Bra grejer!

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
luddwig;n332181 said:
Det var som fan!
Ja jag vet! Jag gillar det bättre än FFGs tärningssystem till Star Wars, för det är mkt enklare, och man undviker i stort sett svårighetsgrader helt. Bara raka avdrag för vissa specifika situationer. Mycket bättre än luddiga och vagt motiverade svårighetsgrader, där SL måste kämpa emot fudge-tendenser vid vartenda slag!

Men jag kommer absolut återvända till både D&D 5e och BRP/T100 & T20. Det är nåt visst med dem.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
zonk;n332184 said:
Jag gillar det bättre än FFGs tärningssystem till Star Wars, för det är mkt enklare, och man undviker i stort sett svårighetsgrader helt. Bara raka avdrag för vissa specifika situationer. Mycket bättre än luddiga och vagt motiverade svårighetsgrader, där SL måste kämpa emot fudge-tendenser vid vartenda slag!
Har bara testat FFG:s Star Wars en gång men jag gillade det inte alls. Jag hade jättesvårt att förstå vad tärningarna innebar, och det kändes som att spelledaren hade ett tufft jobb med att tolka resultaten. Annars har jag generellt inget emot svårighetsgrader, och tycker i allmänhet att det känns bättre när högt på en tärning är bra, fast klassisk T20 och T100 funkar absolut det med (% och hårdare science fiction är ett vinnande koncept).
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
luddwig;n332188 said:
Har bara testat FFG:s Star Wars en gång men jag gillade det inte alls. Jag hade jättesvårt att förstå vad tärningarna innebar, och det kändes som att spelledaren hade ett tufft jobb med att tolka resultaten. Annars har jag generellt inget emot svårighetsgrader, och tycker i allmänhet att det känns bättre när högt på en tärning är bra, fast klassisk T20 och T100 funkar absolut det med (% och hårdare science fiction är ett vinnande koncept).
Jag diggade bitvis tärningarna o symbolerna, det gick att göra kul grejer med dem, men ibland blev det mest busywork och segt. Jag gillade inte att sitta och skatta svårighetsgrader som SL heller, det blir lätt att man sätter det nära nåt som ger 30-70% chans att lyckas, istället för att mekanikern blir bättre på att knäcka dörrlås ju mer han köper upp färdighet i det. Som helhet föll dock systemet på att det gick så satans långsamt att sätta ihop tärningspöl, slå, och tolka. Det är verkligen inte för alla.

Men skitkul att ha lirat systemet, det hade många kul grejer oxå.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Min spelgrupp gick jag graven men likt en fågel fenix så steg en ny spelgrupp ur askan och elden och jag har fått med mig två gamla kufar som inte spelat på över 10 år ????
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Spelade det 22 spelmötet i min LMoP plus SKT-kampanj igår. Jag hade bara preppat en resa och besök i två städer; inte desto mindre blev det ett fantastiskt spelmöte. Konflikter mellan rollfigurer, alla spelare gestaltade loss på toppen av sin förmåga, massor med personlig backstory kom fram, spelarnas bild av äventyret klarnade rejält, flera av mina planteringar fick utdelning, ett slumpmässigt möte på slutet överraskade både mig och spelgruppen. Tom Forgotten Realms skötte sig rätt bra, höll sig i bakgrunden när det inte behövdes och var faktiskt rätt coolt på sina ställen.

Det har tagit oss lång tid att komma igång på allvar med SKT och bara häromveckan fruktade jag att det skulle ta oss ett år till att ta oss igenom det men nu har det tagit fart rejält. Kanske klara till sommaren? Och sedan: OSR (om jag bara kan hitta några spelare).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
luddwig;n335311 said:
Sorry, DnD-lingo, uttyds: Lost Mines of Phandelver [=introboxen] plus Storm Kings Thunder. LMoP är ett level 1-5 äventyr, SKT ett 1-11 äventyr men gjort så att man istället för att köra det platta kapitel 1 som stressar igenom level 1 till 5 kan gå in i kapitel 2 direkt efter LMoP.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,895
Location
The Culture
Jag fick Mörk Borg idag, och det ser fint ut. Och jag fick det under den månad som utlovades när kickstarten började! Det är inte alls vanligt... tyvärr!

