Nekromanti Böcker

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Har du kollat ungdomsavdelningen på det lokala biblioteket? Mycken fantasy som skrivs för ungdomar är långt ifrån barnslig, och många av mina mer inskränkta kollegor (jag är bibliotekarie) envisas med att betrakta ALL fantasy som inriktad på ungdomar (grrrr...).

Philip Pullman: Serien Den Mörka Materien; Guldkompassen och Den Skarpa Eggen har kommit på svenska. Del tre finns tyvärr bara på engelska (The Amber Spyglass).
Serien handlar om folk som reser med alternativa världar i samband med en kosmisk strid där gott och ont är svåra att särskilja och de visar sig mycket viktiga för hur det kommer att utfalla. Det är inte standard pseudomedeltida fantasymiljö, utan ganska vridna versioner av vår egen värld. Rekommenderas varmt.

Patricia McKillip: Böckerna om Stjärnbäraren från Hed, där den första är Gåtmästaren från Hed. Mer "klassisk" fantasy. Tung vad gäller underkänsla, "sense of wonder", trovärdiga huvudpersoner (man kan mao tro de är verkliga människor).

J. K. Rowling: Böckerna om Harry Potter. Nej, stöna inte, vuxna kan läsa dem också. Den första heter Harry Potter och De Vises Sten. Om du har bott i en garderob de senaste åren ;-), så handlar den om att trollkarlar och häxor och andra magiska väsen lever parallellt med oss vanliga människor ("mugglarna"). Huvudpersonen är (i princip) en stor naturbegåvning på magi som växt upp bland vanliga dödliga, och det handlar om hans... skolgång. Vilket låter tråkigt, men går man på Hogwart, världens mest ansedda internatskola för Häxkonster och Trolldom, blir ens skolgång ganska fantastisk. I synnerhet om man tenderar att hamna mitt i smeten i alla de intriger som pågår i trollkarlarnas dolda värld.

Peter Dickinson: Skriver historier som ofta utspelar sig i vår värld, men förändrad genom magi och andra övernatúrligheter. Rekommenderar särskilt Regnmakaren och Den Ondes Barn, som utspelar sig i ett framtida England som genom en märklig "mental pest" vilken får folk att hata teknologi kastats tillbaka till ett medeltida samhälle.

Diana Wynne Jones: Hennes Chrestomancy-cykel handlar om magisk skolning, så det finns vissa länkar om man gillar J.K. Rowling. Annars är i princip allt hon skrivit god och ofta tänkvärd fantasy. Hennes sätt att skapa... _system_ för hur det övernaturliga fungerar gör henne bra på "suspension of disbelief", upphävandet av misstro - hur konstigt det än blir verkar det helt logiskt. Favoriterna är Med Nio Liv (ur nämnda Chrestomancy-cykel - vad sägs om interdimensionella smugglarmagiker som jagar utrotningshotade enhöringar i en värld för att sälja deras kroppsdelar i mindre magirika världar?), Guldkragen och De Sju Makterna.

Robert Westall: Skriver skräck, SF och mainstream för ungdom, mest, men Serosters Katter är fantasy, definitivt, och rekommenderas varmt. För skräck, kolla hans samlingar med spökhistorier, eller Fågelskrämmorna. För SF är Framtidsbana 5 en höjdare.

Slutligen tre tips från vuxenhyllorna:
Orson Scott Card brukar stå på vuxen (om det inte finns en särskild avdelning för SF/Fantasy). Hans böcker om Alvin the Maker – Sjunde Sonen, Profeten, Alvin Lärlingen och Alvin Gesällen, är annorlunda fantasy vad gäller miljön (ett tidigt 1800-tals USA där folkmagi fungerar och historien gått mycket annorlunda) men typisk vad gäller vad som händer – mäktiga magiker utsedda mer eller mindre av ödet för att göra viktiga saker är ju inget ovanligt, men Cards version av den kända berättelsen är ändå mycket annorlunda. Tyvärr blir serien gradvis sämre vad gäller personbeskrivningar etc ju längre fram den går, men jag vill hemskt gärna rollspela i den här världen… vilket är en komplimang.

