Decenniets bästa svenska rollspel - Top 10

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,045
Location
Ereb Altor
krank Ja precis. Det var lite så jag menade. Man gör de spel man vill göra på det sätt man vill göra dem, inkl affärsbiten. Hatar man reklam avgrundsdjupt så ägnar man naturligtvis ingen tid åt marknadsföring :)

Men reklam och marknadsföring är inte synonymer. Jag har överlag rätt låg tilltro till reklam men är övertygad om att marknadsföring krävs. Och här kan man ju vara kreativ och hitta på roliga grejer. En betald annons är däremot inte så kul.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
krank;n339805 said:
Det känner jag är min stora nackdel som spelskapare. Jag gillar att skriva, älskar att layouta, tycker om att göra enkla kartor och regelillustrationer efter förmåga. Kan tänka mig att betala litegrann för illustrationer. Men det här med att "hålla igång en närvaro på sociala medier" är jag fan sämst på. Jag pallar knappt att skriva en post då och då på facebook och här på wrnu. Att hålla på och jonglera poddar och instagram och en massa utåtriktad verksamhet av det slaget…
Öhm ... Jorden till krank! Anropar: Jorden till krank! :)

Du betalar ju supermycket för dina illustrationer i förhållande till hur mycket du säljer. Du har över 7000 poster på wrnu (är det ens någon som har fler?), och enbart på Rotsystem får man typ 700 träffar om man söker -- de flesta i form av poster av dig. Jag vet inte hur det är med Facebook, för jag har inte det, men utifrån vad som händer på wrnu tycker jag du kan uppvärdera din förmåga att pusha för dina spel!

Hälsar

Christian
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,045
Location
Ereb Altor
Fiktionslek;n339822 said:
Öhm ... Jorden till krank! Anropar: Jorden till krank! :)

Du betalar ju supermycket för dina illustrationer i förhållande till hur mycket du säljer. Du har över 7000 poster på wrnu (är det ens någon som har fler?), och enbart på Rotsystem får man typ 700 träffar om man söker -- de flesta i form av poster av dig. Jag vet inte hur det är med Facebook, för jag har inte det, men utifrån vad som händer på wrnu tycker jag du kan uppvärdera din förmåga att pusha för dina spel!

Hälsar

Christian
Tänkte lite samma sak. Få spelskapare har samma "status". Alla vet liksom vem krank är!

edit: ser nu att mina citationstecken kring status nog kan misstolkas. Jag menar egentligen status men den har ju uppkommit genom idog polemik men på senare år mer än väl vägts upp av spelutgivning. Men det är nog inte enklaste och rakaste vägen mot framgång, men jag är fullt medveten om att krank inte föröskt bygga upp ett varumärke runt sig själv, men han har ändå gjort det.

Och jag är helt för!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,893
Location
Port Kad, The Rim
Svarte Faraonen;n339741 said:
Av ren nyfikenhet, hur många spelmakare jobbar med reklam och liknande i det civila? Det känns som om det finns en klar överrepresentation, och att det präglar vad man har för åsikter om det.
Arfert har jobbat yrkesmässigt med reklam tidigare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,592
Location
Rissne
Måns;n339866 said:
Tänkte lite samma sak. Få spelskapare har samma "status". Alla vet liksom vem krank är!
Jag skrev ett ganska långt men väldigt självömkande svar till det här, men vid närmare eftertanke skiter jag nog i det. Jag kanske startar en ny tråd någon gång om varför Ödesväktarna bara sålt 28 exemplar sedan Gothcon… Om jag lyckas formulera det på ett sätt som inte bara blir gnälligt och självömkande utan mer analytiskt och lösningsfokuserat.


Men vi kan väl säga att det finns en skillnad mellan "namnkunnig på wrnu" och "når ut med sina spel till de breda rollspelsmassorna".
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
krank;n339880 said:
Jag kanske startar en ny tråd någon gång om varför Ödesväktarna bara sålt 28 exemplar sedan Gothcon…
Jag förutspår att Ödesväktarna säljer minst 28 exemplar till om det blir spelat i någon hyfsat namnkunnig AP-podd.
 
Top