D&D DnD - skvalkanalen

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Vad gillar vi med DnD5?
Att det på något sätt lyckats få in fler spelare till hobbyn. I grupperna jag varit med i har DnD 5 blivit en inköpsport till rollspel för nya spelare även om jag sedan som spelledare illa kvickt försökt ta mig ifrån systemet. Alltid något positivt även om det smög sig in lite förakt från min sida. Ska dock sägas att jag tycker inte DnD 5 är dåligt i sig även om jag själv har svårt för det som system och tycker det har brister vilka redan nämnts i tråden.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Positivt är, kanske inte DnD 5 i sig, världarna de plockat in från MTG. Det är positivt då dessa världar är enkla att leva sig in i då det finns en rad material och bilder redan i grunden i och med MTG. Världen blir med andra ord mer levande och det finns väldigt mycket material att använda sig av för att visa hur världen ser ut och fungerar. Det är en styrka som egentligen handlar om att DnD 5 släppt suplementsböckerna Theros och Ravnica.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Cantrips! Jag gillar att magiker äntligen faktiskt kan göra lite magi och inte blir totalt värdelösa efter att ha avfyrat sitt enda skott.
Cantrips är nog lite både och för mig som de fungerar i DnD 5. Problemen med cantrips har nämnts tidigare, vilket egentligen beror på hur vi beskriver världen. Om magiker är vanliga så blir det helt plötsligt onödigt med personer som bågskyttar och dylikt då försvaret istället ersätts med en bakrelinje av magiker som är tvungna att skydda staden vid konflikt för att få behålla sin plats vid eventuell akademi för att träna magiker.

Däremot om cantrip kan kastas i all oändlighet och är besvärjelser som mer handlar om att skapa ljus, skapa mindre ljud och dylikt blir det spännande för då kan magikern med sina cantrips bli kreativ i sin problemlösning med hjälp av sina besvärjelser. Det handlar inte längre om att kasta syra, eld och allt annat i ansiktet på motståndaren utan det handlar mer om att vilseleda och lösa problem med sina ynkliga nybörjar besvärjelser.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Cantrips är nog lite både och för mig som de fungerar i DnD 5. Problemen med cantrips har nämnts tidigare, vilket egentligen beror på hur vi beskriver världen. Om magiker är vanliga så blir det helt plötsligt onödigt med personer som bågskyttar och dylikt då försvaret istället ersätts med en bakrelinje av magiker som är tvungna att skydda staden vid konflikt för att få behålla sin plats vid eventuell akademi för att träna magiker.

Däremot om cantrip kan kastas i all oändlighet och är besvärjelser som mer handlar om att skapa ljus, skapa mindre ljud och dylikt blir det spännande för då kan magikern med sina cantrips bli kreativ i sin problemlösning med hjälp av sina besvärjelser. Det handlar inte längre om att kasta syra, eld och allt annat i ansiktet på motståndaren utan det handlar mer om att vilseleda och lösa problem med sina ynkliga nybörjar besvärjelser.
Bra, Svympis! Jag ska förbjuda alla cantrips som gör skada i min nästa kampanj. Bruks-cantripsen gillar jag, det är coola. Och kräver lite player skill att göra användbara.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Bra, Svympis! Jag ska förbjuda alla cantrips som gör skada i min nästa kampanj. Bruks-cantripsen gillra jag, det är coola. Och kräver lite player skill att göra användbara.
Wow, förvarna folk att kanske inte spela warlock då =D
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Att det på något sätt lyckats få in fler spelare till hobbyn. I grupperna jag varit med i har DnD 5 blivit en inköpsport till rollspel för nya spelare även om jag sedan som spelledare illa kvickt försökt ta mig ifrån systemet. Alltid något positivt även om det smög sig in lite förakt från min sida. Ska dock sägas att jag tycker inte DnD 5 är dåligt i sig även om jag själv har svårt för det som system och tycker det har brister vilka redan nämnts i tråden.
Jag tycker det är ett bra spel i meningen väl designat. De har satt upp sina mål och förverkligat dem. Men jag har svårt för slutprodukten. Och jag spelar mest för att det är det mina kompisar vill spel. Det är lätt att hitta spelare till.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Om magiker är vanliga så blir det helt plötsligt onödigt med personer som bågskyttar och dylikt då försvaret istället ersätts med en bakrelinje av magiker som är tvungna att skydda staden vid konflikt för att få behålla sin plats vid eventuell akademi för att träna magiker.
Ja? Det låter som en intressant värld att utforska! En sån värld _borde_ se annorlunda än en vanlig värld.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Om jag var härskare i en värld där cantrips fanns skulle jag sparka alla min bågskyttar och starta en trollkarlsskola.
Om det är det som skaver är det ju bara att säga att i den här världen är det bara 1 på 100000 som föds med gåvan.

