God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 19,892
Nu blev det väldigt gnälligt. Kan ingen säga något positivt. Vad gillar vi med DnD5?
Massa options! Mekanik som är bra rollspels prompts. Balanserat. Snygga bilder.
Nu blev det väldigt gnälligt. Kan ingen säga något positivt. Vad gillar vi med DnD5?
Det är smidigare än 1e, 2e eller 3e.Vad gillar vi med DnD5?
Mm, det jag antog var att du som SL tyckte den var tråkig. Inte att du kunde tänkas ha pratat om stockholms lokaltrakif =)Ja, det är det SL betyder.
Ah, en sån SL =)Tillägg: vad jag menar är att om någon har den sortens pakt måste det få en effekt på kampanjen
Ja, och då är det ju bara att bestämma att magiker är ovanligt i spelvärlden. Det finns ju inget i reglerna som säger att magi måste vara vanligt i världen bara för att man är fri att välja det som rollperson.Jag säger inte att det är dåligt, det beror på vad vi söker i spelvärlden. Jag trivs bättre i spelvärldar där magin är ovanlig hellre än vanligt förekommande. Där magiker väcker häppnad inte pågrund av sina krafter utan på grund av att de är ovanliga och har krafter som är svåra för människor att förklara. Så det beror helt enkelt på vad vi söker i spelet.
Ja, och då är det ju bara att bestämma att magiker är ovanligt i spelvärlden. Det finns ju inget i reglerna som säger att magi måste vara vanligt i världen bara för att man är fri att välja det som rollperson.
Låter som ni valt fel kampanjvärld, helt enkelt =)
Tillägg: vad jag menar är att om någon har den sortens pakt måste det få en effekt på kampanjen( vilket gör det svårt att spela en rälsad köpekampanj). Endagången jag sett det göras bra är CR s2, där pakten bidrar med en subplot (vilket bara funkar eftersom kampanjen är väldigt öppen), och till slut blir ett sådant problem att den måste brytas. Så jag skulle nog säga till en spelare som vill köra warlock "Du fattar att det kommer att leda till att du antingen brinner upp, blir kampanjens skurk, eller måste gå på en redemption arc?"
Vilka här kör DnD5 eller har gjort det i närtid?
Ravnica! Älskar settingen efter att ha råkat doppat tårna i den några gånger i Magic. Gillar också att den handlar desto mer om gillespolitik och intriger än att bara lunka runt och banka monster. Det är mindre klassisk fantasy och mer urban fantasy i stil med Chronopia eller Sigil i Planescape eller Cadwallon. Megastadsfantasy. Och det tilltalar mig. Dessutom—inga dvärgar eller gnomer!Vad kör ni?
Spelar ju med en väldigt stor grupp, på totalt 10 spelare. En av dem är väldigt sällan med, och det är lite blandat vilka som kommer, men formatet som valts passar rätt bra för det. Rollpersonerna är alla representanter för sina respektive gillen, och har blivit inplockade i en organisation som heter Chamber of the Guildpact och är tänkt att hjälpa till att hålla ordning på stadens tio gillen.Hur ser era grupper ut?
Ja, och då är det ju bara att bestämma att magiker är ovanligt i spelvärlden. Det finns ju inget i reglerna som säger att magi måste vara vanligt i världen bara för att man är fri att välja det som rollperson.
Låter som ni valt fel kampanjvärld, helt enkelt =)
Absolut, man kan både det ena och det andra. Men jag tycker att en spelkonstruktör kan anstränga sig lite för att berättar hur de tycker saker och ting hänger ihop. I DnD3 DMG fanns ett fantastiskt avsnitt med demografi, där jag som DM kunde bestämma exakt vilka klasser alla personer i allt från den minsta håla till den största metropol hade. Det gav ganska handfast riktlinjer kring hur många magiker det rimligen kunde finnas. Men i DnD5 finns inget sånt, så vitt jag vet. Och det borde han en ganska stor effekt på säg FR fungerar och är om det är 1/10, 1/100 eller 1/1000 som kan magi. Så jag har inte valt fel värld, Wizards har inte lyckats göra sina världar konkreta och begripliga.
Jag är inte direkt emot det, men tycker att i så fall ska man göra samma för alla rollpersoner. Oavsett klass.
5e känns ju som att det kretsar antingen kring att du gör din egen värld (i vilket fall allt det där är upp till dig), eller spelar de färdiga kampanjerna. Så då är väl frågan hur vanliga magiker är i de kampanjerna. Finns det tillräckligt med magiker där för att antyda att de borde ersätta reguljära armeer?
- Att allmänbilda mig genom att spela världens de facto största rollspel, inte bara just nu, utan någonsin.
Och jag är emot det. Tycker inte att en viss klass ska få betala för sina förmågor på ett sätt som andra inte gör. Och med det faller ju mycket av det fräcka med warlocken, tyvärr. Precis som med clericen har hen bara fått sina krafter, free of charge.
Eller vunnit dem i fantasy-klädpoker med Orcus då ...
Det här är ett medvetet val av konstruktörerna:Absolut, man kan både det ena och det andra. Men jag tycker att en spelkonstruktör kan anstränga sig lite för att berättar hur de tycker saker och ting hänger ihop. I DnD3 DMG fanns ett fantastiskt avsnitt med demografi, där jag som DM kunde bestämma exakt vilka klasser alla personer i allt från den minsta håla till den största metropol hade. Det gav ganska handfast riktlinjer kring hur många magiker det rimligen kunde finnas. Men i DnD5 finns inget sånt, så vitt jag vet. Och det borde han en ganska stor effekt på säg FR fungerar och är om det är 1/10, 1/100 eller 1/1000 som kan magi. Så jag har inte valt fel värld, Wizards har inte lyckats göra sina världar konkreta och begripliga.
Inget hindrar ju att guden eller patronen är NPC:er. De kan bara inte påverka klassförmågorna (för det är pbalanserat ovh ganska bullshit). Men om jag dyrkar Kelemvor och han säger till mig att jag har ett uppdrag att göra gör homom är det ju super coolt! Grejen är att du inte behöver gilla din patron som Warlock på samma sätt. Så du kanske är påväg för att slå ihjäl Dracula fastän han är din Warlock sugar daddy.
Spelare som är vana vid äldre versioner av DnD blir ofta störda på bristen på maerial bortom den egna rollpersonen.
Skämt åsido, jag ville ha en empirisk erfarenhet av DnD5. Så även om jag klagar mycket är jag glad för att jag har valt att spela det.
Nej exakt, det är det jag menar: antingen borde alla klasser vara tvungna att betala för det, eller ingen klass.Tycker inte att en viss klass ska få betala för sina förmågor på ett sätt som andra inte gör.
Egentligen tycker jag saker som paladin och warlock (och kanske en del andra klasser) borde varit nån slags specialförmågor man kan uppnå "in game", utöver sin vanliga klass, om man uppfyller vissa kriterier. Som kan förloras om man inte längre uppfyller de kriterierna.
Spelare som är vana vid äldre versioner av DnD blir ofta störda på bristen på maerial bortom den egna rollpersonen.