Nekromanti Buggar och konstigheter

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Fast då läste jag också vad som stod vid inställningen.

"If Daylight Savings Time is currently in effect for the above time zone, enable this option so that guests will see the correct times on inlägg and events. This has no effect on registered users as they control their DST options in the User CP."

Och så verkar det vara. Sommartider ställer man alltså in helt själv om man är registrerad som användare. Är man inte det, visas numera tiden korrekt.
Magnus Seter said:
Ming från Mongo.
chrull said:
Men varför funkar inte Automatically Detect DST settings då?
chrull said:
... nu gör det det! Sen du drog i spaken!

Men klockan verkar fortfarande gå 5-6 min efter?
Magnus Seter said:
Ja, klockan verkar vara fel. Men jag ställer bara in en server. Ska kolla om det finns alternativ.
anth said:
Kommer ni inte åt serverinställningarna eller Spidde så kan jag försöka jaga Darkspawn som äger servern och be honom ändra.
Lupus Maximus said:
Nu har jag ställt fram serverklockan 5 minuter.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag fick ett "visitor message from Storuggla" och klickar på länken i notisen: An internal error has occurred and the module cannot be displayed.

Tre gånger när jag skrivit det här inlägget har dessutom fokus hoppat ur fönstret. Och minst två "invalid server response"-meddelande har dykt upp.
Storuggla said:
Jag tog bort mitt meddelande när det visade sig att freak-gifen inte visades :(
chrull said:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Invalid server response-meddelanden hela tiden nu. Att skriva bara ett kort inlägg blir svårt när man avbryts var ... 20e? 30e? sekund.
Jocke said:
samma här
Storuggla said:
Här med.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
chrull;n10742 said:
Jag fick ett "visitor message from Storuggla" och klickar på länken i notisen: An internal error has occurred and the module cannot be displayed.

Tre gånger när jag skrivit det här inlägget har dessutom fokus hoppat ur fönstret. Och minst två "invalid server response"-meddelande har dykt upp.
Jag testar att skriva ett svar till dig, och jag får inte några knasiga felmeddelanden. Alls.

Inte heller ändras fokus.

Skriver du på mobil, platta eller dator?

(Chrome på Mac.)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
chrull;n10745 said:
Invalid server response-meddelanden hela tiden nu. Att skriva bara ett kort inlägg blir svårt när man avbryts var ... 20e? 30e? sekund.
Problemet är identifierat och hänger ihop med auto-save funktionen, kombinerat med att "webbsessionen" har tagit slut. Tyvärr fungerade det inte att stänga av auto-save, men som temporärlösning har jag satt upp den till var 15:e minut. Så jag har i alla fall lyckats skriva hela det här meddelandet utan att se en enda "Invalid Server Response".

Buggen att auto-save inte går att stänga av verkar vara fixad i senaste releasen av vB5 (råkade inte ut för problemet där).

I vilket fall så får auto-save vara så avstängt som möjligt tills vidare,
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Lupus Maximus;n10773 said:
Problemet är identifierat och hänger ihop med auto-save funktionen, kombinerat med att "webbsessionen" har tagit slut. Tyvärr fungerade det inte att stänga av auto-save, men som temporärlösning har jag satt upp den till var 15:e minut. Så jag har i alla fall lyckats skriva hela det här meddelandet utan att se en enda "Invalid Server Response".

Buggen att auto-save inte går att stänga av verkar vara fixad i senaste releasen av vB5 (råkade inte ut för problemet där).

I vilket fall så får auto-save vara så avstängt som möjligt tills vidare,
Toppen! Riktigt trevligt att se att det händer saker!

Tyvärr verkade det INTE fixa buggen med den hoppande musmarkören när man citerar :(
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Men van... Nu är de tillbaka för mig. Den auto-sparar som en galning, med "invalid Server Responses" var tredje sparförsök.

Positivt är att från mina tester hittills verkar 5.1.0 (senaste releasen) reagera på att man stängt av den. Dock finns det några andra frågetecken runt 5.1.0
Lupus Maximus said:
Nu verkar den ha hållit sig stabil ett bra tag. Hur ser det ut för er andra?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
När jag öppnade rollspel.nu imorse så behövde jag logga in. Flera försök ledde bara till att jag hamnade på "du måste logga in"-sidan. När jag sen klickade på Forum så visade sig det att jag var inloggad...
Vicotnik said:
Jag upplevde samma bekymmer på min dator hemma.
Lupus Maximus said:
Jag gjorde en mindre justering av webbserverkonfigurationen samt satte upp en parallell testinstallation under gårdagen. Inget som borde resulterat i ovanstående, men minst två som får problemet samtidigt och ingen nämnt det tidigare, så låter det misstänkt.

Håll mig uppdaterad om det händer igen.
chrull said:
Råkade ut för exakt samma sak på jobbdatorn. rollspel.nu gav "du måste logga in!"-sidan. Den här gången klickade jag bara på "forum" och sen var jag inloggad.
Hans E Magnusson said:
Råkade ut för exakt samma sak på jobbdatorn. rollspel.nu gav "du måste logga in!"-sidan. Den här gången klickade jag bara på "forum" och sen var jag inloggad.
Arntsen said:
Hände mig med alldeles nyss.
Konrad Konvalj said:
Hände mig igår, vidare idag och fortfarande nu.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Några av er kan ha blivit utloggade igen, då forumet nu anser sig ligga på www.rollspel.nu istället för på IP-adressen.

