Nekromanti Svenskt (Nordiskt) WRNU-pris 2012

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Halloj!
Det här är en omstart på tråden Rollspel.nu-pris till spelskapare: Hall of Fame?

Målet med den här tråden är inte bara att vi ska skapa en WRNU-pris, utan att vi ska kunna dela ut det under GothCon 2012.

Jag har gått igenom den gamla tråden och tagit de förslag som jag tyckte var bäst.
Om det är något förslag som ni inte tycker om får ni komma med motförslag så får vi diskutera ihop oss.

Förslag

Priset ska heta »Sarkath Hans pris för utomordentliga dåd i bordsrollspelens tjänst«

Priset ska ges ut i föreningen WRNUs namn
(på samma sätt som forumsöl och repetikon arrangeras i föreningens namn)

Priset ska delas ut på GothCon
(så det börjar bli bråttom)

Priset ska delas ut vart annat år om det är svenskt och varje år om det är nordiskt
Vi börjar med ett svenskt pris i år, sedan försöker vi få ihop en nordisk jury till nästa år - misslyckas det blir det inget nytt pris förrän 2014 (Wilper har redan börjat leta nordiska kontakter).

Priset ska gå till en person vars livstidsgärning inom svensk (nordisk) rollspelshobby är prisvärd

Priset ska utses av en jury
(Vem som helst får nominera pristagare, men det är den omutliga juryn som bestämmer vem som vinner).

Juryn bör bestå av runt 5 personer valda på rollspel.nu
(Vi struntar i exakt antal just nu - utan vi bestämmer det när folk nomineras till juryn).

Priset ska bestå av:
- Ett diplom att sätta på väggen (gjort som karikatyrteckning, en bild på diplomet kommer sedan att finnas på rollspel.nus "Hall of Fame"-sida)
- En påse guldmynt (chokladpengar)
- En betald barrunda med oss forumiter (GothCon-puben, forumsöl, etc)

Hur ska priset finansieras?
(och vilken tecknare ska göra diplomet?)

Vem har kontakter på GothCon?
(så vi kan boka in en prisutdelning)

När vi börjar bli överens om ovanstående punkter, drar vi igång en ny tråd för att nominera jury.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Det här får mig att återigen tycka att »WRNU« är ett av de sämsta namnen föreningen kunde ha tagit sig.

Det är i sig obegripligt, och dessutom inte direkt associerbart till Rollspel.nu.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Dante said:
Det här får mig att återigen tycka att »WRNU« är ett av de sämsta namnen föreningen kunde ha tagit sig.

Det är i sig obegripligt, och dessutom inte direkt associerbart till Rollspel.nu.
This.

Edit: "wrnu" är ju inte en term/förkortning som är vedertagen ens på rollspel.nu. Jag fattar inte hur föreningen kunde döpas till det.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Dante said:
Det här får mig att återigen tycka att »WRNU« är ett av de sämsta namnen föreningen kunde ha tagit sig.

Det är i sig obegripligt, och dessutom inte direkt associerbart till Rollspel.nu.
Nja, jag ville inte döpa tråden till:
»Sarkath Hans pris 2012 för utomordentliga dåd i bordsrollspelens tjänst«
Eftersom namnet på priset inte är hugget i sten ännu.

Men jag håller med - det låter fånigt att säga att Sarakth Hans pris delas ut av WRNU, "Föreningen rollspel.nu" låter bättre.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
anth said:
Dante said:
Det här får mig att återigen tycka att »WRNU« är ett av de sämsta namnen föreningen kunde ha tagit sig.

Det är i sig obegripligt, och dessutom inte direkt associerbart till Rollspel.nu.
Nja, jag ville inte döpa tråden till:
»Sarkath Hans pris 2012 för utomordentliga dåd i bordsrollspelens tjänst«
Eftersom namnet på priset inte är hugget i sten ännu.

