Varulv [BH II] - R5

Sysp

NNO
Jag menade mer att vetskapen om min röst faktiskt hjälper utgången en del. Nu är det ju sannolikt bara en ulv kvar så hen har ju minimala chanser den här rundan att snajpa röstningen för att rädda sig (ulven kommer ju rösta på motkandidaten om den drevas) så det blir ju mest byboröster som avgör om vi vinner i den här rundan eller senare.

Vimes

Gallerix
Okej, ser ut som om jag blir utröstad, det är ett misstag men vi vinner ändå.

Ställningen nu är 7-1, nästa runda kommer det vara 5-1. Därefter har ulvarna en runda utan nattmord, så 4-1 och sedan 2-1. Ni har alltså två rundor på er att reda ut detta efter att jag blivit utröstad. Eftersom ulvarna bara kommer få ett nattmord till kommer vi ha två garanterat gröna spelare i sista rundan där det står 2-1. Så byn har redan vunnit.

Om den kvarvarande ulven ser detta kan du ju kasta in handduken.

Vimes

Gallerix
Äh, jag tänker fel. Ulvarna har två nattmord kvar. Denna runda och R7. När det står 2-1 kommer det finnas en garanterat grön spelare om inte Big Mama lyckas stjäla nattmord från ulvarna. Så det är inte helt klart.

Lite segt eftersom jag inte har så mycket tid att spela idag och eftersom byn uppenbarligen fått bajs i hjärnan och tror att röstkaosandet i förra rundan var ett sätt för mig att rädda Basse (vilket är helt befängt - alla med en halv tanke i huvudet borde förstått att jag skulle sluta med min röst på BM).

Vimes

Gallerix
R1

https://werewolf.florin.nu/85315

Nedan är alla döda bybor samt Brynolf, Big Mama och Fjodor grönmarkerad. Basse är rödmarkerad.

Slutställning:

Sidd – 8 (Impetigo (361), Sömniga Isaac (459), Vimes (487), Hägerstrand (495), BiobunkerVII (504), fjodorsenuba (569), Brynolf (580), StradhLestat (589))

Vimes – 3 (Big Mama (336), Sidd (551), Anthrox (640))

Impetigo – 1 (Sysp (506))

StradhLestat – 1 (Basenanji (531))

Anthrox – 1 (Octagonal (630))

Samtliga röster:

[PostId Röstar -> Röstar på (förändring i röstläge)]

10 Big Mama -> Hägerstrand (1)

21 Sidd -> Big Mama (1)

59 StradhLestat -> Anthrox (1)

63 Octagonal -> Hägerstrand (2)

84 Anthrox -> Basenanji (1)

99 Big Mama -> Sömniga Isaac (1, Hägerstrand 1)

115 Basenanji -> BiobunkerVII (1)

131 Sysp -> Impetigo (1)

150 Basenanji -> Sysp (1)

162 Anthrox -> BiobunkerVII (1, Basenanji 0)

171 Vimes -> Big Mama (2)

175 Hägerstrand -> Big Mama (3)

224 Sömniga Isaac -> Impetigo (2)

238 Sidd -> Sysp (2, Big Mama 2)

262 Octagonal -> Sidd (1, Hägerstrand 0)

268 Impetigo -> Sidd (2)

279 Sidd -> Impetigo (3, Sysp 1)

282 Anthrox -> Ingen (BiobunkerVII 0)

291 fjodorsenuba -> StradhLestat (1)

