Den stora tråden om rollspelspoddar

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag vill ha tips på poddar som spelar Ur varselklotet. Hit me!
Röda gestaltpodden har spelar Flodskörden, om det är intressant? Inte Ur varselklotet men väl uppföljaren så att säga (Röda pesten och Gestalt tillsammans, utgivet av Röda pesten). Sekretet heter det äventyret.

Gestalt rollspelspodd har precis börjat med Ur varselklotet.

Rollspelsdags har spelat Växjöslingan.

Vi spelar rollspel har också spelat Ur varselklotet.

Sen vet jag att @Gabrielle de Bourg spellett något av de där två men minns inte för vilken podd.
 

zovecraft

Veteran
Joined
26 Sep 2022
Messages
5
Bara en liten försynt blänkare om att alla avsnitten i Rollspelspodden Skräckblandats första produktion Baskwood nu har släppts! För er som önskar binga vårt cthulhoida äventyr nu eller under kommande helger är varmt välkomna att göra Florence, Preben och Bernard sällskap. Galenskaper, svekfullhet och uråldrig ondska i Lovecrafts nittonhundratjugotal utlovas. Vi kommer senare att ge oss på Cthulhu Sverige och äventyret I Älvdalen boende med eminenta Emma som spelledare, men dessförinnan ska vi också hinna med ett diskussionsavsnitt. Mycket nöje!

Spotify: Rollspelspodden Skräckblandat
Acast: Rollspelspodden Skräckblandat
 

Jobend

Veteran
Joined
2 May 2019
Messages
57
Location
Helsingborg
God fortsättning på er!

Är nyfiken på vad som får er att gilla resp. ogilla en podd?

För mig är röster jätteviktigt, det måste vara vilsamt att lyssna på (Lex Skräckblandat här ovan).

I en podd som heter Terrible warriors finns det några episoder i ett kult-äventyr när en av spelarna använder "like" ca 3 ggr/mening.
"And we were, like, going to, like, this place, like.."
Helt omöjligt att lyssna på tyvärr.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
God fortsättning på er!

Är nyfiken på vad som får er att gilla resp. ogilla en podd?

För mig är röster jätteviktigt, det måste vara vilsamt att lyssna på (Lex Skräckblandat här ovan).

I en podd som heter Terrible warriors finns det några episoder i ett kult-äventyr när en av spelarna använder "like" ca 3 ggr/mening.
"And we were, like, going to, like, this place, like.."
Helt omöjligt att lyssna på tyvärr.
Jag har EXAKT samma problem med en av spelarna i den annars ruskigt bra Rollplaying Public Radio.
En av spelarna har ett ticks där han säger " and thats like" emellanåt. Han kan slänga in det en gång per mening när det är som värst.
Horribelt.
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Är nyfiken på vad som får er att gilla resp. ogilla en podd?
Med risk för att framstå som snobbig så öppnar jag maskburken, men man bör ta i beaktan att jag är 1) radiot (som i radio och missbrukare) och 2) har en notering på spektrat. Därtill väger jag inte in om podden handlar om X eller Y, där är smaken som baken och en rätt ointressant fråga i kontext.

Det finns många variabler i spel men tyvärr är ljudproduktion en dealbreaker för mig. Alltså, med en bra produktion njuter jag mer, men vid en nedre gräns för produktionen så kan jag alltså sluta lyssna trots att innehållet är värt sina tid. Sorgligt men sant. Variabler samverkar förstås, vad vi kan kalla för produktion och framställan ger marginaler till varandra, men med det sagt så kan inte den mest välproducerade podd i världen intressera mig om framställan är svajig. Däremot kan jag leva med 'kackigare' ljud om innehållet är bra men, som sagt, även där finns en gräns. Det blir för smärtsamt om någon av variablerna är för tunna.

Sedan är rösten också viktig. Då menar jag inte att om någon har ful röst (vad nu det är) så slutar jag lyssna, men exempelvis Spelhyllan med @Khan är en lisa för själen. Karln skulle kunna knacka på hos sin P4-station vilken dag som helst i veckan och få anställning på stående fot - jag lovar :)

Men det du beskriver sträcker sig även till vad jag kallar för radiovana. När jag sitter och pladdrar vid fikabordet eller jag gör en dragning så skiljer sig min framställan kapitalt åt. Jag kan idissla vid 'informellt struntprat' men upprepning inför publikum används endast vid retorisk figur. Jag skulle kunna berätta om lösningen på alla världens problem men ingen lyssnar om jag regurgiterar. Publiken, oavsett om de är 20 eller 2, är förlorad.

