Den stora tråden om rollspelspoddar

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
816
Location
Umeå
Jag har varit sjuk ett tag med lite att göra. Så jag har för första gången lyssnat ikapp den backlog av actual play-avsnitt jag hade. Behöver nu något nytt att lyssna på (svenska, engelska och tyska funkar som språk).

Har fått överdos av fantasy och sci-fi för stunden så gärna något som utspelar sig i någorlunda "modern tid".

Vad finns det för bra AP-poddar jag borde lyssna på?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Jag har varit sjuk ett tag med lite att göra. Så jag har för första gången lyssnat ikapp den backlog av actual play-avsnitt jag hade. Behöver nu något nytt att lyssna på (svenska, engelska och tyska funkar som språk).

Har fått överdos av fantasy och sci-fi för stunden så gärna något som utspelar sig i någorlunda "modern tid".

Vad finns det för bra AP-poddar jag borde lyssna på?
Skräck? Nihilism? Byråkrati? Obskyra literära referenser?! Är du inte sugen ännu?!:https://actualplay.roleplayingpublicradio.com/gods-teeth-a-delta-green-campaign/#
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,442
Location
Stockholm
Jag har varit sjuk ett tag med lite att göra. Så jag har för första gången lyssnat ikapp den backlog av actual play-avsnitt jag hade. Behöver nu något nytt att lyssna på (svenska, engelska och tyska funkar som språk).

Har fått överdos av fantasy och sci-fi för stunden så gärna något som utspelar sig i någorlunda "modern tid".

Vad finns det för bra AP-poddar jag borde lyssna på?
Red Moon Roleplaying. En bra mix av olika skräckäventyr i modern eller semimodern tid.

Frilurarnas Rollspelspodcast. Call of Cthulhu 1920-tal.

Vi spelar rollspel. Horror in the Orient Express. Alltså Call of Cthulhu. 1920-tal.

The Adventure Zone. Steeplechase. Egenpåhittade skum värld, lite som West World till delar.

Gestalt. Deras senaste Tales from the Loop-kampanj. Tidigt 80-tal.

Ve och fasa. Antingen Sjuk eller den senaste, Fiber. Modernt, skumt, Delta Green. Egen mytologi. Speciell stil men en av mina topp tre poddar alla kategorier.

Äventyrarna Rollspelspodd. Spelar just nu Skjut dem i huvudet. Ny podd.

Börja med de där ... :D
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
816
Location
Umeå
Red Moon Roleplaying. En bra mix av olika skräckäventyr i modern eller semimodern tid.

Frilurarnas Rollspelspodcast. Call of Cthulhu 1920-tal.

Vi spelar rollspel. Horror in the Orient Express. Alltså Call of Cthulhu. 1920-tal.

The Adventure Zone. Steeplechase. Egenpåhittade skum värld, lite som West World till delar.

Gestalt. Deras senaste Tales from the Loop-kampanj. Tidigt 80-tal.

Ve och fasa. Antingen Sjuk eller den senaste, Fiber. Modernt, skumt, Delta Green. Egen mytologi. Speciell stil men en av mina topp tre poddar alla kategorier.

Äventyrarna Rollspelspodd. Spelar just nu Skjut dem i huvudet. Ny podd.

Börja med de där ... :D
Många av dem har jag lyssnat "allt" av men lägger till de andra på listan.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,442
Location
Stockholm
Många av dem har jag lyssnat "allt" av men lägger till de andra på listan.
Puh, har lite mer tid över nu.

Rollspelarna spelar Visbylåsen.

Sen har du väl lyssnat igenom alla Soloäventyret också? Julkalendrarna är toppen!

De övergivnas armé spelade ett Skrômt-äventyr som var väldigt bra.
 
Last edited:

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Jag har varit sjuk ett tag med lite att göra. Så jag har för första gången lyssnat ikapp den backlog av actual play-avsnitt jag hade. Behöver nu något nytt att lyssna på (svenska, engelska och tyska funkar som språk).

Har fått överdos av fantasy och sci-fi för stunden så gärna något som utspelar sig i någorlunda "modern tid".