294 Hägerstrand -> StradhLestat (2. Big Mama 1)

302 Basenanji -> StradhLestat (3, Sysp 1)

314 Anthrox -> StradhLestat (4)

321 BiobunkerVII -> Impetigo (4)

329 Anthrox -> Sidd (3, StradhLestat 3)

336 Big Mama -> Vimes (1, Sömniga Isaac 0)

357 BiobunkerVII -> Impetigo (4)

359 Impetigo -> damogn (Sidd 1)

361 Impetigo -> Sidd (2)

382 Vimes -> Sidd (3, Big Mama 0)

399 BiobunkerVII -> StradhLestat (4, Impetigo 3)

414 Anthrox -> StradhLestat (5, Sidd 2)

423 Sysp -> Sömniga Isaac (1, Impetigo 2)

430 StradhLestat -> Hägerstrand (1, Anthrox 0)

459 Sömniga Isaac -> Sidd (4, Impetigo 1)

460 Octagonal -> Impetigo (2, Sidd 3)

487 Vimes -> Sidd (3)

491 Octagonal -> Hägerstrand (2, Impetigo 1)

495 Hägerstrand -> Sidd (4)

504 BiobunkerVII -> Sidd (5, StradhLestat 4)

506 Sysp -> Impetigo (2, Sömniga Isaac 0)

507 Basenanji -> Ingen (StradhLestat 3)

531 Basenanji -> StradhLestat (4)

534 StradhLestat -> Sidd (6, Hägerstrand 1)

545 Brynolf -> Vimes (2)

550 Octagonal -> Vimes (3, Hägerstrand 0)

551 Sidd -> Vimes (4, Impetigo 1)

553 StradhLestat -> Vimes (5, Sidd 5)

569 fjodorsenuba -> Sidd (6)

580 Brynolf -> Sidd (7, Vimes 4)

589 StradhLestat -> Sidd (8, Vimes 3)

594 Anthrox -> Hägerstrand (1, StradhLestat 2)

630 Octagonal -> Anthrox (1, Vimes 2)

640 Anthrox -> Vimes (3, StradhLestat 1)

Med reservation för småfel (jag valde att inte färga mig själv grön, det får ni fan göra nästa runda).

Kommentar: eftersom det bara var Anthrox som lyckades rösta på Basse i R1 finns det inte jättemycket att säga om hur andra förhållit sig till Basse. Basses ulvkollega och 12 bybor röstade aldrig på Basse i R1. I slutet av rundan var det bara bybor som var aktuella för utröstning (och jag då, ni får bekräftelse på att jag är bybo när ni röstat ut mig så analysen håller) vilket gör det svårt att hitta en ordentlig analys av utröstningen, lätt runda för ulvarna att segla in i mål med. Det som kan vara intressant är att kolla på Basses röster. Basses tidiga röster ligger på BioBunker och Sysp, därefter hoppar Basse på Stradh-drevet och sitter i det hela vägen in i mål. Det är lätt att tolka rösterna på BB7 och Sysp som potentiella alibiröster på ulvkollegan, tycker jag.

Vimes

Gallerix
R2

https://werewolf.florin.nu/85331

Röstställning:

Hägerstrand- 6 (StradhLestat (6), Octagonal (114), BiobunkerVII (150), Big Mama (177), Sömniga Isaac (184), Sysp (233))

StradhLestat – 4 (Vimes (247), Hägerstrand (248), Impetigo (250), Brynolf (252))

Basenanji – 1 (fjodorsenuba (167))

Sysp – 1 (Basenanji (216))

Samtliga röster:

[PostId Röstar -> Röstar på (röstställning)]

5 Brynolf -> Hägerstrand (1)

6 StradhLestat -> Hägerstrand (2)

7 BiobunkerVII -> Basenanji (1)

8 Vimes -> Basenanji (2)

10 Basenanji -> Sysp (1)

12 Impetigo -> Big Mama (1)

18 Sysp -> Impetigo (1)

24 fjodorsenuba -> Big Mama (2)

36 BiobunkerVII -> fjodorsenuba (1, Basenanji 1)

38 Hägerstrand -> StradhLestat (1)

45 Basenanji -> StradhLestat (2)

53 Octagonal -> Vimes (1)

64 Vimes -> Octagonal (1, Basenanji 0)

74 Big Mama -> Vimes (2)

77 Hägerstrand -> BiobunkerVII (1, StradhLestat 1)

85 Vimes -> Big Mama (3, Octagonal 0)

91 Basenanji -> Big Mama (4, StradhLestat 0)

114 Octagonal -> Hägerstrand (3, Vimes 1)

150 BiobunkerVII -> Hägerstrand (4, fjodorsenuba 0)

167 fjodorsenuba -> Basenanji (1)

