpersonerna kommer ju garanterat tro att det är dags för fight, eventuellt buffa, fixa, hela, preppa för att kunna attackera... och sen händer ingenting mer. Repetera 60 minuter senare när potions och liknande slutat verka.

Och gör det jävligt klart för dem att drakarna vet vad de sysslar med, om de nu ignorerat fjärrsyn-faran tidigare.

Då är det ju bara att ignorera det. Men sätt upp fällor på vägen som äter deras resurser.
Det kan ju vara så enkelt som fly-by attacker när de är några timmar bort. Flyg förbi, kvasta, dra därifrån. SpelarnaRollpersonerna kommer ju garanterat tro att det är dags för fight, eventuellt buffa, fixa, hela, preppa för att kunna attackera... och sen händer ingenting mer. Repetera 60 minuter senare när potions och liknande slutat verka.

Och gör det jävligt klart för dem att drakarna vet vad de sysslar med, om de nu ignorerat fjärrsyn-faran tidigare.

Ja, det är en bra idé, det där med att låta drakarna gejma systemet liksom.

Tycker det är klurigt i ett spel som DnD5 att veta hur mycket man ska låta monstren tänka på sånt som Spell slots och Duration. Men vissa monster borde ju definitivt ha kunskaper om sånt.

Ja, det är en bra idé, det där med att låta drakarna gejma systemet liksom.

Tycker det är klurigt i ett spel som DnD5 att veta hur mycket man ska låta monstren tänka på sånt som Spell slots och Duration. Men vissa monster borde ju definitivt ha kunskaper om sånt.
Blå drakar är väl typ magi-drakarna, så tänker att de borde ha koll ivf. De har dem ju själva så att säga. Och nu är det ju det episka slutet du ska köra, inte rövarna på level 1.

Vet du vad drakarnas eventualla skatter innehåller för föremål? Drakarna borde ju veta, så ligger det en staff of power där finns det ju 0 anledning att inte låta en av drakarna använda den, eller dricka de där potions of invulnerability, för att ta två exempel.

Blå drakar är väl typ magi-drakarna, så tänker att de borde ha koll ivf. De har dem ju själva så att säga. Och nu är det ju det episka slutet du ska köra, inte rövarna på level 1.

Vet du vad drakarnas eventualla skatter innehåller för föremål? Drakarna borde ju veta, så ligger det en staff of power där finns det ju 0 anledning att inte låta en av drakarna använda den, eller dricka de där potions of invulnerability, för att ta två exempel.

Jag har en lista med resurser som står till drakarnas förfogande. Har dock inte slagit fram gammeldrakens skatt; det ska jag definitivt göra. Bra tips!

Jag grunnar på att nerfa "darkvision" på alla släkten* i Players Handbook** till att bara vara "night vision". Dvs man ser i "dim light" som om det vore "bright light", men man ser överhuvudtaget inte i mörker. Det är inget jag kommer göra under en pågående kampanj, utan inför en framtida kampanj jag ännu inte annonsera, och kommer i så fall meddela husregler i samma veva som jag annonserar kampanjen.

*Möjligen undantaget drow, inte helt hundra där.
**Jag kör bara med släktena ur PHB för rollpersoner

Jag tänkte inte ge dem någon kompensation för detta, utan är okej om det gör människor, halflings och dragonborn blir en smula bättre i jämförelse som en följd.

Jag grunnar på att nerfa "darkvision" på alla släkten* i Players Handbook** till att bara vara "night vision". Dvs man ser i "dim light" som om det vore "bright light", men man ser överhuvudtaget inte i mörker. Det är inget jag kommer göra under en pågående kampanj, utan inför en framtida kampanj jag ännu inte annonsera, och kommer i så fall meddela husregler i samma veva som jag annonserar kampanjen.

*Möjligen undantaget drow, inte helt hundra där.
**Jag kör bara med släktena ur PHB för rollpersoner

Jag tänkte inte ge dem någon kompensation för detta, utan är okej om det gör människor, halflings och dragonborn blir en smula bättre i jämförelse som en följd.
Alla borde göra detta.

Drow ser ju extra dåligt i solljus för att kompensera för att de ser så bra i mörker, så de skulle man kunna behålla. Vill du se riktigt bra i mörker så får du leva med att inte vilja gå ut på dagen.
Yes, det var lite så jag tänkte också. Plus att det känns konstigt om vanliga drow inte kan se i mörker och jag ogillar om en PC-drow är allt för olik en NPC-drow. För övriga släkten är jag okej med att även NPC:erna blir av med darkvision. Tycker att underjordiska dvärgfästen ska vara upplysta =)

Jag grunnar på att nerfa "darkvision" på alla släkten* i Players Handbook** till att bara vara "night vision". Dvs man ser i "dim light" som om det vore "bright light", men man ser överhuvudtaget inte i mörker.
Så är det redan i d&d4* och det är ju den bästa versionen så det blir jättebra. Tanken där är att de flesta dungar är upplysta av fluorescerande svamp och det är en Grej** om det är kolsvart.

*) Du måste gräva i Dragon Magazine eller settingböcker för att hitta spelarraser med darkvision.

**) Som man pajade med sunrods som lyser upp allt man kan se i flera timmar för en billig penning men men.

Last edited:
Så, jag är nyfiken på vilka här som spelar DnD5 just nu. Vilken kampanj, SL eller spelare, vilken rollfigur, etc?

Jag spelleder SKT+, pluset står för att jag ändrat rätt mycket och att kampanjen har en del trådar byggt kring rollfigurernas fluff. Vi har spelat 48 spelmöten på två och ett halvt år, och har nu ett eller max två möten kvar på själva SKT. Sen tillkommer ytterligare ett antal spelmöten för att knyta ihop rollfigurernas egna story arcs. Vi blir la klara till slutet av sommaren gissar jag. Kampanjen har involverat nio spelare genom åren, sex är aktiva just nu, en är inaktiv (drabbad av långtids-Covdid), två hoppade av rätt tidigt. Jag tycker att SKT är en rätt kass kampanj och har varit nära att lägga ned flera gånger, men vi har kul på spelmötena, mina spelare är engagerade, och nu är det så lite kvar att jag tror att jag kommer att ro i hamn den. Brottas nu med om jag pallar en DnD5-kampanj till. Vill hellre köra BECMI, men har inga spelare som är intresserade ...

Back