Bra grejer!

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Men inget spel?
O jo! Eftersom rekommendationerna (sannolikt) lättas en aning i och med första juli, och min semester börjar den femte eller sjätte, så kommer det spelas spel regelbundet runt ett fysiskt bord framöver. Plus att vi tänkt fortsätta med Roll20-kampanjen på söndagar.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,986
Location
Ett häxkräl
O jo! Eftersom rekommendationerna (sannolikt) lättas en aning i och med första juli, och min semester börjar den femte eller sjätte, så kommer det spelas spel regelbundet runt ett fysiskt bord framöver. Plus att vi tänkt fortsätta med Roll20-kampanjen på söndagar.
Min grupp har många vuxenpoäng och det blir sommaruppehåll snart.

På något sätt har jag fått till en grupp med fyra växjöiter och tre Lundabor så vi har inget fysiskt möte på tapeten än. Jag vill avsluta kampanjen med en fysisk spelhelg om det alls går med alla barn och annat elände folk håller på med.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,986
Location
Ett häxkräl
Igår testade jag att spelleda Handbok för superhjältar för två av mina syskonbarn. Det var uppskattat. Barnen vill spel mer ikväll. Som farbror känner jag därmed att jag tagit mitt ansvar på en punkt där föräldrarna brustit.
Det är bra att du tar ditt samhällsansvar!

Jag har läst Handbok-rollspelet men kan inte förmå mig att tycka om det. Vad tycker du om det? Hur funkar det vid bordet?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,550
Jag har läst Handbok-rollspelet men kan inte förmå mig att tycka om det. Vad tycker du om det? Hur funkar det vid bordet?
Barnen har läst böckerna så dom hade koll på världen och tyckte att det var spännande att spela superhjältar. Reglerna uppfattade jag däremot som lite onödigt krångliga för att vara ett spel riktat till barn. Tycker att mitt regelsystem till Blod & bly är smidigare och funderar på att använda det i fortsättningen. Där beror antal tärningar på egenskapen. Inga färdigheter. 5+ är en framgång. Dock hade barnen, 9 och 11 år, inga problem med reglerna i Handbok för superhjältar så jag kanske vill förenkla i onödan.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,986
Location
Ett häxkräl
Det var väl just den onödiga krångligheten jag störde mig på, och alla regler i förmågorna.

Kan man få titta på Blod & bly?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,550
Kan man få titta på Blod & bly?
Bättre upp, inom en inte alltför avlägsen framtid kommer du att kunna köpa det. Text av undertecknad. Bilder av Sveriges främste OSR-illustratör. Formgivning av en multitalang mest känd för sin gemytliga röst. Köp gärna två exemplar och bidra lite extra till min första rollspelsmiljon (1 rollspelsmiljon = 600 kr).
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Det var väl just den onödiga krångligheten jag störde mig på, och alla regler i förmågorna.
Kan varmt rekommendera Supergänget! Handbok borde ha varit ett hack av det istället, kan jag tycka. :)

Håller annars helt med. Jag hoppade över majoriteten av reglerna och fokuserade på krafterna och de olika världsliga sakerna rollpersoner drogs med, som att gå med hunden eller göra klart läxor.

Med det upplägget fick jag dessutom spela med en sjuårig spelledare!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,427
Morgan Freeman!?!?!!?
Hans många talanger har ju faktiskt blivit erkända av the City of London Corporation genom en Freedom of the City of London. Han är alltså Morgan Freeman the Freeman.
 
Top