Nekromanti Böcker

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: boktips!

<I>"En annan helt underbar författare är Robin Hobb. Fjärrskådar triologin + Magins skepp 1:a delen i Handelsmännen och de magiska skeppen."</I>

Håller med. Farseer Trilogy och Liveship Traders är riktigt bra. Farseer är bäst av de två tycker jag, men läs den gärna på engelska så slipper du trista översättningar på personnamn i böckerna.



Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Nummer 9 ute nu!
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Den gammla vanliga diskussionen...

Visst, till viss del håller jag med....
Men man skall ändå tänka på att Tolkien inte bara tagit allt rakt ur luften, mycket kommer från den nordiska mytologin. Att då sedan många liknar Tolkien i sina verk är inte så konstigt, jag menar att mycket av det vi idag kallar Fantasy kom delvis genom Tolkiens verk. Plagiat är väl en sak, men kom igen, det finns mycket bra att finna...

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Visserligen inte Fantasy, men jag vill ändå slå ett slag för Tad Williams Otherland, helt underbara böcker enligt min mening, värt att läsa.

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Glöm HELST Eddings-böckerna!!!!

Och McDonalds är världens största restaurangkedja. Betyder det att deras mat är bäst?

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Glöm bara inte Eddings-böckerna!!!!

Nja, det tråkiga är väl att jag måste hålla med vissa andra här och säga att det är förutsägbart, har man läst den ena av Belgarion eller elenien så känner man lätt igen temat i den andra boken. Vill man ha mer läsning är nog Belgarion ett bättre val...

Å andra sidan tycker jag nog att Sagan om Elenien var något bättre....

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Re: Glöm HELST Eddings-böckerna!!!!

Till alla er som vill dra upp en Eddings- , pre-Tolkien- lr fantasydiskussion. Sök på forumet och läs ERA EGNA GAMLA INLÄGG! /images/icons/mad.gif
BaRcA frågade om tips på fantasyböcker. Brooks, Eddings, Salvatore, Furey, Hickman, Hobb, Pratchett tilltalar olika människor m. olika smak. Låt BaRcA få välja själv och försök inte vrida dennes huvud m. egocentriska åsikter.

Iaf, BaRcA. Gör bara inte som jag har gjort några ggr. Gå in på biblioteket, ta en bok från fantasyhyllan och ta hem den för att läsa'n. Det blir mest bara bottennapp.

/[color:green]Han</font color=green> som tycker "paret" Hickman-Weis är driver (och copar) rätt friskt m. Tolkien i "Dödens port"-serien
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Översättningar

angående översättningar, finns det något ställe där man kan få tag på ringen triologin på engelska, så mycket verkar gå förlorat i översättningen.

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Re: boktips!

"<EM>Farseer är bäst av de två tycker jag, men läs den gärna på engelska så slipper du trista översättningar på personnamn i böckerna.</EM>"
Jag ogillade faktiskt att de hette "Ridderlig" och så i början men sen när jag läste förklaringen tyckte jag det mest var ballt. Man vänjer sig.

/[color:green]Han</font color=green> som är förvånad över hur många nattugglor det finns på forumet
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Glöm HELST Eddings-böckerna!!!!

( tar MAX 30 minuter att läsa ut när man sitter i biblioteket och då hinner kläderna torka )


5 sekunder per sida? Methinks du slarvläser.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Glöm HELST Eddings-böckerna!!!!

Methinks vet att du HAR RÄTT.. *ler*
alvarligt talat nu mera så tar det inte mer än 30 minuter att läsa eddings för att jag inte ids läsa igenom honom nogrant men att säga att jag slarvläser är inte helt riktigt rätt det heller..

Jag läser normalt väldigt fort och 30 minuter är en uppskattning på hur lång tid jag brukar stanna och läsa en bok av typen Eddings när jag värmer/torkar mig på biblio..
Men hurvida jag verkligen slarvläser vill jag inte riktigt utala mig om då jag vet att jag har en snabbläsare som lätt kan läsa ut tjocka böcker på några få timmar och ändå fatta vad som händer...
( Tolkien Trilogin + Bilbo svensk översättning läste jag ut på 7 dagar inkusive skolarbete och läxor det när jag gick i 5an )

SÅ om jag verkligen ska sträckläsa en Eddings bok sida till sida nogrant tvivlar jag allvarligt på att det skulle ta mer än MAX 45-60 minuter ändå..
Men då jag vet att Eddings är en författare som inte är så bra och som är väldigt förutsägbar så VET jag att jag skummarigenom och till och med hoppar över stycken i boken..