Vad finns det för bra AP-poddar jag borde lyssna på?
Har du lyssnat på Svartvikens Skrômt-grejer? Modern personlig skräck. Annars är Äventyrarnas Rollspelspodd (som redan tipsats om) sannolikt den bästa nystartade podden på länge. Rekommenderas starkt.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,405
Location
Maastricht
Alltså, hur har ni så mycket tid att lyssna på rollspel, men inte att spela?
Jag vill lyssna mer på Symbaroum AP. Så dela gärna mer tips där även om det redan finns en del i tråden.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,317
När jag läser den här tråden... https://www.rollspel.nu/threads/explicit-icke-explicit.80698/
... så inser jag det inte finns någon AP-podd med samberättande/spelledarlöst/"indieflum" i min spellista och att det vore på sin plats - några tips, någon?
PodCon är inte traditionellt SL-löst, för det finns en SL, men jisses vad det är samberättande, fast ibland är det superrälsat, och ibland är det det nåt annat som det inte finns nån definition på. Alla spelar flera karaktärer och storyn tar alltid oväntade vändningar. Små saker som kanske först bara var en improviserad detalj blir några avsnitt senare centralt för handlingen. Jag älskar det för det känns inte alls tillrättalagt att passa in i en viss mall, utan det bara händer på något vis (vilket det säkert ligger en del arbete bakom att nysta och hålla koll på alla trådar, men det känns som det bara händer).

Rekommenderar starkt pågående säsongen Cyrus Epiphany, som är en sorts Cthulhuesk episk berättelse som börjar i 1920-talets Boston.

Och deras genomspelning av Call of Cthulhu-kampanjen Tatters of the King där de hamnar på så otroligt härliga sidospår att jag blir alldeles lycklig av att tänka på det. Tamabors pissdoftande trädgårdar <3

(Apropå att passa in saker i mallar så får alltid uttrycket ”indieflum” mig att tänka att det är otroligt flummigt att det skulle finnas en sorts fantasilekar som skulle vara mer eller mindre flummigare än andra:) )
 
Last edited:

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,484
Location
En mälarö
Jag tänkte tipsa om en podd som en del nog är bekanta med men som mig veterligen inte nämnts i den här tråden då det inte är en rollspelspodd. "Vad har den då här att göra?", hör jag vänner av ordning undra. Det ska jag berätta. För att de spelar faktiskt rollspel i ett av sina avsnitt.

Podden i fråga är Tolkienpodden och i sitt avsnitt nummer 64 testar de på rollspel i form av en one-shot The One Ring. Lite extra kul blir det då poddens tre medlemmar har så högt varierande tidigare erfarenhet av rollspel. Den ene är en inbiten gamer med bra koll. En annan spelade typ lite Drakar och demoner på högstadiet för tjugo år sedan och den tredje har på sin höjd hört talas om rollspel men har aldrig riktigt förstått vad det går ut på. Att de alla dock har en nära på encyklopedisk kunskap om allting Tolkien ger en extra krydda till spelet

Scenariot de spelar är ett egenskrivet kort litet ett om ett par hobbitars äventyr i The Shire. Det är klart influerat av Starter Setet och återanvänder även en del element från äventyren som återfinns där. Inga världsomvälvande händelser eller rafflande action utan mer ett lite trivsamt mysterium det nystas i.

Rekomenderas varmt.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
816
Location
Umeå
Lyssna kan man göra medans man cyklar eller diskar, det är knepigt att spela rollspel då.
Precis så är det. Det behövs ett rollspel som är specialdesignat för att kunna spelas medan man tvättar/diskar/skottar snö/kör bil.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Jag tänkte tipsa om en podd som en del nog är bekanta med men som mig veterligen inte nämnts i den här tråden då det inte är en rollspelspodd. "Vad har den då här att göra?", hör jag vänner av ordning undra. Det ska jag berätta. För att de spelar faktiskt rollspel i ett av sina avsnitt.

Podden i fråga är Tolkienpodden och i sitt avsnitt nummer 64 testar de på rollspel i form av en one-shot The One Ring. Lite extra kul blir det då poddens tre medlemmar har så högt varierande tidigare erfarenhet av rollspel. Den ene är en inbiten gamer med bra koll. En annan spelade typ lite Drakar och demoner på högstadiet för tjugo år sedan och den tredje har på sin höjd hört talas om rollspel men har aldrig riktigt förstått vad det går ut på. Att de alla dock har en nära på encyklopedisk kunskap om allting Tolkien ger en extra krydda till spelet

Scenariot de spelar är ett egenskrivet kort litet ett om ett par hobbitars äventyr i The Shire. Det är klart influerat av Starter Setet och återanvänder även en del element från äventyren som återfinns där. Inga världsomvälvande händelser eller rafflande action utan mer ett lite trivsamt mysterium det nystas i.

Rekomenderas varmt.
Det här låter ju awesome! Ska lyssna.
 
Top