Men det riktiga problemet är väl hur kul eller icke-kul det är jämfört med andra karaktärer under en strid.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Vilka här kör DnD5 eller har gjort det i närtid? Vad kör ni? Hur ser era grupper ut?
Det var väl i Augusti, tror jag. Efter det så har jag fastnat på att jag inte vet var man hittar nya grupper när ingen vill träffas face to face. Det finns en kampanj i pipelinen som kommer igång "när Coronarestriktionerna är över igen". Hemskt, är det.

Nu blev det väldigt gnälligt. Kan ingen säga något positivt. Vad gillar vi med DnD5?
Rogues är kul.

Annars så tror jag inte spelat något annat fantasysystem med något bättre system. Annorlunda system har jag spelat, men de har andra problem. D&D hör dessutom ihop med rätt väletablerade spelvärldar och har massvis med material producerat till sig.

Att man får så få val när man skapar rollpersoner är ett av systemets stora problem. Flip siden med det är att man tenderar att få en hel del rätt coola, fantasieggande upgrades med jämna mellanrum och det är ju kul (särskilt när man lärt sig acceptera att ens utveckling kommer åka längst med en specifik räls och därmed anpassar sina RPs efter systemet).

Übereil
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Ja? Det låter som en intressant värld att utforska! En sån värld _borde_ se annorlunda än en vanlig värld.
Jag säger inte att det är dåligt, det beror på vad vi söker i spelvärlden. Jag trivs bättre i spelvärldar där magin är ovanlig hellre än vanligt förekommande. Där magiker väcker häppnad inte pågrund av sina krafter utan på grund av att de är ovanliga och har krafter som är svåra för människor att förklara. Så det beror helt enkelt på vad vi söker i spelet.

Däremot så kan jag absolut gå med på att spela i en värld där det dryper av magi, dessa världar är även de intressanta då de skapar en unik upplevelse och en värld där det som borde gälla kan rubbas utifrån en logisk förklaring att magins trådar formar världen och skapar dess inneboende lagar om hur saker fungerar.

RED: För tydlighetens skull, jag har mindre problem att vara spelare än spelledare i DnD 5. Det beror helt enkelt på att jag finner väldigt lite inspiration i den/de världar som målas upp i DnD 5 samtidigt som jag föredrar andra system då jag spelleder.
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Åhå? Som spelledare då, antar jag? Berätta gärna vad det är du tycker är tråkigt med den!
Ja, det är det SL betyder.

Eldritch blast, eldritch blast, eldritch blast, eldritch blast, eldritch blast, eldritch blast, eldritch blast, eldritch blast........
Det är bara en bågskytt med andra specialeffekter.

Plus att fluffen skaver. Den är liksom integrerad i mekaniken, men får inga mekaniska effekter.
(Paladiner har litet av samma problem.)

Tillägg: vad jag menar är att om någon har den sortens pakt måste det få en effekt på kampanjen( vilket gör det svårt att spela en rälsad köpekampanj). Endagången jag sett det göras bra är CR s2, där pakten bidrar med en subplot (vilket bara funkar eftersom kampanjen är väldigt öppen), och till slut blir ett sådant problem att den måste brytas. Så jag skulle nog säga till en spelare som vill köra warlock "Du fattar att det kommer att leda till att du antingen brinner upp, blir kampanjens skurk, eller måste gå på en redemption arc?"
 
Last edited:
Top