Decenniets bästa svenska rollspel - Top 10

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
  1. Mutant: År Noll
  2. Symbaroum
  3. Eon IV
  4. Kult: Divinity Lost
  5. Ur Varselklotet
  6. Svärdets Sång
  7. Coriolis
  8. Svavelvinter
  9. Hjältarnas Tid
  10. Western IV
Enligt en rätt ovetenskaplig och knackig omröstning jag drog igång på Facebook (Bräd- & Rollspelsforum).

Kommentarer? Vann rätt spel?

Ps. Omröstningen är fortfarande igång så listan kan ändras, dock tycks Mutant bli ohotad toppdogg.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Utifrån vad man hör folk spela så känns det som en rätt rimlig lista. Även om Alien RPG är ett bra spel känns det lite märkligt att det är decenniets tionde bästa rollspel trots att det släpptes en knapp månad innan decenniet övergick till ett nytt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Rangertheman;n339161 said:
Utifrån vad man hör folk spela så känns det som en rätt rimlig lista. Även om Alien RPG är ett bra spel känns det lite märkligt att det är decenniets tionde bästa rollspel trots att det släpptes en knapp månad innan decenniet övergick till ett nytt.
Det är dock väldigt jämt och finns många bubblare där kring plats 11-13 eller så.

Tycker ändå listan tycks rättvis om man lägger in nyskapande, värde för spelhobbyn etc. Men kan hålla med om att Alien är lite räkmacka. Hade personligen hellre sett bubblaren Western IV där. Även om det kanske inte är ett superbra spel så är det en bra spelupplevelse och inte minst ett helhjärtat livsverk.

Edit: Och där petade Western ner Alien!
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
483
Kul!

De enda spelen på listan som jag läst är Symbaroum och Svärdets Sång. Båda platsar på listan tror jag. Jag tycker båda i stort är mycket fina spel men eftersom jag inte läst/spelat de andra så vet jag inte vad jag jämför med :)

Nu har jag inte läst whitehack än, så jag kan inte rösta på det med gott samvete, men när jag läst diskussioner och utgivningar inom OSR-scenen så refereras det väldigt mkt till whitehack. Så sett till påverkan i omvärlden så tycker jag att det platsar på listan.

Vore kul att jämföra med försäljningssiffror.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tycker det framstår som en popularitetstävling snarare än en faktisk bedömning av kvalitét. Att bara Helmgast och Fria Ligan, och inte ett enda indierollspel, skulle vara med bland årtiondets bästa spel faller på sin egen orimlighet. Vidare tycks det i facebook-omröstningen gå att rösta på flera spel samtidigt.

Omröstningar bland allmänheten får alltid samma förutsägbara resultat. Ska vi utse decenniets bästa rollspel enligt måttstockar som faktiskt går att ta på allvar behövs en utvald jury av sakkunninga.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Ymir;n339177 said:
Jag tycker det framstår som en popularitetstävling snarare än en faktisk bedömning av kvalitét. Att bara Helmgast och Fria Ligan, och inte ett enda indierollspel, skulle vara med bland årtiondets bästa spel faller på sin egen orimlighet.

Omröstningar bland allmänheten får alltid samma resultat. Ska vi utse decenniets bästa rollspel enligt måttstockar som faktiskt går att ta på allvar behövs en utvald jury av sakkunninga.
Hear! Hear!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Eftersom svart av kval inte är med på listan så kan jag inte tycka det är en bra lista.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Ymir;n339177 said:
Jag tycker det framstår som en popularitetstävling snarare än en faktisk bedömning av kvalitét. Att bara Helmgast och Fria Ligan, och inte ett enda indierollspel, skulle vara med bland årtiondets bästa spel faller på sin egen orimlighet. Vidare tycks det i facebook-omröstningen gå att rösta på flera spel samtidigt.

Omröstningar bland allmänheten får alltid samma förutsägbara resultat. Ska vi utse decenniets bästa rollspel enligt måttstockar som faktiskt går att ta på allvar behövs en utvald jury av sakkunninga.
Nja, man spelar ju de spel man anser är bäst givet en mängd kriterier.

