Nekromanti Blomsterspråk och onda skurkar

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Brain Good, Fire Bad

Det beror ju på hur man definierar fantasy. Jag hyser ibland åsikten att man kan kalla all litteratur som inte fokuserar på realism för fantasy, och då skulle ju Franz helt klart komma med, tillsammans med Thomas Pynchon, Selma Lagerlöf, Gabriel Garcia Marquez och en massa annat löst folk. Just nu anser jag emellertid att det inte riktigt stämmer. Jag tror helt enkelt att många fantasyläsare vill räkna en massa mer eller mindre accepterade författare som fantasy bara för att höja genrens status. Men å andra sidan skadar det ju inte Kafka på något vis att jag kallar honom för fantasyförfattare... Hmm....

Nej, det här får nog bli en helt ny tråd, märker jag.

/JPS - skriver mina initialer följda av ett streck
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Brain Good, Fire Bad

Vaddå ny tråd? Ska du skrota Walles fina tråd? /images/icons/sad.gif

Men seriöst, vilka man räknar som fantasyförfattare beror ju på hur man definierar fantasy. Och då blir det ju genast ett långt kapitel...


Storuggla, lyssnar på sköna toner
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Brain Good, Fire Bad

"Vaddå ny tråd? Ska du skrota Walles fina tråd? "

Det gör ingenting. Det här är åndå ett för stort ämne för att det ska komma till sin rätt i bara en tråd.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Brain Good, Fire Bad

Faktiskt en av de intressantaste trådarna på länge... gratulerar!

Den börjar dock bli en aning svårnavigerad. Åtminstone min webbläsare (icab, ifall nån är intresserad) delar rubriker som kommer för långt åt höger, så det ser en aning förvirrat ut (jag skulle kunna starta netscape och se om det blir likadant där, annars det rätt liten chans att någon förstår vad jag pratar om. Men jag är ju van...).

Dessutom heter ungefär hälften av inläggen "Brain good, fire bad" av någon anledning, så det kan vara lite svårt att hitta just det inlägg man tänkt svara på (vad var det där? En tom kesoburk? Var kom den ifrån?)

/JPS - har gjort ännu ett onödigt inlägg!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Brain Good, Fire Bad

"Faktiskt en av de intressantaste trådarna på länge... gratulerar!"

Tack, tack! /images/icons/blush.gif

Okej, dags att begrava den här tråden antar jag. Jag lämnar över stafettpinnen till dig. Förbluffa oss alla med någon klurig slutsats och låt debattens vindar blåsa.
 

Lan

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
113
Location
Ängelholm
Jag tycker bara att det är bra med ett varierat språk. Skönare för ögonen, och man får lättare i t ex skolan om man kan lite "annorlunda" ord.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Ett bra ordförråd är naturligtvis aldrig fel. Men varenda fantasyförfattare behöver inte skriva:"den fagra alven Elsimor, vars skönhet överglänste självaste solen, rörde sig graciöst likt en silverpanter över vallmofältet vars blommor svajade i den lätta midsommar brisen. Han utbrast i ett paradisiskt hyllningskväde till sommardagens olidliga skönhet. Hans vacka anletsdrag lyste av tillförsikt och godhet samtidigt som vinden smekte hans långa, blonda hår".
Föreställ dig en författare som stack ut hakan och istället skrev: "Elsimor var en alv. Han var ståtlig och god. Han vandrade över vallmofälten. Det blåste en lätt bris. Han började sjunga på ett kväde som hyllade jordens skönhet".

Innan ni börjar kritisera mitt skrivande tänk på att jag inte är en professionell författare och att jag börjar gråta väldigt lätt./images/icons/sad.gif
 
Top