Men jag håller med - det låter fånigt att säga att Sarakth Hans pris delas ut av WRNU, "Föreningen rollspel.nu" låter bättre.
Mitt förslag var att föreningen skulle heta just "Föreningen rollspel.nu" men tja, det var en dåvarande redaktör som tydligen hade någon sorts vision om att WRNU var "någonting mer" än rollspel.nu. Här.

Usel idé.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Vitulv said:
Mitt förslag var att föreningen skulle heta just "Föreningen rollspel.nu" […]
Fast jag tycker att det namnet är lite missvisande. Föreningen driver inte Rollspel.nu. Nånting i stil med »Rollspel.nu:s vänner« vore att föredra. Tycker jag. Dårå. Typ. Eller nåt.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Dante said:
Vitulv said:
Mitt förslag var att föreningen skulle heta just "Föreningen rollspel.nu" […]
Fast jag tycker att det namnet är lite missvisande. Föreningen driver inte Rollspel.nu. Nånting i stil med »Rollspel.nu:s vänner« vore att föredra. Tycker jag. Dårå. Typ. Eller nåt.
Bra poäng. Men skit samma, nu handlar inte tråden om föreningens namn, så vi lämnar det tycker jag.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Jag tycker att det ska finansieras genom ett frivilligt bidrag och att illustratören bör vara någon på/kring forumet.

Att trycka upp ett diplom borde inte kosta särskilt mycket, så jag tror inte finansieringsbiten borde vara särskilt svår.

I övrigt är jag positiv till det mesta, utom möjligtvis att priset ska delas ut vartannat år. Det kommer hinna glömmas bort mellan varven då, tänker jag.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Jag bifaller nästan allt.

Några saker. Allt hänger på hur priset ska uppfattas av utomstående. Som jag nämnde i den tidigare tråden vill jag att det ska uppfattas seriöst och tungt. Nästan tråkigt. Inte ett uns av fandom-humor eller nått sånt, tycker jag.

Priset

- Ett diplom att sätta på väggen (gjort som karikatyrteckning, en bild på diplomet kommer sedan att finnas på rollspel.nus "Hall of Fame"-sida)

Bra.

- En påse guldmynt (chokladpengar)

Skruvar ner tyngden på priset, så jag föreslår att vi skippar det, ELLER ger ETT riktigt guldmynt. Alternativt går till en sån där sportpris-butik och kollar om det finns något imponerande, som ett svärd eller nått sånt.

- En betald barrunda med oss forumiter (GothCon-puben, forumsöl, etc)

Bra, MEN inte som en officiel del av priset. Dock som extra bonus.

- Hur ska priset finansieras?

Hur mycket ska vi dra in? En femhundring till en tusenlapp för diplomets tekning kan vi nog komma undan med om vi hittar en bra tecknare som är villig att ställa upp.

Sen är ju frågan vad ett guldmynt kostar, eller ett sånt där sportpris.

- (och vilken tecknare ska göra diplomet?)

Peter Bergting förstås.

/M
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
anth said:
Halloj!
Målet med den här tråden är inte bara att vi ska skapa en WRNU-pris, utan att vi ska kunna dela ut det under GothCon 2012.

Jag har gått igenom den gamla tråden och tagit de förslag som jag tyckte var bäst.
Bra!

anth said:
Priset ska heta »Sarkath Hans pris för utomordentliga dåd i bordsrollspelens tjänst«
Tja, jag tycker iofs. det mycket väl kan heta så. Men å andra sidan var väl forumet så överens som det aldrig annars kan bli, om att just "Sarkath Hans gravvalv" var det sämsta äventyr som skrivits? (Utom möjligen vem det var som översatte det..?)

Så ska vi undvika att det uppfattas som ett skämt, är namnet kanske mindre väl valt.

Hellre då bara "WRNU:s pris för för utomordentliga insatser i bordsrollspelens tjänst" eller något torrt men sakligt.

anth said:
Priset ska ges ut i föreningen WRNUs namn
(på samma sätt som forumsöl och repetikon arrangeras i föreningens namn)
Hear! Hear!

