Nekromanti Dags för årsmöte

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Vi borde ha vårt årsmöte. Det måste hållas senast 31:e mars i år, vilket ger oss rätt gott om tid, men jag vet att jag bara kommer bli mer och mer upptagen med annat ju längre terminen fortlöper, så jag tänker att vi lika gärna kan fixa det så snart som möjligt. Med den takt saker går i föreningen innebär det att vi startar det om kanske fyra veckor (ett tag för er att svara och visa att ni lever, och sedan kallelse två veckor i förväg).

Det som behöver göras:
1. Styrelseförslag. Vi har i uppdrag att själva tillsätta en eventuell valberedning. Våra stadgar säger bara att "årsmötet kan välja en eller flera valberedare", och det har vi inte gjort.
2. Ekonomigrejer. En ekonomisk rapport och en budget för nästa år. Framförallt förra årets siffror är jag intresserad av – jag vet bara att priset blev av, men inte med vilka summor hit och dit.
3. Verksamhet. En verksamhetsberättelse och en verksamhetsplan. Förra året innehöll planen bara "stödja communityn" och "arra indierummet på GothCon".

Jag återkommer med poster om de olika sakerna, men vänta inte på mig.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Det verkar bra. Jag håller med om att det är bra att "få det avklarat".

Valberedare kan väl iofs. vara bra. Det visar sig ju att det finns saker som är bra att ha koll på - som att inte ha för många gemensamma styrelseledamöter med andra föreningar osv.

Det tycker jag talar för att en eller ett par personer bör lägga ned lite tid på att jaga rätt personer till styrelsen. (Om nu någon vill ta på sig det - men är det en sak som ni som nu avgår kan tänka er att göra? Ni har ju dels koll på hur styrelsearbetet funkar praktiskt, samt på den frågan.)

Däremot betyder ev. valberedare att de måste få tid att jobba, medan årsmötet pågår, så det kan kanske dra ut lite mer på tiden. (Tänker att vi i så fall får utlysa lite datum för nomineringar samt när förslag ska presenteras osv. under årsmötet.)
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Verksamhetsberättelse

Det som hänt under föregående år är väl följande:
– Rollspelsdraken har instiftats och delats ut en gång.
– Repetikon har hållts typ jättemånga gånger
– Indierummet på GothCon
– Varulvsspel har spelats på forumet

Repetikon och varulvsspelen är jag lite tveksam till vad jag ska skriva. Vi pratade om det förra året och kom fram till att det är vår motsvarighet till vad sveroks föreningsperson menade när hon sade "Skriv typ vad ni har spelat för spel under året", men samtidigt är det ju inte som att folk navigerar till Föreningen -> Forumet -> Varulvsspelen, eftersom vi inte äger eller driver sidan. Så jag är rädd att trampa någon på tårna, att jag ska skriva "Föreningen har arrangerat varulvsspel" och en spelledare säger "hallå där det var jag som gjorde helt själv".

Samma sak med repetikon – men där är det väl en huvudsaklig arrangör som dragit i det under året, minns jag rätt om jag säger anth? I praktiken så är det ju 100% de som dragit i det och 0% föreningen som är att tacka för att Repetikon blir av, men om arrangören vill säga "Detta är gjort genom föreningen" så ser det ju fint ut för oss, och är en sorts existensberättigande.

Det är ungefär så vi gör med Indierummet, förresten. Vi misslyckades till och med med att visa att det var ett Föreningen WRNU-arr, men vi sade det från början och det kanske stod i GothCons text om oss.

Rollspelsdraken slutligen finns ju definitivt genom föreningen. Vi valde en arbetsgrupp som hittade en jury och sedan hände det grejer.

Mitt förslag på verksamhetsberättelse lyder:
Under 2012 har Föreningen WRNU instiftat priset Rollspelsdraken, som skall delas ut årligen "för utomordentliga dåd som utvecklat och främjat den svenska rollspelshobbyn." Priset delades ut för första gången på GothCon 2012, till Michael Petersén och Gunilla Jonsson.

På GothCon hölls också Indierummet öppet, ett klassiskt rollspelsarrangemang som föreningen tog över efter att tidigare arrangören inte längre ville.

Under året har Repetikon, det återkommande minieventet, anordnats ett antal gånger. Den andra torsdagen varje månad har man samlats på Dragon's Lair i Stockholm för rollspel och brädspel.

På forumet www.rollspel.nu, föreningens bas, har rollspelsdiskussionen fortsatt som alltid. Här har också spelats varulvsspel, vid det här laget en tradition med en hängiven spelarskara av såväl föreningsmedlemmar som andra.
Med reservation för att Repetikon och/eller varulvsspelarna tycker det känns konstigt att inkluderas i föreningens berättelse, alltså. Enda skillnaden det gör är väl att Sverok får reda på att det händer, vilket är kul, och att det dokumenteras för eftervärlden.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Tänkte säga att jag håller på att jobba mig tillbaka på forumet (efter att ha varit borta i nästan 2 månader).

Jag borde vara online minst 1g/dag framöver så jag borde se om något händer här.

solve - efter förra årets årsmöte kom du på att vi måste gå igenom alla medlemmar - och att detta skulle ha gjorts INNAN årsmötet.
Är det gjort?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Nej, jag har inte gjort utskicket än pga fördröjda uppgifter. Men jag får nog göra det nu så att de flesta hinner förnya eller avstå inför 2013. What say you guys?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, det är nog bäst jag gör det, för det brukar bli sånt jävla strul med medlemslistorna sen och folk som inte fattar, så det är nog bra att vara ute i god tid. Ska kolla lite detaljer först bara så kör jag sen.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Verksamhetsplan

Här är mitt förslag på verksamhetsplan:
Under 2013 planerar Föreningen WRNU att fortsätta med de saker vi gjort under 2012.
– Rollspelsdraken 2013 ska delas ut på GothCon.
– Indierummet skall hållas öppet på GothCon.
– Repetikon kommer att fortsätta som tidigare.
– På forumet kommer det fortsätta spelas varulvsspel och andra forumrollspel.
Någon som har något att tillägga? Vi var bra på det här med internetmöten ett tag, typ, men vi har ju itne haft några det här året så för att upprepa: visa att ni lever! Jag vill att de här trådarna ska krylla av pyttesmå inlägg som säger "Jag har läst, vet inte vad jag tycker" eller "+1" eller "Jag läser allting senast imorgon kväll" eller "Jag har klagomål men hinner inte skriva dem nu". Påminnelser till er själva att skriva saker ni egentligen borde, eller för den delen förklaringar till att ni inget skriver (för att ni är nöjda med allting).

Det är inte menat att klaga på er för att ni är inaktiva. Däremot vill jag att alla kommunicerar så att man ser vilken sorts inaktivitet det rör sig om. Åtminstone nu när vi försöker göra saker.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Styrelse

I årets styrelse var vi Pilzeman, solvebring, anth, Sapient, Vimes, krank, Spider Jerusalem.
Krank och Spider Jerusalem är båda styrelsemedlemmar i en annan förening Omega, och kontentan av den diskussionen är väl att vi kan med att ha kvar max en person, då inräknat Möller som revisor.

Vi såg till att välja sju personer "för att gardera oss mot avhopp". Min personliga åsikt just nu är att vi vill ha så få som möjligt nästa år, dvs fyra, för att det ska kännas som att de som finns också gör saker. Och att de få som gör saker (arbetsgruppen för priset till exempel) inte ska tvingas också sitta i styrelsen om de inte vill.

Själv kan jag tänka mig att vara kvar i styrelsen, jag är okej med ordförandeposten, men jag vill inte bli vald annat med än att ni är okej med nivån jag gör det på – jag känner att jag har helt okej ordning på saker, men jag engagerar mig ju inte utöver det. Om det är det bästa vi får, eller om medlemmarna tycker det är allt som behövs, så ställer jag upp som ordförande.

Alltså tycker jag att vi medvetet utelämnar krank och Spider Jerusalem till nästa års styrelse. Som arrangör till indierummet vore Vico också en schysst kandidat men han är också i Omega så no dice.

Mitt förslag på styrelse blir mig själv, solvebring (för att om han kan tänka sig det är det enormt mycket enklare att låta honom fortsätta än att lämpa över medlemsinfo och ekonomi på någon annan) och så många som vill av anth, Sapient och Vimes. Vi behöver då minst två utöver mig och solve, så om inte två av er tre (anth, Sapient, Vimes) ställer upp behöver vi leta upp fler.

