Nekromanti Dags för årsmöte

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Styrelse

Pilzeman said:
solvebring said:
Jag skulle ärligt talat vilja sluta som kassör. Det är nog med att vara kontaktman för en webbföreningen, med tanke på hur mycket man får jaga bara för att regga medlemmar. Förövrigt har jag redan från början känt mig olustig inför det här med penningar och så, inte minst för att jag suger på att räkna och saknar erfarenhet för uppgiften.
Synd att du känner så, men bra att du är ärlig.
Yeah, jag skulle faktiskt vilja bli av med allt och bara vara medlem ... Kan iof vara vanlig ledamot, men som sagt: jag känner inget engagemang längre plus att min tid tryter.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Re: Styrelse

anth said:
Håller inte med.
I år blev vi av med flera styrelsemedlemmar på grund av att SVEROK upptäckte att de satt på dubbla stolar.
Förra året avgick nästan hela styrelsen.
Vi behöver en stor styrelse för att skydda oss mot oförutsedda händelser - SPECIELLT då vi är en onlineförening (jag försvann t.ex en månad här i dec-jan utan att någon fick tag på mig).

Vill ni inte kalla dem styrelseledamöter så kalla dem suppleanter (men jag tycker att det är bättre att alla är styrelseledamöter)
Tja, det är en poäng. Men jag vet inte om jag blir helt övertygad av den.

Försvinner en styrelseledamot för en kortare tid eller längre - det är sånt som kan hända. Det är inte något stort problem för föreningen, utom om det är kassören. (För då blir det stört omöjligt att överlåta täckningsrätt utan nytt årsmöte och grejs, plus en massa annat strul. Tom. ordförande är lättare att bli av med...)

Avgår det fler - ja, man kan alltid hålla ett extra årsmöte med fyllnadsval.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
anth said:
Vilka ställer upp för omval?

Styrelse
anth
krank
Pilzeman
Sapient
solvebring
Spider Jerusalem
Vimes

Revisiorer*
Möller
Konrad Konvalj
Som jag förstår det hela rätt ställer anth Pilze, Sap, Vimes och KK upp för nyval.

krank, Spidde och Möller hoppar av eftersom SVEROK inte tycker om att de sitter på dubbla stolar.

solve stannar endast kvar om han slipper förtroendeuppdrag (vilket jag tycker är helt OK).

solve har gjort ett hästjobb, han har faktiskt varit både kassör, sekreterare och allt-i-allo.
Vem som gör vad bestäms på det konstituerande styrelsemötet efter årsmötet, men det kan vara värt att notera redan nu att fler än en person ska dela på det ansvar som solve haft på sina axlar.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Pilzeman said:
anth said:
Är det någonting vi i styrelsen skulle ha gjort som vi inte lyckats göra under året?
Vi skulle kolla över stadgarna; och se om vi kom på bra förslag för ändringar för att underlätta för vår internetverklighet; och förslag på nytt namn. Det är mitt fel, jag orkade aldrig göra det efter sommaren så jag lät det bero.
Det är allas fel.
Som styrelseledamot är man inte bara ansvarig för det man själv ska göra, utan att att andra i styrelsen gör det de ska göra.
Kort sagt: enskilda styrelsemedlemmar är ansvariga för att styrelsen som helhet fungerar.

Någon av oss andra skulle i höstas frågat "pilze, har du gjort vad du ska göra?"
Vi har brustit precis lika mycket som du.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Re: Styrelse

Pilzeman said:
Det var du som mailade, och jag minns inget om något svar. Det framkom ingenting i tråden mer än att ungdomsstyrelsen inte gillade det.
I tråden skrev jag såhär:

Men, jag håller med. Jag har svarat från Omegas håll, men jag tycker att även WRNU bör svara och ge sin syn. Där man då kan fråga om det verkligen är något som måste åtgärdas givet att WRNU inte lyfter bidrag.
I det här inlägget står Sveroks svar. Här är svaret efter det.

