Bra grejer!

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Dishonored-rollspelet från Modiphius var en mycket positiv överraskning för mig. Annars är nog återupptäckten av min favoritdel av hobbyn det allra bästa: one-shots! Har nog alltid varit det jag gillar mest på grund av möjligheterna att göra nästan vad som helst inom ramen för en enda kvälls spel.

Har än så länge inneburit:
- Splatterscenario.
- Cyberpunkscenario.
- Zombie survival horror.
- Rogue Trader.
- Diverse LotFP-äventyr.
- Speltester av egna spel.

Och det känns som det bara är början, nu när "stanna vänligen hemma"-biten av COVID-19-situationen förlängts till årsskiftet och kampanjen vi spelar i vanliga fall lagts på is.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag fick nyligen veta att Publit kommer att låta oss ladda upp en ny, "patchad" version av Ödesväktarna trots att boken redan är publicerad! Så den handfull av justeringar vi suttit och stört oss på sedan Gothcon kommer att kunna fixas!

(Givetvis kommer i så fall alla som köpt en icke-patchad version att kunna uppgradera till självkostnadspris; bara tryck+frakt).
Det är inte "feltryck" och "missar", det är karaktärsegenskaper på bok som ökar samlarvärdet.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Första DnD5-spelmötet sedan 25 juli ägde rum i går. Och alla fem spelare var med för första gången sedan i april!

Några driders bet i gräset, efter att första ha erkänt sitt uppsåt med bakhållet - Ravel Xorlarrin är tydligen ute efter alvmagikern Mithra Everdawn, vilket fick mystiken kring henne att tätna ännu mer. Ivor Widogast, den borttappade utbygdsjägaren (hen hatar spela över Discord, men hade gått med på ett försök till), dök oväntat upp i sällskap med sin vargkompis, femtio mil från där gruppen lämnat honom. Mithra och drowen i gruppen pratade med varandra utan att börja gräla, första gången i mannanminne! Den gravida dvärgpaladinen tog ett tårfyllt farväl av sina vapendragare efter 36 spelmöten - detta för att skydda sitt ofödda barn, resultatet av att en oansvarig DM sa "Slå en d20, det är en på tjugo att du blir på tjocken". Knappt hade hon hållit sitt avskedstal förrän Territh Icestorm, drakfödd besvärjare (samma spelare nya gubbe, alltså), gjorde storslaten entré i kampanjen, för att prompt sätta den dryga drowen på plats och sprida än mer förvirring över Mithras förflutna med sina berättelser om hennes presumtiva fäder och troliga mamma.

Nästa möte börjar med teleporteringsexpress till Waterdeep och jakt på den försvunna [spoiler, det har SKT att göra].

Jag tror att jag slog ett tärningsslag och framförde tio NPC-repliker (en drider, en annan drider, en pseudodrake-familiar) på hela spelmötet. I övrigt kunde jag mest sitta och lyssna på rollspelandet och hålla lite diskret i taktpinnen. Det är verkligen en utmaning för mig att bara hålla käften och låta saker ha sin gång när jag spelleder, men jag tror jag skötte mig rätt bra. Nästa möte lär jag behöva ta mer plats.
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,977
Location
Umeå
CoC Sverige. Vilket jäkla jobb alla som jobbat med detta gjort! Både text och utseende!!! Jag som nog ansåg mig vara klar med all form av rollspel som innebar någon form av undersökande och pillandet på ledtrådar inser nu att jag kanske måste ifrågasätta det faktumet.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
480
Location
Uppsala
Spelade andra spelmötet Nordiska väsen igår (krönika kommer vad det lider). Vi har fått till en jätterolig grupp rollpersoner. Nästan för rolig, eftersom samtalen dem emellan ibland drar ut på tiden så att vi inte kommer så en långt i berättelsen. Men det är väldigt kul!
Jag pratar svorsk när jag spelar min norska präst. Var rädd att det skulle bli fånigt, men känns som att det funkar super.

Dessutom verkar min indiegrupp börja vakna till liv igen. Ser ut att bli några omgångar Microscope om ett par veckor. Hurra!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
I söndags provspelade vi del tre i Plommonkrönikan, min långa kampanj som utspelar sig i södra Kinas moderna historia. Denna del utspelade sig under 1890-talet, och inte så mycket händer rent historiskt, så det blev ett familjedrama. Det gick skitbra! Jag ska finjustera systemet lite, men det flyter på riktigt fint. Pushar på lite drama utan att ta fokus. Och scenariot var riktigt tajt.

