Khan
Kondottiär
En allmän rekommendation på Tolkienpodden dessutom. Väl värt att plöja igenom alla avsnitt. Oddsen är ju rätt bra att man är lite tolkienintresserad om man hänger på det här forumet.Jag tänkte tipsa om en podd som en del nog är bekanta med men som mig veterligen inte nämnts i den här tråden då det inte är en rollspelspodd. "Vad har den då här att göra?", hör jag vänner av ordning undra. Det ska jag berätta. För att de spelar faktiskt rollspel i ett av sina avsnitt.
Podden i fråga är Tolkienpodden och i sitt avsnitt nummer 64 testar de på rollspel i form av en one-shot The One Ring. Lite extra kul blir det då poddens tre medlemmar har så högt varierande tidigare erfarenhet av rollspel. Den ene är en inbiten gamer med bra koll. En annan spelade typ lite Drakar och demoner på högstadiet för tjugo år sedan och den tredje har på sin höjd hört talas om rollspel men har aldrig riktigt förstått vad det går ut på. Att de alla dock har en nära på encyklopedisk kunskap om allting Tolkien ger en extra krydda till spelet
Scenariot de spelar är ett egenskrivet kort litet ett om ett par hobbitars äventyr i The Shire. Det är klart influerat av Starter Setet och återanvänder även en del element från äventyren som återfinns där. Inga världsomvälvande händelser eller rafflande action utan mer ett lite trivsamt mysterium det nystas i.
Rekomenderas varmt.