Nekromanti Nominera till rollspelspriset 2012

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Halloj!
Som ni kanske märkt håller vi på att skapa ett nytt rollspelspris som vi tänkt dela ut på GothCon 2012.
Svenskt (Nordiskt) WRNU-pris 2012
Stora rollspelsjuryn 2012

På grund av extrem tidspress börjar vi med nomineringarna redan nu (innan vi ens bestämt namnet på priset eller utsett jury)

- Priset ska gå till en person, vars gärningar inom svensk bordsrollspelshobby, har varit prisvärda.
- Ni får nominera fler än en person om ni anser att dessa personers gärningar är nära sammanlänkade.
- Det är trevligt, men inget krav, om ni skriver en motivering till nomineringen.

Man får nominera fram till söndag 05 februari 24:00.

OBS! Eftersom allt runt priset inte är bestämt ännu kan saker ändras - följ därför denna och de trådar jag länkat till för senaste information.

Nominerade:
Fredrik Malmberg
Erik Gransström
Tove Gillbring
Åsa Roos
Tomas Arfert
Mikael Bergström
Peter Bergting
Krister Sundelin
Kim Vässmar
Anders och Tove Gillbring
Carl-Johan Ström
Olle Sahlin
Michael Petersén och Gunilla Jonsson
Mikael Börjesson
Anders Blixt
Wilhelm Person
Thom Kiraly
Robert Jonsson
Arne Husberg och H.G. Wessberg
Olle Johansson
Nisse Gullikson
Järnringen-kollektivet
Ann-Sophie Qvarnström
Roger Undhagen och Anders Johansson/Fager
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Fredrik Malmberg

Det är en sak att göra bra och utvecklande saker, som många har gjort, men det krävs en helt annan sorts magi att göra saker helt fruktat stora.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Eksem said:
Fredrik Malmberg

Det är en sak att göra bra och utvecklande saker, som många har gjort, men det krävs en helt annan sorts magi att göra saker helt fruktat stora.
Hear hear! Det behövs inga fler nomineringar i år.
Till nästa år nominerar jag Nisse Gullikson, som har haft större inverkan på Äventyrsspels produkter än folk vet. Fast han inte var författare/konstruktör. Och sen Mekanurg, förklaring onödig.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,697
Location
Värnhem, Malmö
Erik Granström.

En så pass mångsidig kreatör, som berikat rollspelshobbyn både intellektuellt och spelmässigt, förtjänar priset. Hans konfluxsvit står än idag i en klass för sig bland svenska kampanjer, och han har till skillnad från flera andra gamla rävar fortsatt vara aktiv, något som definitivt förtjänar respekt. Dessutom, vilken annan författare av rollspelsanknuten fantasylitteratur skulle jämföras med Borges i Svenskan?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Tove Gillbring.

Som redaktör för Sverox och nu Fenix har hon hållit ljuset tänt för den svenska rollspelshobbyn länge efter att olyckskorparna förpassat oss till byrålådan.

/Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Åsa Roos.

För en gedigen produktion av recensioner, och modet att driva en i vissa läger kontroversiell fråga i granskningen av det samlade utbudet av rollspelsprodukter.

Även för sitt engagemang i Stockholms Spelkonvent och för 20KTP-projektet.

/Magnus
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Magnus Seter said:
Åsa Roos.

För en gedigen produktion av recensioner, och modet att driva en i vissa läger kontroversiell fråga i granskningen av det samlade utbudet av rollspelsprodukter.

Även för sitt engagemang i Stockholms Spelkonvent och för 20KTP-projektet.

/Magnus
Och för Nyckelringsrollspelet - det kanske mest originella rollspelet hittills. :gremlaugh:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Mikael Bergström för sin fräscha skaparanda och tillgänglighet (creative commons, nedladdningsbara gratisversioner, försäljning till tryckkostnadspris). Dvs. för Evolutionens Barn och Nullstate.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Peter Bergting.

