Nekromanti Berätta för mig om era bästa orcher!

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
anth;n293459 said:
att människa i själva verket är barnet till en alv och en ork.
Detta ger även andra implikationer:
Om vi vet hur en alv ser ut och hur en människa ser ut får man använda reverse engineering för att räkna ut ork-utseendet.
Alver har t.ex. långa öron, människor har "normala" runda öron, alltså borde orkernas öron vara obefintliga, O.s.v.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Det här snacket om kolonialism etc fick mig att tänka på en av de coolaste bilderna jag vet på en orch, från det gamla dataspelet Arcanum. Jag tycker att han har något väldigt orchiskt över sig utan det handlar om platt ondska, och utan att det blir en hästsköldpadda ;)
 

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Måns;n293470 said:
en av de coolaste bilderna jag vet på en orch, från det gamla dataspelet Arcanum.
Det där är en fantastisk bild på en orch som verkar vara en del av samhället, men fortfarande en orch ut i fingerspetsarna.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Rymdhamster;n293460 said:
Så typ, smarta med en väldigt "sith-isk" attityd till hur man stiger i graderna (döda sin mästare/företrädare), troligtvis kannibalistiska, tror på heder men tenderer samtidigt att använda ganska bildligt språk?
Det där är ju egentligen en ganska bra sammanfattning av den typiske orchen. Tänker inte minst på orcherna i Sagen om Ringen (The Movie) som slugt fångar Merry och Pippin, vill äta dem men äter istället varandra eftersom de följer order och säger vad de menar ("Men vi kan väl äta benen? Dem behöver de väl inte?").
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Måns;n293470 said:
Det här snacket om kolonialism etc fick mig att tänka på en av de coolaste bilderna jag vet på en orch, från det gamla dataspelet Arcanum. Jag tycker att han har något väldigt orchiskt över sig utan det handlar om platt ondska, och utan att det blir en hästsköldpadda ;)

Det där är för mig ingen orch. Det är en människa med spetsiga öron, typ.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,540
Den bästa Halv-Orchen är han Uruk-Haien i Sagan om ringen filmen som skjuter Boromir. Fan vad cool han är!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Vitulv;n293484 said:
Det där är för mig ingen orch. Det är en människa med spetsiga öron, typ.
Jo, jag vet att du vill ha dina som onda grisar, men tråden handlar om våra bästa orcher. Inte andras sämsta.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Måns;n293489 said:
Jo, jag vet att du vill ha dina som onda grisar, men tråden handlar om våra bästa orcher. Inte andras sämsta.

Nåja, jag tror nog att trådämnet kan rymma att folk kommenterar varandras bästa orcher. Blir lite statisk diskussion annars.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Vitulv;n293523 said:
Nåja, jag tror nog att trådämnet kan rymma att folk kommenterar varandras bästa orcher. Blir lite statisk diskussion annars.
Inkludera en bättre då!

Typ "kallar du det där för en orch? Det här är en orch!"
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Appropå orcher och kultur så gillar jag verkligen den här orchen, med tydliga samuraiinslag. Tycker det är ett sjukt snyggt sätt att visa att orchen i fråga lever i någon form av samhälle med kulturella yttringar. Vi västerlänningar tenderar ju att tycka att japansk kultur är den mest sofistikerade så i kombination med en orch säger vi effektivt att "ja, det här är en orch. Med kultur!"


Edit:

Ps. Och "nässkyddet" slår ju gristryne alla dagar i veckan! ;)

Orginalbilden: https://www.deviantart.com/art/Samurai-Orc-488238505
 

Attachments

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,134
Apropå orchernas attityd till livet och humör, diggar jag nog återigen Warhammer, det som kanske är tydligast i 40k: De trivs så jävla bra med att slåss och jävlas. De njuter konstant av livet, för livet är ett enda fälttåg och de röjer på som fan. Tycker det är ungefär lagom seriöst och samtidigt med visst djup ändå.. ;)

(Extra humor för övrigt att detta lätt gör dem till det lyckligaste och mest harmoniska folkslaget i 40k, på sitt lagom bakvända vis..)
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Rymdhamster;n293524 said:
Inkludera en bättre då!

Typ "kallar du det där för en orch? Det här är en orch!"
Kejrå!

Kallar du det där en orch? Det här är en orch!

 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Vitulv;n293562 said:
Det här är en orch!
Nice!

Jag är fasen sjukt splitat mellan gristrynen eller ej. Å ena sidan gillar jag de lite mer "mänskliga" (men fortfarande monstruösa), men sammtidigt tycker jag kopplingen till vildsvin är så jäkla bra.

Vildsvin är agressiva, hårda, stora bestar, som gladeligen skövlar landet framförsig utan hänsyn till andra. Så kopplingen till orcher (i synnerhet orcher som monster) är ju helt uppenbar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Man kan ju i och för sig få en rätt skön mellanväg om man kör med orcher som gristrynade vildsvinsfolk, som egentligen är rena monster. Och sen halvorcher som just "mänskliga men monstruösa" varleser. Om man dessutom konstaterar att orcher kan få avkomma med typ vad som helst (på grund av magi) så kan man ju få hela vidden av olika orchtyper dessutom. Orch/halving blir vättar, orch/alv blir mer sagan om ringen-orcher och orch/människa blir typ uruk-hais/stora håriga människor med stora tänder.

Hmm... vad blir orch/dvärg i det läget? Gnomer?

Ooo! Eller är det kanske orch/dvärg som blir vättar, medan orch/halvling bara får alla kroppsliga kontrollfunktioner att bryta ihop och den avkomman blir skitstora ogres, typ som ligern. Det skulle kunna vara en kul koppling om man tänker sig halvlingar i Warhammer Fantasy som ju är kända för att ha ogres som beskyddare. "Officielt" är det för att ogres gillar god mat, med det kanske ligger något släktskap bakom där =D
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Rymdhamster;n293573 said:
Hmm... vad blir orch/dvärg i det läget? Gnomer?
Hmm... annars blev ju detta väldigt bauerskt i sin känsla. Kan hända är det härigenom man får in de bauerska trollen i sammanhanget =D
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Bilder på tenfigurer är 100% okej. Liksom bilder på kottskulpturer, hällristningar och makaronikonst, så länge de avbildar vad personen tycker är "den bästa orchen".
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Det här har alltid varit orcher för mig:


(Och jag önskar att jag kunde hitta bilden i lite större format, men det verkar hopplöst.)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Gurgeh;n293619 said:
Det här har alltid varit orcher för mig:
(Och jag önskar att jag kunde hitta bilden i lite större format, men det verkar hopplöst.)
Denna verkar lite större, och jag tror det är från exakt det här omsalget min första bild av orcher kommer ifrån:

 
Top