Decenniets bästa svenska rollspel - Top 10

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,066
Location
Ereb Altor
Fiktionslek;n339679 said:
Om jag skulle försöka marknadsföra ett spel i Sverige skulle jag t.ex. vilja skaffa två-tre stora vepor med hållare till konvent, köpa helsida i Fenix i ett par nummer, skaffa t-shirtar som jag och medsäljare kan gå runt i, trycka påsar för folk att lägga böcker i, trycka flyers att dela ut/hänga med i lådor/be SF-bok ha liggande, låta göra video till en kickstarter (grafik och ljud) och kanske rentav försöka ha ett representationstillfälle av något slag med relevant branschfolk (typ releaseparty). Det skulle förvåna mig om inte poster av den här sorten fanns med i förlagens budgetar. Det skulle också förvåna mig om kostnaderna var så pass låga att enskilda indiemakare hade råd med dem.

Hälsar

Christian
Naturligtvis. Det jag menade.med obefintlig budget är att detta i allmänhet bakas in i KS. Ex är ju tishor ofta en addon. Kopparhavet har f.ö bockat av två av punkterna och de var ingen stor summa. Film var sjukt billigt!

Det är nog inga utom möjligen FL som kan/vill avsätta 20-30 000 på marknadsföring innan KS.

Men givetvis är det enklare för stora förlag att ro iland ett större spelprojekt. Det är det ju inget snack om.

Men den stora vinsten med ett förlag är att det består av många insatta personer och som redan har inarbetade rutiner och lösningar som indieskaparen måste dra själv. Det är ett jäkla slit att dra det lasset helt själv!

Ps. Sedan, om jag hade varit chef på marknad, så hade jag starkt ifrågasatt om tygpåsar med logga genererar sälj :)
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Trigger warning: reklambyråsnack.
Kom också ihåg att marknadsföring inte bara betyder köpta ytor som tex annonser, utan även förtjänad exponering i sociala media och egna kanaler. Vi hade i stort sett noll i budget för MBs marknadsföring innan kickstartern, men jobbade med influencers och skapade buzz/hype genom närvaro, kontinuitet och relevant content i typ alla kanaler som finns. Det behöver inte kosta att synas.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Haha — jag menar snygga papperskassar med spelets namn på, som folk går runt med på konventet sedan de handlat :).

Hälsar

Christian
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
484
Location
Uppsala
pappa;n339687 said:
Vi hade i stort sett noll i budget för MBs marknadsföring innan kickstartern, men jobbade med influencers...
Det här gör mig nyfiken. Finns det rollspelinfluencers? I Sverige? Vad gör de?
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Monokel;n339690 said:
Det här gör mig nyfiken. Finns det rollspelinfluencers? I Sverige? Vad gör de?
inte bara Sverige men några svenska. Vi teamade upp med Fria Ligan, Patrick Stuart, Moonrat Conspiracy, Heimat Der Katastrophe, Domkraft och fick våra poster delade av Paths Peculiar, Skullfungus och Exalted Funeral och andra stora konton.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,066
Location
Ereb Altor
pappa;n339691 said:
inte bara Sverige men några svenska. Vi teamade upp med Fria Ligan, Patrick Stuart, Moonrat Conspiracy, Heimat Der Katastrophe, Domkraft och fick våra poster delade av Paths Peculiar, Skullfungus och Exalted Funeral och andra stora konton.
Naturligtvis är det exakt så man ska jobba, aka "hora ut produkten på den kapitalistiska marknaden" ;) Och då kan man sälja, folk kan spela, man bygger varumärke, alla har roligt etc. Det tror jag är betydligt mer värt än annonser i Fenix och även snygga påsar ;) Och billigarr.

Men en grej har vi inte nämnt; Facebook. Där kan man för en rätt billig peng nå ut till många. Finns blandade erfarenheter kring det dock.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag trodde det frågades efter saker som krävde en budget ... Självklart måste förlagen arbeta via nätet.

C
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,066
Location
Ereb Altor
Fiktionslek;n339696 said:
Jag trodde det frågades efter saker som krävde en budget ... Självklart måste förlagen arbeta via nätet.

