Nekromanti Böcker

Anakha

Warrior
Joined
19 May 2000
Messages
266
Location
Örnsköldsvik, Ångermanland, Norrland, Sverige, Nor
Re: Ytterligare observation...

"Har jag fel?"

Ja, åtminstonde när det gäller mig. Eddings böcker var det första fantsy böckerna jag läste men jag tycker inte hans böcker är bäst nuförtiden (även om jag tyckte så ganska länge).

/Anakha
"Jag kom, jag såg, jag skrev ett inlägg"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Öööh, nä

"Fel, enskilda verk/författare var populära men genren som helhet var inte ens i närheten den populäritet den har fått nu."

Det beror inte så mycket på Tolkien som på bokbranschens enorma uppsving under de senaste två decennierna. Relativt mainstreamförsäljningen så har dock fantasyn legat ganska konstant, även om volymen har ökat. Inte heller har kundkretsen ökat nämnvärt.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Öööh, nä

<I>Det beror inte så mycket på Tolkien som på bokbranschens enorma uppsving under de senaste två decennierna.</I>

Jupp. Ringtrilogin fick sitt genombrott på 60-talet, medan den nuvarande boomen inte kom igång förrän långt in på 80-dito.
Misstänker också att om fantasyboomen hade startats av LotRs genombrott då, så skulle den arketypiska fantasytrilogin av idag vara rätt, öh, råflummig. Den första breda gruppen som tog Tolkien till sig var hippiesarna.

--
Åke
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Glöm HELST Eddings-böckerna!!!!

Populärmusik är en musikstil, det behöver inte nödvändigtvis betyda att den är populär, eller att den är bra. Det senar fallet är dock upp till den som lyssnar....

Brittany Spears är förvisso populär, därför kan hon inte vara helt utesluten om man talar om Pop-musik idag. Själv tycker jag inte om den sortens musik skulle jag vilja tillägga, jag är mer åt Blackmetal hållet...

Så vill jag också säga att popularitet också visar att många tycker om vad det än är som är populärt, det är ju det som gör det just det, populärt....

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Re: Försvarstal!!!

