Nekromanti Den svenska rollspelshistorian - något för oss?

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
krank said:
anth said:
krank, sätt upp en wiki, så vi kommer igång.
Den kommer under veckan, idag ska jag spelleda och imorgon spela Arkham Horror.

Sen när vi har en wiki kan man ju kanske börja med att bara ha en enda sida, typ en tidslinje. Och sen fyller man på och strukturerar upp när saker sväller. Vad tror du om det?
Tidslinje is the shit om vi ska ha en historiewiki.
Lämpligtvis även med de största utländska händelserna eftersom dessa påverkat svenska rollspel: som hur det började med Gygax och Arneson, och Chaosiums tidiga historia som låg till grund för DoD.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Magnus Seter said:
Det är en väg att gå.
Villen databastyp? My SQL?
Var hostas den? Hur stoppar man in data i den
Nej - jag var fortfarande bara på datainsamlingsplanet. Samma princip om det är SQL eller post-itlappar.
Skulle jag göra något själv hade jag säkert byggt en prototyp i Access och sen importerat i SQL.
Men att strukturera informationen på det här sättet och lägga upp i en Wiki borde vara en bra start.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
anth said:
Tidslinje is the shit om vi ska ha en historiewiki.
Lämpligtvis även med de största utländska händelserna eftersom dessa påverkat svenska rollspel: som hur det började med Gygax och Arneson, och Chaosiums tidiga historia som låg till grund för DoD.
Jag håller med.

Sen blir det en senare fråga hur vi organiserar sidorna. Det var ju tänkt att vara ett långsiktigt projekt, och rollspelshistorien går inte direkt i raketfart om man inte ska ha med precis alla små indiespel och grejer... Så det finns tid nog att flytta och tagga och kategorisera senare.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
krank said:
anth said:
Tidslinje is the shit om vi ska ha en historiewiki.
Lämpligtvis även med de största utländska händelserna eftersom dessa påverkat svenska rollspel: som hur det började med Gygax och Arneson, och Chaosiums tidiga historia som låg till grund för DoD.
Jag håller med.

Sen blir det en senare fråga hur vi organiserar sidorna. Det var ju tänkt att vara ett långsiktigt projekt, och rollspelshistorien går inte direkt i raketfart om man inte ska ha med precis alla små indiespel och grejer... Så det finns tid nog att flytta och tagga och kategorisera senare.
Bra. Jag börjar stoppa in data i mitt spreadsheet under tiden.


/m
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,145
Location
Göteborg
Göteborgshistorien är viktig!

Oldtimer aka Mygel är ju given att berätta om första importen av D&D, av den mytiska pärmen "MD&D" (som jag hade fotostat av fotostat av fotostat av) som cirkulerade i GBG, spelföreningen Yggdrasil, spelverkstan Titan och Titan Games.

Bo Leuf som hade butiken "Wizard" på Järntorget (där man hängde och hängde) är ju tyvärr död, men Clas "Attle Barktunga" Kristiansson kan säkert berätta om de tidiga åren där (http://home.swipnet.se/~w-15077/SHN/wizard.htm). Sedermera startades i Viktoriahuset på Linnégatan spelföreningen Fenris.

Bo Jangeborg i samma kretsar kanske också kan berätta, t ex om fanzinet Mjölnir.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag tror inte att jag kan bidra med så mycket, men vill säga att jag tycker att det är ett mycket bra initaitiv.

Pricken över i:et skulle vara om man kunde få några till intervjuer av några av de gamla rävarna (Mekanurg, Fredrik Malmberg etc). Det finns kanske några forumiter med journalistiska talanger?

En fråga jag ställer mig också är vart Target Games, Äventyrsspels och Lancelot games (och andra spelföretags) arkivmaterial har tagit vägen. Det ligger kanske i utkanten av det här projektet, men det hade varit intressant att titta på (omsättning, försäljningsvolymer och slikt). Man får inga träffar om man söker dessa sökord på riksarkivets databas (NAD). Någon som vet något? Är allt borta? Eller sitter någon privatperson på det?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Skitball idé! Jag har aldrig tillhört rollspelets innersta krets här i Sverige som många andra på forumet men har hållit på sen mitten på 80-talet och bidrar gärna med den information och de anekdoter som kan vara intressanta.

