[Chronopia] För eller emot - den stora omröstningen!

Chronopia - för eller emot?

  • För

    Votes: 63 55.3%
  • Emot

    Votes: 51 44.7%

  • Total voters
    114

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Alltså, vi började med att experimentera med att göra karaktärer vars ena förälder var ett vilt troll och den andra en dimalv.... kanske inte mitt stoltaste ögonblick :D
Tycker inte man ska kinkshame:a.

... Men är de biologiskt kompatibla? Jag har dålig koll på hur Ereb/Chronopia hanterade humanoider. Delar humanoider förfäder/mall och kan de ha barn med varandra? Roade det någon gud? Är det En Trollkarls Fel Igen? Och kan vi få in krabbfolk i någon Chronopia-remake?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Och kan vi få in krabbfolk i någon Chronopia-remake?
Om jag skulle göra en Chronopia-remake så skulle jag till att börja med nog göra staden närmast oändligt stor. Kanske finns det en "utsida", kanske inte. Ibland ger sig folk ut på expeditioner för att försöka hitta stadens kanter. En gång trodde någon att de hittat en kant, men det visade sig bara vara en enorm park, med stad runtomkring.

Och så är det literally anything goes. för det känns som kärnan i det många av oss gillar med Chronopia. Behålla existerande fantasyarter och organisationer etc, men också ha möjligheten att slänga in nya kvarter som har nästan precis vilka egenskaper och invånare som helst. Kanske till och med göra det ett steg flummigare och säga att kvarteren inte ens är stabila, alltid existerar eller nödvändigtvis stannar kvar på samma ställe…
 

Angrontyr

Veteran
Joined
20 Feb 2015
Messages
56
Location
Arvika
Om jag skulle göra en Chronopia-remake så skulle jag till att börja med nog göra staden närmast oändligt stor. Kanske finns det en "utsida", kanske inte. Ibland ger sig folk ut på expeditioner för att försöka hitta stadens kanter. En gång trodde någon att de hittat en kant, men det visade sig bara vara en enorm park, med stad runtomkring.

Och så är det literally anything goes. för det känns som kärnan i det många av oss gillar med Chronopia. Behålla existerande fantasyarter och organisationer etc, men också ha möjligheten att slänga in nya kvarter som har nästan precis vilka egenskaper och invånare som helst. Kanske till och med göra det ett steg flummigare och säga att kvarteren inte ens är stabila, alltid existerar eller nödvändigtvis stannar kvar på samma ställe…
Helt enig :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,710
Location
Göteborg
Om jag skulle göra en Chronopia-remake så skulle jag till att börja med nog göra staden närmast oändligt stor. Kanske finns det en "utsida", kanske inte. Ibland ger sig folk ut på expeditioner för att försöka hitta stadens kanter. En gång trodde någon att de hittat en kant, men det visade sig bara vara en enorm park, med stad runtomkring.

Och så är det literally anything goes. för det känns som kärnan i det många av oss gillar med Chronopia. Behålla existerande fantasyarter och organisationer etc, men också ha möjligheten att slänga in nya kvarter som har nästan precis vilka egenskaper och invånare som helst. Kanske till och med göra det ett steg flummigare och säga att kvarteren inte ens är stabila, alltid existerar eller nödvändigtvis stannar kvar på samma ställe…
Det där är ju typ wrnus Staden-projekt (Berättelser från Staden var väl det enda som kom ut från det projektet). Jag tycker, utan annat underlag är min persobliga estetiska åsikt, att det passar sämre för Chronopia. Jag vill ha den mer som Ankh-Morpork än som Staden. En stor stad, men ändlig, och som kan drabbas som helhet av saker.

Hade jag gjort Chronopia hade jag helt enkelt skippat att göra en karta, så åstadkommer man samma sak. Bara att kasta in kvarter som man känner. Spelet kan lista ett par exempel för folk som behöver sån’t, men utan att säga var de ligger, så kan spelgruppen placera dem hur man vill.

Och så hade jag såklart gjort det spelledarlöst och baserat på konflikter mellan rollpersonerna. Inte bara för att jag alltid gör det, utan för att jag tycker att det passar Chronopia bättre. I Chronopia är själv bäste dräng, och man kan inte lita på folk. Du har inte kompisar, eller så är de i alla fall undantaget.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Jag undrar om inte Sigil är min dröm version av Chronopia.
Jag har inte läst in mig så mycket på Sigil, men jag har spelat Planescape: Torment och tänker att det är typ lika bra =)

Är inte Sigil ganska knutet till D&D och dess metafysik? Inklusive alignments? Jag skulle nog (i mitt Chronopia) hämta en hel del inspiration från Sigil men jag tycker att det finns utrymme för flera olika såna här städer med olika metafysik och övergripande "smak"…

Eller så är det bara att jag ogillar D&D och inte vill tänka på något i D&D som "bra". Jag vet inte =)
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,407
Location
Maastricht
Jag undrar om inte Sigil är min dröm version av Chronopia.
De har ju helt klart en hel del gemensamt!
Jag tänker ofta på Sigil när jag tänker på Chronopia och det finns en hel del saker man skulle kunna låna in från Sigil till Chronopia.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Hade jag gjort Chronopia hade jag helt enkelt skippat att göra en karta, så åstadkommer man samma sak. Bara att kasta in kvarter som man känner.
Inte riktigt samma sak, dock. Man får inte den medföljande metaplotten =)

