Den stora tråden om rollspelspoddar

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jag tänkte tipsa om en podd som en del nog är bekanta med men som mig veterligen inte nämnts i den här tråden då det inte är en rollspelspodd. "Vad har den då här att göra?", hör jag vänner av ordning undra. Det ska jag berätta. För att de spelar faktiskt rollspel i ett av sina avsnitt.

Podden i fråga är Tolkienpodden och i sitt avsnitt nummer 64 testar de på rollspel i form av en one-shot The One Ring. Lite extra kul blir det då poddens tre medlemmar har så högt varierande tidigare erfarenhet av rollspel. Den ene är en inbiten gamer med bra koll. En annan spelade typ lite Drakar och demoner på högstadiet för tjugo år sedan och den tredje har på sin höjd hört talas om rollspel men har aldrig riktigt förstått vad det går ut på. Att de alla dock har en nära på encyklopedisk kunskap om allting Tolkien ger en extra krydda till spelet

Scenariot de spelar är ett egenskrivet kort litet ett om ett par hobbitars äventyr i The Shire. Det är klart influerat av Starter Setet och återanvänder även en del element från äventyren som återfinns där. Inga världsomvälvande händelser eller rafflande action utan mer ett lite trivsamt mysterium det nystas i.

Rekomenderas varmt.
En allmän rekommendation på Tolkienpodden dessutom. Väl värt att plöja igenom alla avsnitt. Oddsen är ju rätt bra att man är lite tolkienintresserad om man hänger på det här forumet. :)
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Jag tänkte tipsa om en podd som en del nog är bekanta med men som mig veterligen inte nämnts i den här tråden då det inte är en rollspelspodd. "Vad har den då här att göra?", hör jag vänner av ordning undra. Det ska jag berätta. För att de spelar faktiskt rollspel i ett av sina avsnitt.

Podden i fråga är Tolkienpodden och i sitt avsnitt nummer 64 testar de på rollspel i form av en one-shot The One Ring. Lite extra kul blir det då poddens tre medlemmar har så högt varierande tidigare erfarenhet av rollspel. Den ene är en inbiten gamer med bra koll. En annan spelade typ lite Drakar och demoner på högstadiet för tjugo år sedan och den tredje har på sin höjd hört talas om rollspel men har aldrig riktigt förstått vad det går ut på. Att de alla dock har en nära på encyklopedisk kunskap om allting Tolkien ger en extra krydda till spelet

Scenariot de spelar är ett egenskrivet kort litet ett om ett par hobbitars äventyr i The Shire. Det är klart influerat av Starter Setet och återanvänder även en del element från äventyren som återfinns där. Inga världsomvälvande händelser eller rafflande action utan mer ett lite trivsamt mysterium det nystas i.

Rekomenderas varmt.
Kan bara hålla med!
 

Klas Bas

Veteran
Joined
18 Feb 2023
Messages
4
Hej hej
Upptäckte nyss den här tråden och tänkte då passa på att göra lite reklam för min podcast, Frilurarnas Rollspelspodcast. Vi spelar mest Call of Cthulhu Sverige men har även hunnit med en julspecial med Alien RPG och snart blir det även lite Skjut dom i huvudet.
Vi startade i augusti 2022 och har hunnit släppa 17 AP-avsnitt. För tillfället håller vi på med en serie soloäventyr som presenterar rollpersonerna till vår kommande kampanj till CoC Sverige.
Vår inriktning är mysig skräck med en stor nypa humor samt specialskriven musik som förhoppningsvis förhöjer upplevelsen.


Skriv gärna en rad och berätta vad ni tyckte eller om ni undrar något. Ha det fint så länge/ Klas Bas
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Efter omröstning i gruppen Vi lyssnar på rollspel på Facebook har vi följande lista över antalet pallplatser:

Om vi tittar på bara årets pallplaceringar (med förra årets inom parentes), får vi följande lista (notera att gruppen hade 18 omröstningar i år jämfört med 28 under förra året):

9 (3) Nerdfriendly & Drakar
6 (10) Gestalt
5 (10) Rollspelsdags
5 (7) Vi spelar rollspel
5 (0) Skräckblandat
4 (11) Sweden Rolls
4 (0) Frilurarnas Rollspelspoddcast
3 (7) Rollspelarna
2 (2) Svartviken
2 (4) Mindy på äventyr
2 (0) Mindy Bräd- och Rollspelspodd
1 (10) Röda Pesten
1 (1) Spelhyllan
1 (1) Spelsnackarna
1 (1) Critical Role
1 (0) How We Roll
1 (0) De övergivnas armé
1 (0) Nordnordost
1 (0) Ni verdener rollespill
1 (0) Valerie Chronicles
1 (0) Missed by One

Värt att notera är att om jag tittar på hela min lista så var det 15 poddar som fick minst en pallplacering förra året som inte fick någon i år. Konkurrensen hårdnar!
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
Vet folk om någon Magic the Gathering-pod som handlar om spelets världar, metahistoria, och/eller världsbyggande?
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Vad hände med Rollspelsradio - ett spel i taget? För det blev verkligen ett spel i taget - det blev väl bara ett spel? 52 bra och ibland riktigt långa avsnitt av M:Å0 Flykten från Paradiset och sen tystnad - ingen förklaring.