Så ja jag skummar igenom Eddings då den förutsägbara sättet han skriver på blir trist i längden......
Men även om jag skummar igenom eddings så gör jag det ändå nogrant.. ( jag bara dubblar hastigheten som jag läser på )

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Översättningar

"angående översättningar, finns det något ställe där man kan få tag på ringen triologin på engelska, så mycket verkar gå förlorat i översättningen."

...i en boklåda?

Du kan ju till exempel fråga personen bakom disken om de kan plocka hem den på utrikiska. Eller så kan du kontakta SF-bokhandeln (<A HREF="http://www.sfbok.se" target="_new">http://www.sfbok.se</A>) och be dem skicka hem den till dig.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Anakha

Warrior
Joined
19 May 2000
Messages
266
Location
Örnsköldsvik, Ångermanland, Norrland, Sverige, Nor
Re: Glöm bara inte Eddings-böckerna!!!!

"Å andra sidan tycker jag nog att Sagan om Elenien var något bättre...."

Precis, därför borde man ju läsa den istället för Sagan om Belgarion om man inte vill läsa båda.


/Anakha
"Jag kom, jag såg, jag skrev ett inlägg"
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Översättningar

"angående översättningar, finns det något ställe där man kan få tag på ringen triologin på engelska, så mycket verkar gå förlorat i översättningen."
Fråga på det lokala biblioteket. Om de inte har den, fråga om de kan köpa in den eller du kan få fjärrlåna den (dvs de hämtar den från ett annat bibliotek). Om det inte går, kolla på skolbiblioteket, i synnerhet om du går på gymnasiet (Tolkiens engelska är _minst_ gymnasieengelska, så på gymnasienivå kan man pusha för att det skall finnas populära engelska böcker på den nivån på skolbiblioteket).

Du kan få avslag på grund av diverse orsaker (köpstopp på grund av pengabrist, biblioteket fjärrlånar inte skönlitteratur, bibliotekarien har fjantiga fördomar om fantasy, bibliotekarien vet rent krasst realistiskt att ingen lånar böcker på andra språk än svenska, etc) men det skadar inte att försöka.

Och en brasklapp vad gäller översättningar: För att idén om "saker går förlorade i översättningen" skall fungera måste man ha sådana goda kunskaper i t.ex. engelska att man uppfattar nyanserna.

Finns en massa andra utmärka anledningar att läsa böckerna på originalspråket, men ville bara ha det sagt. Heller ingen pik om dina eventuella engelskakunskaper - bara en generell kommentar.

Nightowl, beställde en engelsk upplaga av Ringtrilogin till jobbet (folkbiblioteket i Arvidsjaur) i veckan.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Tolkien inte bäst ...

Observation:

Jag jobbar på bibliotek.
Mitt bibliotek har lika många exemplar (tre) av varje del av Ringtrilogin.
Del ett, Sagan om Ringen, är oftast helt utlånad - alla tre exemplaren är ute och man måste stå i kö.
Del två, Sagan om de Två Tornen, finns det oftast ett eller kanske två exemplar inne av när någon vill låna den.
Del tre, Sagan om Konungens Återkomst, är sällan utlånad, och den som vill låna den kan därför börja läsa på en gång.

Min tolkning:
Många lånar del ett eftersom Tolkien anses som en "modern klassiker" och något man "måste läsa".
Ganska många finner att så jäkla bra var den inte, men ganska många vill låna del tre med.
Och betydligt färre läser alla tre. Då är vi nere i samma antal som för, säg, en populär deckare eller thriller, som av Håkan Nesser eller Liza Marklund.

Så ALLA tycker inte Tolkien är bra, eller bra skriven. (Samma fenomen finns med många serier med böcker, men inte lika markant när det som Ringtrilogin är en avslutad serie som bygger upp mot ett tydligt mål. Då brukar folk ge sig fan på att läsa alla tre, fyra eller, när det gäller Robert Jordan, alla femtielva. ;-)

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Tolkien inte bäst ...

<I>Många lånar del ett eftersom Tolkien anses som en "modern klassiker" och något man "måste läsa". Ganska många finner att så jäkla bra var den inte, men ganska många vill låna del tre med. Och betydligt färre läser alla tre.</I>

Jag misstänker också att många av dem som lånar ettan inte ens läser ut den - man måste komma en rätt bra bit in i boken innan det börjar <I>hända</I> nånting; innan dess är det tjocka små gubbar som har födelsedagskalas, och skogspromenader och stekt svamp och dans och sång och fan och hans moster...

--
Åke
 
Top