De som ansluter till forumet via IP-adressen kan märka en mindre störning, men efter att ha klickat på valfri länk kommer det att fungera som det skall. Se gärna till att ändra i adressfönstret till www.rollspel.nu om IP-adressen står där. Ni har just nu fått några buggar som de som gick via namnet nu slipper.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Lupus Maximus;n11182 said:
Några av er kan ha blivit utloggade igen, då forumet nu anser sig ligga på www.rollspel.nu istället för på IP-adressen.
Jag blev utloggad, men det var inte det konstiga. Jag kunde inte logga in sedan igen. Inget lösenord fungerade och sedan blev jag osäker på vad jag egentligen hade. Till slut bad jag om ett nytt lösenord och fick ett mejl. Men då jag klickar på länken i mejlet kommer jag till en sida som säljer följande:

"Välkommen till nya Rollspel.nu!
För att kunna skriva inlägg och kommentarer måste du registrera dig. Användarkonton från det gamla forumssystemet har inte flyttats över hit.
Har du problem att registrera dig (tips: ”WRNU” betyder ”www.rollspel.nu”) – kontakta oss via länken längst ner på sidan."

Mitt dilemma? Jag måste alltså vara inloggad för att få ett nytt lösenord, men om jag har lösenordet behöver jag inte ett nytt lösenord.

Efter massa krångel slutade det med att jag bytte browser från Firefox till Safari. Då fungerade länken i mejlet. Vet inte om det är enskilt för mig eller något som dyker upp hos andra, men tänkte det kunde vara värt att säga.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Robert Jonsson;n11244 said:
Efter massa krångel slutade det med att jag bytte browser från Firefox till Safari. Då fungerade länken i mejlet. Vet inte om det är enskilt för mig eller något som dyker upp hos andra, men tänkte det kunde vara värt att säga.
Ytterligare fråga. Har det gått att använda Firefox igen efter att du kunde logga in via Safari?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
chrull;n10906 said:
När jag öppnade rollspel.nu imorse så behövde jag logga in. Flera försök ledde bara till att jag hamnade på "du måste logga in"-sidan. När jag sen klickade på Forum så visade sig det att jag var inloggad...
Det här fortsätter hända med en tvist: nu säger den att lösenordet är fel första gången, man hamnar inte bara på samma "du måste logga in sida". Jag är 99% säker att jag skrivit rätt lösenord redan från början förresten.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Lupus Maximus;n11264 said:
Har du kvar mailet du fick? Var länken IP-adressen (188.126.95.149) eller www.rollspel.nu?
Det var rollspel.nu som stod i mejlet, inte IP-adressen.

Lupus Maximus;n11267 said:
Ytterligare fråga. Har det gått att använda Firefox igen efter att du kunde logga in via Safari?
Japp. Sedan jag loggade in via Safari och fick nya lösenordet att fungera där fungerade det plötsligt även i Firefox (lösenordet var kopierade från mejlet, så jag skrev inte in det... kändes väldigt konstigt.).
Lupus Maximus said:
Forumet var så att säga uppdelat på både IP-adress och namn, samt att den använder sig av en "rewrite" i backgrunden. Så när jag pekade om det, så att det är www.rollspel.nu som är huvudkombinationen, så kan befintliga inloggningar ha fått spatt för vissa.
Robert Jonsson said:
Jo, det kom i samband med det så det är det troliga. Och det fungerar ju nu som det ska. Men jag kände att det kunde vara värt att rapportera utifall det var ett problem för andra.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag märkte att småpraten inte längre hoppar i Opera 12 så nu måste jag se om det går att skriva inlägg också.
Krille said:
Och svaret är "nej". Eller, det går, men sidan uppdaterar inte utan skickar en skum fil istället, precis som tidigare. Kommentarer funkar dock.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Krille, vad är det för fil som den skickar? Om det är läsbar text, kan du kopiera och skicka det till mig via PM?
Krille said:
Det är en textfil med ett json-datapar i. I senaste fallet ser den ut så här:

{"nodeId":11446}

Det är förmodligen något som ska parsas av ett json-script som Opera 12 inte kan köra, och Opera väljer därför istället att hantera det som en fil istället för att använda dataparet.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Loggade nyss in på jobbet utan några problem!

Dessutom kom jag ju till sista inlägget i tråden när jag klickade på trådens namn från startsidan!
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
chrull;n11513 said:
(fast nu blev jag mystiskt utloggad...)
Igår på förmiddagen blev jag också mystiskt utloggad - dessutom kunde jag inte logga in på ett litet tag. När jag loggade in så blev det inget felmeddelande, det bara såg ut som att jag inte hade försökt logga in (dvs det stod fortfarande registrera dig eller logga in i övre högra hörnet). Efter ett litet tag så funkade det igen.

Übereil
Johan said:
Har råkat ut för samma sak.
 

Johan

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
40
Ignore-funktionen verkar inte funka överallt. Jag kan se personens inlägg i Vad-ska-du-göra-på-goth-con-tråden, men inte i tråden om könsroller (var nån artikel som diskuterades).
 
Top