C
Vi snackade nog mest löst om föreställningen som dryftades ovan någonstans, att förlagen har så mycket pengar att lägga på marknadsföring så de stora spelen blir stora av den anledningen, och det tror jag inte riktigt stämmer. När förlagen har nått den punkten att de faktiskt har en marknadsföringsbudget som sträcker sig över 500-1000 kr är de redan så stora att de de säljer upplagor i 1000-tal snarare än 100-tal eller 10-tal.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Måns;n339695 said:
Naturligtvis är det exakt så man ska jobba, aka "hora ut produkten på den kapitalistiska marknaden" ;) Och då kan man sälja, folk kan spela, man bygger varumärke, alla har roligt etc.
Men en grej har vi inte nämnt; Facebook. Där kan man för en rätt billig peng nå ut till många. Finns blandade erfarenheter kring det dock.
Facebook är svinbra, men för oss har Instagram gett mer engagemang. Sponsrat innehåll har visat sig ge ungefär samma resultat som organiskt så det har iaf inte vi sysslat med så mycket (fb nekar dessutom ofta våra grejer pga ”disturbing imagery”). Reddit har varit sådär - bra för första lanseringsposter men de är i regel svårflirtade, iaf när det gäller uppdateringar och nyheter och inte helt nytt (gärna användbart) innehåll. Pinterest är bra för att få ut sitt namn utan att egentligen behöva producera något själv och twitter är kanon för att komma in i den större ankdammen. Ett tips är också att ha en Spotifylista med musik som passar spelet som folk kan följa och dela. Är man aktiv kan också en discordkanal vara värt att skapa. MeWe har iaf vi låtit puttra på av sig självt. Känns inte som att den riktigt blev nya Google+.

Det jag vill ha sagt med detta är i princip: skapa konton överallt och posta (hyfsat) ofta, så länge det är intressant och gärna användbart innehåll. Folk är i regel trötta på reklam och vill inte se poster som i princip är annonser, man vill ha saker som ger mervärde.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Måns;n339698 said:
Vi snackade nog mest löst om föreställningen som dryftades ovan någonstans, att förlagen har så mycket pengar att lägga på marknadsföring så de stora spelen blir stora av den anledningen, och det tror jag inte riktigt stämmer. När förlagen har nått den punkten att de faktiskt har en marknadsföringsbudget som sträcker sig över 500-1000 kr är de redan så stora att de de säljer upplagor i 1000-tal snarare än 100-tal eller 10-tal.
Kalla mig gammaldags och cynisk, men jag håller nog fast vid min föreställning att de spel som befinner sig på listan i större utsträckning fått (även) betald marknadsföring än dem som inte befinner sig där (i vissa fall under decennier), och att detta är i syfte att de ska sälja mer snarare än en glädjeyttring över att de redan säljer så bra utan marknadsföring. Sen att detta inte är en ensam anledning till framgång håller jag förstås med om.

Hälsar

Christian
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Henke;n339578 said:
(Ytterligare en parameter är att man enbart kunde välja ett spel som bäst (tror jag?), men Mest spelat handlade ju om allt man hade spelat under sista tio åren (inte det spelet man hade spelat mest), vilket blir lite att jämföra äpplen och päron, men det här säger ändå någonting...)
Det gick att klicka i flera spel som bästa, och många gjorde det (de flesta spelmakare som hade spel med i listan, t.ex.).
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
DeBracy;n339708 said:
Det gick att klicka i flera spel som bästa, och många gjorde det (de flesta spelmakare som hade spel med i listan, t.ex.).
Alla former av digitala enkäter behöver tas med en nypa salt! Men det känns ändå som ett tillräckligt urval för att vara en intressant fingervisning om popularitet. Att skapare klickar i sina egna spel må så vara—de flesta får betalt i passion, trots allt. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,066
Location
Ereb Altor
Fiktionslek;n339704 said:
Kalla mig gammaldags och cynisk, men jag håller nog fast vid min föreställning att de spel som befinner sig på listan i större utsträckning fått (även) betald marknadsföring än dem som inte befinner sig där (i vissa fall under decennier), och att detta är i syfte att de ska sälja mer snarare än en glädjeyttring över att de redan säljer så bra utan marknadsföring. Sen att detta inte är en ensam anledning till framgång håller jag förstås med om.

