Decenniets bästa svenska rollspel - Top 10

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,036
Location
Ereb Altor
F.ö för att dämpa snobbismen en aning så var själva syftet med listan inte att bevisa att de stora förlagen gör de bästa spelen (vilket ju alla sannolikt fattar är en svajig sanning) utan att visa så många sjukt bra spel lilla Sverige klämt ur sig på 10 år!

Edit: Och då syftar jag på den fullständiga listan på FB
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,118
Och då är den givna vinnaren -cyber m/77- inte ens med i omröstningen!
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
Ja det är klart att det inte är en perfekt bedömning av vad som är decenniets bästa spel, det kan ju katten räkna ut, men det är ju väldigt kul att någon bemödat sig att skapa omröstningen i en grupp med relativt hög spridning och dessutom sammanställer resultatet fint här så vi kan diskutera det. :)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Av decenniets svenska rollspel har jag så vitt jag minns bara läst Fantasy!, Kutulu, Mutant År Noll, Svavelvinter och Svärd och svartkonst. Alla fem är riktigt bra, genomtänkta, välskrivna (utan en massa korrfel!) och väldesignade, och hade jag varit en sådan som har ett FB-konto så hade alla fått min röst. Om jag varit tvingen att välja ett hade det nog fått bli Svavelvinter, det enda av dem som jag har spelat.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,118
krank;n339203 said:
Jag har ju i princip bara spelat mina egna spel det här decenniet, framför allt om man ska begränsa sig till svenska. Jag har knappt ens haft tid att läsa de svenska jag köpt. Eller fel: jag har prioriterat annat än att läsa dem.

Av de som hamnade i topp 10 är det nog bara Symbaroum jag fortfarande har något större spelsug till, men efter att ha läst grundboken så har jag kommit till insikt att det jag egentligen är sugen på att spela är ett annat spel med samma illustrationer.

Alla är, såvitt jag lyckats bläddra mig till etc, gedigna kvalitetsprodukter. Jag har egentligen inget att invända mot listan.

Den där omröstningen gjorde mig mest glad eftersom det fanns personer som inte var jag själv, som röstade på ett par av mina spel som "decenniets bästa". Även om man fick rösta på flera alternativ så värmde det att det fanns ett par-tre personer som tyckte att saker jag skapat var så pass bra.
Hey, Kutulu ligger bättre till än vampire V5 och dod2016!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
Måns;n339207 said:
Problem att lösa innan det kan ske:

1. Övertyga licensägaren att du ska ha den.
2. Hosta upp med de cash som krävs
3. Hitta och betala en bra illustratör
4. Producera bra skit (nej, dålig skit räcker inte)

Tar man sig igenom dessa steg är man värd varje sålt ex. Det är faktiskt fan så mycket enklare att vara missförstått geni i sin egen lilla källarlokal ;)
Jag noterar att detta bygger på antagandet att förmågan att hosta upp cash på något vis har en koppling till vad man är "värd". Misstänker starkt att vi inte kommer att komma överens på den punkten. :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,229
Listan är så klart tycke och smak, eller popularitet om man så vill - men att påstå att många röster bara skulle bygga på reproduktion av gamla IP känns orättvist. Av topp-10 kan fyra kanske sägas ha ett sådant drag: Mutant, Eon, Western och Coriolis - men vad gäller Eon och Western går det väl att med fog hävda att de bara är den senaste utgåvan i en kontinuerlig utgivning, svårt att hävda att de står på en annan bas än vad spelen själva byggt upp genom åren. Sedan har Svärdets sång och Svavelvinter inslag av reproduktion men i sak är de ju helt nya spel där förankringen i det gamla är rätt begränsad.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,036
Location
Ereb Altor
Svarte Faraonen;n339219 said:
Jag noterar att detta bygger på antagandet att förmågan att hosta upp cash på något vis har en koppling till vad man är "värd". Misstänker starkt att vi inte kommer att komma överens på den punkten. :)
Eh, va? Jag pratar om det slit som påbörjas långt innan man ens kan försöka vara nyskapande och kreativ. Det är helt enkelt mer jobb. Större risk. Ett större och djupare åtagande.