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Tyvär saknar Eddings figurer "Liv" de känns inte levande.. <p><hr></blockquote><p>Håller inte med. Jag tycker att Eddings figurer känns mer levande än figurerna i många andra böcker. Alla har en personlighet som är tydlig. Kanhända är de riktiga orginal men ändå. Deras personligheter gör att det blir riktigt roliga debatter och gräl hela tiden som i sin tur förgyller böckerna. Det är det som är största anledningen till varför jag gillar hans böcker så pass mycket som jag gör.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Samma sak kan man göra i Tolkien, Krogg, King, Donaldsons, Rowings, böcker men till skillnad från Eddings så har deras personligheter mera djup och känns levande. Ändå kan de bråka och ha problem och gräl..
<p><hr></blockquote><p>Jämför man med exempelvis Tolkien så ser åtminstone jag enorma skillnader i grälen och personligheten. Eddings figurer har bra mycket mer personlighet än Tolkiens figurer. Det som gör den största skillnaden är berättar persektivet de skriver i. Tolkien skriver mer som en berättelse och man hamnar liksom en bit ovanför, ungefär som dataspelsbranchens 3:e personsperspektiv. Känslan jag har för Eddings figurer är mer som 1:a personsperspektiv. Vet inte om du fattar min något "luddiga" liknelse. Jag säger inte att det ena är bättre eller sämre än något, men det passar väldigt bra i båda bokserierna tycker jag. Tolkiens berättarepiska skrivstil och Eddings vara-med-mitt-i-handlingen-situations skrivstil. Eddings har lite av situationskomedi inslag med i sina böcker. Fattar någon vad jag menar? Jaja... Vet inte om du, Hatten förstår vad jag menar men jag har svårt att komma på hur jag ska förklara det på något annat sätt... Appropå grälen så har jag inget minne av att jag ens sett något gräl i Tolkien...Förutom Boromirs försök att ta ringen förstås...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Författaren bör ändå vara konsekvent i hur hans värd och magi fungerar.<p><hr></blockquote><p>Det här är nog det som är kärnan i vad var våra åsikter går isär tror jag. Jag tycker inte att det spelar någon som helst roll om det finns någon riktig logik i fantasyböcker. Jag menar ska man göra all fantasy logisk så blir det mycket svårt att få till någon fantasy. En stor orsak till varför jag läser fantasy är just det att man inte behöver förklara allt som händer med logik. Det är bara att använda fantasin så löser det sig, hur ologiskt det än är! Jag tycker att Eddings värld är perfekt som den är, och även magin är lysande. Så det så.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Fel fel fel böcker läser man för att de SKA vara underhållande och man ska ha en chans att sitta och begrunda hur värden funkar vart jag skulle villja semestra och hur de olika ställena fungerar.. I övrigt så OM jag skulle bli tvungen att semestra i Eddings värd så vet jag redan vart jag skulle åka *ler* till Tränymferna med gott om godis *ler*
<p><hr></blockquote><p>Håller med om att det vore dit man skulle fara... Skulle nog kunna bära bra mycket mer godis än jag trodde var möjligt om jag hade den motivationen.... =)
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Jag ber om ursäkt jag gick nog för långt....
<p><hr></blockquote><p>Ursäkten godtas! =)
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>*hmmm* du borde prova att läsa lite Pratchet....
<p><hr></blockquote><p>Har läst ett par böcker... Tycker de är ganska roliga. "Liftarens guide till galaxen" är roligare dock... Vet inte om man ska räkna det till fantasy...
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Har alldrig påstått att du är bakom styret bara att du nyss har satt dig på sadeln och fortfarande är lite vinglig...
Sen att du som jag kan läsa fort gör mig inte mer eller mindre imponerad utan bara gör att du får en varning utan mig SE UPP passa på att börja läsa söligt av dessa orsaker..
1 Om du läser mycket och fort finns det snart inte böcker kvar du INTE har läst... ( Fast då kan du ju alltid söka bland de mer ovanliga fakta böckerna och bland romaner historiska noveller och myter och sagor på biblioteket )
2 Du kan upptäcka att du slarvläser.. ( Något som lätt kan smyga sig in vilket jag upptäckte när jag gick över från att läsa svenskt till engelska *ler* första gångerna )
3 Du läserer du för fort får du inte tid att tänka igenom reflektera eller fara på en tankens semester i bokens miljö. Sak samma att du har förstått och hängt med LÄSER du FÖR fort hinner du inte tänka över eventuela logiska moraliska etiska eller till och med TAKTISKA problem.. OM du vore BelGarion och skulle föra en styrka i krig hur skulle du fördela trupperna ?
Min lust att sitta och tänka igenom sådana saker gör att jag nu mera brukar lägga ifrån mig en spännande bok efter några kapitel sen sitta och tänka igenom boken medans jag slö tittar på TV eller går på en promenad eller bara chattar på nätet..
<p><hr></blockquote><p>Verkar jobbigt att sitta och filosofera så mycket... Jaja, smaken är som baken, delad...
Det där med cykeln hänger jag inte riktigt med, så det hoppar jag över att kommentera.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Att Eddings är lättläst är bra det kan locka fler läsare till fantasi och SF men nackdelen med Eddings är att HANS framgång kan locka fler författare av hans typ till Fantasi och SF hörnan och därmed sänka allt i mediokert dynga.
*rodnar* tja jag läser snabbt och bra men stavar fel och söligt både fördelen och nackdelen kommer av samma orsak jag har haft STOR nytta av min förmåga att läsa fort och förstå vad jag läser men gissa hur mycket problem jag har haft av min dåliga förmåga att stava och skriva rätt... *suck* så jag kanske skryter lite väl mycket över det faktum att jag läser perfekt men det är nog bara för att alla kan läsa att jag inte skriver korrekt..
Jeeep du kom ihåg allt vi är SÅ stolta över dig.. Hoppas att JAG inte glömde något....