Gällande tekniklösningar så tycker jag en enkelt tidslinje är ett bra sätt att börja och sedan bygga på "kringinformation" som har diskuterats. Men utan en baslinje att utgå ifrån tror jag det skulle spreta väldigt mycket.

Att sedan förflytta denna information till en wiki eller sql/no-sql databas borde inte vara skitsvårt.

Cog.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
A propos rollspelshistoria...vet någon något om Gunilla Jonsson?

Å, vad jag skulle vilja läsa om henne!
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
552
Location
Gävle och Åland
Basenanji said:
A propos rollspelshistoria...vet någon något om Gunilla Jonsson?

Å, vad jag skulle vilja läsa om henne!
Gunilla jobbar ju på sf-bokhandeln så det kan inte vara så svårt att prata med henne. Hon är säkert med på noterna. Jag har haft kontakt med henne flera gånger under senaste året.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Basenanji said:
A propos rollspelshistoria...vet någon något om Gunilla Jonsson?

Å, vad jag skulle vilja läsa om henne!
Räckte inte artikeln i Fenix om Rollspelsdrakarna?
Och om det inte räckte kan jag säkert fylla ut med info från intervjuanteckningarna som inte kom med i artikeln.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Genial idé, Magnus.
Ett tips kan vara att också ta kontakt med Tobias Wrigstad (tror inte han frekventerar rollspel.nu men tror säkert att du redan känner honom?) som under ett par år arbetade med att skriva det svenska friformsrollspelandets historia, främst genom att samla ihop gamla konventsäventyr och prata med gamla konventsarrangörer (eftersom mycket av den historien skedde på konvent snarare än i kommersiellt utgivna spel). Han har en massa material, det kan säkert fungera som ett bra komplement till resten av den mer "institutionellt" inriktade rollspelshistorian!

hälsar
Örnie
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Örnie said:
Genial idé, Magnus.
Ett tips kan vara att också ta kontakt med Tobias Wrigstad (tror inte han frekventerar rollspel.nu men tror säkert att du redan känner honom?) som under ett par år arbetade med att skriva det svenska friformsrollspelandets historia, främst genom att samla ihop gamla konventsäventyr och prata med gamla konventsarrangörer (eftersom mycket av den historien skedde på konvent snarare än i kommersiellt utgivna spel). Han har en massa material, det kan säkert fungera som ett bra komplement till resten av den mer "institutionellt" inriktade rollspelshistorian!

hälsar
Örnie
Tack för tipset! Jag känner Tobias något litegrann, så jag ska nog få tag på honom.

/M
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Underbart initiativ.

I startläget känns det som att projektet kräver någon sorts redaktör som för in text på ett något sånär enhetligt sätt. Wiki, absolut, men kanske börja med att samla ihop material?

Vad räknas som bekräftat fakta i detta sammanhang? Att någon under pseudonym skriver ett inlägg på ett forum, eller krävs det mer?

Jag tycker idén om två parallella "historier" – en faktabaserad, en berättelsebaserad – är kanon. Man klickar in sig på "1982 – DoD släpps" och får där all basinfo som går att få tag på: sidantal, var kartongerna veks ihop, försäljningssiffror, eventuella bilder med mera. Sen, därifrån, kan man klicka sig till artiklar av slaget "XXX berättar om sina upplevelser under skapandet av DoD" och "YYY minns Target Games första år".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Magnus Seter said:
Bra. Jag börjar stoppa in data i mitt spreadsheet under tiden.


/m
Jag har satt upp en mediawiki nu. Man måste regga sig och få tummen upp från mig för att få skriva i den tills vidare.

I vanlig ordning har jag ångest över val av plattform.

Mediawiki har bra "taggar" som gör att allt inte måste ligga i hierarkiska mappar utan kan ha "kategorier" litegrann som wikipedia. Vilket är najs.

Å andra sidan är det lättare att få ut info från Dokuwiki, eftersom den använder rena textfiler för att spara saker.

Men jaja, Mediawiki blir nog bra. Det finns nog bra program för att extrahera data senare. Om inte annat vore det väldigt najs om folk kunde ta backupper av viktig info som läggs upp, vore ju trist om vi lade alla ägg i samma korg...

Men allt det där är tekniska frågor som säkert kan lösas. Nu finns det en plats att infodumpa på, om du känner för det. Skrik till om du reggar dig och det tar för lång tid för mig att godkänna dig som skribent.
 
Top