Nekromanti Nominera till rollspelspriset 2012

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
MrG said:
om jag visste vem som låg bakom det skulle jag vilja nominera den som skapade Spelkonvent 77, eller vad det var det första GothCon hette, utan det hade mitt och förmodligen många andras rollspelande inte varit det som det är idag
Wikipedia vet en del om GothCon.
KONVENT77, som 25 pers. besökte, arrangerades av Arne Husberg och H.G. Wessberg (som är helt okända för mig)
Under KONVENT79 däremot var Mikael Börjesson, Anders Blixt och Tommy Johansson inblandade. Tommy är också okänd för mig, men både Mikael Börjesson och Anders Blixt har blivit nominerade.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
anth said:
MrG said:
om jag visste vem som låg bakom det skulle jag vilja nominera den som skapade Spelkonvent 77, eller vad det var det första GothCon hette, utan det hade mitt och förmodligen många andras rollspelande inte varit det som det är idag
Wikipedia vet en del om GothCon.
KONVENT77, som 25 pers. besökte, arrangerades av Arne Husberg och H.G. Wessberg (som är helt okända för mig)
Under KONVENT79 däremot var Mikael Börjesson, Anders Blixt och Tommy Johansson inblandade. Tommy är också okänd för mig, men både Mikael Börjesson och Anders Blixt har blivit nominerade.
I så fall vill jag gärna nominera Arne Husberg och H.G. Wessberg för att varit med och tagit rollspel till Sverige och på så sätt bidragit till hobbyn på ett ovräderligt sätt. Något jag inte tror de fått nog med uppskattning för!

-Gunnar (som visserligen ser vitsen i att nominera Anders Blixt och Mikael Börjesson, men tycker de har andra meriter än konventsarrangerande ;-))
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Olle Johansson
För att han förflyttade diskussionerna på #rollspel till ett permanent hem som är tillgängligt utanför IRC, och därigenom samlade tusentals människors fantasi och uppfinningsrikedom till en plats.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,294
Location
Göteborg, Lindome
MrG said:
-Gunnar (om jag visste vem som låg bakom det skulle jag vilja nominera den som skapade Spelkonvent 77, eller vad det var det första GothCon hette, utan det hade mitt och förmodligen många andras rollspelande inte varit det som det är idag)
Det hette Konvent 77 och organiserades främst av Arne Husberg. Det var tänkt att vara lite wargaming, men det dök även upp en skum typ med något han kallade rollspel...

Edit: Kul att artikeln på Wikipedia även nämner min gamla Commodore PET 2001.
Edit2: Fast den som skrev in det minns fel. Jag köpte min Commodore PET 2001 i januari 1978. Så det var först på Konvent78 jag hade med mig den. D&D hade jag dock med mig redan på Konvent77.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
anth said:
GothCon.
KONVENT77, som 25 pers. besökte, arrangerades av Arne Husberg och H.G. Wessberg (som är helt okända för mig)
H. G. Wessberg var ett tag informationsansvarig för Armén vill jag minnas, senare arbetade han på Industriförbundet (en av föregångarna till Svenskt Näringsliv) och var bland annat den som ansvarade för kampanjen "Ja till EU". Därefter som VD för Industriförbundet, och sen vice VD för Sv. Näringsliv.

Senare blev han statssekreterare till Mikael Odenberg och därefter Fredrik Reinfeldt, under 2006-2010. Numera är han ledamot i EU:s revisionsrätt.

Vilket iofs. gör att det nog skulle ge en hel del uppmärksamhet om han fick pris av WRNU... :gremwink:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Oldtimer said:
Det hette Konvent 77 och organiserades främst av Arne Husberg. Det var tänkt att vara lite wargaming, men det dök även upp en skum typ med något han kallade rollspel...

Edit: Kul att artikeln på Wikipedia även nämner min gamla Commodore PET 2001.
Eftersom det här är ett rollspelspris så tycker inte jag att Arne och H.G är så intressanta.
Det som är intressant för oss är den där skumma typen som tog med sig det där s.k. rollspelet... :gremlaugh:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Magnus Seter said:
Hade han initialerna MB?