177 Big Mama -> Hägerstrand (5, Vimes 0)

182 Vimes -> Basenanji (2)

184 Sömniga Isaac -> Hägerstrand (6)

214 Hägerstrand -> Sysp (1, BioBunkerVII 0)

216 Basenanji -> Sysp (2, Big Mama 3)

219 Vimes -> Sysp (3, Basenanji 1)

233 Sysp -> Hägerstrand (7)

235 Impetigo -> Sysp (4)

239 Brynolf -> Sysp (5, Hägerstrand 6)

247 Vimes -> StradhLestat (1, Sysp 4)

248 Hägerstrand -> StradhLestat (2, Sysp 3)

250 Impetigo -> StradhLestat (3, Sysp 2)

252 Brynolf -> StradhLestat (4, Sysp 1)

Kommentar:
Rundan då Hägerstrand av någon anledning röstades ut. Tyvärr är flera okända faktorer inblandade i utröstningen (Octa, BB7, Sysp och Isaac). I den här rundan får Basse lite mer heat, men det lyfter aldrig riktigt. BB7 röstar tidigt på Basse, men flyttar över till Fjodor när det ligger två röster på Basse. När Basse får röst på sig igen (167 och 182) väljer Isaac att rösta på Hägerstrand. Mot slutet av rundan seglar Sysp upp som ett drev röstar Basse i drevet och ligger kvar med sin röst hela vägen till slutet. Det var väl lite röstkaoshonningsfällevibb på Sysp-drevet om jag minns rätt, och eftersom det dog snabbt behövde Basse aldrig egentligen ta ställning till om han skulle flytta bort rösten. Eftersom det stod mellan Häger och Stradh (två bybor) är det förstås ulvrationellt att ligga kvar med rösten på sin ulvkollega.

Vimes

Gallerix
R3:

https://werewolf.florin.nu/85336

Slutställning:

StradhLestat – 7 (Impetigo (39), Basenanji (217), Brynolf (243), Big Mama (325), Octagonal (385), Sysp (411), BiobunkerVII (423))

Big Mama – 4 (fjodorsenuba (140), Vimes (155), Sömniga Isaac (176), StradhLestat (363))

Samtliga röster:

2 Vimes -> Octagonal (1)

3 StradhLestat -> Impetigo (1)

16 Octagonal -> Vimes (1)

18 StradhLestat -> Octagonal (2, Impetigo 0)

39 Impetigo -> StradhLestat (1)

46 StradhLestat -> Sidd (Octagonal 1)

106 Brynolf -> Vimes (2)

109 Basenanji -> StradhLestat (2)

136 Octagonal -> Ingen (Vimes 1)

140 fjodorsenuba -> Big Mama (1)

155 Vimes -> Big Mama (2, Octagonal 0)

157 BiobunkerVII -> Big Mama (3)

176 Sömniga Isaac -> Big Mama (4)

183 StradhLestat -> Big Mama (5)

192 BiobunkerVII -> Ingen

194 Octagonal -> StradhLestat (3)

201 Basenanji -> Sömniga Isaac (1, StradhLestat 2)

212 Sysp -> Impetigo (1)

215 StradhLestat -> Impetigo (2, Big Mama 4)

217 Basenanji -> StradhLestat (3, Sömniga Isaac 0)

243 Brynolf ->StradhLestat (4, Vimes 0)

259 StradhLestat -> Big Mama (5, Impetigo 1)

263 BiobunkerVII -> StradhLestat (5)

279 Octagonal -> BiobunkerVII (1, StradhLestat 4)

280 StradhLestat -> BiobunkerVII (2, Big Mama 4)

325 Big Mama -> StradhLestat (5)

329 BiobunkerVII -> BiobunkerVII (3, StradhLestat 4)

336 BiobunkerVII -> StradhLestat (5, BioBunkerVII 2)

337 StradhLestat -> Big Mama (5, BioBunkerVII 1)

341 Sysp -> BiobunkerVII (2, Impetigo 0)

347 StradhLestat -> BiobunkerVII (3, Big Mama 4)

363 StradhLestat -> Big Mama (6, BioBunkerVII 2)

382 BiobunkerVII -> Octagonal (1, StradhLestat 4)

385 Octagonal -> StradhLestat (5, BioBunkerVII 1)

411 Sysp -> StradhLestat (6, BioBunkerVII 0)

423 BiobunkerVII -> StradhLestat (7, Octagonal 0)

Kommentar:
Bah, inga röster på Basse den här rundan! Det man kan notera om Basses röstmönster(från R1 och framåt) är att han för det mesta ligger ute med röster i drev som inte blir något (Sysp, BB7och Isaac intressant nog) för att ha Stradh som fallback option. Den här rundan blev det Stradh som rök. Vi kan notera att det är på gång med ett BB7-drev mot slutet av rundan och att Basse väljer att inte haka på det.