Så bra grejer är saker som kommer i tid och ser snygga ut!
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Det känns som att förra Grottröj var nyss. Sen skrev jag färdigt och tryckte upp ett gäng ex av mitt SävCon-äventyr. Sen var det ett episkt bra SävCon. På torsdag ska jag börja spela i en Forbidden Lands-kampanj. Onsdag nästa vecka har föreningen bakom SävCon stormöte för att börja preppa inför nästa års jubileum (älskar framförhållning!).

Lördag 23 november är det dags för Grottröj #28 :D

Livet är rätt amazing.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Jag jobbar på i rasande fart med min engelska översättning av Expert Nova. Den har exakt samma regelinnehåll som den svenska, men jag skriver ett nytt förord där jag tar upp Klassiskt Svenskt Rollspel-traditionen (tack, den forumit det nu var som lanserade den termen), och för att göra livet lättare för utlänningarna inkluderar jag dessutom ett avslutande kapitel som visar hur man bygger en kampanj i KSR-anda. Det innebär att den engelska utgåvan blir 12 sidor tjockare.

Det här känns jättekul och jag har dessutom flera nya idéer angående framtida Expert-settingböcker, dvs en växande lista mappar i min Googledocs. Det jag funderar på är hur mycket svenska gamers skulle lockas av en del idéer som jag tycker är jättehäftiga.

Jag mår bra i själen av att jobba med mina helt egna projekt, det är drömmar jag burit på i många år men inte kunnat förverkliga tidigare på grund av att livet kom emellan. Tyvärr kan jag inte köra crowdfunding av juridiska skäl: skattemyndigheten ställer då en massa krav på hur jag ska administrera sådana projekt och det orkar jag inte ta tag i för närvarande.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Mekanurg;n335325 said:
...Klassiskt Svenskt Rollspel-traditionen (tack, den forumit det nu var som lanserade den termen)...
Det var wilper som tog fram konceptet och jag som satte namn på det efter att den ursprungliga beteckningen, Traditionellt Svenskt Rollspel, hade visat sig resultera i en förvirrande förkortning.

Mekanurg;n335325 said:
Det jag funderar på är hur mycket svenska gamers skulle lockas av en del idéer som jag tycker är jättehäftiga.
Du får väl presentera idéerna här på forumet. Annars ger jag gärna feedback via PM/mejl om du vill hålla det hela hemligt för en bredare publik.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
480
Location
Uppsala
På torsdag drar jag igång en urban fantasy skräck-kampanj (tänk Kult möter Sandman) som spelledare. Ska bli kul av flera anledningar. Vi har en ny spelare i gruppen (som aldrig spelat förut) och dessutom blir det första gången sedan 2005 som jag spelleder något som faktiskt har regler (visserligen bara en halv sida regler, men ändå). Har en del idéer om några nya sätt att ta mig an spelledandet som jag vill prova också. Är peppad!

(Hmm, är i och för sig inte helt sant att det är första gången på länge som jag spelleder med regler. Spelar Äventyr med mina barn sedan två veckor tillbaka!)

(Senast jag spelade något med regler som spelare var nog några kvällar Vampire cirka 2009. Kan för tydlighets skull säga att jag har spelat kontinuerligt, både som SL och spelare, ända sedan dess.)

(En följd av det här är att jag är helt ute ur loopen när det gäller vilka spel som har släppts sedan 2001, men har nyligen börjat köpa spel igen och tycker att det är jättekul att se vad som hänt i spelsverige medan jag befunnit mig i min regellösa bubbla med egenskapade världar!)

