Nekromanti Berätta för mig om era bästa orcher!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Khan;n293376 said:
Jag tror vi är lurade av Peder Madsen och serien Valhall när vi för samman vikingatida troll med Bauers dito.
.113;n293379 said:
Troll va ju fevarelser å feer va ju vackra så... Alver är svaga troll, just saying.
I de gamla folksagor jag läst, alltså mer bönder och sånt som berättat, snarare än vikingaepos, så har trollen ofta beskrivits som korta, bleka människor som bor under jorden. I vart fall de mer nordliga trollen (alltså typ norrland).

Så mer som hober egentligen.

Så troll har ju en ganska rik och varierad historia om man ser till allt de kan vara =)

Lustigt nog gäller det samma för orcher, som ju existerat som begrepp långt innan Tolkien skrev sina böcker.

så att säga att Bauer definierat troll, och Tolkien definierat orcher är bara delvis rätt. De ligger bakom grunden för den moderna allmänna uppfattningen om vad dessa varelser är för något, och bör väl få lite cred för det. Men att säga att dessa är den slutgilga tolkningen och att ingen annan får göras är ju lite fånigt. I synnerhet när man knyter det till en så trivial sak som utseende.

Det är ju lite som att säga att man inte får kalla en hamburgerpizza för pizza, för den är annorlunda än en kebabpizza =D

Det sagt så håller jag ju med om att en tallrik med lasagne inte är en pizza, så nånstans finns det någon gemensam nämnare som helt enkelt är oumbärlig.Och det är lite därför jag startade denna tråd också, men att bara fråga vad det är som gör orcher till orcher har gjorts förut och slutar mest i sånna här diskussioner som "vad är egentligen ondska" och så vidare.

Roligare då att höra om folks favoritorcher istället, och lägga pussel utifrån det! =D
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,458
Svarte Faraonen;n293397 said:
Det jag tycker är intressant är hur folk som ska nyansera "onda" raser alltid tycks göra dem till någon sorts urbefolkning eller liknande. I själva verket hade ju orcherna i lika hög grad kunna vara substitut för västerländska imperier som dyker upp på andra kontinenter, sprider sjukdomar, smälter ned ovärderliga guldskatter, bränner böcker, och så vidare. När Coins and Scrolls skriver om de brittiska rojalister som koloniserade området kring Chesapeake Bay är många av deras sedvänjor något som jag tycker skulle passa orcher:

Tyranniskt, kunskapsfientligt, blodtörstigt. Är inte detta en kultur att basera ondskefulla orcher på?
Mysigt...

Jag håller helt med om reaktionen mot "noble savage"-orcher och tycker definitivt att man spinna vidare på koloniala övergrepp istället,
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Kommer man inte längre i diskussionen än att: "orker är en ond ras som bara finns till för att äventyrarna ska ha en ond ras att slåss emot" - så kanske det är dags att plocka bort orkerna ur spelet?

James Raggi skrev något intressant i någon LotFP-produkt (kommer inte ihåg vilken:)
"Monster ska vara unika. Är de inte unika kan de lika gärna vara människor istället".
Det här är egentligen samma tanke som Gary Gygax hade från början och anledningen till varför det finns så många monsterböcker till rollspel.
Enligt både James och Gary är ett bra monster ett monster som inte bara är nytt för rollpersonerna, utan även nytt för spelarna.
Har spelarna fått tag på spelets monsterbok så är ju eventuella monster inte längre nya för dem.
Det är därför som James Raggi inte vill göra en vanlig monsterbok till LotFP och det är därför alla monster i LotFP-produkter är unika. Spelarna ska inte veta vad de möter.

Låt oss titta på andra delen av Raggis citat:
"Är de inte unika kan de lika gärna vara människor istället".
Vad Raggi säger är att alla generiska humanoider, som kobolder, goblins, orcer, hobgoblins, bugbears, o.s.v. kan bytas ut mot människor istället.
Har Raggi rätt?
Skulle spelarna uppfatta det annorlunda om de som anföll rollpersonernas hemby inte var orker, utan en hord mongoler, rövande hunner, plundrande vikingar, visgoter, kelter, vandaler eller något annat vildsint folkslag?
Ska Djingis Khan ha ett evil alignment i DnD? Nej, han var inte värre än någon annan historisk krigsherre. Han var bara mer framgångsrik.