Jag har absolut ingen bra koll på folk på den här sajten, så om det finns uppenbara kandidater som inte satt i styrelsen 2012 så får ni gärna upplysa mig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Re: Styrelse

Pilzeman said:
Krank och Spider Jerusalem är båda styrelsemedlemmar i en annan förening Omega, och kontentan av den diskussionen är väl att vi kan med att ha kvar max en person, då inräknat Möller som revisor.
Fick vi någon form av klarhet i om Sverok bryr sig trots att WRNU inte får bidrag? För det känns ju lite keff att det spelar roll då, liksom.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Re: Styrelse

Jag kan hålla med om att styrelsearbetet inte är betungande och att vi gott klarar oss med färre ledamöter.

Fast... Det bör nog för formens skull vara ett ojämnt antal, så fem?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Styrelse

Jag skulle ärligt talat vilja sluta som kassör. Det är nog med att vara kontaktman för en webbföreningen, med tanke på hur mycket man får jaga bara för att regga medlemmar. Förövrigt har jag redan från början känt mig olustig inför det här med penningar och så, inte minst för att jag suger på att räkna och saknar erfarenhet för uppgiften.

Egentligen har jag funderat på att släppa allt och låta någon annan ta över alltsammans eftersom det ofta känns som jag inte alls har tid eller egentligen känner mig engagerad. För ja, så är det, om sanningen ska fram.

/solvebring som förresten påminner sig om att föreningen behöver nya firmatecknare. Sedan föreningen startades har det varit solvebring och Pärsson. Vem som än nu blir kassör och någon annan som sannolikt kan tänka skriva på papper är lämpade.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Styrelse

Sapient said:
Jag kan hålla med om att styrelsearbetet inte är betungande och att vi gott klarar oss med färre ledamöter.

Fast... Det bör nog för formens skull vara ett ojämnt antal, så fem?
Håller inte med.
I år blev vi av med flera styrelsemedlemmar på grund av att SVEROK upptäckte att de satt på dubbla stolar.
Förra året avgick nästan hela styrelsen.
Vi behöver en stor styrelse för att skydda oss mot oförutsedda händelser - SPECIELLT då vi är en onlineförening (jag försvann t.ex en månad här i dec-jan utan att någon fick tag på mig).

Vill ni inte kalla dem styrelseledamöter så kalla dem suppleanter (men jag tycker att det är bättre att alla är styrelseledamöter)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Är det någonting vi i styrelsen skulle ha gjort som vi inte lyckats göra under året?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Förslag inför 2013:
Föreningen har fått en kassa med pengar.
Styrelsen behöver riktlinjer för hur föreningens pengar ska användas.
Jag kände att vi blev låsta under förra året för det fanns inget årsmötesbeslut för hur pengarna får användas alltså fick inte pengarna användas.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Eh ... har solvebring gjort kassarapport för 2012 och har Möller och Konrad Konvalj granskat denna enligt god revisionssed?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vilka ställer upp för omval?

Styrelse
anth
krank
Pilzeman
Sapient
solvebring
Spider Jerusalem
Vimes

Revisiorer*
Möller
Konrad Konvalj
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Re: Styrelse

krank said:
Pilzeman said:
Krank och Spider Jerusalem är båda styrelsemedlemmar i en annan förening Omega, och kontentan av den diskussionen är väl att vi kan med att ha kvar max en person, då inräknat Möller som revisor.
Fick vi någon form av klarhet i om Sverok bryr sig trots att WRNU inte får bidrag? För det känns ju lite keff att det spelar roll då, liksom.
Det var du som mailade, och jag minns inget om något svar. Det framkom ingenting i tråden mer än att ungdomsstyrelsen inte gillade det.

Och det är en principsak (såklart) av fler skäl än risken för dubbla bidrag – en sak jag kommer på direkt är att både ungdomsstyrelsen och Sverok säkert gillar att räkna ihop hur många tusen som är medlemmar, som har engagerat sig på förtroendeposter osv.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
anth said:
Är det någonting vi i styrelsen skulle ha gjort som vi inte lyckats göra under året?
Vi skulle kolla över stadgarna; och se om vi kom på bra förslag för ändringar för att underlätta för vår internetverklighet; och förslag på nytt namn. Det är mitt fel, jag orkade aldrig göra det efter sommaren så jag lät det bero.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Re: Styrelse

solvebring said:
Jag skulle ärligt talat vilja sluta som kassör. Det är nog med att vara kontaktman för en webbföreningen, med tanke på hur mycket man får jaga bara för att regga medlemmar. Förövrigt har jag redan från början känt mig olustig inför det här med penningar och så, inte minst för att jag suger på att räkna och saknar erfarenhet för uppgiften.
Synd att du känner så, men bra att du är ärlig.

Finns det någon annan som kan kliva fram?
 
Top