Nekromanti Berätta för mig om era bästa orcher!

Joined
28 Apr 2009
Messages
16
Location
Stockholm
Orcher och svartfolk generellt är så jävla awesome! Bättre än Gulliksson bilder från Monsterböckerna och informationen från Svartfolk DoD´91 blir det inte. Jag har alltid sett dem som mer än det klassiska cannonfodder-materialet. Klansamhällen, leva som ett med naturen, shamaner, oförstådda, dolda i dunkel och något man (i rollspelsvärlden) skrämmer barnen med.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tirakerna är bäst någonsin, no contest.

Tirakerna är inte onda. Men de är brutala, på grund av sin biologi. Gudinna som skapat dem utsåg dem till sina förkämpar mot Mörkret, och såg till att de blev krigare utan motstycke. Hennes schamaner åkallar dwarkkas, mäktiga andar under gudinnan, som inspirerar tirakerna och utsätter dem för brutala prövningar. Tirakernas liv är fulla av krig, lite som asurorna i dharmisk mytologi. They just can't help themselves. Tiraker föds i kullar, där alla har samma kön, och bara en kull på tio är flickor. Kvinnorna har dessutom en viss viljemässig kontroll över avkommans skapnad. Detta har gett kvinnor en stark status, medan männen är låsta i en evig och våldsam och desperat kamp om de upphöjda kvinnornas gunst. Lägg därtill att de genom årtusendena kommit på kollisionskurs med både människor, alver och dvärgar och är fruktade och hatade av alla dessa tre folk, och ständigt drivits undan till mer marginella domäner; febriga djungler och karga öar och berg, där livet är en ständig kamp för överlevnad.

Därför är tirakernas liv brutala. Därför har de en kärv och rå humor och ett svårmod som på många sätt får dem att påminna om gestalter från Islänningasagorna.

Men tirakerna har samtidigt en dynamisk kultur, särskilt stammen Bazirk, som etablerat ett högsäte på ön Takalorr och gjort sig till fruktade pirater. Med detta kom ett nytt anseende för dem hos mänskliga makter som såg en chans att använda dem mot sina fiender, och tirakerna har kommit att spela en ökad roll i världen som legoknektar och kapare, men även handelsmän. Bazirk är också djärva och uppfinningsrika sjöfarare, som konstruerat unika båttyper och seglat till avlägsna områden där de etablerat kolonier och baser utan att göra något stort väsen av det. Men vart de än går präglas de av sina aggressioner och sin socialdarwinistiska kultur, och deras välden blir ofta kortlivade stater kring någon karismatisk krigsherre eller matriark, som tids nog kollapsar i kaos.

Tirakerna är alltså schamanistiska, socialdarwinistiska polynesiervikingar. De är fucking megaawesome.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Peter;n292937 said:
Sengeorgianska, ju! "[FONT=&quot]This game more or less relates to the sad lives and hard times of persons living in late Georgian London – that is, the city is more or less London, the individuals concerned are more or less persons, and King George is more or less late. The year is 1830."[/FONT]
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Ymir;n292958 said:
Tirakerna är bäst någonsin, no contest.

Tirakerna är inte onda. Men de är brutala, på grund av sin biologi. Gudinna som skapat dem utsåg dem till sina förkämpar mot Mörkret, och såg till att de blev krigare utan motstycke. Hennes schamaner åkallar dwarkkas, mäktiga andar under gudinnan, som inspirerar tirakerna och utsätter dem för brutala prövningar. Tirakernas liv är fulla av krig, lite som asurorna i dharmisk mytologi. They just can't help themselves. Tiraker föds i kullar, där alla har samma kön, och bara en kull på tio är flickor. Kvinnorna har dessutom en viss viljemässig kontroll över avkommans skapnad. Detta har gett kvinnor en stark status, medan männen är låsta i en evig och våldsam och desperat kamp om de upphöjda kvinnornas gunst. Lägg därtill att de genom årtusendena kommit på kollisionskurs med både människor, alver och dvärgar och är fruktade och hatade av alla dessa tre folk, och ständigt drivits undan till mer marginella domäner; febriga djungler och karga öar och berg, där livet är en ständig kamp för överlevnad.

Därför är tirakernas liv brutala. Därför har de en kärv och rå humor och ett svårmod som på många sätt får dem att påminna om gestalter från Islänningasagorna.

Men tirakerna har samtidigt en dynamisk kultur, särskilt stammen Bazirk, som etablerat ett högsäte på ön Takalorr och gjort sig till fruktade pirater. Med detta kom ett nytt anseende för dem hos mänskliga makter som såg en chans att använda dem mot sina fiender, och tirakerna har kommit att spela en ökad roll i världen som legoknektar och kapare, men även handelsmän. Bazirk är också djärva och uppfinningsrika sjöfarare, som konstruerat unika båttyper och seglat till avlägsna områden där de etablerat kolonier och baser utan att göra något stort väsen av det. Men vart de än går präglas de av sina aggressioner och sin socialdarwinistiska kultur, och deras välden blir ofta kortlivade stater kring någon karismatisk krigsherre eller matriark, som tids nog kollapsar i kaos.