Och vad är egentligen läskigast? Orker som beter sig som barbariska idioter, eller orker som beter sig som supersmarta krigsherrar som i princip erövrat (eller håller på att erövra) hela världen och förslavat mänskorna och alla andra raser som alver, dvärgar, halvlängdsmän.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Svarte Faraonen;n293397 said:
Det jag tycker är intressant är hur folk som ska nyansera "onda" raser alltid tycks göra dem till någon sorts urbefolkning eller liknande. I själva verket hade ju orcherna i lika hög grad kunna vara substitut för västerländska imperier som dyker upp på andra kontinenter, sprider sjukdomar, smälter ned ovärderliga guldskatter, bränner böcker, och så vidare. När Coins and Scrolls skriver om de brittiska rojalister som koloniserade området kring Chesapeake Bay är många av deras sedvänjor något som jag tycker skulle passa orcher:

Tyranniskt, kunskapsfientligt, blodtörstigt. Är inte detta en kultur att basera ondskefulla orcher på?
anth;n293414 said:
Skulle spelarna uppfatta det annorlunda om de som anföll rollpersonernas hemby inte var orker, utan en hord mongoler, rövande hunner, plundrande vikingar, visgoter, kelter, vandaler eller något annat vildsint folkslag?
Ska Djingis Khan ha ett evil alignment i DnD? Nej, han var inte värre än någon annan historisk krigsherre. Han var bara mer framgångsrik.

Och vad är egentligen läskigast? Orker som beter sig som barbariska idioter, eller orker som beter sig som supersmarta krigsherrar som i princip erövrat (eller håller på att erövra) hela världen och förslavat mänskorna och alla andra raser som alver, dvärgar, halvlängdsmän.
Insåg just att jag och Svarte Faraonen egentligen säger samma sak
Vad är egentligen skillnaden mellan Mongolerna och Brittiska kolonialväldet?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,540
Så 75% av tiden har min karaktär ett Evil alignment i D&D (Chaotic evil for the win!!!). I don't give a fuck om orcherna är onda eller goda eller neutrala eller älskar sin mamma (om jag inte kan kidnappa deras mamma och utpressa dem på guld). Jag spelar D&D för att råna och mörda folk. Fuck, jag har rånat alverna också och de är de goda killarna och tjejerna.

Det är dock roligare att döda orcher än människor ibland för de har annan taktik och stil.

Analysen att orcherna är som folk som blivit utsatta för rasism är så gammal och känns delvis som den i sig är rasisitsk. Så kan vi bara inte?

Jag gillar när orcherna är gröna men blöder rött. Grönt blod är för tecknat från 80-talet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
anth;n293414 said:
Kommer man inte längre i diskussionen än att: "orker är en ond ras som bara finns till för att äventyrarna ska ha en ond ras att slåss emot" - så kanske det är dags att plocka bort orkerna ur spelet?.
Exakt! Men lyckligtvis har vi ju bara i denna tråd sett flera exempel på att orcher kan vara mer än så.

anth;n293414 said:
James Raggi skrev något intressant i någon LotFP-produkt (kommer inte ihåg vilken:)
"Monster ska vara unika. Är de inte unika kan de lika gärna vara människor istället".
[...]
Har Raggi rätt?
Nej; Raggi har inte rätt. Men han har en poäng. Det är bara att det okända behöver inte komma i form av ett helt unikt och okänt monster, det kanske också komma i en bekant form men med helt okända förutsättningar.

"Det står en orch där borta. Undrar om den kommer att försöka döda oss, eller prata med oss".

Men på det stora hela har Raggi bara fel. Att slänga in orcher och vättar och kobolder och är flavour. Flavour är bra.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,458
Rymdhamster;n293419 said:
"Det står en orch där borta. Undrar om den kommer att försöka döda oss, eller prata med oss".
Det här.

Jag har inget emot om det finns orcher som är den diaboliske Häxmästarens hantlangare, men då får det också gärna finnas orcher som handlar med lokalbefolkningen och släpps in i städer och byar, orcher/vättar som har en högstående grottcivilisation, vilda stäpporcher what have you. Och då är det ju inte någon "ond ras", även om de säkert kan bete sig jäkligt ondskefullt om det faller sig så.

Det här är inget moraliskt eller relativistiskt ställningstagande. Det är bara roligare spel.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
anth;n293393 said:
Liknande sak i väst: nazist => nasse => gris => nazist-svin:
Jag har även sett att vissa amerikaner beskriver orcer som "green niggers".
Det är någonstans här som jag tycker att problemen med "onda raser" börjar bli tydliga.

Jag har aldrig sett eller hört det uttrycket, men tycker nog att det tydligaste problemet här är vissa rasistiska amerikaner, snarare än att en fantasivarelse beskrivs som ond.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,282
Ymir;n293441 said:
Att mongolerna var civiliserade...
Och att mongolerna hade hästar, medan britterna hade mustasch.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Peter;n293448 said:
Herregud, de är samma!
Förutom Ymirs kommentar då, som jag är böjd att hålla med om.

Men då har vi alltså bestämt att orcher ska ha mustacher och hästar i alla fall.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Mustasch låter häftigt.
Men orker brukar beskrivas som större än människor.
Man skulle givetvis kunna tänka sig större hästar, men då blir det stora ardennerhästar; de är långsamma kallblod och passar inte riktigt in på en hord barbarer som sveper fram över stepperna.
Antingen får man beskriva orkerna som som lika stora som människorna eller mindre för att de ska bli skräckinjagande hästryttare, eller så får man hitta något annat riddjur.
Något som skulle vara awsome är om orkerna red på petrosaurer/flygödlor.
Orker med flygödlor som använder jättebågar på avstånd. Bågar vars pilar går mycket längre än alla andras, så de kan skjuta ner fienden långt innan fienden kan besvara elden.