Mervin Peake skriver fullständigt grotesk och udda… man får kalla det fantasy, fast det övernaturliga lyser mest med sin frånvaro. Gormenghast-trilogin börjar mycket bra, och utspelas i slottet Gormenghast, så enormt att det är ett eget samhälle, styrt av uråldriga och mystiska ceremonier. Vildsinta intriger kastar det mesta över ända i samband med att en ny tronföljare, Titus, föds. Udda, som sagt, men rekommenderas.

Tim Powers är en fullkomligt jävelbäst författare som skriver mycket historisk fantasy – i On Stranger Tides jagar den legendariske piraten kapten Svartskägg Ungdomens Källa och voodoo-magi är verklig och ytterst effektiv (med underbara resonemang kring järnet och blodet och hur de påverkar magi), i The Drawing of the Dark är det enda som under 1500-talet kan rädda världen som vi känner den… öl (mysko men bra!) och i Last Call har Arthur-sagans The Fisher King, graalens väktare, reinkarnerats som gangstern Bugsy Malone, och mystiska quests utspelas i hazardspelens Las Vegas.
Tyvärr är det enda som finns på svenska Anubisportarna – magiska tidsresor, hemliga tiggargillen som intrigerar mot varandra i det viktorianska London, och uråldriga egyptiska magiker som konspirerar för att störta… men mer säger jag inte. Eftersom den inte har några Gandalf-kloner eller rymdskepp kunde folk inte förstå att den var vare sig SF eller fantasy i mina kretsar (suck) så på många bibliotek står den bland vanliga vuxenböcker.

Nå, det var nog,
Nightowl, som ju borde vara ledig på lördagkvällar.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Då var det dags igen ...

Jag är ganska säker på att folk hade den här debatten i den grå forntiden, med Tolkien ersatt av Homeros. ;-)

"Alltså Illiaden var INTE först, det finns en jävla massa episka dikter innan dess! Ta bara Gilgamesh..."
"Jaja, men det är ju inte lika illa som den där jävla Vergilius - han har ju till och med erkänt att han skrev Aeneiden som en rip-off av Odyssén för att han såg hur mycket Homeros' dödsbo fortfarande tjänade på hans duologi."

Osv.
:-D

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Glöm HELST Eddings-böckerna!!!!

"hans älskade tjej vad hon nu hetta blev våldagen av ett slagskepp"
Gör det inte VÄLDIGT ont? Eller menar du besättningen på slagskeppet? (Det lär iofs inte vara sån kul det heller...) ;-)

Nightowl, undrar om någon annan uppfattat den ultradräpande men ändock ytterst subtila lilla attacken mot Eddings som Hatten alltid lägger in i sina varningar mot karlns böcker? Jag älskar den - men så tycker jag också att Eddings är trist, inte ens värd att hata (som Terry Brooks är - det finns böcker som ger en något, böcker som inte ger en något, och så finns det Teryy Brooks böcker, som TAR IFRÅN en grejer).

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
sagan om belgarion dom är bra sen dom är ganska många av David Edings...har vi triologin om drakväktarna dom är också bra kolla Neogames.se så kan du köpa dom där, Sagan om ringen av JRR Tolkien, Thomas Covenant den klentrogne av Stephen Donaldson...det finns fler men dom bör vara bra...

"Nu är tiden inne"

Cozcin
 

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
sagan om belgarion dom är bra sen dom är ganska många av David Eddings...har vi triologin om drakväktarna dom är också bra kolla Neogames.se så kan du köpa dom där, Sagan om ringen av JRR Tolkien, Thomas Covenant den klentrogne av Stephen Donaldson...det finns fler men dom bör vara bra...

"Nu är tiden inne"

Cozcin
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Glöm HELST Eddings-böckerna!!!!

Aaaa men Nightowl minsförstå mig inte Eddings är bra att läsa om man vänta på att kläderna ska torka eller vill vila benen och sluta frysa efter en lång cyckeltur genom vintriga Luleå...

Det bästa med eddings är att NÄR man väl har börjat läsa så kan man NÄR som helst lägga ner boken utan plågas av nyfikenhet eller intrese av vad som händer på nästa sida....