Äh, jag gillar helt enkelt övergripande mysterier, och "oändliga städer" är en sån där idé som alltid lurar i min hjärna och vill få utlopp.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,903
Jag håller helt med @Conan om att Chronopia ger vibbar av Mega City 1 i fantasytappning! Och Mega City 1 är ju en helgalen plats där anything goes så där tycker jag även att de tankar som @krank framför är awesome! Håller med om att staden gärna skulle få vara oändlig. Kanske till och med att något mystiskt gör så att stadsdelar ibland byter plats med varandra så att det är omöjligt att helt orientera sig?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,407
Location
Maastricht
Intressant att ingen tycks ha tagit upp namnet än. Kanske har jag missat det?
Chronos betyder ju tidlös eller konstant. Betyder det att Chronopia varit konstant? Att staden är tidlös och existerar i en slags tidslös dimension av något slag? Fortfarande på Altor baksida, men att staden löper genom olika dimensioner och att det är orsaken till mycket av allt märkligt som händer där.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
312
Jag gillar inte tanken på staden som oändlig! För mig är ett viktigt tema "kommandet till staden" vilket förutsätter att det finns ett utanför. Det är något av det centrala för mig i Chronopia-tanken. 😮

Det måste kunna finnas bondpojkar som storögt ser sig om (och blir rånade), pirater från något avlägset hav, etc. Stadsportar som folk kan välla in genom.

(däremot kan jag tänka mig att ingen någonsin lämnar staden. Alltså ingen, någonsin.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Jag gillar inte tanken på staden som oändlig! För mig är ett viktigt tema "kommandet till staden" vilket förutsätter att det finns ett utanför. Det är något av det centrala för mig i Chronopia-tanken. 😮

Det måste kunna finnas bondpojkar som storögt ser sig om (och blir rånade), pirater från något avlägset hav, etc. Stadsportar som folk kan välla in genom.

(däremot kan jag tänka mig att ingen någonsin lämnar staden. Alltså ingen, någonsin.)
Jag kan tänka mig att staden är oändlig men bara när man väl är i den. Ingångar till staden finns lite varstans (lite som Metropolis i Kult?) så folk kan komma in. Men ingångarna kan inte nyttjas som utgångar, och väl inne finns inga kanter utom i gamla myter och berättelser.

Då får man ju både den oändliga staden och piraterna och bondpojkarna =)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,903
Jag gillar inte tanken på staden som oändlig! För mig är ett viktigt tema "kommandet till staden" vilket förutsätter att det finns ett utanför. Det är något av det centrala för mig i Chronopia-tanken. 😮

Det måste kunna finnas bondpojkar som storögt ser sig om (och blir rånade), pirater från något avlägset hav, etc. Stadsportar som folk kan välla in genom.

(däremot kan jag tänka mig att ingen någonsin lämnar staden. Alltså ingen, någonsin.)
Om staden är oändlig när man väl kommer in? Bondpojken som tagit sig in i staden men efter tre dagars strapatser vill han hem till mor sin. Men han hittar inte ut. Hm konstigt, låg inte portarna här just intill den stora statyn. Pojken frågar en grupp stadsvakter om vägen ut och de tittar förvirrat på varandra och mumlar något obegripligt. Pojken måste ju tjäna till brödfödan under tiden som han letar efter vägen ut, så han joinar tjuvgillet. Allteftersom arbetar han sig uppåt och blir lite av en större aktör i den undre världen. En dag flera år senare träffar han på en vilsen bondflicka på stadens gator. Hon vill så gärna hem till sin familjs gård och letar efter vägen ut ur staden. Ett fragment av en tanke pickar i pojkens bakhuvud. ”Ut ur staden”? Det påminner honom om något vagt minne för flera år sedan. Det var något han ville göra. Något viktigt. Han ville…han ville… Pojken ruskar bort tanken, mumlar något till flickan och lämnar platsen.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,084
Jag håller helt med @Conan om att Chronopia ger vibbar av Mega City 1 i fantasytappning! Och Mega City 1 är ju en helgalen plats där anything goes så där tycker jag även att de tankar som @krank framför är awesome! Håller med om att staden gärna skulle få vara oändlig. Kanske till och med att något mystiskt gör så att stadsdelar ibland byter plats med varandra så att det är omöjligt att helt orientera sig?
Har tänkt på samma sak. Tycker staden i nuvarande tappning är lite för liten.

Men i andra megastäder kan saker och ting ändras snabbt. Ibland känner man knappt igen sig om man kommer tillbaka till samma kvarter. Människor man kände har mestadels flyttat vidare och var och varannan affär och restaurang är ny. Kan man på det lägga till att även byggnader och infrastruktur har ändrats (efter att hus och broar har rasat samman eller byggts om) så kan staden bli i en sån ständig förändring att den nästan aldrig är sig lik.

Man behöver således aldrig plocka fram kartan för att återge exakt hur kvarteret rollspersonerna besökte för ett år sen såg ut. Vaga beskrivningar som att det är (eller var) den här eller dem där typen av kvarter räcker således långt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,710
Location
Göteborg
Jag gillar inte tanken på staden som oändlig! För mig är ett viktigt tema "kommandet till staden" vilket förutsätter att det finns ett utanför. Det är något av det centrala för mig i Chronopia-tanken. 😮

Det måste kunna finnas bondpojkar som storögt ser sig om (och blir rånade), pirater från något avlägset hav, etc. Stadsportar som folk kan välla in genom.

(däremot kan jag tänka mig att ingen någonsin lämnar staden. Alltså ingen, någonsin.)
Chronos (Khronos) är väl ”tid” snarare än ”tidlös”? Men jag gillar nog mer tanken att det refererar till titanen Kronos, som åt sina egna barn.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Som jag tror jag skrivit i vrålan bör staden döpas om till Cronenburg och satsa ännu hårdare på body horror.
Jag är inte emot lite Cronenberg-vibbar i min oändliga stad. =)
 
Top