verlandes.
rollspelskollektivet
Medhåll, men det är för mig en annan diskussion!Det enda jag har problem med är gothcha-masters.
Medhåll, men det är för mig en annan diskussion!Det enda jag har problem med är gothcha-masters.
Shadowdark har också sin berömda ljustimer, vilket skapar angelägenhet och gör att spelarna inte dräller runt i ett och samma rum.En viktig del med hög dödlighet dungeon crawling är ju att straffa feghet och överdriven försiktighet. Stalker fienden som är på random encounter tabellen som ni slår på när ni tar för lång tid på er kommer fucka upp er.
View attachment 29780
Röjda rum ”laddas om” med svårare fiender om man lämnar dungeonen.
Och man får inte lika mycket skatter om man inte tar risker och skatterna är samma som xp så det gör saker farligare.
Shadowdark har också sin berömda ljustimer, vilket skapar angelägenhet och gör att spelarna inte dräller runt i ett och samma rum.
Som sagt, försiktighet är ett rätt otillräckligt ord för att beskriva spelstilen. Eftertänksamhet och finurlighet är bättre. Hade spelstilen sett ut så som du beskriver, att spelarna bara går runt och undviker alla intressanta situationer, så hade den nog inte varit särskilt populär.Är försiktighet eftersträvansvärt?
Det är ju inte speciellt roligt för någon om försiktighet innebär att rollpersonerna bara hamnar i / sätter sig i, situationer som de helt behärskar och som inte är farliga för dem. Och gammal D&D: klart man kan slå ihjäl 2 jätteråttor åt gången och få tag i 12 sp varje gång, och hålla på så 100 spelmöten tills man blir level 2, och kan ta sig an lite farligare fiender som också är helt ofarliga.
Å andra sidan är det inte roligt med plot armor, och att rollpersonerna bara ger sig huvudlöst in i allt och på allt, utan konsekvenstänk. Och ständigt blir räddade på ett eller annat vis.
Inget av det är spännande.
Här vill jag som SL ha ett SAMSPEL med spelarna, där de respekterar de faror som finns, och där jag respekterar deras rollpersoner. Och där det finns ett visst utrymme för missförstånd. Och där spelarna förstår att deras rollpersoner kan dö, men inte så slumpartat att det inte är värt att "investera" i sin rollperson.
Jodå, det kan vara hemskt roligt – åtminstone om man känner att det var genom att vara eftertänksam och lurig man kunde hamna i den situationen.Det är ju inte speciellt roligt för någon om försiktighet innebär att rollpersonerna bara hamnar i / sätter sig i, situationer som de helt behärskar och som inte är farliga för dem.
Precis. Och då försöka hitta ett spelsystem som förstärker det samspelet eller iaf inte aktivt motarbetar det.Här vill jag som SL ha ett SAMSPEL med spelarna, där de respekterar de faror som finns, och där jag respekterar deras rollpersoner. Och där det finns ett visst utrymme för missförstånd. Och där spelarna förstår att deras rollpersoner kan dö, men inte så slumpartat att det inte är värt att "investera" i sin rollperson.
Här har vi något som jag tror är rätt viktigt.Överlag är spänning överskattat, i mina ögon – "spännande" och "roligt" är två olika saker. Eller, jag förstår att för många blir det roligt om det är spännande, men det är inte ett absolut samband – och det finns också andra vägar till roligt än att det är spspännande.