<p><hr></blockquote><p>Jag läser ganska snabbt och noggrant. som tur är så har jag ett riktigt taskigt minne, eller rättare sagt jag har bra minne men det är kort... Hursomhelst så gör denna lilla egenskap att jag kan läsa samma bok efter en månad och ändå tyckaatt den är spännande!
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>*suck* Eddings är underhållande JA men det är billig underhållning och sådan har funnits genom alla tider författare som Eddings dyker upp och försvinner sedan i historiens töcken utan att lämna ett spår efter sig.<p><hr></blockquote><p>Billig underhållning? Kan du förklara det? Har du kanske någon sorts tabell där man kan avgöra vad som är billig underhållning och dyr(?) underhållning? I så fall vill jag veta hur den funkar så jag slipper slösa mina pengar på billig underhållning och köpa dyr underhållning istället.



<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Och det gjorde du bra "Fredda the mean" *hmm* Mean du låter i alla fall inte vidare mean..
<p><hr></blockquote><p>Nä jag är riktigt snäll egentligen! Det är bara när jag blir påhoppad som jag blir som en tiger!*morrar lite argt*
Nä, skämt och sidor, jag tyckte att min lilla mask på Liero hade tufft namn "Fredda the mean"(kom på det själv i och för sig) och tänkte att det kan man väl registrera mig som... Om ni undrar så heter jag fredda, förlåt... Fredrik.

\\"Fredda the mean" som kommer med sina åsikter nu igen...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Öööh, nä

"Det beror inte så mycket på Tolkien som på bokbranschens enorma uppsving under de senaste två decennierna. "
Den nuvarande fantasy-boomen är inte direkt Tolkiens förtjänst, nä. Men folk som Eddings, Brooks och Jordan, för att nämna de tre mest lästa statistiskt sett, arbetar klart i en Tolkien-tradition.

Och _när_ Ringtrilogin blev populär - vilket främst var vid den legela upplagan i USA (den första var en pirtakopia) så spreds fantasy till ett stort antal som annars INTE hade läst den genren - och som jag påpekat i andra inlägg här, annars antagligen inte läste någon fantasy alls. Folk som _inte_ läste magasin a la Weird Tales (som varit på allvarlig nedgång sedan andra världskriget).

Så Tolkien ledde till en "popularisering" av genren både för att fler läste Ringtrilogin är den mindre grupp som läste fantasy tidigare och dessutom om man läser popularisera som i "popularisera klassisk musik" - genren öppnades för andra än de insatta.

Som kan noteras av mina tidigare inlägg i den här debatten är jag knappast någon blåögd Tolkienist, men att karln haft stort inflytande på genren, just genom denna spridning, är otvivelaktigt. Den överdrivna åsikten om hans betydelse - i synnerhet i Sverige som inte haft traditionen från Weird Tales etc. (Häpna och Galaxy var rena SF-magasin, JVM har först på senare tid publicerat fantasy) - kommer ju någonstans ifrån.

Det finns ingen anledning att _underdriva_ Tolkiens betydelse heller.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Öööh, nä

"Relativt mainstreamförsäljningen så har dock fantasyn legat ganska konstant, även om volymen har ökat. Inte heller har kundkretsen ökat nämnvärt."
Glömde: Utlåningen av fantasy ökar konstant på biblioteken, i och med att mängden fantasy på svenska ökar. Utlåningen på biblioteken, i synnerhet i de grupper som lånar mest fantasy (tonårsgrabbar) minskar konstant.

Detta alltså i Sverige.

Nightowl, bibliotekarie, som önskar att folk ville låna mindre Eddings, Brooks och Jordan - det finns en massa andra bra böcker de kan läsa - men mina lärarkontakter påvisar hur skriftspråk och läsförmåga ökar markant hos de ivrigt Shannarra-tuggande ynglingarna, så jag håller käften och är om inte söt så åtminstone passabel.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,479
Location
Helsingborg
Re: Ytterligare observation...

"<EM>Dessutom. Vad är 'Big Ä'?

