Nekromanti Dark Ages - skype

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,545
Mårten said:
Hej ni erfarna vampire lirare :gremsmile:

Tänkte fråga lite om knowledges....
Jag tänkte ju skapa en outbildad viking och jag tycker mig inte hitta någon knowledge som är bra.

Snubblade dock över en vikingabok (Wolves of the Sea) som har två knowledges, Rune-Lore (runeskrift) och Seamanship (allt om skökunskap, navigering fixa båt mm) och de låter ju roliga men kruxet är väl att om jag lägger de 4a poängen man får i början på seamanship kommer de aldrig till användning.

Så tänkte kolla om någon hade några trevliga pointers om vad man kanske ska satsa lite på? :gremsmile:
För knowledges: Är du adlig hade jag tagit Politics, inget lär en sådant så snabbt som ett samhälle där alla är beväpnade :gremwink:

Linguistics är också nice, du vill ju kunna prata åtminstone engelska om vi börjar i England och då behöver du minst en dot. Det kan du ju ha lärt dig under plundring :gremsmile:

Brukar inte survival sköta skepps grejer? Fråga vår spelledare om det han vet nog.


Oh, och jag spelar ju en före detta kapare (laglig pirat) så vill du ha varit en del av besättningen på mitt skepp så hade det varit coolt. Jag behöver en första styrman liksom :gremsmile:


EDIT: Jag var för långsam.
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
Hej hej :gremsmile:
(2a riktiga vampire jag lirar... och kört massa husade regler så ska bli intressant det här men vet ju grunderna)

Hmmm... jag kan nog strunta i den... jag upptäckte just en merit (ligger uppe i massa poäng merits som jag är intresserad av) som heter Rune-Wize, denna ger möjlighet till att använda runor i magi.... är det något som kanske kan vara tillåtet?
(Har inte kollat så noga på det bara snubblade över det nu)

Har funderat lite på Hearth wisdom men jag är ju svensk så tänkte att min kunskap kanske är inom fel geografiska område?

Sen för att suga ut mer av eran kunskap kan jag ju fråga om er syn på merits. Men de jag kollar lite på är
5 True Berzerker (Även den Wolfs of the Sea)
5 Rune-Wize (Samma som ovan)
4 Huge Size
3 Luckey
1 Ambidextriös (Kul, men vet inte hur mycket det påverkar :))

Sedan bara intresserad av
2 Fierce Bigot (Katoliker)
4 Outspoken Pagan Heretic (Odin är hans gud)

Så... är det dumt att skaffa många merits i början?
Antar att vikingaboken är ok läsmaterial? :gremsmile:

Känns som jag bombaderar med frågor men tänker bättre det och jag får en karaktär jag tycker kan vara kul att lira :gremsmile:
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
Oj, nu fick jag lite att läsa på.
Ska kolla upp dessa magiregler.
Detta konkurrerar dock med min grillade kyckling och coleslaw. Vem vinner? Jag blir mättare och mättare :gremsmile:

Och ja, allt är väl egentligen ok läsmaterial, jag utgår från mitt huvud, men tar namn och diverse vampire-kunskap här och där
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
Nja, kommer nog inte vara adlig, bara krigisk :gremsmile:

Men kanske kör på Rune-Lore 3 och Linquistics 1 så jag kan snacka med er och skriva runor som... som... jag måste kolla upp vad de kan göra.
*springer iväg och kollar i boken*
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
Vet inte, Cissi. Vad tycker ni andra?

Som jag ser det, kan jag nästa vecka, och sen efter lincon-helgen. Alltså, antingen börjar vi nästa vecka, eller efter lincon. Typ. Jag har precis börjat ett nytt jobb, och det är, och jag överdriver inte, möten hela jäkla dagen.
Ohh, och därav mitt namnbyte, maskerade mig lite. Statligt jobb, man skulle visst tänka på sin nätidentitet :gremsmile:
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag tycker vi väntar till efter LinCon. Det är rätt mycket just nu.

Grattis till jobbet! :gremlaugh:
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
Ok, sista posten för ikväll... sorry om jag spammar så dant.

Men struntar i magi grejen. Den verkade kul men inte så användbar då den var låst till en viss path tydligen.
Men jag tänkte att jag kan ge ett första draft på min karaktär så får ni gärna ge några hints :gremsmile:
(Just nu är jag 4 poäng för mycket... glömde bort willpower men är ju en början :gremsmile: )

Han kommer vara en plundrande viking som inte är högt i befäl men kanske lätt en attack eller två. Han har verkligen inte mycket till övers för katoliker och jagar dem hänsynslöst.

Stats

Name: Varg Viking
Nature: Barbarian
Demeanor: Survivor

Atributes:

Strength: 4
Dexterity: 2
Stamina: 2

Charisma: 2
Manipulation: 2
Appearance: 3

Perception: 2
Inteligence: 2
Wits: 2

Skills:

Talents

Alertness 2
Athletics
Brawl 4
Dodge 2
Empathy
Expression
Intimidation 2
Leadership 1
Legerdemain
Subterfuge


Skills

Animal Ken 2
Archery
Commerce
Crafts
Etiquette
Melee 4
Performance
Ride
Stealth
Survival 1


Knowledges

Academics
Hearth Wisdom
Investigation 3
Law
Linguistics 1
Medicine
Occult
Politics
Seneschal
Theology

Virtues:

Conscience/Conviction: 2
Self-Control/Instinct: 2
Courage: 3


Willpower: 4

Backgrounds: (Verkar som allt annat är vampire relaterat och då vi börjar som människor ville jag inte lägga allt på resources även om jag plundrar mycket :))

Resources: 2
Allies: 3

Merits:

True Berzerker 5
Huge Size 4
Luckey 3

Flaws:
Fierce Bigot 2 (Katoliker)
Outspoken Pagan Heretic (4pt. Flaw) (Tillhör ju asatron)

Nä, godnatt nu alla :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,545
Cissi said:
Jag tycker vi väntar till efter LinCon. Det är rätt mycket just nu.

Grattis till jobbet! :gremlaugh:
Låter bra, min nästa vecka är rätt full :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,545
Han har verkligen inte mycket till övers för katoliker och jagar dem hänsynslöst.
Jag skulle normalt inte ha något emot det här men det här är nästan samma sak som fick min Fantasy! karaktär att inte funka här på forumet så jag tar upp det...

Du har koll på att min karaktär är en präst va?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,545
Burnmoe said:
Hahaha!
Och din karaktär har wp 3 såg jag nu. Intressant! :gremsmile:
Min poäng är att det här kan bli kort och blodigt :gremwink: (Eller långt och blodigt, vi har långsvärd och yxor :gremtongue: )


Är 3 wp bra eller dåligt i det gamla systemet föresten? Jag minns inte riktigt de gamla willpower reglerna.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
När jag tänker på det... Snälla, ha inte rps som dödar varann on sight. Då kommer jag hemfalla åt socialarbete ingame och det vill jag undvika.
Lite hederligt förrakt i all ära, men inte blodsfiender från start.
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
Om du är en ventrue, och vill använda dominate, så är det väldigt bra.

Om du är en människa, säg en nordisk prästkrigare, som vill motstå dominate, så är det inte fullt så bra :gremwink:

Jag skulle säga att 5 eller under i gamla systemet är till din nackdel, på ett väldigt påtagligt sätt. Å andra sidan kostar det ju endast 1 fb per dot att höja...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,545
Cissi said:
När jag tänker på det... Snälla, ha inte rps som dödar varann on sight. Då kommer jag hemfalla åt socialarbete ingame och det vill jag undvika.
Lite hederligt förrakt i all ära, men inte blodsfiender från start.
Jag håller med här, det känns inte som om det kommer leda till något bra.

Kan du inte hata någon annan religös grupp istället, tex judar eller muslimer eller något? Då kan vi ju vara korstågs polare :gremlaugh:
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
Jag håller helt och hållet med dig, Cissi.

Mitt största problem som sl är att jag inte planerar korta kampanjer. Jag tycker om karaktärsutveckling. Å andra sidan, en burn-out-karaktär kan vara nog så intressant, bara det inte sker helt och hållet på någon annans karaktärs bekostnad, om nu inte alla är överens om detta från start.
 
Top