Men givetvis är detta en omröstning fullständigt utan anspråk på någon objektivitet. Jag inbillade mig att det sade sig själv.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Lukas;n339181 said:
Eftersom svart av kval inte är med på listan så kan jag inte tycka det är en bra lista.
Tur att det är med då. Det har f.ö i skrivande stund 5 röster.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,548
Location
Fallen Umber
Bäst och populärast är ju inte nödvändigtvis samma sak, eftersom det senare beror rätt mycket på marknadsföring, vana och en massa andra saker. Sedan är det förstås omöjligt att vara helt opartisk när det gäller vad som är bäst också.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Dimfrost;n339186 said:
Bäst och populärast är ju inte nödvändigtvis samma sak, eftersom det senare beror rätt mycket på marknadsföring, vana och en massa andra saker. Sedan är det förstås omöjligt att vara helt opartisk när det gäller vad som är bäst också.
Bäst och populärast är inte heller nödvändigtvis olika saker.

Jag har arbetat professionellt som kreativ skapare hela mitt liv och det svåra är inte att skapa bra skit. Det svåra är få andra att tycka det.

Men här är förutsättningarna rätt givna. Det är en bunt rollspelare på Facebook som fått lägga röster på spel de tycker är bäst.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Lukas;n339181 said:
Eftersom svart av kval inte är med på listan så kan jag inte tycka det är en bra lista.
Jävligt sant. På topplistan har vi inte Svart av kval, inte Svärd och Svartkonst, inte Fantasy!, inte Svenska Kulter, inte Svavelvinter och inte Utpost!

Folk har ingen jävla smak helt enkelt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,675
Location
Värnhem, Malmö
Måns;n339190 said:
Jag har arbetat professionellt som kreativ skapare hela mitt liv och det svåra är inte att skapa bra skit. Det svåra är få andra att tycka det.
Lägg nog med pengar på ett inarbetat namn från 80-talet och flådiga bilder så löser det sig. Du behöver inte ens skapa bra skit för att det ska sälja.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Svarte Faraonen;n339200 said:
Lägg nog med pengar på ett inarbetat namn från 80-talet och flådiga bilder så löser det sig. Du behöver inte ens skapa bra skit för att det ska sälja.
Hear! Hear!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Jag har ju i princip bara spelat mina egna spel det här decenniet, framför allt om man ska begränsa sig till svenska. Jag har knappt ens haft tid att läsa de svenska jag köpt. Eller fel: jag har prioriterat annat än att läsa dem.

Av de som hamnade i topp 10 är det nog bara Symbaroum jag fortfarande har något större spelsug till, men efter att ha läst grundboken så har jag kommit till insikt att det jag egentligen är sugen på att spela är ett annat spel med samma illustrationer.

Alla är, såvitt jag lyckats bläddra mig till etc, gedigna kvalitetsprodukter. Jag har egentligen inget att invända mot listan.

Den där omröstningen gjorde mig mest glad eftersom det fanns personer som inte var jag själv, som röstade på ett par av mina spel som "decenniets bästa". Även om man fick rösta på flera alternativ så värmde det att det fanns ett par-tre personer som tyckte att saker jag skapat var så pass bra.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
God45;n339198 said:
Jävligt sant. På topplistan har vi inte Svart av kval, inte Svärd och Svartkonst, inte Fantasy!, inte Svenska Kulter, inte Svavelvinter och inte Utpost!

Folk har ingen jävla smak helt enkelt.
Alltså, Svavelvinter ligger 8:a på listan.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Svarte Faraonen;n339200 said:
Lägg nog med pengar på ett inarbetat namn från 80-talet och flådiga bilder så löser det sig. Du behöver inte ens skapa bra skit för att det ska sälja.
Problem att lösa innan det kan ske:

1. Övertyga licensägaren att du ska ha den.
2. Hosta upp med de cash som krävs
3. Hitta och betala en bra illustratör
4. Producera bra skit (nej, dålig skit räcker inte)

Tar man sig igenom dessa steg är man värd varje sålt ex. Det är faktiskt fan så mycket enklare att vara missförstått geni i sin egen lilla källarlokal ;)
 
Top