Det största, mest überdominanta spelföretag som nånsin suttit på den svenska marknaden, vars namn (varumärke om vi ska vara noga) började på Ä, och som brukade sätta ett stort Ä på alla sina prylar... (-:</EM>"
Jag antog att det var äventyrsspel men blev osäker när jag läste "...började Big Ä samtidigt komma ut med klassisk swordn'sorcery...". Jag visste inte att de hade gett ut böcker.

/[color:green]Han</font color=green> som föddes på 80-talet och kunde nog därför inte riktigt hänga med i vad Äventyrsspel gjorde då
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Försvarstal!!!

suck* det gör streckgubbar med...
Tyvär saknar Eddings figurer "Liv" de känns inte levande..


Jag kan till viss del hålla med dig, men inte fullt, jag tyckte de kändes levande, kanske något "träiga" i utförandet men klart levande.

Fel fel fel böcker läser man för att de SKA vara underhållande och man ska ha en chans att sitta och begrunda hur värden funkar vart jag skulle villja semestra och hur de olika ställena fungerar..

Detta är emellertid din uppfattning, att kalla hans uppfattninmg för fel är oriktigt, om han tycker så så är det så för honom. Om du vill sitta och begrunna en värld och göra upp semesterplaner är det din ensak.

I övrigt så OM jag skulle bli tvungen att semestra i Eddings värd så vet jag redan vart jag skulle åka *ler* till Tränymferna med gott om godis *ler*

Jo visst vore det en toppensemster...

*hmmm* du borde prova att läsa lite Pratchet....

Återigen din åsikt. Det finns olika sorters underhållning, humor är en, Eddings kan dock ändå vara underhållande på sitt sätt. Tilläger även att jag diggar Pratchetts verk stenhårt.

*suck* Eddings är underhållande JA men det är billig underhållning och sådan har funnits genom alla tider författare som Eddings dyker upp och försvinner sedan i historiens töcken utan att lämna ett spår efter sig.

Billigunderhållning vet jag inte om jag håller med om, det handlar om smak i det fallet, men visst, det är inte högsta klass. Sedan om att billig underhållning inte skulle lämna spår, där har du fel.... Ta billiga B-skräckisar, vissa lämnar spår när andra filmer tar efter vissa delar i det konceptet de filmerna haft. Ta splatterfilmer, billiga men visst är de underbara Bad Taste, Brain Dead.... (kom inte på fler på rak arm)

Det viktigaste är dock att man låter alla ha sin åsikt. En bok som jag tycker är dynga kan andra tycka är världsbäst. En karaktär som jag tycker är platt och död kan verka levande för andra, detta på grund hur man föreställer sig saker. Visst, det går att generalisera, men gör det med måtta.



"Beware of the Cöla Craver!"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Försvarstal!!! (OT)

<I>Ta splatterfilmer, billiga men visst är de underbara Bad Taste, Brain Dead....</I>

Uh-uh. Det enda "billiga" med Bad Taste är dess budget. Som film betraktat är den nästan lika genomtänkt som Tarantinos rullar, och dussinde gången jag såg den hittade jag fortfarande detaljer som jag inte hade lagt märke till förut.

Bästa exemplet på splatterfilmer som billig underhållning är väl Friday the 13th, tycker jag. Letar man efter intern logik i the Jason Mythos så lär man få hålla på ett tag... (-:

--
Åke
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Hmm...

Se det från den ljusa sidan: du får maximalt med nya områden att stjäla till din värld. Jämför man med Tolkien som uppehåller sig i ett litet hörn av världen utan att ge mer än vaga beskrivningar av resten (jaja, överdrift) så är Eddings värld mycket mer _komplett_ beskriven...
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Hmm...

Jo, fast å andra sidan kan man lika gärna stjäla från den riktiga världen direkt istället för att gå omvägen om Eddings! (Argh, vad hemskt det vore att spela i hans värld!)
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Försvarstal!!!

>Billig underhållning? Kan du förklara det? Har du kanske någon sorts tabell där man kan avgöra vad som är billig underhållning och dyr(?) underhållning? I så fall vill jag veta hur den funkar så jag slipper slösa mina pengar på billig underhållning och köpa dyr underhållning istället.

