Nekromanti Blomsterspråk och onda skurkar

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: "The black angel did weep"

Jag skull epå fullt allvar vilja läsa en fantasyroman baserad inte på den stora biffiga hjälten utan på ur en liten skits perspektiv. Med krig, sjukdom, kärlek, getter och total brist på Keso torde det bli en hejdudande roman.


Storuggla, rädd för schlager
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Terry Pratchet

Håller inte helt med, men det vore inte så konstig med tanke på hur produktiv han är.

Håller du inte med mig? Jaha... ska vi säga pistoler i gryningen då eller fördrar du värja? /images/icons/wink.gif


Storuggla, den femtiosjunde musketören
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Svår balansgång

Visst hade det varit intressant och se till exempel Sagan om Ringen ur fåraherden Beloks synvinkel men det är nog ingen ide som hade hållit något längre antal sidor. Däremot så finns det ju ganska många pinnsteg mellan Belok och den store, rene, fine hjälten. Om man kunde plocka in någon som befann sig ganska högt upp och lite vid sidan och ha denne som huvudperson så hade det varit mer intressant. Det bästa vore förstås om man gjorde alla inblandade mer mänskliga och gav dem mer realitiska motiv: öh men han är alltså jättond och jag är god och rösterna i mitt huvud säger att jag måste döda honom. (en liten spark mot Eddings om nu någon fattade det)
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Hjälten

Just Sagan om ringen berättas ju ibland ur den smått tröge trädgårdsmästaren Sams perspektiv...

Men jag håller med om en sak - om nu hjälten måste vara en kökspojke, varför kan han inte få fortsätta vara det? Måste han vara den rättmätige arvingen till kungadömet och dessutom en mäktig magiker för att vara värd något? (just det, det är den internationella tala-skit-om-David-Eddings-dagen i dag!) Och måste den där halvkriminelle skogsvaktaren visa sig vara Isildur ättling för att hoberna ska följa med honom ut i skogen? (öhhh... det där lät lite suspekt)

Fram för vanliga människor som fantasyhjältar!

/JPS
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Hjälten

Jag tror jag blev missuppfattad. Det händer dock ofta... /images/icons/hairy.gif

Jag vill inte se Sagan om Ringen sett ur en getodlares perspektiv. Jag vill se getodlarens liv i en roman. Jag vill läsa en bok om helt vanliga människor som lever sina liv utan att hela världen hotas av kommunalrådet Gösta eller något annat oknytt, i en fantasyvärld är livet farligt nog med rövarband, sjukdom och annat skit. En helt vanlig persons redogörelse över sitt liv och kanske hela byns. Tror seriöst att det skulle bli en bra roman trots att man inte ska släpa smycken till varma källor eller sådant, utan bara överleva.
Det kan nog hända en massa bra saker i en by sett över ett längre tidsförlopp.

Sen tycker jag att kökspojken som blir kung/magiker/hederknyffel är lite väl pessimistiskt. Duger vi nomal människor inte till? Måste man ha blått blod eller supernaturella förmågor för att göra hjältedåd?


Storuggla, trist normal
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Hjälten

Jag har faktiskt funderat på att skriva en sån roman, men jag lyckades inte komma på vad den skulle handla om...

Supernaturella förmågor? Är det keson som spökar nu igen?

/JPS
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Hjälten

Den ska handla om Jönar Lötz, den ungerska trafikpolisen!
Men seriöst, i början torde det väl vara en knodd och hans/hennes vänner och sen växer de upp och... typ lär sig saker och stuff. Jag tror på den idén. Seriously. I have a dream...

Supernaturella krafter. Motsatsen till Supersmaksatta krafter. /images/icons/smile.gif


Storuggla, snutsfantasyanhängare
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: god ondska

Inom fantasy skulle ett ganska bra exempel kunna vara, Ljusets söner i sagan om drakens återkomst (WoT) av Jordan vara.
(Eller den motsvarande medeltida spanska inkvistionen i den vanliga värden)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: god ondska

Hmm, skulle säga en viss organistation men 176:an hann före. Attans. /images/icons/wink.gif
Nåja, jag skulle vilja nämna den engelske översten i Bron Över Floden Kwai. Ond men åndå inte.
Eller är det bara jag som tycker det?


Storuggla, visslar glatt
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Hjälten

och en av dem måste vra stalldräng, en måste vara en bonde och en måste vara smedlärling
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Hjälten

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>


och en av dem måste vra stalldräng, en måste vara en bonde och en måste vara smedlärling

<hr></blockquote>



Tja, jag skulle gärna sett en mjölnarson, en skomakarlärling och en vara byfånens lärjunge.
But it's open for discussion. /images/icons/smile.gif


Storuggla, batterier ingår ej
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Hjälten

Just mänsklighet och mänskliga reaktioner tycker jag är något som saknas i många fantasy böcker. Särskilt de som vill vara episka.