/M
Det var jag! Fyra år gammal och med en kärra full av rollspel. Predikade i Bältesspännarparken och bjöd på första-gratis-upplevelser. Det var en bra tid.

*erhmmm*
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
anth said:
Eftersom det här är ett rollspelspris så tycker inte jag att Arne och H.G är så intressanta.
Jag kan vara tydligare, utan konvent så hade rollspelsverige haft mycket mindre yta för utbyte av idéer, speciellt i sin tidiga tid, men inte bara på sjuttiotalet. Visst är det kanske även intressant med den som tog med rollspelet dit, men utan att någon annan hade skapat forumet så hade den personen aldrig kunnat ta dit rollspel. Men jag har tackat nej till jury, så jag ska inte lägga mig i vidare resonemang, ville bara motivera min nominering.

-Gunnar (som funderar på vad som var viktigast för tidiga rollspels spridning, själv började jag senare än så och då var det avgörande att det fanns Drakar och Demoner)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,448
Location
Stockholm
MrG said:
Jag kan vara tydligare, utan konvent så hade rollspelsverige haft mycket mindre yta för utbyte av idéer, speciellt i sin tidiga tid, men inte bara på sjuttiotalet.
Jättebra nomineringar tycker jag!

/M
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
MrG said:
Jag kan vara tydligare, utan konvent så hade rollspelsverige haft mycket mindre yta för utbyte av idéer, speciellt i sin tidiga tid, men inte bara på sjuttiotalet. Visst är det kanske även intressant med den som tog med rollspelet dit, men utan att någon annan hade skapat forumet så hade den personen aldrig kunnat ta dit rollspel. Men jag har tackat nej till jury, så jag ska inte lägga mig i vidare resonemang, ville bara motivera min nominering.

-Gunnar (som funderar på vad som var viktigast för tidiga rollspels spridning, själv började jag senare än så och då var det avgörande att det fanns Drakar och Demoner)
För det första tror jag att det hade blivit andra konvent i Sverige även utan KONVENT77.
För det andra var ju KONVENT77 inte ett rollspelskonvent från början.
Det här är bara mina privata åsikter så jag anser inte att någon av oss har rätt eller fel - jag bara konstaterar att vi tycker olika. :gremsmile:

/anth,
som också tackat nej till jury-arbete och som inte heller ska lägga sig i.
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
441
Location
Stockholm
Jag nominerar:

Nisse Gullikson - för att han mer än någon annan gav form till en generations fantasi.

Järnringen-kollektivet - för att de höjde standarden med produktlinjen till Mutant Undergångens Arvtagare och gav ut en av rollspelssveriges bästa kampanjer genom tiderna.

Ann-Sophie Qvarnström - för att hennes ikoniska kartor vägledde otaliga expeditioner av giriga äventyrare.

Roger Undhagen och Anders Johansson/Fager - för att de stod bakom en rad klassiska äventyr så som Döda Skogen, Dimön, Skelettbyns hemlighet och Spindelkonungens pyramid.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Och då har nomineringstiden löpt ut.

Nominerade är:
Fredrik Malmberg
Erik Gransström
Tove Gillbring
Åsa Roos
Tomas Arfert
Mikael Bergström
Peter Bergting
Krister Sundelin
Kim Vässmar
Anders och Tove Gillbring
Carl-Johan Ström
Olle Sahlin
Michael Petersén och Gunilla Jonsson
Mikael Börjesson
Anders Blixt
Wilhelm Person
Thom Kiraly
Robert Jonsson
Arne Husberg och H.G. Wessberg
Olle Johansson
Nisse Gullikson
Järnringen-kollektivet
Ann-Sophie Qvarnström
Roger Undhagen och Anders Johansson/Fager


Skrik till ifall ni hittar något fel i nomineringslistan (om jag glömt någon eller har med någon som inte är nominerad).
 
Top