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Massor me bra böcker finns det faktiskt, en bra bok är Röde Orm, av Frans G Bengtsson. Andra bra är böckerna av Kathrine Kerr om landet Devenrry.(urschäkta stavningen) givetvis Tolkien och... tja... finns massor som sagt var. Terry Pratchett och hans böcker om skivvärlden är också läsvärda.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Ok här kommer några författare jag gillar.

Tolkien
Stephen Donaldson
Peake Mervyn
Ursula Le Guin
Gene Wolfe

/Per
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Om du läser på engelska...
Christopher Rowley (Bazil Broketail och efterföljande böcker). Inte riktigt "high" fantasy (inga gudar, bland annat) men väldigt interresant värld och trovärdiga karaktärer.
Mercedes Lackey (Valdemar-böckerna). Inga direkt nyskapande, men kul att läsa.
Jennifer Roberson (Cheysuli Chronicles). Om man (som jag) gillar shapeshifters. Och sen är det intressant att storskurkarna har halveringstid (den första blir typ 400 år, nästa 200, nästa 100 osv.).

/Henrik
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Tolkien inte bäst ...

<I>Ja det är väl trevligt ;-)</I>

Jo, <I>trevligt</I> är det - det där svampkapitlet var fö det som lärde mig att gilla smörstekta champinjoner. (-:
Det hela fyller förstås samma syfte som <I>Bilbos</I> långa beskrivningar av hr Baggins' hemtrevliga hobbit-hål, med engelsk matporr och allt - att få fram den avgrundslika kontrasten mellan den myspysiga tillvaro som hoberna är vana vid, och alla hemskheter som de råkar ut för sedan i den stora hårda världen därute. Men då måste man ju som läsare ta sig fram dit först.

--
Åke
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Då var det dags igen ...

Det du skriver stämmer och om Tolkien är bäst eller inte är en smaksak. Men faktum är att fast han inte var först eller att alla författare tar efter han, så var han ändå stilbildande och skaparen av Fantasyn som populär litteratur.
 

Warent

Veteran
Joined
19 Jan 2001
Messages
37
Location
Nynäshamn, Sweden
Re: Glöm bort Eddings-böckerna!!!!

Hej...

Nej, glöm inte bort eddings... (läs sagan om elenien inte sagan om belgarium)
ja, läs harry potter, dom har en viss charm som jag inte kan förklara.

//Warent...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Låt se...

"...Tolkien var inte först men han skapade genren?

Hur går det ihop?"
Det gör det inte, men med Tolkiens Ringtrilogi spreds fantasy-historierna utanför det fandom-ghetto de befunnit sig länge, då en massa fölk som aldrig läst den gamla fantasyn annat än möjligtvis som barn, och väl aldrig läste något mer, läste Tolkien och blev fascinerade.

Åke Rosenius har jämfört med Gene Roddenbery (sp?) och Star Trek; massvis med folk som inte var medvetna om någon form av SF blev det genom Star Trek, och många av dem såg aldrig något annat som inte hade med SF att göra (eller inte var en direkt Star Trek-kopia - jmf många fantasy-läsare idag).

Det är ännu "värre", för en hel del akademiker, i synnerhet här i Sverige, framförallt i mina bibliotekariekretsar, hade inget större intresse för fantasy och/eller SF, och lade inte märke det förrän Ringtrilogin dök upp. Den passerade i vissa (men inte alla) fall deras godkännandetröskel, och fortfarande referar yrkeslitteraturen till Tolkien som "genrens grundare" och dylikt strunt. (Det vore som att påstå att det inte existerade samhällstillvänd kriminallitteratur i Sverige innan Henning Mankell, och liksom låtsas att Sjöwall-Wahlöös böcker aldrig existerat...)

Fast det visste väl du redan...

Nightowl, har torrt på fötterna i just den här situationen... vita sportsockar.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Jo...

...men jag kunde inte låta bli att vara näsvis. ;-)

Jag kan utan några som helst problem köpa följande formulering, förresten:

Tolkien var inte först, men han populariserade fantasyn.

På gott och blandat... eh, på gott och ont menat jag förstås.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Låt se...

Han skapade inte Fantasyn men han startade Fantasyn som populär litteraur, det är en viss skillnad.

/Per
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Håller med...

...Hatten på alla punkter för ovanlighetens skull. ;)

Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 
Top