Nekromanti Böcker

BaRcA

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
170
Location
Kalmar, Lindsdal
Jag skulle vilja ha lite tips på fantasyböcker som är bra! behöver många tips så jág är glad för allt! tack!

BaRcA - Överlever någon ett äventyr så gör jag det
 

Elias_UBBT

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
80
Location
Lund
Det finns en författare som reser sig över resten... J.R.R.Tolkien
Har du inte läst Sagan om ringen (hela triologin) så gör det! Du kommer aldrig läsa fantasy som är bättre...
Har du läst den/de, så läs Sillmarilion eller De förlorade sagornas bok II...

------------------------------
Dum vivimus vivamus
Elias
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Några av mina favvisar ...

Moorcock, Michael: The Knight of Swords, The Queen of Swords, The King of Swords, The Jewel in the Skull, The Mad God's Amulet, The Sword of the Dawn, The Runestaff, The Bull and the Spear, The Oak and the Ram, The Sword and the Stallion, Count Brass, The Champion of Garathorn, The Quest for Tanelorn, Elric of Melniboné, The Sailor on the Seas of Fate, The Weird of the White Wolf, The Vanishing Tower, The Bane of the Black Sword, Stormbringer, The Revenge of the Rose och The Dreamthief's Daughter.

Vance, Jack: The Dying Earth, Eyes of the Overworld, Cugel's Saga och Rhialto the Marvellous.

Williams, Tad: The Dragonbone Chair, Stone of Farewell och To Green Angel Tower.

Feist, Raymond E: Magician, Silverthorn, A Darkness at Sethanon, Prince of the Blood och The King's Buccaneer.

Akta dig för David Eddings och Terry Brooks!

/Dante
 

BaRcA

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
170
Location
Kalmar, Lindsdal
Jag har läst JRR Tolkien, men jag ska läsa de andra! tack!

BaRcA - Överlever någon ett äventyr så gör jag det
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Tolkien inte bäst ...

Jag har läst bättre fantasy än Lord of the Rings. Jag har däremot inte läst bättre skriven fantasy än Lord of the Rings.

/Dante
 

Elias_UBBT

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
80
Location
Lund
Den gammla vanliga diskussionen...

Måhända att vissa andra fantasy-författare skriver spännande fantasy, men dessa har för det mesta plagierat tolkien på många områden. Många som läser fantasy börjar med att läsa tolkien o säger "det var väl okay", för att sedan fortsätta till David Edings o liknande plast-fantasy-författare o tycka att detta är otroligt bra... (säger inte att alla moderna hör hit!!) Sedan när de blir äldre börjar de uppskatta tolkiens verk mer o mer igen. Det finns ett djup i tolkiens värld som många av dagens fantasy-författare inte klarar av att skapa, men som sagt det finns undantag...

------------------------------
Dum vivimus vivamus
Elias
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Då var det dags igen ...

... för detta gamla inlägg:

Exempel på pre-Tolkien-fantasyförfattare:
George MacDonald (publ. 1858)
William Morris (publ. 1891)
Lyman Frank Baum (publ. 1900)
Edith Nesbit (publ. 1902)
Lord Dunsany (Edward John Moreton Drax Plunkett) (publ. 1904)
William Hope Hodgson (publ. 1907)
Robert Ervin Howard (publ. 1924)
Clark Ashton Smith (publ. 1930)
Fritz Leiber (publ. 1937 [samma år som Tolkien utgav The Hobbit])

Bland moderna författare som inte plagierar Tolkien kan nämnas: Michael Moorcock, Katherine Kerr, Gene Wolfe, Orson Scott Card, Jack Vance, Raymond Elias Feist, Robert Anson Heinlein, Anne McCaffrey, Marion Zimmer Bradley, Stephen Donaldson, Pierce Anthony, Brian Wilson Aldiss, Bertil Mårtensson, Ursula Kroeber Le Guin, William Goldman, Fred Saberhagen, Margaret Weis, Tracy Hickman, Roger Zelazny m. fl., m. fl.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
De här är bra !!

Eddigs, Pratchet & framförallt Tolkien !
Sen så finns det en hel del mer böcker, men jag har fåt ett tillfälligt hjärnsläpp och kommer inte på vad de heter !

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
boktips!

Ninanana nininanana ninana naaa nii na......

Tja en författare, av en fortfarande pågående mastodontserie är inte nämd, som jag personligen tycker är bland det bästa fantasy jag läst, är R.Jordans Sagan om drakens återkomst.

En annan helt underbar författare är Robin Hobb. Fjärrskådar triologin + Magins skepp 1:a delen i Handelsmännen och de magiska skeppen.

Terry Goodkind: Sanningens svärd 1&2 är oxå mycket bra

Det var tre tips håller dig sysselsatt i många timmar om du inte läsat något av dem tidigare.

Ninanana nininanaa.....

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-06-29 19:51.</EM></FONT></P>
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Glöm bara inte Eddings-böckerna!!!!

De är de mest lättlästa och roligaste böckerna(om man gillar roliga dialoger och färgstarka karaktärer). Jag tycker Eddings böcker är de särklass mest underhållande böckerna och jag tycker att hans böcker har den mest levande världen av alla. Ett tips: Börja med "Sagan om Belgarion"!
 

Elias_UBBT

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
80
Location
Lund
Re: D?ar det dags igen ...

Skall absolut läsa nån (kanske flera) av de som inte har plagierat tolkien, bara trött på att läsa dåliga kopier!