damogn

Hero
asterix-in-britain-romans.gif

Mitt på dagen, i byn vi alla känner så väl, hör byborna hur det i de fyra lägren omkring byn är fest.

Majestix skickar genast två spejare genom skogen för att se efter hur romarna kan fira efter kvällens händelser.

Spejarna kommer tillbaka och skriker: "Majesix vår hövding! Romarna skålar för den nye kejsaren i Rom!! De säger att han fått gåvor från hela det romerska riket!"

Plötsligt inser alla vad som har hänt: Julius Bassimus Caesar är död. En ny kejsare är krönt i Rom. Denne nye kejsare är ute efter att hämnas... och kräver galliskt blod.

Caesar har fått 8s att spendera i menyn från R1. Ett nytt val har lagts till:

En bybo, ditt val, blir rekryterad till Praetoriangardet. (-8 s)

Brynolf

Orange
Hubbahubba. Ja det äe väl inget snack om att det är fekrytering som sistertierna går till.

Ska vi gissa att BM inte kan rekryteras här va?

Vimes

Gallerix
R4:

https://werewolf.florin.nu/85339

Slutställning:

Big Mama – 5 (fjodorsenuba (132), Octagonal (144), Sysp (230), Basenanji (247), Vimes (271))

Basenanji – 3 (Sömniga Isaac (54), Big Mama (56), BiobunkerVII (244))

Sysp – 1 (Brynolf (224))

Samtliga röster:

8 Vimes -> Big Mama (1)

9 fjodorsenuba -> Basenanji (1)

13 BiobunkerVII -> Basenanji (2)

18 Sömniga Isaac -> Big Mama (2)

29 Basenanji -> Sömniga Isaac (1)

31 Sysp -> Sömniga Isaac (2)

37 Octagonal -> Basenanji (3)

54 Sömniga Isaac -> Basenanji (4, Big Mama 1)

56 Big Mama -> Basenanji (5)

121 Basenanji -> Big Mama (2, Sömniga Isaac 1)

126 BiobunkerVII -> Big Mama (3, Basenanji 4)

132 fjodorsenuba -> Big Mama (4)

141 BiobunkerVII -> damogn (Big Mama 3)

144 Octagonal -> Big Mama (4, Basenanji 3)

154 BiobunkerVII -> Big Mama (5)

172 Brynolf -> Basenanji (4)

224 Brynolf -> Sysp (1, Basenanji 3)

230 Sysp -> Big Mama (6, Basenanji 2)

234 Vimes -> Sysp (2, Big Mama 5)

242 BiobunkerVII -> Sysp (3, Big Mama 4)

244 BiobunkerVII -> Basenanji (3, Sysp 2)

245 Basenanji -> Sysp (3, Big Mama 3)

247 Basenanji -> Big Mama (4, Sysp 2)

271 Vimes -> Big Mama (5, Sysp 1)

Kommentar:
Alright! Här blir det ju faktiskt lite skarpt. Vi tar de intressanta spelarna en och en:
  • BioBunker - BB7:s röstmönster i början av rundan kan tolkas som ulvigt. Tidig röst på Basse, för att sedan överge drevet när det fått fart. Däremot är BB7:s val att verkar för utröstning av Basse i slutet av rundan helt klart grönande.
  • Sömniga Isaac - får en tidig röst av Basse som Basse sedan överger (rödande), röstar på Basse själv och sitter still i båten sen. Grönande slut av rundan för Isaac, men mindre grönande än BB7:s tycker jag.
  • Octagonal - lägger sin första röst på Basse när drevet är starkt, överger det sedan för att sitta still i BM-drevet. Rödande röstmönster.
  • Sysp - lägger sin första röst på Isaac och är IRL-aloof. Det som är intressant är att när han väljer mellan Basse och BM i slutet så väljer han BM, trots att Brynolf (som han säger sig vilja följa) aldrig röstar på BM under rundan. Helt begripligt att Sysp inte röstar på sig själv, men om han menade allvar med att följa hövdingen skulle han rimligtvis röstat på Basse. Rödande.
  • Basse själv - lägger sin första röst på Isaac, byter till BM och sitter still där fram till röstkaoset på slutet. Där får han för sig att rösta med mig och Brynolf på Sysp för att direkt ändra sig. Det gick fort där på slutet och jag tror inte det är orimligt att tänka att Basse ville sitta med en röst på en ulvkollega samtidigt som byn röstade ut BM, men att han fick kalla fötter när han såg röstläget. Rödande för Sysp, imo.