Och jag har alltid tänkt att föreningens namn är en ackronym av webbadressen. Www Rollspel NU - WRNU.

Men föreningsnamnet är ändå en annan fråga. Om priset ska delas ut av föreningen, får det ju heta som föreningen för tillfället råkar heta. Om det nu är wrnu eller något annat.

anth said:
Priset ska delas ut vart annat år om det är svenskt och varje år om det är nordiskt
Vi börjar med ett svenskt pris i år, sedan försöker vi få ihop en nordisk jury till nästa år - misslyckas det blir det inget nytt pris förrän 2014 (Wilper har redan börjat leta nordiska kontakter).
Ja, det låter som ett bra förslag interimistiskt. Jag tänker kanske att nordiskt pris är att ta i, eftersom vi kanske inte har tillräckligt mycket utbyte - men det är också något av en annan diskussion, så det är ingen fråga att gräva i nu, känns det som.

anth said:
Priset ska gå till en person vars livstidsgärning inom svensk (nordisk) rollspelshobby är prisvärd
Där hade vi väl en hel del diskussion? Jag är skeptisk till "livstids-", eftersom det gör att färre kan komma ifråga. Jag tycker tidsperspektivet bör vara öppet. Det är naturligt att priset kanske i början ändå hamnar hos personer som sas. över tiden redan samlat ett antal berömliga gärningar, men vart efter det ledet glesnar, tycker jag också att mer enstaka gärningar ska kunna komma ifråga.

Och föreslår därför att "livstids-" stryks.

anth said:
Priset ska utses av en jury
(Vem som helst får nominera pristagare, men det är den omutliga juryn som bestämmer vem som vinner).
Juryn bör bestå av runt 5 personer valda på rollspel.nu
(Vi struntar i exakt antal just nu - utan vi bestämmer det när folk nomineras till juryn).
Det där är jag helt med på.

anth said:
Priset ska bestå av:
- Ett diplom att sätta på väggen (gjort som karikatyrteckning, en bild på diplomet kommer sedan att finnas på rollspel.nus "Hall of Fame"-sida)
- En påse guldmynt (chokladpengar)
- En betald barrunda med oss forumiter (GothCon-puben, forumsöl, etc)
Instämmer med att chokladmynt bör utgå.

Diplom är givet. Frågan är dock om vi ska lägga ned pengar på att utforma ett snyggt och stiligt diplom ("en gång för alla") eller mer åt skämtteckningshållet, individuellt för varje pristagare?

Det senare tycks vara förslaget, och det är ganska kul, men det innebär å andra sidan också att det måste kommas ihåg och beställas i tid på nytt varje år (istället för att tryckas i 25 exemplar en gång och räcka i upp till 50 år...)

Priset i övrigt tycker jag bör formeras efter endera av två linjer. Om det ska vara en "sak" av något slag, bör den ha nån sorts rollspelsanknytning, tycker jag. Glasbit med drakhuvudpå, eller liknande stuk.

Vilket iofs. också kostar pengar, men hellre det om vi vill satsa på priset.

Eller (linje nr 2) så går vi med någon mer symbolisk handling, dvs. skänker en slant till något välgörande ändamål eller liknande.

anth said:
Hur ska priset finansieras?
Insamling genom föreningen. Om föreningen ska dela ut priset, måste den ju åtminstone kunna skrapa ihop pengarna till det!

Vilket kanske också blir gränssättande för ambitionsnivåen, snarare än vad vi än kan tycka om unika diplom och/eller dyra glassaker. Men 1000 - 1500 kronor borde vi väl kunna räkna med att dra in?

100 pix på tio eller femton skallar...
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Karikatyrteckningen skulle jag gärna se att vi skippade. Lite seriöst kan vi väl ta priset eller? Barrunda och chokladmynt kan jag väl acceptera om nån tycker att det är "kul". Ett stort uppslag i Fenix om vinnarens livsgärning skulle jag dock föredra.

