Bra grejer!

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Grottröj var najs ???? Vi har varit väldigt restriktiva med marknadsföring, så det var mindre än vanligt. Mycket mysigt.

Första passet ledde jag åtta spelare genom Jättesnigelns inre liv. Det var mycket slem, lite för enformiga encounters (det blev ofta samma resultat på wandering monsters, och dessutom var det lite för många neutrala factions - jag hade trott att rollpersonerna aktivt skulle mucka mer med omgivningen). Dock mycket roligt ändå! Utforskandet var skoj och de strider och fällor som stöttes på var intressanta. Sex rollpersoner dog, varav en återupplivades mha artefakt från ett av mina tidigare äventyr (jag älskar när gamla rollpersoner är med och har stuff från tidigare Grottröj!).

Andra passet fick jag spela en fantastiskt bra pusseldungeon. Och jag fick dö episkt i en strid! Det var lysande.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,481
Jag spellede också Kuf igår. Tog ett av scenariona som jag hade halvskrivet sedan jag skrev Skåneland och spellede det för min flickvän. Så har nu speltestat "Vilse i patriarkatet" för första gången och ska skriva om det. En pink swastika skinhead blev mördad med en tigersåg gömd i en barnvagn, pakter slöts med totemen av The Man Child och Birgitta Rasmusson från Hela Sverige Bakar regenererade som Wolverine efter att ha brandbombats av magikern känd som Latte mamman eftersom hennes magi var bostad genom en ritual. Oh, och en mjölk ko exploderades av oklara men ockulta anledningar. Det var kul men lite för rakt så jag måste skriva om ledtrådarna lite.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,890
Location
Nordnordost
God45;n320123 said:
En pink swastika skinhead blev mördad med en tigersåg gömd i en barnvagn, pakter slöts med totemen av The Man Child och Birgitta Rasmusson från Hela Sverige Bakar regenererade som Wolverine efter att ha brandbombats av magikern känd som Latte mamman eftersom hennes magi var bostad genom en ritual.
Vi gick på loppis i scoutstugan och M's rollperson flörtade lite med en raggare.

Det är ett hyffsat spann med grejer som Kuf går att använda till tydligen. :-D
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
luddwig;n320120 said:
Den korta versionen, eftersom jag bara har telefonen att skriva på, är att det var väldans trevligt. Första passet spelade jag snäll fantasy i Drakarnas stad med DeBracy vid rodret. Andra passet spelledde jag mitt eget Blod & bly. Sedan åkte jag hem och filade på reglerna. :)
Ja det var rätt snällt, förutom det somliga i gruppen utsatte det stackars monstret för. ;___; Jag tyckte det var jättetrevligt i alla fall, för även om det inte var actionpackat så gillade jag dungen (första jag gjort på länge), och det var jättekul att se er klura er fram till typ precis de saker jag hade tänkt själv när jag satt och ordnade.

Sen var jag med och spelade Blod & Bly, det var gött! Var lite fundersam innan på om jag skulle gilla mixen med övernaturligt (det kändes helt gött med bara western), men det var på en nivå som passade mig riktigt bra. Ser fram emot mer!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,481
wilper;n320124 said:
Vi gick på loppis i scoutstugan och M's rollperson flörtade lite med en raggare.

Det är ett hyffsat spann med grejer som Kuf går att använda till tydligen. :-D
Det är det bästa moderna "konstiga/occulta" spelet just nu enligt mig. Regelsystemet är snabbt, brett och tillåter allting från smått kusliga till massivt konstiga situationer. Och systemet med erfarenheter och kunskap som målet driver en frammåt oavsett vad man gör med det :D
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,001
Location
Umeå
Ska köra igång en Hjältarnas Tid kampanj efter massa D&D5e. Tesen just nu är att den ska utspela sig 500 år efter den mycket lyckade Järn-kampanjen vi körde tidigare. Så grymt peppad!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,140
För drygt två veckor sedan spelledde min sambo sitt första spelpass - Hjältarnas tid på Nördhänget. Alla som deltog tyckte det var jättekul och ville gärna spela igen, så vi bokade in ett andra spelpass på helgens Nördhäng. En av dotterns kompisar pratade om Hjältarnas tid varje dag fram till det här passet. Igår eftermiddag, efter att vi överlevt "Ask och törne" var det en mycket enig spelarkör som ville spela igen och igen och igen :)
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Förra mötet med spelföreningen slutade med en TPK i jordtornet.
Senaste mötet blev ett blev ett actionpackat heistäventyr när de skulle rädda en Kotte.
Jag börjar få kläm på det här med att spelleda heistäventyr, med lagom mycket ledtrådar och lagom mycket motstånd.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,259
Just det ja! När vi startade upp vår Ur Varselklotet-grupp slog jag nytt rekord i äventyr. Det tog bara trettiofem minuter från start till utdelning av ERF, Vi hade spenderat i princip hela eftermiddagen/kvällen på att skapa RP med bra bakgrund och lattjo biroller, så det blev inte mycket tid kvar till introscenario. Men det hade vi räknat med, så det blev en kort, skoj historia om en mangetrinladdad gaffeltruck på den lokala konsum-butiken som spårade ur och började paketera in personalen. En spelarskapad kortslutning senare var de hjältar, och Riksenergi fick pudla i lokalradion.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Kommer få hem både Mothership och The Expanse-rollspelet kommande månaden, om Kickstarter-gudarna vill. Ska bli roligt att bläddra i lite rymdböcker!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,986
Location
Ett häxkräl
Den här tråden dog alldeles för fort, så ...