Det finns ett bra exempel med fantastisk produktion och bland det absolut bästa inom svensk AP-podd som producerats - Rollspelsdags med bla @Anthrox. Ja, jag har tjatat om den förut i den här tråden men jag är beredd att ta smällen :) Har du inte gjort det så lyssna, bra produktion och bra framställan. Men, jag minns inte (@Anthrox kan säkert hjälpa) vilket 'mellan kampanjerna'-avsnitt det är där klipparen påpekar hur många små "ähum", hostningar eller vilket litet prokrastineringsljud det nu än månde vara som någon av spelarna gör, som den stackars klipparen, painstakingly, rensat ut, ett för ett - och det finns en mycket god orsak varför och det är inte för att det är kul utan för att det höjer lyssningsbarheten galore. Hade jag klarat av prokrastineringsljud? Kanske, med en i övrigt så bra produktion och innehåll. Nu har jag inte hört just den/det du beskriver men fenomenet är inte okänt och jag är rädd att jag skulle, precis som du, finna det helt omöjligt att lyssna på.


Så, för att återgå till frågan, vad får mig att gilla respektive ogilla en podd? Att man ställer en mic på köksbordet/hakar på sig headset framför datorn, trycker på rec och börjar spela som man alltid gjort får mig att ogilla en podd. Att man får kläm på grundläggande ljudproduktion, inser att en dyr mic inte är lösningen och förstår att vad lyssnaren hör och du säger är två helt skilda saker - det får mig att gilla en podd.
 
Last edited:

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Med risk för att framstå som snobbig så öppnar jag maskburken, men man bör ta i beaktan att jag är 1) radiot (som i radio och missbrukare) och 2) har en notering på spektrat. Därtill väger jag inte in om podden handlar om X eller Y, där är smaken som baken och en rätt ointressant fråga i kontext.

Det finns många variabler i spel men tyvärr är ljudproduktion en dealbreaker för mig. Alltså, med en bra produktion njuter jag mer, men vid en nedre gräns för produktionen så kan jag alltså sluta lyssna trots att innehållet är värt sina tid. Sorgligt men sant. Variabler samverkar förstås, vad vi kan kalla för produktion och framställan ger marginaler till varandra, men med det sagt så kan inte den mest välproducerade podd i världen intressera mig om framställan är svajig. Däremot kan jag leva med inte 'kackigare' ljud om innehållet är bra men, som sagt, även där finns en gräns. Det blir för smärtsamt om någon av variablerna är för tunna.

Sedan är rösten också viktig. Då menar jag inte att om någon har ful röst (vad nu det är) så slutar jag lyssna, men exempelvis Spelhyllan med @Khan är en lisa för själen. Karln skulle kunna knacka på hos sin P4-station vilken dag som helst i veckan, och få anställning på stående fot - jag lovar :)

Men det du beskriver sträcker sig även till vad jag kallar för radiovana. När jag sitter och pladdrar vid fikabordet eller jag gör en dragning så skiljer sig min framställan kapitalt åt. Jag kan idissla vid 'informellt struntprat' men upprepning inför publikum används endast vid retorisk figur. Jag skulle kunna berätta om lösningen på alla världens problem men ingen lyssnar om jag regurgiterar. Publiken, oavsett om de är 20 eller 2, är förlorad.

Det finns ett bra exempel med fantastisk produktion och bland det absolut bästa inom svensk AP-podd som producerats - Rollspelsdags med bla @Anthrox. Ja, jag har tjatat om den förut i den här tråden men jag är beredd att ta smällen :) Har du inte gjort det så lyssna, bra produktion och bra framställan. Men, jag minns inte (@Anthrox kan säkert hjälpa) vilket 'mellan kampanjerna'-avsnitt det är där klipparen påpekar hur många små "ähum", hostningar eller vilket litet prokrastineringsljud det nu än månde vara som någon av spelarna gör, som den stackars klipparen, painstakingly, rensat ut, ett för ett - och det finns en mycket god orsak varför och det är inte för att det är kul utan för att det höjer lyssningsbarheten galore. Hade jag klarat av prokrastineringsljud? Kanske, med en i övrigt så bra produktion och innehåll. Nu har jag inte hört just den/det du beskriver men fenomenet är inte okänt och jag är rädd att jag skulle, precis som du, finna det helt omöjligt att lyssna på.


