Nekromanti Berätta för mig om era bästa orcher!

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Rymdhamster;n293603 said:
Bilder på tenfigurer är 100% okej. Liksom bilder på kottskulpturer, hällristningar och makaronikonst, så länge de avbildar vad personen tycker är "den bästa orchen".
Jag var inte 100% allvarlig :) (sorry)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Rymdhamster;n293622 said:
Denna verkar lite större, och jag tror det är från exakt det här omsalget min första bild av orcher kommer ifrån:

Samma här! Fast jag har alltid undrat vem den bleke ryttaren med piskan är. En Nazgul? Men de rider ju på flygbestar vid det laget...
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Annars är väl det HÄR bokstavligen den snyggaste orchbilden :)



Och visst, vätte. Samma skillnad.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Peter;n293625 said:
Samma här! Fast jag har alltid undrat vem den bleke ryttaren med piskan är. En Nazgul? Men de rider ju på flygbestar vid det laget...
Kan ju bara vara ytterligare en orch, men med lite högre befattning:
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
@Peter: Är det där en Tove Jansson?Stilen är lagom hårigt krafsig och jag ser ekon av Mårran.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Ja, bilden är från en finsk och svensk utgåva av Bilbo som Tove Jansson illustrerade.

Jag har tyvärr inte råd att köpa en utgåva, men jag köpte iallafall den officiella kalendern med motiv från boken. Riktigt mysiga bilder faktiskt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Fjodor Pollett;n293840 said:
@Peter: Är det där en Tove Jansson?Stilen är lagom hårigt krafsig och jag ser ekon av Mårran.
Älskar bilderna och är lycklig nog att ha ett ex hemma, men... nog tar hon sig stora friheter med texten, både vad gäller orkerna och annat. Men bra är det.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Inser nu att jag måste komplettera. Bilbo måste jag ha i 2 ex för dotterns skull - på engelska med Tolkiens egna omslag och på svenska med Tove Janssons.

Kosta vad det kosta vill :eek:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Khan;n293925 said:
Nu spårar jag ut hejvilt här, men i mitt sökande efter den version av Bilbo som Jansson illustrerat hittade jag den här uppsatsen.

Lost in Translation? – A Comparative Study of Three Swedish Translations of J.R.R. Tolkien’s The Hobbit av Louise Svensson. 22 sidor djupt nednördande i översättningarna. Rekommenderas skarpt.

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=8881122&fileOId=8881126
Du kunde väl slängt in en bild på en tuff orch, åtminstånde =D
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,486
Thread necromancy för jag knäckte det. De bästa orcherma? Det var så självklart att jag inte kunde se det!

Klingons.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
För en rejäl generalisering av fantasyteman: orcher = hotfull hypermaskulinitet, dvärgar = idealiserad hypermaskulinitet. Jag misstänker att detta också kan vara anledningen till att orcher ofta uppfattas som representanter för "primitiva" folkgrupper (dessa har ju också ofta i propaganda framställts som hotfullt hypermaskulina) och att det är en vanligt förekommande twist att göra dem matriarkala -- det är en i sammanhanget intressant grej att göra, eftersom det vänder upp och ned på de förväntningar deras beteende framkallar.

Annars kan man ta efter David McGrogan och säga att orcher är fjäderfä.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
God45;n294370 said:
Thread necromancy för jag knäckte det. De bästa orcherma? Det var så självklart att jag inte kunde se det!

Klingons.
Vilken form av rymdmongoler? Vi har ju haft tre olika versioner, TOS, TNG och sen den sista varianten. Variant tre är ganska kassa rymdmongoler, men kanske är de bra rymdorcher? Dunno.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,486
Cybot;n294375 said:
Vilken form av rymdmongoler? Vi har ju haft tre olika versioner, TOS, TNG och sen den sista varianten. Variant tre är ganska kassa rymdmongoler, men kanske är de bra rymdorcher? Dunno.
TNG är mest orchiga och det är de jag tänkte på. :D
 
Top