Hälsar

Christian
Jo, FL är ju just ett sånt företag. Men det handlar ju också om olika sätt att arbeta på. Och här spelar även förväntningar, förutsättningar och fördomar in. Ett coolt indieförlag kan inte med bibehållen stolthet arbeta på samma sätt som ett etablerat mainstreamförlag som i sin tur inte är välkommen att delta på undergound-plattformar. Och det här är nog många gånger ett medvetet val. Man gör det spel man vill göra och får arbeta på det sätt som krävs. Olika prioriteringar. Och givetvis är omsättning den största skillnaden här.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Av ren nyfikenhet, hur många spelmakare jobbar med reklam och liknande i det civila? Det känns som om det finns en klar överrepresentation, och att det präglar vad man har för åsikter om det.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,313
Location
Kullavik
DeBracy;n339708 said:
Det gick att klicka i flera spel som bästa, och många gjorde det (de flesta spelmakare som hade spel med i listan, t.ex.).
Tänker också på att det här inte säger hur mycket "value" man fått av spelet. Har t.ex. de som spelat Mutant År Noll spelat hela kampanjer i det eller råkat prova det vid ett enstaka tillfälle osv...
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Ymir;n339177 said:
Omröstningar bland allmänheten får alltid samma förutsägbara resultat. Ska vi utse decenniets bästa rollspel enligt måttstockar som faktiskt går att ta på allvar behövs en utvald jury av sakkunninga.
Endast jury-röst i Eurovision när?!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,066
Location
Ereb Altor
Svarte Faraonen;n339741 said:
Av ren nyfikenhet, hur många spelmakare jobbar med reklam och liknande i det civila? Det känns som om det finns en klar överrepresentation, och att det präglar vad man har för åsikter om det.
Jag jobbar nog med något liknande. Eller, jag arbetar kreativt, med integritet, är mån om någon form av "äkta uttryck".

Jag är en snobb och tycker exempevis att Edward Bloms "livet på en pinne" är ett hån mot alla som någonsin lärt sig traktera ett instrument.

Jag kanske läser in för mycket i frågan men jag tror verkligen inte att man kan, eller bör, sälja vad som helst bara för att man har en marknadsförig som kickar röv.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Svarte Faraonen;n339741 said:
Av ren nyfikenhet, hur många spelmakare jobbar med reklam och liknande i det civila? Det känns som om det finns en klar överrepresentation, och att det präglar vad man har för åsikter om det.
Spontant ser jag inte många alls - vilka tänker du på?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Måns;n339695 said:
man bygger varumärke, alla har roligt
Under förutsättning att man gillar att bygga varumärke och tycker att det är roligt, snarare än svintråkigt och jobbigt, att hålla på och pusha för sitt spel på en massa plattformar, då.

Det känner jag är min stora nackdel som spelskapare. Jag gillar att skriva, älskar att layouta, tycker om att göra enkla kartor och regelillustrationer efter förmåga. Kan tänka mig att betala litegrann för illustrationer. Men det här med att "hålla igång en närvaro på sociala medier" är jag fan sämst på. Jag pallar knappt att skriva en post då och då på facebook och här på wrnu. Att hålla på och jonglera poddar och instagram och en massa utåtriktad verksamhet av det slaget…

Utöver att jag inte tycker att det är speciellt roligt så tänker jag att mitt avgrundshat mot reklam överlag (jag betalar för youtube red, använder adblock, drömmer om dagen jag kan bära AR-glasögon som filtrerar bort all skit i offentliga miljöer) sätter ytterligare krokben för mig, litegrann.



Nä, jag tänker att det visserligen inte är en marknadsföringsbudget jag egentligen saknar, men att jag nog kommer att fortsätta sälja i ungefär de här volymerna jag gör nu. Åtminstone fram till dess att jag typ hittar någon att samarbeta med som är min motsats; alltså inte vill skriva eller layouta men älskar marknadsföring =)

(Därmed inte sagt att t.ex. Ödesväktarna skulle sälja jättebra ens med en massiv reklamkampanj bakom sig. Det vet jag ju inte. Kanske är det bara inte tillräckligt bra, trots finfint Fenixbetyg?)


Turligt nog har jag kommit att bli ganska tillfreds med att inte sälja mer än såhär.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Alltså:

Jag tror att det hjälper ens spel att bli populärt att man har antingen en marknadsföringsbudget eller tiden och orken att bedriva marknadsföring själv. Och kompetensen givetvis; det är definitivt inte enkelt att bygga en bra sociala medier-kampanj.

Och jag tror att personer som arbetar inom reklambranschen har bättre förutsättningar för att få till en bra kampanj utan att ha en budget.

Och jag håller med om att det generellt rör sig om hårt arbete att få ett spel riktigt populärt, och att det arbetet absolut förtjänar erkännande, men jag är inte helt säker på huruvida det säger något om vilket spel som är bäst.

Jag kan absolut tänka mig att det finns spel som är lika bra eller bättre än de som hamnar på sådana här listor, men som inte fick den extra push en fungerande reklamkampanj (betald eller inte) hade gett dem. Och/eller som inte hade något starkt varumärke att ge extra skjuts. Och att ha en bra kampanj bakom sig eller ett välkänt namn är inte egenskaper jag tycker nödvändigtvis gör spelet bättre. Däremot får det som sagt lättare att nå ut, och därmed lättare att hamna på listor.
 
Top