Men nå, vi kan nog konstatera att det är skitsamma om WRNU lyfter bidrag eller ej.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Pilzeman said:
Vi skulle kolla över stadgarna; och se om vi kom på bra förslag för ändringar för att underlätta för vår internetverklighet; och förslag på nytt namn. Det är mitt fel, jag orkade aldrig göra det efter sommaren så jag lät det bero.
It ain't over till the fat lady sings
Årsmötet har inte börjat ännu. :gremsmile:

När det gäller stadgar och föreningsnamn finns redan en arbetsgrupp, även om den inte börjat arbeta: anth, Spidde, pilze (jag tänker peta in Sap i den fastän han inte vill - för han är klok sm få - det enda han behöver göra är att säga att vi är idioter om vi kommer med idiotiska förslag. :gremsmile:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Törs vi sätta lite press på oss själva?
Förslag: årsmötet börjar måndag 18 feb, vilket betyder att kallelse ska gå ut senast helgen 2-3 februari.
(och då ska allt annat vara klart: verksamhetsberättelse, kassarapport, osv, osv)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
anth said:
Törs vi sätta lite press på oss själva?
Förslag: årsmötet börjar måndag 18 feb, vilket betyder att kallelse ska gå ut senast helgen 2-3 februari.
(och då ska allt annat vara klart: verksamhetsberättelse, kassarapport, osv, osv)
Jag ska göra mitt bästa!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
anth said:
anth said:
Vilka ställer upp för omval?

Styrelse
anth
krank
Pilzeman
Sapient
solvebring
Spider Jerusalem
Vimes

Revisiorer*
Möller
Konrad Konvalj
Som jag förstår det hela rätt ställer anth Pilze, Sap, Vimes och KK upp för nyval.

krank, Spidde och Möller hoppar av eftersom SVEROK inte tycker om att de sitter på dubbla stolar.

solve stannar endast kvar om han slipper förtroendeuppdrag (vilket jag tycker är helt OK).

solve har gjort ett hästjobb, han har faktiskt varit både kassör, sekreterare och allt-i-allo.
Vem som gör vad bestäms på det konstituerande styrelsemötet efter årsmötet, men det kan vara värt att notera redan nu att fler än en person ska dela på det ansvar som solve haft på sina axlar.
Tack för fan för värmande ord.

Kan tänka mig att fortsätta som ansvarig kontaktman och fortsätta skötar medlemmar och nyhetsutskick osv. om alla de andra bitarna sköts av andra.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
anth said:
Är det någonting vi i styrelsen skulle ha gjort som vi inte lyckats göra under året?
Vad har vi öht gjort? Avslutades 2012 års enda styrelsemöte ens? Behövs föreningen?

Jag kan vara med ett år till om det behövs, men jag är inte intresserad av att vara något annat än en styrelsemedlem i mängden.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag har gått igenom möteprotokollen för förra året för att se vad som hänt.
- Årsmötet beslutade att styrelsen skulle se över stadgar och namn.
- En verksamhetstråd för 2012 skapades.
- En utvidgning av Rollspelsdraken till ett nordiskt pris skulle utredas. Arbetsgruppen (anth/Magnus Seter/vimes) kom fram till att vi INTE ska ha något nordiskt pris; att anordna ett svenskt pris är tillräckligt jobb som det är.
- Forumet fyller 15 år den 1 feb 2013. Källa och vi skulle ha gjort något åt det. Jag ska försöka sno ihop något extra på forumsölen i februari.
- Höst DanCon skulle anordnas, men det blev inget. Istället har det förvandlats till "TörnCon" som Möller håller i, och jag är inte säker på om det ska räknas som en forumsfråga längre.
- Ny logga. Dante la fram ett förslag och fick fria händer att utveckla idén. Han har inte återkommit.
- Tryckhjälp: När det gällde knappar/tröjor lades denna fråga ner för vi kan inte hjälpa till att trycka saker där vi inte vet vem som äger bilderna. När det gäller affischer till indie-rummen på gothCon/LinCon kom ett förslag att SVEROK Stockholm kunde hjälpa till.
- Styrelsen konstaterade att vi inte har några riktlinjer för hur föreningens kassa får användas.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vimes said:
anth said:
Är det någonting vi i styrelsen skulle ha gjort som vi inte lyckats göra under året?
Vad har vi öht gjort? Avslutades 2012 års enda styrelsemöte ens? Behövs föreningen?