Få illustratörer har gjort sådant avtryck i den moderna, svenska rollspelshobbyn. Han har genom sina illustrationer i spel som Drakar och Demoner och Eon, och som upphovsman till spel-, och litteraturfenomenet Morwhayle, levandegjort fantastiska världar, varelser och öden. Som om inte detta vore nog så har hans illustrationer även förgyllt utländska spelproduktioner så som tidningarna Dungeon och Dragon.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Krister Sundelin: för att han är otroligt produktiv och gör det han tror på, och går längre än nästan någon annan för att uppfylla sin egen vision, och har en osannolikt bred kompetens både som världsskapare, scenarioskrivare och regelmakare, alla präglade av gränslös skaparglädje, vilket är vad rollspelsmediet is all about.

Kim Vässmar: för att han sett till att Neogames lever vidare när Riotminds är mer eller mindre dött, och ansträngt sig för att hålla Neogames spel i fas med utvecklingen av rollspelsmediet och samtidigt göra flaggskeppet Eon mer tillgängligt, med djärva satsningar på layout, illustrationer och nytänkande i termer av regler, koncept och utgivningsformer, trots att det skapar kontrovers i fanbasen. Den här mannen har en verklig passion att locka nybörjare till hobbyn, och djärva planer för ändamålet (såsom starten av Skuggspel i Visby; vem hade liksom kunnat tänka sig en spelbutik på Gotland?).

Anders & Tove Gillbring: De har inte bara skapat en kvalikativ speltidning och hållit vid liv och plöjt ned omätliga mängder passion i något så bisarrt som ett svenskt westernrollspel; de har dessutom gjort det bra. Ingen har gjort så mycket för rollspelshobbyn i Sverige på senare år som de här snubbarna; ingen. Konventsscenarion: varje år, ofta på flera konvent. Fenixartiklar: varje nummer. Ny utgåva av Western: på g. Liksom; awesome?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Eksem said:
Fredrik Malmberg

Det är en sak att göra bra och utvecklande saker, som många har gjort, men det krävs en helt annan sorts magi att göra saker helt fruktat stora.
+1

Det är bara att jämföra med övriga nordiska länder. Bara i Sverige blev inhemska rollspel en jättehit. 100 000 sålda drakar och demoner. Vad kan norska, danska och finska spel komma upp i? Jämfört med Lancelot Games så sköttes Äventyrsspel betydligt mycket mer professionellt också.

Gillbring och Granströms, som också nämnts, bör också vara bland de första att prisas. Gillbringarna (vet inte vem som gjort mest) för Fenix bland annat, och Granström för att han gjort den kampanj som fått mest inflytande på Svenskt rollspelande.

Sen vet jag inte riktigt vilka som varit mest drivande bakom Mutant:UA, men jag tyckte att de lyfte upp kvalitén på rollspelsprodukter ett rejält snäpp jämfört med Neogames grejer som var störst innan.

Senaste Drakar och Demoner har jag ingen alls koll på. Fina bilder iofs.

Carl-Johan Ström som tog över efter Äventyrsspel bör också belönas.

Forumet själv borde också belönas. Kanske Gardener eller vem som nu gjort mest för dess existens (dålig koll), även om det kan ses lite som att belöna sig själv.

Sen är väl Blixt så given att han inte behöver nämnas.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Förutom Fredrik Malmberg, Nils Gulliksson och Anders Blixt som Arfert nämner (och vilka jag tycker är utomordentligt förtjänta), tycker jag också att kanske främst Olle Sahlin, men också Mikael Petersén och Gunilla Jonsson bör finnas med i prisdiskussionerna.

Olle Sahlin tycker jag betydde oerhört mycket för rollspels-kulturen. Han inte bara medverkade i många ÄS-produktioner, han skötte också mycket av kontakterna med spelare och spelgrupper, genom Sinkadus. Han har också (under och efter Äventyrssspelstiden) översatt fantasylitteratur till svenska. Och genom kopplingen till Forodrim och senare lajvande, har han betytt väldigt mycket för att förena och utveckla rollspelshobbyns olika uttryck.

Michael Petersén och Gunilla Jonsson tillhörde dem som jag tidigt uppfattade som självständiga och nyskapande kreatörer, i samarbete med Äventyrsspel eller i det egna bolaget Ragnarök Speldesign. De bidrog inte minst till att bredda utbudet av spel (Mutant, Kult, En Garde) samt med artiklar, äventyrsmoduler och tillbehör.