------------------------------
Dum vivimus vivamus
Elias
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Den gammla vanliga diskussionen...

Många som läser fantasy börjar med att läsa tolkien o säger "det var väl okay", för att sedan fortsätta till David Edings o liknande plast-fantasy-författare o tycka att detta är otroligt bra... (säger inte att alla moderna hör hit!!) Sedan när de blir äldre börjar de uppskatta tolkiens verk mer o mer igen.

Helskotta, jag utvecklas bakläges! Ju äldre jag blir desto mer sjunker tolkien i förhållande till andra fantasyförfattare... Jag gillar hans böcker men jag ser dem inte som kronan av genren längre :)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Då var det dags igen ...

Hmm... jag undrar om folk kommer ha den här debatten om 50 år men med tolkien ersatt av J.K.Rowling...
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
Bloodrights

Den första fantasy-boken jag läste var "Den vulgära enhörningen". Det var en liten bokserie som flera olika författare skrev tillsammans, som utspelade sig i samma stad, Asyl. Det fanns flera, bl.a. "Skuggor över Tjuvstaden". Jag vet inte om det är av nostalgi, men jag skulle vilja rekommendera den. :)

Senaste boken jag läste var på engelska, hette "Bloodrights" av N. Lee Wood, den tyckte jag var asbra rent ut sagt. Helt oförutsägbar till skillnad fr. vissa andra författare (se varningen nedan).
Har någon annan läst den boken?

Sedan är Fafhrd och Gråkatt en gammal klassiker, av Fritz Leiber hette han visst.

Och det har sagts förr men tål att upprepas, akta dig för David Eddings och Terry Brooks!
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Tolkien - Lord of the Rings:
The Fellowship of the Ring
The Two Towers
The Return of the King

Robert Jordan - Wheel of Time (inte färdigskriven ännu)
Eye of the World
Great Hunt
Dragon Reborn
Shadow Rising
Fires of Heaven
Lord of Chaos
Crown of Swords
Path of Daggers
Winter's Heart

Terry Brooks - Shannaraböckerna

Shannaras Första Kung
Shannaras Svärd
Shannaras Alvstenar
Shannaras Önskesång
Shannaras Ättlingar
Shannaras Druid
Shannaras Alvdrottning
Shannaras Talismaner

George Martin - A Song of Ice and Fire (inte färdigskriven ännu)
A Game of Thrones
A Clash of Kings
A Storm of Swords

Stephen Donaldson - The Chronicles of Thomas Covenant, the Unbeliever
Lord Foul's Bane
The Illearth War
The Power That Preserves
The Wounded Land
The One Tree
White Gold Wielder

Stephen Donaldson - Mordant's Need
(kommer inte ihåg vad de två böckerna heter)

Andreas Roman

Drakväktare
Dräparen
Demonen

Det finns fler, men jag orkar inte skriva mer...
:)


"My power is everything, defeat is absurd!"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Glöm HELST Eddings-böckerna!!!!

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>De är de mest lättlästa och roligaste böckerna(om man gillar roliga dialoger och färgstarka karaktärer). <p><hr></blockquote><p>Okeej roliga dialoger det kan jag hålla med om men dom upprepar dom gång på gång och samma "roliga" situationer händer gång på gång utan variation så blir man lite trött...
Och angånde Färgstarka karaktärer så känner jag till serietidningar som har MER karaktär och atityd än vad Eddings har...
Eddings hjältar känns inte levande och det gör att själv skulle jag inte bry mig om Garion bandfast vid en dynamit gubbe och dog en kletig död och hans älskade tjej vad hon nu hetta blev våldagen av ett slagskepp och efteråt sänkt i havet...
De känns lika verkliga och levande som pappersfigurer *suck* Fast att läsa Eddings ÄR ett bättre alternativ än att sitta och titta på snöflingor eller regnet faller... ( tar MAX 30 minuter att läsa ut när man sitter i biblioteket och då hinner kläderna torka )


<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
Jag tycker Eddings böcker är de särklass mest underhållande böckerna och jag tycker att hans böcker har den mest levande världen av alla. Ett tips: Börja med "Sagan om Belgarion"!
<p><hr></blockquote><p>Små underhållande kan jag hålla med om mest för att jag har läst alla översatta under årens lopp små underhållande är det inte nog för att jag ska idas slösa pengar eller låna hem dom men nog för att jag ska idas sätta mig i bilioteket och läsa ut dom..
( Medans jag värmer mig vintertid innan jag forstätter cyckla det som sakt ganska KALLT i Luleå på vintern och bibliotek är bra ställen att värma sig på.. Okej Två av böckerna läste jag ut hemma hos en kusin när jag satt kattvakt hemma hos dom.. )

Eddings värd kan best beskrivas som en karigatyr den käns inte äkta eller levande dåligt genomtänk sociologiskt och historisk följer den och att kalla den främsta värden ger goda ledtrådar till hur få böcker du har läst...
Om du ska läsa en Eddings bok tycker jag att vilken som helst i serien duger utmärkt handlingen är ändå nästan samma sak skämten upprepas och inget förändras...

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Glöm HELST Eddings-böckerna!!!!

Jag har förstått att du inte ser Eddings som din favorit författare, men det är väl ändå ganska svårt att klanka ned alltför mycket på en av de allra populäraste Fantasyförfattarna, betänk att han är stor inom fantasy, det var allt jag hde att säga.

"Beware of the Cöla Craver!"
 
Top