Jag kan vara med ett år till om det behövs, men jag är inte intresserad av att vara något annat än en styrelsemedlem i mängden.
Föreningen behövs så länge forumet ligger på SVEROKs server.
Om föreningen behöver göra något är en annan fråga.
Jag är involverad i "föreningsaktiviteterna" Forumsöl, Repetikon och Rollspelsdraken - och jag vet att dessa tre skulle klara sig alldeles utmärkt utan föreningen.

För mig är inte styrelsen till för att "driva" föreningen - för det finns egentligen inget att driva.
Istället är styrelsen till för:
- fånga upp idéer på forumet.
- utvärdera dessa idéer för att se om de är genomförbara.
- hitta rättpersoner som kan genomföra och förverkliga idéerna.
- följa upp och se om idéerna genomförts som planerat.

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen: styrelsearbetet är ett GEMENSAMT uppdrag.
Om någon tyckte att styrelsemötet i maj inte avslutades korrekt - varför sa ni inte till?
Om ni svarar "det var inte mitt jobb" har ni missuppfattat vad styrelsearbetet går ut på och bör ställa er plats till förfogande.
Är det någon som reagerade över att vi inte hade ett nytt styrelsemöte i september?
Om ni svarar "det var inte mitt jobb att öppna styrelsemöten" har ni missuppfattat vad styrelsearbetet går ut på och bör ställa er plats till förfogande.

Jag är inte stolt över mitt styrelsearbete under det gångna året. Jag vet att det är saker som jag skulle ha gjort som inte blev gjorda - men jag FÖRSÖKER göra det bästa av situationen.
Ni som inte ens anstränger er inför årsmötet - ni bör ställa era platser till förfogande.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Jag ställer i så fall gladeligen min plats till förfogande. Jag gick med i styrelsen för att det fanns ens stol att fylla och för att rollspel.nu behöver en föreningen som behöver en styrelse. Jag föreslår för övrigt att föreningen borde sträva efter att vara så liten och lättadministrerad som möjligt. Förslagsvis borde folk uppmanas att inte gå med i föreningen, och nuvarande medlemmar borde uppmuntras att gå ur föreningen. Det finns ju ingen poäng med att ha mer administrativt arbete än vad som krävs för den enda egentliga uppgiften föreningen har att sköta: att öht finnas.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ska vi börja gå igenom dagordningen för årsmötet som ska med i kallelsen?

Punkt 2 & 3: Är det OK att styrelsen föreslår Pilze som mötesordförande och solve som mötessekreterare?

Punkt 6: Styrelsens verksamhetsberättelse; pilze har föreslagit en text.
Jag bifaller texten.

Punkt 7 & 8: Ekonomisk- och revisorernas berättelse; är solve, Möller och KK färdiga? (Möller och KK har inte skrivrättigheter så solve får svara för alla tre).

Punkt 10 & 11: Årets verksamhetsplan och budget; jag antar att det blir som förra året.
Forumsöl på BA och Repetikon, samt uppmuntra forumsaktiviteter på andra platser som t.ex. Linköping och Göteborg.
Indierummet på GothCon. (Har vi hand om indierummet på LinCon också?)
Jag föreslår att vi förlitar oss på frivilliga bidrag och stryker medlemsavgift i år igen.
Jag efterlyser ett årsmötesbeslut om ekonomisk styrening, men kommer inte på någon bra text.
Även om årsmötet säger att vi inte ska spendera något är det bättre än ingenting: heller att vi säger att vi inte kan göra något för att årsmötet beslutat det än att vi säger att vi intre kan göra något för att årsmötet inte beslutade något alls.

Punkt 15: Jag föreslår följande text:

15.1. Stadgar
Styrelsen har på uppdrag av årsmötet gått igenom föreningens stadgar.
De gällande stadgarna finns här,
Arbetsgruppens förslag finns här.

15.1.1. Styrelsen föreslår att namnet "Föreningen WRNU" behålls oförändrat.

15.1.2. Styrelsen föreslår att föreningens syfte lämnas oförändrat.

15.1.3. Under §7 Medlemmar, föreslår styrelsen tillägget:
"Medlem som blivit avstängd från forumet av redaktionen äger inte rätt att ta upp detta inom föreningen."