Om vi fortsätter på det klassiska: ung dum fåraherde upptäcker att han har oanade krafter och att han och endast han kan rädda världen ifrån den ultimata ondskan i form av en elak gud. Guden är flera miljoner år gammal och har tiotusentals anhängare. Den enda hjälp du har är allas fromma förhoppning om att du ska lyckas och ganska ofta någon form av kännetecken som identifierar dig som den utvalde. Kännetecknet kan vara alltid ifrån en gammal profetia till något särskilt märke. Om du var hjälten och ställdes inför en dylik situation, vad hade du gjort då? Om du var en representant för folket vars hela framtid hängde på en obildad bondpojk vad hade du gjort då?

Till att börja med så är det ju extremt osannolikt att det skulle finnas något tecken på att huvudpersonen var utvald, som alla godtog utan förbehåll och som överlevt flera tusen år utan att glömmas bort eller förvanskas. Det saknas djup, eftertanke och realism(duh!) i många av dagens fantasyverk. Även om miljön det hela utspelar sig i är fiktiv så borde ändå de mänskliga reaktionerna och beteendet inte skilja sig särskilt mycket ifrån nutid. Och vilken fåraherd plockar upp ett gammalt svärd och traskar bort till den ultimata ondskan med ett leende på läpparna? Vilken härskare accepterar att världens öde vilar på en obildad bondes axlar bara för att någon senildement gammal gubbe förutspådde det för tretusen år sedan?


" (just det, det är den internationella tala-skit-om-David-Eddings-dagen i dag!)"

Att kritisera Eddings är som att sparka på någon som redan ligger, men vafan det är gratis och han förtjänar det./images/icons/wink.gif
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Hjälten

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Vilken härskare accepterar att världens öde vilar på en obildad bondes axlar bara för att någon senildement gammal gubbe förutspådde det för tretusen år sedan?

<hr></blockquote>



"Ers nåd, detta är den pojke som profeten förutspådde skulle dräpa den mörka guden!"
"...Det skiter jag i, jag skickar sir Rustalot i stället."

En lite udda twist i berättandet måntro? Mja, jag förstår vart du vill komma (Ön Sylt utanför Danmark om någon vill veta), och jag håller med i princip, men jag hävdar fortfarande att fåraheden kunde stanna hemma och skött sitt. /images/icons/smile.gif


Storuggla, som faktiskt haft en rp som var en uggla...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Re: Svår balansgång

"...men han är alltså jättond och jag är god och rösterna i mitt huvud säger att jag måste döda honom. (en liten spark mot Eddings om nu någon fattade det)"
Låter mer som Robert Jordan.. Fattar inte att ingen klagar på honom som författare eftersom han det han skriver är precis som Eddings, fast längre.. T.ex. har Rand en förklaring till varför han är utvald.. Vad har Rand för anledning? Reinkarnation?

/[color:448800]Han</font color=448800> som försvarar Edding (visst är det lättfantasy, men!) och skulle kunna fortsätta men orkar inte ta upp försvaret mot mobben
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Svår balansgång

Jag är själv ett fan av Robert Jordan även om det är många som inte är det. Men jag kan mycket väl förstå kritiken. Det är inte ovanligt att de trådar som drar in huvudpersonerna i episka fantasyverk är mycket tunna. Jag tycker nog att han är minst en klass över den gode Eddings som har tagit alltför många genvägar i sina böcker.

Men, men smaken är som baken.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Nejm fram med antihjälten!

Ursh, enligt min åsikt används alla typer av hjältar för mycke i fantasyböcker (även om jag måste erkänna att de "små" hjältarna används alldeles för lite, annat som bipersoner i proportion med jag-räddar-världen-bara-för-att-jag-tycker-det-behövs-göras hjältar.)

Till och med att de onda hjältarna porträtteras flera gånger mer än antihjältar om man bortser från humoristisk fantasy (jag säger bara Ricewind och Artur Dent /images/icons/tonguea.gif, även om den senare är SF)
Kan inte de halvkriminella skogsvaktarna forsätta vara halv kriminella skogsvaktare som plötsligt hammnar mitt i en soppa som de inte har någon aning om hur det ska ta sig ut från (och utan att de helt plötsligt ändrar sig och blir jag-räddar-världen-bara-för-att-för-det-finns-ingen-annan-som-kan-göra-det- och-jag-kan-inte-svika-mina-vänner hjältar)?

/Elin (som egenteligen vill se en bok där det inte är de Onda mot de Goda utan snarare de Onda mot de Andra Onda medan de Goda mest är ivägen)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Nejm fram med antihjälten!

Hmm. Kan vi inte pracka på någon stackare det jobbet? Typ ringa upp Jordan eller någon och säga att deadlinen på hans lowfantasy-antihjälte bok ska vara inne om en månad och hör efter hur det går.
Det kanske funkar...
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Nej fram med antihjälten!

Men tänk om det funkar? Det skulle vara sok att säga
"Här ta för dig, skriv 435 bäcker om det och på vägen kan du alltid ta död på hela iden."

/elin (som egentligen gillar Jordan, men ändå)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Nej fram med antihjälten!

Attans, du har rätt! Den lymmeln skulle slå ihjäl hela den idéen med en mastodontserie som skulle ta upp hela lagerlokaler i den svenska utgåvan... /images/icons/sad.gif

Vi får välan göra det själva då. Jag har reservoarpennor och papper! Någon som kan låna mig en hjärna att få idéer med?


Storuggla, fyller på med bläck
 
Top