Nekromanti Blomsterspråk och onda skurkar

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Ja just det!

Nejnejnej, kanalfabet är ett gammal skämt som min klassföreståndare i gymnasiet brukade dra. "Jag är inte analfabet, jag är kan-afabet, hö hö hö."
Ganska kul faktiskt.


Storuggla, uppläxad
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Ja just det!

*Vrider sig i plåger pga den otroligt dåliga humorn*/images/icons/hairy.gif

Förresten vad mena du när du sa att du hade en lun på skärmen eller nått?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Ja just det!

Hörr, en ordvits är något av det finaste på denna jord vill jag påstå. Och nej, jag har inget liv... /images/icons/sad.gif

En Ior. i o r. Jag har Ior som gosedjur sittandes ovan på min monitor. Mycket stiligt. Mer Ior, säger jag bara.


Storuggla, som har Iors lilla dysterbok också!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Motivationsblues

Jag tror det behövs något starkt för att få folk att lämna sitt hem och sin familj happ som happ och dra ut i vida världen och döda enögda gudar.
Jämför med Sam Spade eller Philip Marlowe, visste de dödade aldrig några gudar men är fasen så mycket roligare också. Dom har en klar motivation. Det har kommit in en kurvig blondin (eller rödhåring, kanske brunett) på deras kontor och gett dem en fet check. Vips, instant motivation att dra runt och peta på folk!

Min slutsats: Tillämpa samma motivation för fantasyhjältar. /images/icons/grin.gif
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Brain Good, Fire Bad

Men visst låter det nytt och uppfriskande med en fantasyvärld utan magi och en massa halvseriösa monster.

Åjo, det finns både magi och monster. Det är bara det att de inte är lika framträdande som i mycket annan fantasy. Deras roll blir dock större när handlingen fortskrider.

Ridijeck
som egentligen gillar monsterfantasty
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Brain Good, Fire Bad

[citat]Deras roll blir dock större när handlingen fortskrider.
/citat]

Som böckerna själva då eller? Det är ju inga små luntor prexist...


Storuggla, viftar med tårna
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Motivationsblues

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Min slutsats: Tillämpa samma motivation för fantasyhjältar.

<hr></blockquote>


Men det gör man ju... i alla fall i rollspel. Fast i och för sig så brukar ju den kurviga blondinen allt som oftast vara ersatt med en skum man, gärna med kåpa.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Välkommen till paladinerna.....

....skaffa nu ett stort longsword +3 med keen edge så passar du riktigt bra in.

Caen( Paladinernas mästare och högdruid, dvs en rank högre än paladin)
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Författare och antihjältar

(Jag vägrar skriva ännu ett inlägg med titeln "Brain good, fire bad")

Det är ju faktiskt inte total brist på antihjältar inom fantasyn heller. Se till exempel på Fritz Leibers Fafhrd och The Gray Mouser (på svenska kallad Gråkatt. Tala om översättningsmiss, alltså). Mindre "jag skulle helst ha stannat hemma på getfarmen men någon måste ju rädda världen"-aktiga hjältar får man leta efter.

Om man räknar med sf också kryllar det ju formligen av antihjältar - min favorit är Gully Foyle i Alfred Besters "The Stars My Destination".

Så man kan inte skylla alla outhärdligt ädla hjältar på att deras författare saknat bra förebilder.

/JPS
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Det kan hända den bäste =) [NT, men läs ändå(?!)]

"/elin (som denna gång inte kom på någonting att skriva här)"
/[color:448800]Han</font color=448800> som själv skrivit "/[color:448800]Han</font color=448800>¿", "/[color:448800]Han</font color=448800>!", "/[color:448800]Han</font color=448800> som inte är grön", "/[color:448800]Han</font color=448800> som inte är solo", o.s.v.
 

Amphysvena

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
103
Location
Uppsala
Re: Hjälten

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

!) Och måste den där halvkriminelle skogsvaktaren visa sig vara Isildur ättling för att hoberna ska följa med honom ut i skogen? (öhhh... det där lät lite suspekt)

Fram för vanliga människor som fantasyhjältar!


<hr></blockquote>



Och Aragorn är en Hjälte menar du? Jag tycker Aragorn är rätt blygsam ändå, han ränner väl genom Paths of the Dead, men Tolkien har ju en bra historia bakom the Rangers. De är ju inte simpla skogsvaktare utan alla Rangers är ju Dûnedain (alltså, Men From Númenore) så hur är han en Simpel skogsvaktare?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Hjälten

Jo, om man ser på det hela ur berättelsens inre perspektiv har du helt rätt - alla utbygdsjägarna är numenorättlingar, alltså skulle det vara rätt konstigt om inte Aragorn är det. Men ser man på det utifrån så finns det ingen orsak - Tolkien hade ju lika gärna kunnat bestämma att utbygdsjägarna är halvskumma skogsvaktare. Det jag kritiseade är alltså inte att Aragorn visade sig vara Isildurs ättling, utan att fantasyhjältar i allmänhet alltid visar sig vara någons ättling.

/JPS
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Författare och antihjältar

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Se till exempel på Fritz Leibers Fafhrd och The Gray Mouser (på svenska kallad Gråkatt. Tala om översättningsmiss, alltså).