Sedan vet jag inte vad du tror att rollspelseliten tjänar men värd här var i mätning av popularitet, inte pengar.

Edit: Lätt irriterad över de påhittade värderingar du kastar över mig dessutom.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,633
Location
Uppsala
Mest sålda, kanske! Men det är en ganska stor bedrift det med. Det är få saker som kan ena oss som vår gillan/ogillan för andras val av favoritspel.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
Måns;n339222 said:
Eh, va? Jag pratar om det slit som påbörjas långt innan man ens kan försöka vara nyskapande och kreativ. Det är helt enkelt mer jobb. Större risk. Ett större och djupare åtagande.

Sedan vet jag inte vad du tror att rollspelseliten tjänar men värd här var i mätning av popularitet, inte pengar.

Edit: Lätt irriterad över de påhittade värderingar du kastar över mig dessutom.
Jag menade att om man anser att steg 2, "Hosta upp med de cash som krävs", gör en mer förtjänt av popularitet så har man en annan utgångspunkt än jag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,036
Location
Ereb Altor
entomophobiac;n339230 said:
Mest sålda, kanske! Men det är en ganska stor bedrift det med. Det är få saker som kan ena oss som vår gillan/ogillan för andras val av favoritspel.
Mest spelade, mest sålda, mest uppskattade. Jag vet inte, men att anse att det inte är en bedrift är för mig en rätt stor gåta. :)

Jag är f.ö helt för att alla får tycka vad de vill. Min smak påverkas inte av andras åsikter (åtminstone inte mer än i alla andra sammanhang där all kontext givetvis påverkas oss).
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,976
Location
Linköping
Steg 1: någon skapar en omröstning med alla svenska spel
Steg 2: topp 10-resultatet postas på ett rollspelsforum
Steg 3: folk missförstår vad som gick att rösta på, blir ARGA för att folk röstar fel samt berättar vad som BORDE ligga i topp (men uppbådar viss självinsikt i att människor har olika åsikter)
Steg 4: Feuflux skakar på huvudet
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,036
Location
Ereb Altor
Svarte Faraonen;n339231 said:
Jag menade att om man anser att steg 2, "Hosta upp med de cash som krävs", gör en mer förtjänt av popularitet så har man en annan utgångspunkt än jag.
Fast du vet om att ingen svensk spelmakare "hostar upp cash" bara sådär va? Det var en omskrivning för omfattande marknadsföring, lyckad KS, insäljning till butiker och förmåga att följa upp med nya produkter. Men det får man tycka vad man vill om.

Däremot stör jag mig på resten.

Jag har nämligen inte sagt mer förtjänt av popularitet heller. Det har du hittat på själv. Jag skrev "värd varje sålt ex" där varje sålt ex kan översättas till popularitet som i sin tur kan översättas till en lagd röst i min lilla omröstning på Facebook.

Din halmdocka kan du behålla, tack.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
Måns;n339238 said:
Fast du vet om att ingen svensk spelmakare "hostar upp cash" bara sådär va? Det var en omskrivning för omfattande marknadsföring, lyckad KS, insäljning till butiker och förmåga att följa upp med nya produkter. Men det får man tycka vad man vill om.

Däremot stör jag mig på resten.

Jag har nämligen inte sagt mer förtjänt av popularitet heller. Det har du hittat på själv. Jag skrev "värd varje sålt ex" där varje sålt ex kan översättas till popularitet som i sin tur kan översättas till en lagd röst i min lilla omröstning på Facebook.

Din halmdocka kan du behålla, tack.
Jag tror att det jag har något emot är just hur centralt det där med omfattande marknadsföring, lyckad KS och så vidare ska vara. De flesta rollspelsförfattare jag tycker är riktigt bra befinner sig på ett spektrum av "sådär" till "usel" i fråga om marknadsföring, så att jag inte ser den talangen som särskilt viktig för att avgöra vilket rollspel som är bäst må vara hänt.