(Ja, det blev för många parenteser här.)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
luddwig;n335330 said:
Du får väl presentera idéerna här på forumet. Annars ger jag gärna feedback via PM/mejl om du vill hålla det hela hemligt för en bredare publik.
Tack för svaret. Du kommer att få mejl vad det lider. :cool:
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Jag hade en spelgrupp som jag trivdes stort med och spelade Västmark med medan de gick på gymnasiet. När de tog studenten avslutade jag kampanjen eftersom jag visste att det ofta är svårt att hålla kontakten på samma sätt, vilket visade sig vara sant.
I somras (7 år senare) drog tre av de spelarna ihop till ett spelmöte med mig som spelledare. Jag tog tillfället att sjösätta Hjältarnas tid med egengjorda rollfigurer.
Vi trivdes fortfarande med varandra och bokade genast in ett nytt spelmöte, och om ett par veckor kommer ett tredje. Två nya spelare har kommit till. Vi har spelat Greve Kallarys skatt och stävar nu genom de höga vågorna i Död kvinnas kista.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,612
Location
Uppsala
Har preppat mer än jag någonsin preppat tidigare för att förbereda en Conspiracy X-kampanj. Första spelmötet blir förhoppningsvis innan årsskiftet och kommer vara första gången jag spelar en mer jordnära kampanj med den här gruppen. "Jordnära" och CX kanske låter udda, men efter att ha spelat Lamentations of the Flame Princess och Coriolis innan det så är det helt klart mer jordnära. :)
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Jag har skrivit regler till mitt Deadwood rollspel 1877 och ska snart speltesta reglerna. Det känns kul.

En annan jävligt bra grej att Band of Blades Kampanjen hittills varit precis så nice som jag tänkte när jag läste reglerna
 

Zaphod

Veteran
Joined
16 Jul 2015
Messages
19
Kul tråd.

Har snart skrivit klart regler för fältslag till Eon IV och min "Jargien faller sönder"-kampanj som pågått i över 5 år nu, äventyr 63 står för dörren. :) Ska bli intressant att se om det funkar som jag vill.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Under den pågående kampanjen i mitt rymdoperarollspel Världsrymdens vagabonder har jag märkt att striderna inte har rätt känsla för genren. Därför har jag delvis arbetat om stridsreglerna och nu börjar det bli läge att speltesta den nya versionen. Det ska bli intressant.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
1. Forumet har vaknat till liv igen. Jag hinner ifos inte läsa allt, än mindre skriva allt jag vill, men det är kul ändå. För periodvis har det varit rätt dött här på sistone ...

2. Jag har spelat 16 spelmöten med min spelgrupp i år, vilket är mer rollspel än vad jag har orkat med något år efter 2013 - då jag "fick" barn. Life is good.

3. Efter att ha kört improviserat samberättar-rollspel kring ett SL-definierat problem med avkomman i punkt 2. ovan i två år har jag nu gått över till att köra Döda skogen - alltså sandlåda. Vi kör med eget system och fri magi, fast man måste slå om man lyckas. Det går bra, fast det blir lite mer konflikter nu när jag har en mer objektiv spelledarroll och det blir mindre utrymme för spelaren att föra in egna element i berättelsen. Helgens citat: "Jag vill ha era skallar!", sagt till Grimm och Grumm. Helgens supertänk: anfallen av en jordelementar kom barnet på att hen skulle trolla fram en stor vattenblobb, som förvandlade monstret till lera.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
480
Location
Uppsala
Efter sommarens semesterpaus* från rollspel är det dags igen! På måndag samlas spelgruppen (digitalt) för en första session Nordiska väsen. Hade tänkt skriva en recension av spelet men har inte hunnit läsa så mycket än, eftersom min fru ryckte åt sig böckerna med orden "det här ska jag spelleda!". Så nu är det dags för hennes SL-debut. Alla är jättepeppade. Det ska bli kul!

*Bortsett från ett Mörk borg-äventyr som jag spelade med några italienska matematiker.
 
Top