Utanför Äventyrsspel finns ju också många förtjänta. Och bland dem tycker jag Mikael Börjesson förtjänar ett stort omnämnande. Inte nog med att han i mindre skala började introducera Dungeons & Dragons genom postorderförsäljning, flera år innan Drakar och Demoner kom ut, och därmed kan göra anspråk på att tillhöra dem som introducerade rollspel i Sverige, han skapade Titan Games och gav ut en svensk översättning av D&D (Mentzer) och flera äventyr.

Sen finns det ju utöver dessa ytterligare en massa förtjänta författare och konstruktörer - Erik Granström, Leif Eurén, Åke Eldberg har förekommit i diskussionerna - så vi kommer inte ha svårt att hitta folk att dela ut priset till. Men de jag föreslagit tycker jag kanske är extra "prisvärda" för att deras insatser var tidiga, medan rollspelskulturen höll på att formas. Och de har betytt mycket för hur den formades, så där alldeles i början - från enstaka, isolerade spelgrupper till en otrolig och livskraftig subkultur.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Snälla, var TYDLIGA när ni nominerar.
Att bara bara skriva en text och slänga lite namn omkring sig är INTE en nominering.
Antingen skriver ni namnet

på en separat rad

Eller så skriver ni namnet i fet stil - så man tydligt ser vem som är nominerad.
Jag har uppdaterat första inlägget med en lista på nominerade.
Finns inte de som ni nominerat med där skriv ett NYTT inlägg där ni är TYDLIGARE med era nomineringar.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Anders Blixt
Han fick sitt första rollspelsmaterial publicerat redan 1979 (om än inte på den svenska marknaden) - och av vad jag vet har han bara fortsatt sedan dess med oräkneliga produkter.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Magnus Seter said:
Även för sitt engagemang i Stockholms Spelkonvent […]
… och innan dess även i en mängd andra svenska spelkonvent.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Sen vet jag inte riktigt vilka som varit mest drivande bakom Mutant:UA, men jag tyckte att de lyfte upp kvalitén på rollspelsprodukter ett rejält snäpp jämfört med Neogames grejer som var störst innan.
På vad baserar du idén att Mutant UA någonsin sålde bättre än Neogames prylar?

(jag har alltså ingen aning, jag bara betvivlar påståendet rent spontant).
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Wilhelm Person för verksamhet och spelmakande på indiefronten samt en ytterst utomordentlig rollspelspodcast.

Thom Kiraly för Sveriges första och hittills mest professionella (intrycksmässigt) rollspelspodcast.

Robert Jonsson för sin ihärdiga produktivitet och därmed sitt ständiga utvecklande spelmakeri.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Ymir said:
Sen vet jag inte riktigt vilka som varit mest drivande bakom Mutant:UA, men jag tyckte att de lyfte upp kvalitén på rollspelsprodukter ett rejält snäpp jämfört med Neogames grejer som var störst innan.
På vad baserar du idén att Mutant UA någonsin sålde bättre än Neogames prylar?

(jag har alltså ingen aning, jag bara betvivlar påståendet rent spontant).
Uhm, de var kanske fortfarande stora när MUA dök upp. Jag menade mest att kvalitén höjdes jämfört med vad som var standard innan. Och Neogames var standard i och med att de var störst.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Magnus Seter said:
Åsa Roos.

För en gedigen produktion av recensioner, och modet att driva en i vissa läger kontroversiell fråga i granskningen av det samlade utbudet av rollspelsprodukter.

Även för sitt engagemang i Stockholms Spelkonvent och för 20KTP-projektet.

/Magnus
Hör, hör!

Jag instämmer och vill lägga till hennes arbete med SydCon och GothCon, kanske även med flerCon, men det är de tre konvent som hon lockat mig att arrangera på...

-Gunnar (om jag visste vem som låg bakom det skulle jag vilja nominera den som skapade Spelkonvent 77, eller vad det var det första GothCon hette, utan det hade mitt och förmodligen många andras rollspelande inte varit det som det är idag)
 
Top