Jag tycker väl att det är mer som att inte bry sig om sin katt eftersom man skaffat den för att man tycker det är kul att anmäla den till kattfighter på liv och död
Men allt det här är lite tongue in cheek. Jag skrev i början av tråden av tråden att det finns så många andra saker som skulle göra tio gånger mer ont än att min rollperson dör, eftersom jag då har en rollperson vars känslor jag kan kanalisera. Det tycker jag fortfarande. Om du slår ett tärningsslag i en scen jag inte är med i och det resulterar i att dvärgen Gorb blir dumpad så känner jag (spelaren) inte så mycket i den stunden, samma sak om tärningsslaget gör så att Gorb blir dödad. Skillnaden där är att den dumpade Gorb har en massa framtida scener där han kan supa ner sig och förnedra sig för att försöka få tillbaka kärleken, men den dödade Gorb är bara död.
Och dödlighet kan ju ha ett värde ändå. Det kan ge andra spelare möjlighet att spela ut sina rollpersoners sorg, det kan göra att man blir engagerad i spelmekaniken, det kan göra att det känns mer autentiskt att spela på att man INTE VILL GÅ NER I DET HÅLET SOM DET KOMMER LÄSKIGA LJUD IFRÅN.
För att citera någon som uttryckte det ganska bra i en annan tråd: