Nekromanti Blomsterspråk och onda skurkar

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Nej fram med antihjälten!

Någon som kan låna mig en hjärna att få idéer med?

Ja, jag råkar faktiskt ha Fritz Leibers kryogeniskt frysta huvud i frysen. Så om du betalar för transporten ska det nog gå att ordna.

/JPS
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Brain Good, Fire Bad

Tummen upp! I värsta fall så kommer jag väl att tala tyska och dricka äckligt öl, men oj vilken fin roman det blir!
Men seriöst, hur ska vi gå till väga för att skaka fram en BRA roman utan Eddings/Jordan/Kafka-tendenser?


Storuggla, Brain good, fire bad
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Brain Good, Fire Bad

En BRA roman utan Eddings/Jordan/Kafka-tendenser?

Vad är det för fel på Kafka? Han om någon kunde ju det där med antihjältar. Fram för mer Kafka-tendenser i fantasy, säger jag!

Dessutom har jag hans huvud också (Gotta catch 'em all!)

/JPS
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Brain Good, Fire Bad

Jag tycker att vi tvingar James Ellroy att skriva en fantasy roman. Huvudpersonerna hade varit ett gäng korrupta, knarkande stadsvakter utan moral eller skrupler. Mums!/images/icons/oink.gif
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Brain Good, Fire Bad

Eller så kan vi försöka få den gode George R R Martin att pröva på... hans karaktär "Imp" (kommer inte ihåg vad han heter egentligen) är ju ganska... ohjälteaktig.


Storuggla, tycker om den stora ismuren.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Brain Good, Fire Bad

Har tyvärr inte haft nöjet att läsa hans böcker. Har dock hört talas om dem. Vad handlar de om?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Brain Good, Fire Bad

Läs dom, de är bra. En fantasyvärld utan magi, tomtar och troll... jättar finns längt uppe i norr men dom är inte stapelvara eller viktiga.
Sen är det geopolitik och maktspel för hela slanten, Kungen dör och och vem blir kung nu, och inbördeskrig och huvudpersonerna dör i en rasande takt så att man undrar vem faan som är huvudperson egentligen...


Storuggla, som inte kommer på sin inkorg för privata meddelanden...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Brain Good, Fire Bad

"Läs dom, de är bra. En fantasyvärld utan magi, tomtar och troll... jättar finns längt uppe i norr men dom är inte stapelvara eller viktiga."

Your wish is my command. Antar att jag får nöja mig med att sova tre timmar om dagen i fortsättningen.
Men visst låter det nytt och uppfriskande med en fantasyvärld utan magi och en massa halvseriösa monster.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Brain Good, Fire Bad

Monster finns. Men precis som i våran låtsasvärld så har de mänsklig form. Har man sådarna as som Drottnig Cercei och Lillblomma i sina böcker behövs inga fiktiva varelser... /images/icons/frank.gif


Storuggla, sömn är för de svaga
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Brain Good, Fire Bad

...hur ska vi gå till väga för att skaka fram en BRA roman utan Eddings/Jordan/Kafka-tendenser?
Man kan juh alltid förslagsvis låta någon som inte har läst Eddings/Jordan/Kafka skriva den?
(Och som helst inte har läst Tolkien häller...)

/Elin (som just märkte att hon blev vapenbärare först gången hon skrev det här (för att sedan ta bort det))
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Brain Good, Fire Bad

Bra idé! Men... hur i herrans namn skulle det gå till? Jag menar, det utesluter ju de flesta läskunniga... /images/icons/smile.gif


Storuggla, goes bump in the night
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Brain Good, Fire Bad

Man får helt enkelt ta och planera lite. Man isolera en icke läskunnig person och hindrar dem från att läsa någon av de tidigare nämnda författarne (och alla som inspererats av dem och alla de kan ha blivit insperarade av) ser till att den icke läskunniga personen lär sig läsa förklarar begräppet fantasy (-allt som Eddings/jordans/kafka/tolkien att göra) och tvindar sedan hon/han att skriva en fantasy bok!

/elin (som denna gång inte kom på någonting att skriva här)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Brain Good, Fire Bad

Ja det var ju en enkel lösning! /images/icons/grin.gif
Blir lite konspiratoriskt också, hålla en analfabet isolerad medans den knackar iväg på en skrivmaskin... Nej nu ska jag ut och leta efter en /images/icons/baby.gif som inte lärt sig läsa än


Storuggla, har en Ior på datorn
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Brain Good, Fire Bad

Problemet med att anlita en bebbe är att man aldrig kan vara riktigt säker på att de kan läsa eller inte. Även om de sällan ljuger kan man aldrig vara säker på vad som egenteligen menas med svaret.
Att använda analfabeter är mycket säkrare i det här fallet tror jag.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Brain Good, Fire Bad

Hmm. Du har rätt. Nedrans. Hmm, tror du vi kan ragga upp en analfabet här på forumet? /images/icons/wink.gif


Storuggla, kanalfabet
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Brain Good, Fire Bad

Låter som en bra ide, efterlys någon på kontakt annons forumet på en gång!
Får vi inte tag i någon kan vi alltid försöka att fixa det själv enligt hörsägen är det bara att upprepade gånger smälla huvudet i tandent bordet.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Brain Good, Fire Bad

Jasså krävs det inte mer än så? Muahaha, då är jag inte långt bort nu... Umm, vänta här nu.

Hur i herrans namn skulle vi kunna efterlysa en icke läskunning person på forumet? Han/hon kan ju inte läsa inlägget./images/icons/hairy.gif
Pantomimer?


Storuggla, har sett en widget
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: LOL (NT)

NT betyder No Text. Ergo, här finns ingen text. Om du nu skulle läsa detta trots att det inte finns någon text här, så skulle jag rekommendera ett besök hos en psykolog. Men det gör jag inte, eftersom för då skulle det vara text här som sa just det. och det gör det ju inte.


Storuggla, kverulant
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ja just det!

Fattar du inte förrän nu? Alltså hall-åååååå!


Förresten, betyder kanalfabet att man inte har TV?
 
Top