Så, för att återgå till frågan, vad får mig att gilla respektive ogilla en podd? Att man ställer en mic på köksbordet/hakar på sig headset framför datorn, trycker på rec och börjar spela som man alltid gjort får mig att ogilla en podd. Att man får kläm på grundläggande ljudproduktion, inser att en dyr mic inte är lösningen och förstår att vad lyssnaren hör och du säger är två helt skilda saker - det får mig att gilla en podd.
Det tog inte jättemånga avsnitt för oss innan någon som klippte beklagade sig över mina "pappaharklingar" som jag gör, så det kan nog ha varit redan vår första årskrönika :)

Men det brukar vara en bra indikation på ambitionsnivå för en podd. Orkar de bemöda sig att klippa bort allt sånt som bara är störande, även efter att ha släppt fler än 100 avsnitt, så vet en som lyssnare att de bryr sig. Och det är bra. Det tar tid att göra sånt, men det förhöjer ju upplevelsen avsevärt. Sen lär en sig som klippare ganska snabbt vad som är störande ljud bara på ljudvågen. Tror jag kan se ett "ehh" bara genom att kolla på en fil, utan att lyssna en sekund.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
En grej som är absolut deal breaker för mig är om jag inte kan höra vad som sägs. Ett snarlikt problem är när någon skriker till med jämna mellanrum så att man måste sänka volymen och vips är det svårare att höra allt annat.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Det är olika på pratpoddar och AP, tycker jag. Men, kan man inte höra vad folk säger eller ljusnivån är helt jojo så fungerar ju ingenting, nej.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Är nyfiken på vad som får er att gilla resp. ogilla en podd?
Det mest grundläggande för mig är ljudet. Vill kunna lyssna på podd i bilen och andra bullriga miljöer utan att tvingas vrida upp volymen så poddar med grumligt ljud eller ojämn volym går bort. Vidare vill jag ha intressant innehåll. Diskussioner om rollspel är en bra början, och ännu bättre är det om diskussionerna handlar om roliga ämnen/spel. AP är inte intressant för mig, och särskilt inte om de reducerar spelet till radioteater. Vidare vill jag ha en bra presentation. Samtalet ska ha en bra struktur, inte kännas forcerat men inte heller onödigt utdraget. Folket i podden ska också ha ett bra språk. Jag kan störa mig oerhört på återkommande anglicismer och ödemarkare.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Är nyfiken på vad som får er att gilla resp. ogilla en podd?

I en podd som heter Terrible warriors finns det några episoder i ett kult-äventyr när en av spelarna använder "like" ca 3 ggr/mening.
"And we were, like, going to, like, this place, like.."
Helt omöjligt att lyssna på tyvärr.
Förutom uppenbara saker som att det ska vara ett innehåll som tilltalar mig så är, som många andra redan varit inne på, ljudkvaliteten viktig. Jag klarar inte av att lyssna på folk som sitter och spelar via skype med ljud som kommer från inbyggda laptophögtalare. Framförallt har jag svårt för när personerna i poden har olika kvalitet och ljudnivå. Det ger mig mental tandvärk.

Relaterar även med like-exemplet. Jag stör mig personligen på liknande sätt orimligt mycket på människor som måste inleda varje mening de säger med ett "Ääähhm".
 

zovecraft

Veteran
Joined
26 Sep 2022
Messages
5
Ljudet i en podd är självklart viktigt, men att spelledaren och spelarna är någorlunda seriösa och tar rollspelandet på allvar smäller minst lika högt i min bok. I actual play med skräcktema bör flams och trams hållas på en mycket låg nivå.

Man behöver definitivt lyssna en del på sig själv för att upptäcka upprepande formuleringar och andra återkommande irriterande ljud. Jag hatar exempelvis mitt eget fnysfnissande och försöker kväva det så ofta jag kan numera. Ett annat problem som inte går att göra så mycket åt, är spelare vars röster liknar varandra för mycket och därmed skapar förvirring.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Så min nioåriga dotter vill lyssna på en AP-podd. Tips på (svenskspråkig) AP-podd som funkar i den åldern?
 
Last edited:
Top