Gjorde dom fler? Tappade dom sugen? Dog bandspelaren? Har jag bara fått något om bakfoten? Nån som vet?
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Svartviken Rollspelspodd har många spännande släpp under 2023 – Warhammer (vänligen bortse från vårt typo i titeln på äventyret, som ju självklart bör vara Making the Rounds), Kutulu, Alien, Bortom och Skjut Dom i Huvudet. Dessutom kanske lite annat skoj som Patreon-exklusivt.
svartviken_2023.jpeg
 

Klas Bas

Veteran
Joined
18 Feb 2023
Messages
4
Svartviken Rollspelspodd har många spännande släpp under 2023 – Warhammer (vänligen bortse från vårt typo i titeln på äventyret, som ju självklart bör vara Making the Rounds), Kutulu, Alien, Bortom och Skjut Dom i Huvudet. Dessutom kanske lite annat skoj som Patreon-exklusivt.
View attachment 11797
Kul med Chariot of the gods. Det är bland det bästa jag har spelat. Har kört den med två olika grupper och det var lika kul båda gångerna. Hade det inte varit för att jag redan kört den med de flesta i mitt poddgäng så hade det nog blivit ett projekt för frilurarna.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Jag har lyssnat ikapp Spelsnackarna.
Pro: De är väldigt trevliga att lyssna på. Svårt att sätta fingret på vad riktigt.
Con: Segmentet av typen "nyheter september 2020" får ju en annan livslängd än tidlösa segment av typen "såhär gör du en bra rollperson".

Jag har fortfarande inte förstått mig på actual play, men har ändå tänkt lyssna på Syndikatet Podcasts Symbaroum-avsnitt när jag är ikapp på mina övriga rollspelspoddar jag följer.
 

Fludd

Veteran
Joined
23 Jul 2007
Messages
103
Location
Göteborg
För den som tyckte det var underhållande att lyssna på när podden Komintern spelade Den Svarta Jorden i Västra Götaland så kan jag avslöja att en ny session är planerad att spelas in nu i april. Jag kan också avslöja att en session spelades in redan i höstas förra året men på grund av sprit, autism och kaos så blev hela den inspelningen kasserad av misstag.

Kommande session kommer att vara ett riff på Joseph Conrads "Mörkrets hjärta" när ett gäng opinionsbildare tar sig med 11:ans spårvagn från Bergsjön genom Göteborg. Målet är Göteborgs södra skärgård och det vidrigt nyandliga entreprenörskap som ruvar ute på öarna. Den unge gig-företagaren Kurtz väntar hungrigt på sitt antroposof-spa efter nya kroppar att evigt förslava och foodorisera.

Den session som spelades in i höstas (men som slarvades bort) var ett riff på Greg Stolzes kortscenario till Unknown Armies - "Jailbreak". Sessionen kretsade kring en grupp kriminella som flytt under ett fånguppror från Högsbo-anstalten. I flykten kraschar de in i en flott villa i Billdal och tar villaägaren som gisslan. Vad de inte vet är att den gravt demente villaägaren både har Palmevapnet i ett vitrinskåp i vardagsrummet och Stig Berglings vandöda kropp i en kryokammare i källaren. I garaget står ett exemplar av smuggelvapnet Robot 70 och väntar på användning. Totalt kaos utbryter, alla lider fruktansvärt innan de slutligen dör en hemsk död. Det hela blev så himla miserabelt att jag så här i efterhand bara är glad att skiten kasserades. Det hade inte gått att lyssna på som podd.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Jag lider brist på bra diskussionspoddar. Viskningar från kryptan är död sedan länge. Samma sak med Fummelpodden. Nordnordost är i dvala. Spelsnackarna släpper nya avsnitt högst sporadiskt. Spelhyllan har rätt sällan gäster som intresserar mig. Fear of a Black Dragon har rört sig i fel riktning (mer indie, mindre OSR). Av de diskussionspoddar jag har koll på kvarstår då bara Kartellian Clamor och Effekt ...
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Jag lider brist på bra diskussionspoddar. Viskningar från kryptan är död sedan länge. Samma sak med Fummelpodden. Nordnordost är i dvala. Spelsnackarna släpper nya avsnitt högst sporadiskt. Spelhyllan har rätt sällan gäster som intresserar mig. Fear of a Black Dragon har rört sig i fel riktning (mer indie, mindre OSR). Av de diskussionspoddar jag har koll på kvarstår då bara Kartellian Clamor och Effekt ...
Mindys Bräd- och rollspelspodd är väl värd att lyssna på 👍
 

Fludd

Veteran
Joined
23 Jul 2007
Messages
103
Location
Göteborg
Jag lider brist på bra diskussionspoddar. Viskningar från kryptan är död sedan länge. Samma sak med Fummelpodden. Nordnordost är i dvala. Spelsnackarna släpper nya avsnitt högst sporadiskt. Spelhyllan har rätt sällan gäster som intresserar mig. Fear of a Black Dragon har rört sig i fel riktning (mer indie, mindre OSR). Av de diskussionspoddar jag har koll på kvarstår då bara Kartellian Clamor och Effekt ...
Bra pratpodd enligt mig är "Ludonarrative Dissidents" (skönt tjöt och recensioner av olika spel). Gillar även "GROGNARDS files".

Bästa prat-podden just nu (enligt mig) är "33.3 FM" men den handlar uteslutande om Unknown Armies (som råkar vara ett av mina favoritrollspel). Väldigt smalt kanske. Men bra!
 
Top