Och, ja, jag tycker vi ska sikta på livsgärning som motiv.

Nordiskt pris känns dock lite överdrivet. Har våra grannländer någonsin gjort nånting värt att ta på allvar? Inte bara vad gäller rollspel.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ond bråd död said:
Nordiskt pris känns dock lite överdrivet. Har våra grannländer någonsin gjort nånting värt att ta på allvar? Inte bara vad gäller rollspel.
Du skämtar, hoppas jag?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ond bråd död said:
Karikatyrteckningen skulle jag gärna se att vi skippade. Lite seriöst kan vi väl ta priset eller? Barrunda och chokladmynt kan jag väl acceptera om nån tycker att det är "kul". Ett stort uppslag i Fenix om vinnarens livsgärning skulle jag dock föredra.

Och, ja, jag tycker vi ska sikta på livsgärning som motiv.

Nordiskt pris känns dock lite överdrivet. Har våra grannländer någonsin gjort nånting värt att ta på allvar? Inte bara vad gäller rollspel.
Finns massor av utveckling som sker i de andra nordiska länderna, fast liksom parallellt, utan kommunikation med oss.

jag skriver lite här.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Då gör vi en ny sammanfattning: vi vill ha ett pris, där vinnaren utses av en jury på rollspel.nu, som ska delas ut på GothCon men...

Priset ska vara och uppfattas som seriöst.
- Sarkath Hans pris för utomordentliga dåd i bordsrollspelens tjänst låter inte seriöst.
- delas ut av Föreningen WRNU låter obegripligt.
- chokladguldpengar känns inte seriöst.
- en karikatyrteckning känns inte seriöst

Frågorna om priset ska vara svenskt/nordiskt och delas ut varje/vart annat år kan vi faktiskt skjuta på till nästa år.
Det VIKTIGA är att ÅRETS pris blir av.
(vi har redan börjat leta kontakter i övriga norden, men det finns inte en chans att de kontakterna leder till något innan påsk)

Frågan vad föreningen ska heta tas upp på Årsmötet just nu - skynda er att lämna förslag!

Vad ska priset heta?
- Föreningen WRNUs pris för gärningar inom svensk bordsrollspelshobby.
- Rollspel.nus pris för utomordentliga insatser i rollspelens tjänst.
- Stora rollspelspriset.
Något annat?

Hur ska priset se ut?
- Jag tycker att priset bara ska vara själva diplomet.
Sportpriser (buckla/medalj) känns för plastiga - det känns som man vunnit en tävling - enligt mig drar det ner prestigen.
Ett riktigt guldmynt hade varit häftigt men känns lite utanför vår budget.
Ett jubileumsguldmynt kan man säkert få tag på hos Kungliga myntkabinettet här i Stockholm för någon tusenlapp - men texten på ett sånt guldmynt känns helt malplacerad och drar ner prestigen.
Att gravera ett eget guldmynt tror jag ligger utanför vår budget.
Möjligtvis gravera ett silvermynt - då kanske man kommer undan med ett par tusenlappar (vi bör dock höra vad det kostar på riktigt innan vi drar till med fantasisiffror).
Man skulle kunna tänka sig en glasskulptur som pris men:
- jag vill inte att det ska vara något som man kan köpa på Åhlens.
- jag vill ha ett pris ser likadant ut varje år (d.v.s. väljer vi ett pris i år, måste vi kunna få tag på samma pris om 10 år).

Diplomet ska handritas, inte tryckas, av någon kopplad till forumet.
Peter Bergting är ett förslag, andra förslag?

Diplomet ska inte vara en karikatyrteckning
Eftersom diplomet är handritat blir det personligt - vad ska det vara på?

"I samband med priset anordnas en fest för att hylla pristagaren"
Låter mycket finare än att vi bjuder på en krogrunda. :gremsmile:

Samarbete med Fenix
som skriver en artikel om pristagaren och vad han betytt för rollspelssverige.