Tirakerna är alltså schamanistiska, socialdarwinistiska polynesiervikingar. De är fucking megaawesome.
Tirakerna påminner också en hel del om uz, trollen i RuneQuest, även de en intressant matriarkal kultur.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Svarte Faraonen;n292965 said:
Tirakerna påminner också en hel del om uz, trollen i RuneQuest, även de en intressant matriarkal kultur.
Berätta gärna mer! Troll kan ju ofta vara som orcher :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Svarte Faraonen;n292964 said:
Sengeorgianska, ju! "[FONT=&quot]This game more or less relates to the sad lives and hard times of persons living in late Georgian London – that is, the city is more or less London, the individuals concerned are more or less persons, and King George is more or less late. The year is 1830."[/FONT]
:emb: vilken miss! Hela sju år för tidigt!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Bolongo;n292972 said:
Något som inte förklaras helt tydligt om man inte kan Glorantha sedan innan är hur deras anledning att gå i exil från underjorden sker av samma skäl som människornas olycka ovanför, fast tvärtom. Människorna upplever det som att solen fjättrades i underjorden och att de sedan under denna mörka tid anfölls av troll för första gången. Trollen, däremot, berättar om hur de var tvungna att gå i exil för att någon stoppade in ett stort brinnande klot där de ville bo.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Ymir;n292975 said:
Lite officiell tirak-art. Det här är nivån på hur awesome de är.

Alltså, det är en cool bild, men man undrar ju lite hur det där gick till. Vad föregick fajten exempelvis. Stod tiraken på däck och såg en haj simma förbi och ba´"din lilla hajjävel!! Komma här och simma!!" Eller var det tiraken som var ute och simmade, med vapen och allt, när hajen, dumt nog, anföll? Eller är det valigt fredagsfiske? Många frågor som hopar sig...
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Måns;n292981 said:
Alltså, det är en cool bild, men man undrar ju lite hur det där gick till. Vad föregick fajten exempelvis. Stod tiraken på däck och såg en haj simma förbi och ba´"din lilla hajjävel!! Komma här och simma!!" Eller var det tiraken som var ute och simmade, med vapen och allt, när hajen, dumt nog, anföll? Eller är det valigt fredagsfiske? Många frågor som hopar sig...

Hajen var väl dum nog att simma inom synhåll för Tiraken? Och angående vapnen, går inte det gamla tirakordspråket "Från sina vapen ej vike en tirak på havet ett enda fjutt"[FONT=&quot] [/FONT]
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Måns;n292981 said:
Alltså, det är en cool bild, men man undrar ju lite hur det där gick till. Vad föregick fajten exempelvis. Stod tiraken på däck och såg en haj simma förbi och ba´"din lilla hajjävel!! Komma här och simma!!" Eller var det tiraken som var ute och simmade, med vapen och allt, när hajen, dumt nog, anföll? Eller är det valigt fredagsfiske? Många frågor som hopar sig...
Med en tirak ombord behöver du aldrig en större båt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Måns;n292981 said:
Alltså, det är en cool bild, men man undrar ju lite hur det där gick till. Vad föregick fajten exempelvis. Stod tiraken på däck och såg en haj simma förbi och ba´"din lilla hajjävel!! Komma här och simma!!" Eller var det tiraken som var ute och simmade, med vapen och allt, när hajen, dumt nog, anföll? Eller är det valigt fredagsfiske? Många frågor som hopar sig...
Jag tänker mig att tiraken kastats överbord av sin kapten på grund av att han slagit kaptenens i plytet, och sedan Conan-simmat över öppet hav i 20+ timmar för att nå land (eller ett annat skepp). På vägen börjar en haj cirkla runt honom, men gör det fatala misstaget att inte inse att tiraken är lika hungrig som den är.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
Jag kommer nog aldrig acceptera att vissa associerat ordet orch med ett vildsvinstryne.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Khan;n293191 said:
Jag kommer nog aldrig acceptera att vissa associerat ordet orch med ett vildsvinstryne.
Ah, du har uppenbarligen åsikter om hur orcher borde vara, men jag kan inte se att du redan postat i tråden.

Så berätta för mig, hur tycker du orcher ska vara? Varifrån kommer din bild av dem? Några variationer du tycker är intressanta? Och varför försöker min autocorrect hela tiden behandla ordet orcher som om det vore ett personnamn?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
Rymdhamster;n293196 said:
Ah, du har uppenbarligen åsikter om hur orcher borde vara, men jag kan inte se att du redan postat i tråden.

Så berätta för mig, hur tycker du orcher ska vara? Varifrån kommer din bild av dem? Några variationer du tycker är intressanta? Och varför försöker min autocorrect hela tiden behandla ordet orcher som om det vore ett personnamn?
Jag har inte skrivit hittills för att jag inte har någon definitiv bild av hur orcher ska vara. Jag är lika glad i de slemmiga, nästan hårlösa varianterna från Jacksons LotR-version, som i de håriga polynesiska matriarkvikingarna i Eon. De galna, cockneypratande, gröna fotbollshuliganerna i Warhammer är också orcher. Jag minns en fantastisk orchklan på ett lajv någon gång i början av 2000-talet, som var pacifister, filosofer och hippies. De rökte vattenpipa och diskuterade varför veganism var det enda rätta med alla som ville lyssna.

Det är nog snarare tvärtom. Jag har en definitivt bild av vad orcher inte är. Överst på listan kommer djurbaserade nyllen, oavsett form. Min bild av LotR, innan filmerna, var nästan helt baserad på bröderna Hildebrands version. Så jäkla bra i nästan allt. Det enda som var 100% fel mot hur det såg ut i min hjärna jämfört med på deras bilder var orcherna. Så här ska de inte se ut.

 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
Mannen i skogen;n293234 said:
Jag kommer aldrig acceptera att någon associerar orcher med Comic Sans. Vänta, jag accepterar inte att man associerar något öht med Comic Sans.
Utgar är ett bättre orchtypsnitt.
Hm...

Arfert said:
Angående typografin: han använder "The King of Bad Typefaces": Papyrus!

(Sorry Comic Sans, inte ens du är så förskräckligt!)
 
Top