Vimes

Gallerix
Mitt på dagen, i byn vi alla känner så väl, hör byborna hur det i de fyra lägren omkring byn är fest.

Majestix skickar genast två spejare genom skogen för att se efter hur romarna kan fira efter kvällens händelser.

Spejarna kommer tillbaka och skriker: "Majesix vår hövding! Romarna skålar för den nye kejsaren i Rom!! De säger att han fått gåvor från hela det romerska riket!"

Plötsligt inser alla vad som har hänt: Julius Bassimus Caesar är död. En ny kejsare är krönt i Rom. Denne nye kejsare är ute efter att hämnas... och kräver galliskt blod.

Caesar har fått 8s att spendera i menyn från R1. Ett nytt val har lagts till:

En bybo, ditt val, blir rekryterad till Praetoriangardet. (-8 s)
...

Nä, det här får ni reda ut. Nu åker jag till Nora för att äta kramell och åka karusell.

(Blir jag värvad kommer jag sälja ut ulvlaget.)

Vimes

Gallerix
Glömde en grej:
  • Octagonal är med i Basse-drevet men byter till BM. Rödande.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
...

Nä, det här får ni reda ut. Nu åker jag till Nora för att äta kramell och åka karusell.

(Blir jag värvad kommer jag sälja ut ulvlaget.)
Ha det kul i Nora, och vilket jobb du gjort med att gå igenom och sammanställa! Tack Vimes, nu är det på oss andra att försöka göra något av det här.

Brynolf

Orange
Basse var caesar alltså, om man ska lusläsa fluffet. Ytterligare belägg för en legionär-Vimes.

Sen kan man ju fråga sig hur han skulle sköta värvandet. Sist vi frågade kunde inte powerrollerna värvas. Alltså jag, Fjodde och Mama antar jag (om jag nu är en powerroll). Vi får nog förutsätta att så är fallet nu också.

Kom också ihåg att den nye romaren inte är miller.

Vimes

Gallerix
Glömde en grej:
  • Octagonal är med i Basse-drevet men byter till BM. Rödande.
Det hade jag inte alls glömt ser jag nu. Nvm.

Jag tänkte skriv något uppfodrande om att ni ska kolla närmare på röstmönstren nästa runda, men luften gick ur mig lite när ulvarna fick värva en ny spelare plötsligt. Inga analyser kommer gälla den spelaren ändå, så det blir rätt slumpmässigt hur det slutar.

SLs flufftext tyder ju på att Basse var JC för övrigt. Jag vidhåller att hans självklara val till värvning är BB7, men jag kan se honom värva Sysp och Isaac också.

Vimes

Gallerix
Men skitsamma, byn har bestämt sig för att rösta ut mig verkar det som. Det är brist på både slutlednings- och föreställningsförmåga tycker jag, men vi är sent in i spelet och jag hajar att ni är trötta och inte riktigt orkar tänka.

Kolla på röstmönstren nästa runda! Jag har sammanställt datan, ni kommer få färg på mig. Leta rätt på analysförmågan inne bland bråtet i era huvuden och lös detta. Ciao!

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
Vi har besegrat en romersk kejsare, Basse! En gammal romare och en nyvärvad kvar att finna.

Jag säger nu högt och tydligt: Jag har inte fått något nytt PM och är därmed inte värvad.

Tror vi att hövding, siare och väktare kan bli värvade? Finns någon regel eller prejudikat kring detta?