<hr></blockquote>


Sorry, men det är du som gör översättningsmissen. "Mouser" betyder "råttkatt", en katt som man har speciellt för att fånga råttor och möss med. "Grå Råttkatten" låter som ett förkastat förslag till en medlem i Mystery Men, så "Gråkatt" är ett alldeles utomordentligt namn. I synnerhet om man betänker att översättning har jack shit med att direkt transferera ord för ord...

Gnäll åsido, det finns gott om andra antihjältar, det har Quantalis helt rätt i. Har Moorcock något annat än antihjältar i sina böcker? Dorian Hawkmoon är ett extremexempel. Min favoritförfattare Tim Powers håller sig med flera klara antihjältar; legosoldaten Brian Duffy må vara en reinkarnation av en viss legendarisk hjälte, men hans främsta motivation är överlevnad, kvinnor, och kröken, i ungefär den ordningen. Brendan Doyle i "Anubisportarna" (det enda av Powers på svenska) är både feg och självisk. Bägge - som en hel del andra - förändras dock och blir något mer(mycket mer, i Brians fall) ansvarstagande under historiens gång.

Går man till klassiker som Jack Vance, Clark Ashton Smith och Lord Dunsany är deras historier fulla med inte bara allt annat än heroiska utan direkt misslyckade huvudpersoner. Jag menar, Cugel the Clever - hjälte?

Men den populäraste och mest lästa fantasyn - Tolkien och hans plagiatörer - har färre antihjältar, visst, men det är väl för att författare, läsare (och därmed förläggare) vill ha dem - och det finns ju alternativ för den som vill...

Nightowl
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Brain Good, Fire Bad

"Man kan juh alltid förslagsvis låta någon som inte har läst Eddings/Jordan/Kafka skriva den?
(Och som helst inte har läst Tolkien häller...)"


Och hur många potentiella fantasyförfattare tror du uppfyller de kriterierna?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Brain Good, Fire Bad

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>


Och hur många potentiella fantasyförfattare tror du uppfyller de kriterierna?

<hr></blockquote>



Två.


Storuggla, högt upp i tallen
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Författare och antihjältar

"Så man kan inte skylla alla outhärdligt ädla hjältar på att deras författare saknat bra förebilder"

Antagligen inte. Men det är ju inte särskilt kul att tänka sig att de gör de för att försöka tjäna så mycket pengar som möjligt heller. Även om det antagligen är det som är orsaken.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Författare och antihjältar

"Mouser betyder "råttkatt", en katt som man har speciellt för att fånga råttor och möss med

Jo, det stämmer. Jag hade fel. Tala inte om för någon att jag erkände det, bara...

I synnerhet om man betänker att översättning har jack shit med att direkt transferera ord för ord...

Det var det som var min poäng. Jag försökte subtilt göra narr av sådana som kritiserar saker som inte är exakt översatta, men jag var visst lite för subtil för mitt eget bästa /images/icons/hairy.gif

Men den populäraste och mest lästa fantasyn - Tolkien och hans plagiatörer - har färre antihjältar, visst, men det är väl för att författare, läsare (och därmed förläggare) vill ha dem - och det finns ju alternativ för den som vill...

Du har helt rätt. Även om jag gärna föreställer mig att det finns en De Fega Förläggarnas Världsomspännande Konspiration som samlas tre gånger om året för att diskutera hur de bäst ska lyckas med att kväva fantasyn i tråkiga Tolkienplagiat, så är sanningen den att de flesta som läser fantasy vill ha Tolkienplagiat (jag också, åtminstone ibland). Jämför bara Jack Vances försäljningssiffror med Robert Jordans...

Dessutom finns det ju ingenting som säger att antihjältefantasy måste vara bättre än traditionell "för ädel för sitt eget bästa"-fantasy. Man kan ju skriva dåliga böcker fast man bryter mot ett par klichéer... (eller, om man vill vara optimist: man kan skriva bra böcker fast man inte bryter mot några klichéer)

/JPS
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Författare och antihjältar

Tja, de gör väl det för att de vill få så många läsare som möjligt. Vad det innebär beror på betraktaren - är man cynisk påstår man att det betyder att de vill tjäna så mycket pengar som möjligt, är man lite mer idealistisk kan man tolka det som att de vill att deras berättelser ska nå så många som möjligt.

Börjar man dela in fantasyförfattarna i olika grupper - till exempel sådana som skriver för pengar och sådana som faktiskt har någonting att säga - är risken stor att man också börjar dela in läsarna i olika grupper - sådana som vill läsa bra fantasy och sådana som inte förstår bättre, till exempel. Då har man ju i princip gått och omyndigförklarat en stor del av sina medmänniskor. Och det skulle vi ju aldrig göra, eller hur? (/images/icons/doh.gifvisslar oskyldigt/images/icons/doh.gif Varför tittar alla på mig?)

/JPS
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Brain Good, Fire Bad

Öhhh, exakt var kom Kafka in i bilden.

/Per
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Brain Good, Fire Bad

Kafka halkade in på ett bananskal där. Det kanske inte är fantasy för dig, men han är en enorm inspiration när jag ska spelleda jargisk byråkrati eller vilken byråkrati som helst.
Den resterande inspirationen hämtar jag från "Ja herr minister", den förträffliga brittiska serien från jättelänge sedan.


Storuggla, tut i luren
 
Top