Kom med åsikter och förslag!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Priset ska vara och uppfattas som seriöst.

- en karikatyrteckning känns inte seriöst
För mig känns det seriöst. Det finns många "fina" priser som delar ut en välgenomförd karikatyrteckning som en del av priset.

Men, det är inte det viktigaste elementet, förstås.

Frågorna om priset ska vara svenskt/nordiskt och delas ut varje/vart annat år kan vi faktiskt skjuta på till nästa år. Det VIKTIGA är att ÅRETS pris blir av.
Jag vill dock lyfta förslaget att vi inte bara delar ut ETT pris i år. Om vi ska ha vartannat år, så kommer vi om 10 år ha delat ut fem priser, och fem personer som ska ha ett sånt här pris kan jag redan rabbla (typ de som var med från början) och då blockerar vi priser för nyare utveckling.

Tycker jag alltså. Så jag föreslår 4 priser i år. Vilket säkert är ekonomiskt omöjligt, och kanske leder till en risk att priset känns urvattnat.

Hur ska priset se ut?

Kanske nått från den här sajten? Priserna är såpass humana att vi kanske kan hitta någon skulptur som vi kan köpa 10 stycken av.

http://www.medievalcollectibles.com/

Men det är ju självklart riktigt kitsch, som pristagaren kanske inte vill visa upp hemma. :gremgrin:

Samarbete med Fenix
Jättebra! Vi kanske ska fråga dem innan vi börjar placera artiklar i deras tidning dock. :gremgrin: De kommer säkert att vara med på det hela, men för det formellas skull.

/M
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Magnus Seter said:
För mig känns det seriöst. Det finns många "fina" priser som delar ut en välgenomförd karikatyrteckning som en del av priset.
Om vi säger så här: konstnären får i uppdrag att göra ett handritat diplom som på ett personligt och kärleksfullt sätt speglar både vinnaren och de rollspel denne varit involverad i.

Magnus Seter said:
jag föreslår 4 priser i år.
Jag säger ett pris i år, sedan diskuterar vi ISTÄLLET hur vi gör nästa år.

Magnus Seter said:
Jag säger ingenting förrän någon länkar till ett specifikt föremål. :gremsmile:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Jag saxar från den andra tråden:

Jag vill infoga att jag anser att en viktig, nästan det viktigaste, grej med priset är motiveringen. Här ligger ett stort ansvar på juryn. Jag vill se en lång, djup och tankeväckande motivering till varje pris. De fina orden om den egna gärningen är, i mina ögon, en central del av själva priset.

Dessutom är själva motiveringen kulturproduktion inom rollspelsområdet, på ett mer givande sätt än en påse guldmynt och en not i en hall of fame.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Angående hur många priser och hur ofta:

Jag tycker inte att det finns något problem med att dela ut ett svenskt pris årligen. Det sagt är förstås ett nordiskt pris ännu häftigare. Om det är möjligt tycker jag att det vore helt rätt.

Sedan vill jag återigen säga att jag inte ser det här som ett prisande av "livgärning" (vilket, som någon påpekade, blockerar "yngre förmågor" i lång tid framöver, tills de kanoniserade är prisade). Jag skulle vilja att WRNU-priset prisar "konstnärskap", alldeles oavsett om det är en kanoniserad kreatör från guldåldern eller en innovativ indie-jeppe med tre poddar innanför bältet. Det är upp till varje års jury att välja den de tycker är mest prisvärd och intressantast att ge priset till.

Sedan ser jag inga problem med att man något år ger ett delat pris. Juryn har inte kunnat enas om ett konstnärskap utan ger priset till två.

Sammantaget:
- prisa konstnärskap inom rollspelsgenren
- en påläst jury med fria tyglar
- en välformulerad och djup motivering som central produkt av hela prisprocessen
 
Top