Böcker som skrivs i ett underhållande syfte av författare som endast är ute efter pengar, räknas ofta som "billiga" av folk som anser sig vara mer kulturella än andra! :)
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Re: Försvarstal!!!

Då köper jag gärna billiga böcker! Huvudsaken är väl att de ÄR underhållande? Eller? Hursomhelst tycker jag att Eddings böcker är klart värda pengarna. Speciellt "Sagan om Belgarion" som jag tycker är den bästa Eddings-serien...

//"Fredda the Mean" som tycker att författare också ska få tjäna pengar...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Ytterligare observation...

"Jag visste inte att de hade gett ut böcker."
Jodå, den kallades "Drakar och Demoner-serien" och bestod av förstklassig fantasy, mest SwordnSorcery (dregel!). Översättningarna var som sagt kassa, men de gav ut typ alla böcker om Elric av Melnibone, alla de mest klassiska Conan-novellerna, alla böckerna om Fafhrd och Grey Mouser utom senkomlingarna Knight and Knave of Swords och Swords and Ice Magic, alla böckerna i Hawkmoon-serien (också Moorcock)... Det var de som gav ut Pratchett på svenska först, och de publicerade höjdare som Doomfarers of Coramonde, Kurtz Deryni-serie (nåja, de första böckerna i alla fall) och Moorwoods böcker på svenska. De hann till och med med en nyutgåva av Ann McCaffreys Pern-serie, eller snarare första boken (den fanns på svenska sedan tidigare, har ingen aning om det var en nyutgåva per se). Sedan gick det hela inte längre.

Man brukar kunna hitta deras fantasy-pocketar i bargain bins med billigt "skräp" på konvent.

Nightowl, född -71.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Kassa översättningar ...

I Conan hade de konsekvent översatt »heavy arms» (som i: »He flexed his ...») med »tunga armar» i stället för »kraftiga armar».

Ohyggligt irriterande!

/Dante
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Ytterligare observation...

<I>Översättningarna var som sagt kassa,</I>

Det roliga är att de verkar ha insett det själva, för flera av översättarna jobbade under pseudonym...
Nä, "Isidor Atnister" heter inte så på riktigt, om nån nu trodde det. (-:

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Olle Sahlin som översättare...

"Det roliga är att de verkar ha insett det själva, för flera av översättarna jobbade under pseudonym..."

Må dock ingen skugga falla över Olle Sahlin, som översatte Pratchett med så mycket heder man _kan_ behålla när man har med en sådan språkbunden humorist att göra... "Trollkarlens Stav" må ha 0% att göra med originaltiteln "Equal Rites", men själva vitsen med den titeln är ordvitsen, och den är fullständigt oöversättlig... jag har försökt.

Sahlin gjorde för övrigt ett bra jobb med Pullman's Den Mörka Materien också.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Hmm...

Jo, fast å andra sidan kan man lika gärna stjäla från den riktiga världen direkt istället för att gå omvägen om Eddings!

Detsamma gäller rätt många... Tolkien t.ex.
Det är nog definitivt enklare att sno en redan konstruerad setting från en bokserie (Deverry någon?) än att hitta på en egen från grunden (verkligheten=grunden).

(Argh, vad hemskt det vore att spela i hans värld!)

Jag tycker inte det skulle vara så mycket värre än många andra fantasy-världar. Spelvärldar brukar drälla både av anakronismer och stereotyper... det kan vara kul trots det.

Eddings värld har dessutom den fördelen över andra bok-baserade världar att folk nog inte skulle ta den på så blodigt allvar som t.ex Tolkiens värld.
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Försvarstal!!!

Det är klart att böcker ska vara underhållande!
Det enda problemet med författare som vill öka på kassan egentligen är väl författare i USA som får betalt efter antalet sidor. Det blir ju trist i längden när t.ex. Stephen King skriver samma gamla historia för femtielfte gången med utbytta namn... Fast å andra sidan är jag inte någon kulturbög. Själv var jag tvungen att köpa alla Eddings böcker trots att kvaliteten minskade för varje bok. Eftersom de gick snabbt att plöja igenom och var just underhållande!
 
Top