Och ska orkerna låna från mongoler och brittiska imperiet så tycker jag att de ska vara stora théälskare och utvecklat thécermonier ungefär som japaner.

Nästa fråga: ska halvorker finnas.
D.v.s. kan orker få barn med människor och är avkomman i sånt fall fertil?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,458
För att återgå till trådskaparens fråga, så är nog mitt bästa försök till orch en SLP jag håller på att arbeta fram till Måns och mitt projekt.



Orchprinsessan Rhazra, kapare, härjare och fadersmödare

- Hennes far var stamledare och erövrade ett mindre kungadömme i utkanten av ett stort mänskligt ökenrike, därav prinsessa.
- Hon ledde en misslyckad kupp - hon lyckades mörda sin far, men utmanövrerades av sina bröder och tvingades gå i landsflykt. Hon bär hans hjärta i en behållare runt halsen, och pratar ofta med "Söte far" (osäkert om detta är ett ömhetsuttryck eller beskriver hur han smakade...)
- Hon levde sedan flera år i politisk exil bland fontänerna och palmlunderna i det mäktiga människorikets huvudstad, som diplomatisk spelbricka. Hon gav sig hän åt det diplomatiska spelet.
- Men till slut blir isolationen för långtråkig, hon flyr från det solstekta hovet och beger sig ut på det kopparfärgade havet med en desperat besättning lycksökare och lustmördare.
- Hennes ikoniska beväpning, två hylssvärd, är vad hon använde för att ta livet av sin far. Enligt skrönorna svor hon orchisk blodsed på att hon skulle träda inför honom "med endast mina nakna händer" - dvs obeväpnad, men i själva verket syftade händerna på hennes två hylssvärd.
- Hon kan dyka upp i de mest blandade sammanhang som lycksökare, uttråkad diplomatisk gisslan, motståndare eller uppdragsgivare. Hon är rastlös, viljestark och hänsynslös, men kan också vara lojal mot sina följeslagare så länge de är obrottsligt lojala mot henne.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
anth;n293454 said:
Nästa fråga: ska halvorker finnas.
D.v.s. kan orker få barn med människor och är avkomman i sånt fall fertil?
Vad tycker du? Kan de bästa orcherna få avkomma med människor? Kan de få avkomma med andra folk också? Hälften orch hälften alv? Jag tänker att om man skulle köra tolkienspåret där orcher egentligen är förvridna alver så borde det väl vara troliga med alv/orch än orch/människa?

Fast alv/människa funkar ju tydligen, så då kanske orch/människa funkar också?

Och vad är egentligen resutlatet? Vad är den bästa halvorchen?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
anth;n293454 said:
Och ska orkerna låna från mongoler och brittiska imperiet så tycker jag att de ska vara stora théälskare och utvecklat thécermonier ungefär som japaner.
För övrigt minns jag att God45 lade fram förslaget att orcher var typ som samurajer för några år sedan i ett forumsspel (Fantasy! med Anchorman). Jag gillade verkligen det konceptet. Så hela bushido-stuket, döden eller livet spelar ingen roll, hugg huvudet av folk som inte visar respekt. Fast med orcher, och typ stora yxor istället för katanas.

Jag gillade det tänket =)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Rymdhamster;n293456 said:
Vad tycker du? Kan de bästa orcherna få avkomma med människor? Kan de få avkomma med andra folk också? Hälften orch hälften alv? Jag tänker att om man skulle köra tolkienspåret där orcher egentligen är förvridna alver så borde det väl vara troliga med alv/orch än orch/människa?

Fast alv/människa funkar ju tydligen, så då kanske orch/människa funkar också?

Och vad är egentligen resutlatet? Vad är den bästa halvorchen?
Då tycker jag att den ballaste teorin är att alver, människor och orker är sexuellt kompatibla med varandra och att människa i själva verket är barnet till en alv och en ork.
Det betyder att halvalv egentligen är 3/4-alv och halvork i själva verket är 3/4-ork.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Peter;n293455 said:
För att återgå till trådskaparens fråga, så är nog mitt bästa försök till orch en SLP jag håller på att arbeta fram till Måns och mitt projekt.

Orchprinsessan Rhazra, kapare, härjare och fadersmödare
Så typ, smarta med en väldigt "sith-isk" attityd till hur man stiger i graderna (döda sin mästare/företrädare), troligtvis kannibalistiska, tror på heder men tenderer samtidigt att använda ganska bildligt språk?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,458
Rymdhamster;n293460 said:
Så typ, smarta med en väldigt "sith-isk" attityd till hur man stiger i graderna (döda sin mästare/företrädare), troligtvis kannibalistiska, tror på heder men tenderer samtidigt att använda ganska bildligt språk?
Ja, precis. Åtminstone i just de orchstammarna. Lite klassisk demon/drake i hur de förhåller sig till sitt givna ord...
 
Top