Den stora tråden om rollspelspoddar

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
@luddwig Skriver under på Grognard Files. Två manchester-gobbar som pratar om ditten och datten om äldre och ibland nyare rollspel. Ibland spelar de in på pubben vilket ökar mysfaktorn men sänker ljudkvaliteten.
Om du är ute efter mer renodlat OSR-snack tyckte jag Fortune Seekers & Grave Robbers i Full Metal RPGs feed var sjukt bra. Men det var ett tag sen de släppte något nytt avsnitt. Även om deras ambition verkar ha varit att presentera OSR för nån som inte har så bra koll så var det ändå intressant att höra deras perspektiv.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Ingen aning, hörru.

Själv hör jag bara att jag gör en massa utfyllnadsläten HELA JÄMRA TIDEN.
Det är alltid vidrigt att höra sin egen röst. Men det kanske finns nåt trevligt i de där utfyllnadslätena? Släpp en ASMR-podd där du bara frustar och stånkar?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,901
Location
Nordnordost
Ingen aning, hörru.

Själv hör jag bara att jag gör en massa utfyllnadsläten HELA JÄMRA TIDEN.
Man är rätt hård mot sig själv. Som någon som lyssnat på avsnittet i fråga kan jag säga att jag inte tänkte alls på några utfyllnadsläten från din sida. Utfyllnadslätena är en del av talspråket.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Man är rätt hård mot sig själv. Som någon som lyssnat på avsnittet i fråga kan jag säga att jag inte tänkte alls på några utfyllnadsläten från din sida. Utfyllnadslätena är en del av talspråket.
Helt sant. Jag tänkte inte alls på det heller. Snarare bra att låta naturlig och inte låta sådär utslätat som en del amerikanska poddar gör.

Och kanske är det ett framgångsrecept, lex Leif GW – ju mer utfyllnadsläten desto mer älskad.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Då var det dags! Svartviken Rollspelpodd ge sig in i Den gamla världen med Warhammer Fantasy Roleplay.

I dag släppte vi session noll av vår The Enemy Within-kampanj, som inleds med en prolog i form av Making the Rounds.

Vi finns att lyssna på överallt där man kan lyssna på poddar.

8646C90C-E91F-4811-8BAA-FDD2A335BECF.jpeg
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,901
Location
Nordnordost
Då var det dags! Svartviken Rollspelpodd ge sig in i Den gamla världen med Warhammer Fantasy Roleplay.

I dag släppte vi session noll av vår The Enemy Within-kampanj, som inleds med en prolog i form av Making the Rounds.
Jag hurrar naturligtvis över att det finns en rollperson som heter Wilhelm.

(Och hade väntat mig mer session zero i avsnittet för session zero, men det är kanske en smaksak.)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,456
Location
Stockholm
Jag hurrar naturligtvis över att det finns en rollperson som heter Wilhelm.

(Och hade väntat mig mer session zero i avsnittet för session zero, men det är kanske en smaksak.)
Min WFRP-grupp har som gimmick att döpa alla rollpersoner till Wilhelm ... true story.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Jag hurrar naturligtvis över att det finns en rollperson som heter Wilhelm.

(Och hade väntat mig mer session zero i avsnittet för session zero, men det är kanske en smaksak.)
Vi har mer och mer gått från att session zero för oss är att göra rollpersoner till att prata om vad vi vill få ut av spelet. Misstänker att det finns lite olika läger där med vad man vill att session zero ska vara för något.

Antar att det var mer karaktärsskapande som du vill ha?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Ni får hojta till om ni behöver en ny klippare 😉 #LeaveNoUhmsBehind
Nej då, vår klippare är utmärkt.

Dessvärre gör jag så mycket ljud att ingen klippare i världen kan ta bort allt utan att även klippa bort faktiska ord jag säger.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Nu finns första spelavsnittet ute av Warhammer: Svartviken Rollspelspodd Edition! Nu kommer det inga fler uppdateringar om det här förrän vi drar igång säsong 2 :)

Finns som vanligt att lyssna på överallt där man kan hitta poddar.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,456
Location
Stockholm
Gestalt Rollspelspodd har precis släppt första avsnittet av "Trolletinn till nya Drakar och Demoner - författare och spelledare Magnus Seter", som avsnittet heter ... i alla fall tänker jag att det heter så. :D

Om ni är intresserade av hur jag tänker kring hur ett äventyr presenteras för att få min DoD-stämning kan ni med fördel lyssna på det! Ska bli totalt fyra avsnitt tror jag.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,308
Nu finns första spelavsnittet ute av Warhammer: Svartviken Rollspelspodd Edition! Nu kommer det inga fler uppdateringar om det här förrän vi drar igång säsong 2 :)

Finns som vanligt att lyssna på överallt där man kan hitta poddar.
Jag har lyssnat på avsnitten nu. Har precis läst Enemy in Shadows och blev helt förvirrad då jag inte alls kände igen handlingen, men såg sen här att du skrivit att ni kör Making the Rounds som prolog så då föll bitarna på plats.
Väldigt bra podd, ser fram mot nästa avsnitt!
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Jag har lyssnat på avsnitten nu. Har precis läst Enemy in Shadows och blev helt förvirrad då jag inte alls kände igen handlingen, men såg sen här att du skrivit att ni kör Making the Rounds som prolog så då föll bitarna på plats.
Väldigt bra podd, ser fram mot nästa avsnitt!
Ja precis. Jag tyckte att TEWs inledning var så himla svag att jag ville köra nåt annat för att introducera rollpersonerna. Gillar inte riktigt "Ni sitter på en vagn/promenerar genom skogen"-introt...

Hoppas att du gillar den även framöver!
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
960
Ja precis. Jag tyckte att TEWs inledning var så himla svag att jag ville köra nåt annat för att introducera rollpersonerna. Gillar inte riktigt "Ni sitter på en vagn/promenerar genom skogen"-introt...
Get used to it. ;) Det är en klassisk kampanj men de flesta äventyren börjar med skrattretande svaga hooks (och i den nya versionen av DotR är den viktigaste t o m borttagen!).
 
Top