... spelade min helt vanliga DnD5-kampanj i fredags med min helt vanliga spelgrupp. Inte mycket att skriva hem om, men kul var det. Paladin-dvärgens spelare som tvivlat en del på sin figur och pratat om att byta spelade helt awesome och ägde totalt. Det var glädjande, det blir tydligen inget byte av gubbe. Bäst var dock dagen efter, när spelaren som sov över hos oss drog igång en lång rollspelsdiskussion med min femåriga avkomma, som också spelar rollspel (med mig). Det var väldigt mysigt. Som förälder kan man verkligen inte förvänta sig att ens barn ska gå i ens fotspår och jag är helt inställd på att vi kanske spelat vårt sista spelmöte tillsammans, men som människa måste man ju hoppas och jag har gott hopp att avkommans intresse ska hålla i sig och att vår hobby har en framtid.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,550
Jag har ju skrivit om Blod & bly tidigare i den här tråden så jag kan väl lika gärna fortsätta med det. För en tid sedan uppdaterade jag reglerna. Sedan har jag gjort ett nytt rollformulär. Jag behärskar inga flådiga layoutprogram utan använder Excel. Det har förstås sina begränsningar men jag är nöjd i alla fall. Vidare har jag städat min rollspelshylla. Det blev fint.
 

Attachments

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
luddwig;n324455 said:
Jag har ju skrivit om Blod & bly tidigare i den här tråden så jag kan väl lika gärna fortsätta med det. För en tid sedan uppdaterade jag reglerna. Sedan har jag gjort ett nytt rollformulär. Jag behärskar inga flådiga layoutprogram utan använder Excel. Det har förstås sina begränsningar men jag är nöjd i alla fall. Vidare har jag städat min rollspelshylla. Det blev fint.
Nu väntar vi bara på bilden av rollspelshyllan! ;-)
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
God45;n320123 said:
Jag spellede också Kuf igår. Tog ett av scenariona som jag hade halvskrivet sedan jag skrev Skåneland och spellede det för min flickvän. Så har nu speltestat "Vilse i patriarkatet" för första gången och ska skriva om det. En pink swastika skinhead blev mördad med en tigersåg gömd i en barnvagn, pakter slöts med totemen av The Man Child och Birgitta Rasmusson från Hela Sverige Bakar regenererade som Wolverine efter att ha brandbombats av magikern känd som Latte mamman eftersom hennes magi var bostad genom en ritual. Oh, och en mjölk ko exploderades av oklara men ockulta anledningar. Det var kul men lite för rakt så jag måste skriva om ledtrådarna lite.
Jaha, den gamla klassikern! :D
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,890
Location
Nordnordost
God45;n320126 said:
Det är det bästa moderna "konstiga/occulta" spelet just nu enligt mig. Regelsystemet är snabbt, brett och tillåter allting från smått kusliga till massivt konstiga situationer. Och systemet med erfarenheter och kunskap som målet driver en frammåt oavsett vad man gör med det :D
Vi har nu spelat andra spelmötet.

Sjuksköterskan gick på en date med raggaren från första spelmötet. Författaren gick med i kyrkokören och min cellist intervjuade en senil häxa om hennes formelsamling på vårdhemmet. Sedan avslutade vi mötet med att göra inbrott hos en försvunnen journalist, där vi hittade ockulta skrifter och knark.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,258
Location
Örebro
Jag har spelat rollspela varje dag i sex dagar - varav fem av dem var för poddinspelning. Sådant är alltid roligt. Särskilt inspelningarna med Svartviken Rollspelspodd var riktigt underbara eftersom de alltid tar med sig en massa inbyggd drama. :)

Tyvärr inget rollspel idag, men då jag slutar ska jag få fortsätta redigera podd och även om det inte är lika kul som att spela så är det kul att se resultatet då det blir klart.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,550
illuzive;n326101 said:
Nu väntar vi bara på bilden av rollspelshyllan! ;-)
Enligt önskemål.



Jag har faktiskt inte jättemycket rollspel. Några fler än som syns på bilden i och för sig, men riktigt allt i den hyllan är å andra sidan inte rollspel.
 

Attachments

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Vi ska spela rollspel igen imorgon efter ett ofrivilligt uppehåll (because life) på nästan 6 veckor! Normalt spelar vi nästan varje vecka, abstinensen är stor. Hmm, jag borde kanske preppa lite...
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
luddwig;n326345 said:
Enligt önskemål.



Jag har faktiskt inte jättemycket rollspel. Några fler än som syns på bilden i och för sig, men riktigt allt i den hyllan är å andra sidan inte rollspel.
Tjusigt! Om man ändå kunde sortera brädspelshyllan (pyramiden) på samma sätt.. :D
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag har två små barn och en del andra åtagande och problem som gör det extremt svårt att få till rollspelspass just nu. Som fyrtioårspresent har min fru fixat en spelkväll, där hon får hjälp att passa barnen, och spelgruppen får tårta och snacks. Det kallar jag en sjujävla födelsedagspresent! :)
 
Top