Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Måns;n339596 said:Lider även av en lite seg utgivning.
Visst gör det. Mitt tämligen kvalificerade intryck är att en hel del av skribenterna är supernördiga perfektionister, vilket gör sitt för takten.
Måns;n339596 said:Lider även av en lite seg utgivning.
entomophobiac;n339599 said:Symbaroum var ju tänkt att vara ett Drakar och demoner, och osar väldigt mycket av just detta. Det träffar samma nerv, även om det är en gedigen produkt som också står på egna ben.
EON och Western är båda gamla klassiker bland svenska rollspel. För många som växte upp i sluttampen eller efterdyningarna av Äventyrsspel verkar rentav EON vara spelet en minns snarare än Drakar och demoner.
Svärdets sång såldes till stor del på Gullikssons bilder och Erik Granströms cred från arbetet med Drakar och demoner.
Ser dock att Hjältarnas tid poppat upp på listan, och det har jag ingen koll på alls, så då får det bli tre spel som är undantag istället för två. Följde aldrig det spelet så väldigt osäker på hur det såldes in när det kom eller vilket rykte det har idag.
Jag vet att du inte håller med mig om det här men ur mitt perspektiv är svenska rollspel väldigt mycket förankrade i nostalgivurm — i synnerhet i sin marknadsföring. Hur coola och även innovativa produkter många av dem ändå är under den ytan.
Måns;n339606 said:Jag tror att du har en poäng men du irrar in dig i blindgångar.
entomophobiac;n339599 said:Symbaroum var ju tänkt att vara ett Drakar och demoner, och osar väldigt mycket av just detta. Det träffar samma nerv, även om det är en gedigen produkt som också står på egna ben.
Svarte Faraonen;n339594 said:Min gissning är att Eons rykte om sig som att vara regeltungt och insnöat gör att det är ett spel som fler personer undviker, men att de som spelar det tenderar att vara mer inbitna.![]()
Henke;n339613 said:Det där är exakt så jag resonerat. Jag tycker namnet är tråkigt, jag får en känsla av mellan-mjölk av settingen och reglerna känns... ja .. omodernt krångliga...
OBS! Detta är enbart en känsla. Jag har inte läst eller spelat spelet (förmodligen pga av just känslan ovan). När jag sedan hör att man tex skall släppa en hel hög med magiböcker så känner jag någonstans vatten på min kvarn.
entomophobiac;n339610 said:Du stavade “jag håller inte med, men du har en poäng” fel.
Svarte Faraonen;n339615 said:Jag skulle säga att Eon 4 har löst det mesta med det där. Reglerna är modernare, och settingen har blivit mer distinkt. Jag får intrycket att 90-talets Eonutgivning i mångt och mycket präglades av att det var en tid då det inte fanns så många aktiva svenska fantasyrollspel, så man gjorde rätt generisk fantasy som skulle tilltala många. Nu när det finns många breda fantasyrollspel tillåter man sig att ta ut svängarna mer.
Måns;n339618 said:Min poäng är alltså du hoppar mellan ämnen och använder termer märkligt som gör att din poäng (som finns där) försvinner. Sedan är det sant att jag inte håller med. För enligt dina definitioner så är även Coriolis i allra högsta grad en nostalgiprodukt då det är en nyutgåva av ett gammalt spel hos ett nytt förlag.
Svarte Faraonen;n339593 said:När jag räknar ihop de båda alternativen för Eon och Western och tar bort dubblerade namn får jag 71 unika personer som spelat Eon IV och 64 som spelat Western IV. Den justerade tio-i-topp-listan för spelade svenska rollspel blir då:
1. Mutant: år Noll
2. Coriolis
3. Symbaroum
4. Ur Varselklotet
5. Svärdets sång
6. Eon IV
7. Western IV
8. Kult: Divinity Lost
9. Svavelvinter
10. Äventyr
Måns;n339619 said:Ja, håller med. Det var rejält hypat vid släpp men tyvärr har man inte lyckats hålla jämna steg med FL. Av förklarliga skäl. FL håller en sjuk utgivningshastighet!![]()
Svarte Faraonen;n339625 said:Det är väl en beklaglig följd av tendensen att ge ut mastodontmoduler som gärna grottar ner sig i och har kopplingar till 20+ år av lore, plus rejäla utbyggnader av regelsystemet.
luddwig;n339612 said:Jag vet att Järnringen ser Symbaroum som sitt Drakar och Demoner men personligen har jag väldigt svårt att se Symbaroum som ett spel förankrat i nostalgi. Symbaroum har ett nytt regelsystem, en ny spelsvärld, nya bilder och en väldigt annorlunda känsla (med reservation för att jag inte lästa mer än grundboken). Visst, det är ett traditionellt rollspel i en traditionell fantasymiljö, men där slutar likheterna. Då tycker jag att det är lättare att se spår av DoD i Hjältarnas tid då HT uppenbart är en utveckling av BRP.
Måns;n339576 said:och när vi för några år sedan röstade om bästa svenska spel någonsin så vann DoD (Äspels versioner pre Chronopia).
Bifur;n339662 said:Nej, det gjorde det faktiskt inte (jag gjorde statistiken den gången så det är sparat!). Topp-3 på wrnu var:
1. Eon (1-4)
2. Kult
3. Mutant Undergångens Arvtagare
Parallellt drog RedMoon igång en på FB, och visst där hamnade utgåvor av DoD högt, men vann bara om man slår ihop alla utgåvor fram till Chronopia (kanske var det vad du tänkte på Måns?). Topp-3:
1. Kult
2. DoD Expert
3. Mutant Undergångens Arvtagare
Rangertheman;n339648 said:Precis! Symbaroum är baserat på hur Järnringen-folket spelade DoD, inte på själva spelet.
Bifur;n339678 said:Jo, det här med marknadsföring framstår för mig som något som ekonomiskt är obefintligt vad gäller svenska förlag, i alla fall om vi pratar om att köpa reklamplats. Innan jag började hänga här noterade jag nya spel först när jag såg dem på SF-bokhandeln.
Men jag här säkert dålig koll. Skaparna kan så klart ha en närvaro på olika forum (som detta) och välja att närvara på olika konvent men därutöver? Boken i de fåtaliga spelbutikernas hyllor och någon artikel i Fenix? Närvaron vid andra mässor (Bokmässan, Scifi-world, ComicCon) kostar säkert pengar men hur mycket? Mitt intryck är att det är mer den egna tiden och engagemanget det hänger på än något annat. Och uppmärksamhet för något länkat men mer mainstream (som Stålenhags böcker) betyder mer än vad ett svenskt förlag kan åstadkomma på egen hand. (Fast Fria Ligans internationella åtaganden kan så klart ändrat på det här, Alien kanske har fått någon marknadsföringspott från licensägaren?)