I fråga om formuleringarna känns det som om vi båda håller på att snärja in oss i definitioner. När du skrev "värd varje sålt ex" så tänkte jag att den logiska följden på detta var "alltså: säljer de mer är de värda den uppskattning som kommer med det", men du kanske inte menade på det viset? Jag tänker så klart framför allt på senaste DoD, som enbart verkar har burits upp av att man skaffat sig ett välkänt varumärke och snygga illustrationer, vilka kombinerats med en undermålig speltext.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,036
Location
Ereb Altor
Svarte Faraonen;n339241 said:
men du kanske inte menade på det viset?
Nej, jag menade det inte på det viset. Jag menade att det inte går att köpa sig framgång, även om man säljer en del spel. Just exemplet DoD 16 är rätt tydligt- Det fick alltså hela 0 röster! Vilket var min poäng. Fria Ligan har alltså inte bara cashat in på kända varumärken, de har dessutom gjort det jäkligt bra, och på kuppen tagit Sverige ut i världen på ett sätt som inte ens Ä-spel lyckades med.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
Måns;n339245 said:
Nej, jag menade det inte på det viset. Jag menade att det inte går att köpa sig framgång, även om man säljer en del spel. Just exemplet DoD 16 är rätt tydligt- Det fick alltså hela 0 röster! Vilket var min poäng. Fria Ligan har alltså inte bara cashat in på kända varumärken, de har dessutom gjort det jäkligt bra, och på kuppen tagit Sverige ut i världen på ett sätt som inte ens Ä-spel lyckades med.
Det stämmer, Fria Ligan är ett bra exempel på hur det går när man kombinerar bra skit med den draghjälp som kända varumärken och flådiga illustrationer innebär. Om jag skulle nämna bra skit som inte har det kan jag tänka mig Whitehack som ett tydligt exempel. Jag vet inte om det är fruktsamt att jämföra vem av Fria Ligan och Fiktionslek som är "mest förtjänt" av popularitet, men jag kan ju inte säga att jag tycker att skillnaden i försäljningssiffror eller popularitet mellan de båda står i proportion till skillnad i kvalitet.

Det vill säga: i skrivande stund har Mutant: år noll 112 röster och Whitehack 5. Båda är bra spel, men M:Å0 är inte 22,4 gånger bättre än Whitehack.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,036
Location
Ereb Altor
Svarte Faraonen;n339246 said:
Det stämmer, Fria Ligan är ett bra exempel på hur det går när man kombinerar bra skit med den draghjälp som kända varumärken och flådiga illustrationer innebär. Om jag skulle nämna bra skit som inte har det kan jag tänka mig Whitehack som ett tydligt exempel. Jag vet inte om det är fruktsamt att jämföra vem av Fria Ligan och Fiktionslek som är "mest förtjänt" av popularitet, men jag kan ju inte säga att jag tycker att skillnaden i försäljningssiffror eller popularitet mellan de båda står i proportion till skillnad i kvalitet.

Det vill säga: i skrivande stund har Mutant: år noll 112 röster och Whitehack 5. Båda är bra spel, men M:Å0 är inte 22,4 gånger bättre än Whitehack.
Jag menar alltså att hantverket att skriva rollspel inte endast omfattar att skriva själva spelet. Det är bara en liten, om än central, del. Om det är din enda ambition så är det helt ok, men det finns rätt många andra aspekter som spelar in och som avgör om just ditt spel spelas, säljs och uppskattas. Och ska man utse decenniets bästa spel så är det, anser jag, betydligt mer än spelmekanik, språk och layout som ska värderas. Det innebär inte att försäljningssiffror per se är ett mått på framgång men det är en del av den. Men det finns mycket, mycket annat som spelar in.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,518
Pratar vi om att förmågan att hora ut sitt spel på den kapitalistiska marknaden gör spelet bättre? PÅ RIKIGT? För det är en skämt diskussion. Det är en parodi åsikt.
 
Top