15.1.4. Under §8 Styrelsen, föreslår styrelsen att texten:
"Föreningens styrelse ska bestå av fyra personer eller mer."
ändras till:
"Styrelsen är beslutsför med minst tre personer."

15.1.5. Under § 13 Rösträtt, föreslår styrelsen tillägget:
"föreningens revisorer samt"
så att hela meningen lyder:
"På styrelsemöten har endast närvarande ur styrelsen rösträtt, föreningens revisorer samt redaktionen för hemsidan www.rollspel.nu har yttranderätt."

15.1.6. Under § 14 Röstetal, föreslår styrelsen tillägget:
"En medlem anses ha avgett en giltig röst när denne skrivit ett inlägg i därtill avsedd tråd och det tydligt framgår att inlägget ska räknas som en röst.
Endast medlemmar som avgett giltiga röster i en fråga anses ha varit närvarande under den frågan."


15.2. Övriga frågor
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Bifalles.

Angående Pilzes verksamhetsberättelse tycker jag inte det är något provlem att inkludera varulvsspelen, i varje fall två av 2012 års spel har uttryckligen varit föreningsarrangemang.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vimes said:
Bifalles.

Angående Pilzes verksamhetsberättelse tycker jag inte det är något provlem att inkludera varulvsspelen, i varje fall två av 2012 års spel har uttryckligen varit föreningsarrangemang.
En enkel lösning är att länka till Verksamhetstråd 2012 i kallelsen eftersom verksamhetstråden innehåller allt inkl. varulvs- forumsspel.

Men jag bifaller Vimes förslag att nämna varulvs- och forumssspel i verksamhetsberättelsen.

***

Jag såg att jag missat att Pilze postat ett förslag till verksamhetsplan för 2013.
Där skulle jag vilja lägga till att vi ska arbeta för fler forumsträffar utanför Stockholm.
I övrigt bifaller jag Pilzes förslag.

***

Det enda jag saknar nu är en ekonomisk plan för 2013.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Korrigeringar

Det ser bra ut, anth! Tack så jättemycket för att du håller igång.

Jag vill ändra mitt förslag på verksamhetsplan så att det inte står i passiv form. Det ändrat, forumsöl inlagt, och anths förslag om forumträff utanför Stockholm ger följande:

Under 2013 planerar Föreningen WRNU att fortsätta med de saker vi gjort under 2012.
– Dela ut Rollspelsdraken 2013 på GothCon.
– Hålla Indierummet öppet på GothCon.
– Fortsätta med Repetikon och Forumsöl i Stockholm.
– Hålla någon forumträff eller liknande utanför Stockholm.
– Fortsätta spela varulvsspel och andra forumrollspel på forumet www.rollspel.nu.
Jag petar in forumsöl i verksamhetsberättelsen också:

Under 2012 har Föreningen WRNU instiftat priset Rollspelsdraken, som skall delas ut årligen "för utomordentliga dåd som utvecklat och främjat den svenska rollspelshobbyn." Priset delades ut för första gången på GothCon 2012, till Michael Petersén och Gunilla Jonsson.

På GothCon hölls också Indierummet öppet, ett klassiskt rollspelsarrangemang som föreningen tog över efter att tidigare arrangören inte längre ville.

Under året har Repetikon, det återkommande minieventet, anordnats ett antal gånger. Den andra torsdagen varje månad har man samlats på Dragon's Lair i Stockholm för rollspel och brädspel. Vidare har forumiter träffats för Forumsöl i Stockholm flera gånger under året.

På forumet www.rollspel.nu, föreningens bas, har rollspelsdiskussionen fortsatt som alltid. Här har också spelats varulvsspel, vid det här laget en tradition med en hängiven spelarskara av såväl föreningsmedlemmar som andra.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Angående ekonomin - kan man tänka sig en formulering i stil med:
"Styrelsen föreslår att styrelsen får använda föreningens kassa till årliga projekt som Indierumet och Rollspelsdraken, men inte till månatliga projekt som forumsölen eller repetikon."
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det är snart helg då kallelsen ska gå ut.
Har vi tillräckligt mycket på fötterna för att kunna skriva kallelsen?
Vem av oss skriver ihop kallelsen?
Vem av oss skickar kallelsen?
(så att inget ramlar mellan stolarna)
 
Top