Nästa del blir Andra Guangzhou-upproret, som får avsluta första tredjedelen av kampanjen, som därmed utspelar sig under Qing-regimens sista 70 år eller så.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Med bortfall av Symbaroum-spelare i söndags spelade vi istället för rösta gången ett pass Mörk borg. Riktigt kul. Snabbt och enkelt att komma igång så klart, men ändå så pass mycket input till RP att de inte bara blev siffror på ett papper. Systemet täckte in vad det behövde och övrigt löstes genom rulings - som förväntat. XP för guld (som vi valde) gav också en bra morot. Sen fuskade vi säkert och gjorde trad-grejer omedvetet, men vi hade ändå roligt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
Jag har tidigare varit dålig på att köpa nya rollspel då jag sällan har tid att sätta mig in i nya regelsystem. Men för ett tag sen köpte jag Barkhäxan och blev otroligt inspirerad! Har övertalat några vänner som aldrig spelat rollspel innan att ge det ett försök och har skrivit ett äventyr på ändamålet som jag blev riktigt nöjd med!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Efter ett långt uppehåll har jag och dottern kommit igång med rollspel igen! Länge leve VAB!

Vi kör Dimön med vårt eget system. Aldrig förr har denna legendariska dunge tacklats av en älva vid namn Stjärnfladder tillsammans med en hasselmus vid namn Pip utrustad med en magisk teleskophammare. Och jag vet inte riktigt hur det gick till när Påskharen blev en del av äventyrargänget. Kul är det i alla fall.
 

Majk

Veteran
Joined
7 Nov 2020
Messages
118
Då det inte blev så mycket spelande förra året så köpte jag på mig massa fina rollspel istället. Nu har jag startat en ny grupp online med tre hyfsat nya spelare. Vi hade ett första möte förra söndagen och vi kommer köra Fantasy! Med några husregler.
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
218
Location
Helsingborg
Finns det nått bättre när kreativiteten slår till sent in på småtimmarna och fingrarna skriver så de glöder för att man har så många roliga idéer till nya och spännande karaktärer? Jag satte upp till 02.30 i natt och skrev en ny karaktär. Det är så jäkla roligt! Jag älskart!
Bara namnet, Till "läppen" Jawarha. Smeknamnet Läppen har han självklart fått för att han har en missbildning på överläppen. Så enkelt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Den här tråden förtjänar att vakna till liv igen.

Jag spelledde igår, on-line, det 52:a mötet i min SKT-kampanj som aldrig tar slut. Min ork och min tidstillgång är inte vad den har varit och jag brottas med att få ihop det till varje möte, men på något sätt går det ändå. Jag har målat en massa pilar som pekar på Gauntlegrym och sen skyltar där det står "Kampanjen slutar här", "Här väntar slutet på era vendottor och jakten på era mystiska förflutna" och så vidare, men mina spelare vägrar går dit och gör andra saker istället. Vilket kanske är bra?

Då två spelare ställde in pga sjukt barn med kort varsel och en hade tidig utannonserat att hen tänkte titta på sportboll klockan nio spelade vi bara en och en halv timme. Det var mest en massa planering inför nästa äventyr, inget dramatiskt hände, och alla hade kul.

Jag känner stor tacksamhet över att jag har en familj som ställer upp så att jag kan spela rollspel några gånger i månaden och att jag har sex vettiga människor som kommer och spelar med mig spelmöte efter spelmöte, inte minst eftersom SKT är en ytterst medioker kampanj.

Sen har jag just beställt en gammal klassisk rollspelsmodul från USA som jag betalat en fruktansvärd massa pengar för och ser fram mot att få läsa. Kommer att skryta om det här eller i Discordkanalen när den kommer. Om mina spelare någonsin faktiskt beger sig till Gauntlegrym för att utkräva sin hämnd, reda ut vem som egentligen är deras fäder, kascha in gamla belöningar och vad det nu är så blir det kanske min nästa kampanj.
 
Last edited:
Top