Nekromanti Bästa svenska rollspelet någonsin?

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Leumas;n262158 said:
Jag undrar hur många som röstat på Western 3 som egentligen tänkte på 4:e utgåvan?
Ja, det var jag som röstade på Western 3 och det var det jag menade, ty 4 har jag varken läst eller spelat.

Själv undrar jag var alla Westernfans är.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Skarpskytten;n262165 said:
Ja, det var jag som röstade på Western 3 och det var det jag menade, ty 4 har jag varken läst eller spelat.

Själv undrar jag var alla Westernfans är.
Western kan nog vara det spel jag har haft roligast med men det är i min bok inte Sveriges bästa spel.

Men det här är ju en omöjlig omröstning.
 

Vinterskog

Veteran
Joined
11 Aug 2014
Messages
67
Eon 4.
En fantastiskt stor och detaljerad värld. Regler som är roliga och fungerar till allt från att utkämpa en duell till att plöja en åker. Magisk värld som ändå kännas verklig. Rollpersonerna skapar sig själva och man kommer på sig att spela långa äventyr som skulle vara omöjliga att tänka sig i andra spel.

Enda nackdelen är att böckerna kommer ut med såna långa mellanrum :(

På plats nummer två: Gemini
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Måns;n262168 said:
Western kan nog vara det spel jag har haft roligast med men det är i min bok inte Sveriges bästa spel.

Men det här är ju en omöjlig omröstning.
Ja, den är ju det.

Jag har läst spel som jag tror är bättre (Järn, Mutant År Noll, kanske Kutulu) och det finns andra som jag tror hade kunnat imponera på mig (Eon 4, Svärd och Svartkonst) men jag baserade min röst på spel jag faktiskt har spelat. Western 3 är en 3:a av 5 i min värld, och det gör det bättre än alla andra svenska rollspel jag har spelet.

Om jag bara röstat på ren nostalgi skulle jag ha sagt Drakar och Demoner -84.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Bästa spelAntal
Eon 48
Kult7
Mutant Chronicles4
Mutant 20893
Svavelvinter2
Drakar och Demoner Chronopia2
Svärd & Svartkonst2
Järn2
Noir2
Mutant År noll2
Drakar och Demoner Expert2
Mutant Undergångens arvtagare2
Western 31
Svart av kval vit av lust1
Värmedöd1
Oktoberlandet1
Symbaroum1
Fantasy!1
Trollvinter1
QuestCore1
Medan världen går under1
Wastelands1
Drakar och Demoner 19871


Kanske dags att kora en vinnare snart? Vad gäller vad man röstar på och varför är ju det en öppen fråga och beror så klart på vad användaren lägger i konceptet och vad man förväntar sig att ha för egen input. Visst kunde man haft kriterier men det hade nog inte blivit mer rättvisande för det.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Jag vacklar - EDD har jag spelat mest och haft mycket roligt med, men MUA vinner på Zonernas Zoologi och kampanjsviten.

Alltså, en röst till på Mutant Undergångens Arvtagare
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Jag tycker att Eon 4 är bäst. Strider är köttiga, kan avgöras väldigt snabbt och i princip ingen bör känna sig bekymmersfri när det kommer en uppretad grisodlare med en påk i handen mot en. Detta tycker jag överlag lyser igenom väl i världen som Eon utspelar sig i, även i den snart tryckta modulen Damarien. Dessutom kommer garanterat nya karaktärer som spelas alltid att ha mycket kött på benen direkt efter karaktärsgenereringen och bör kännas unika förutsatt att de inte rullas med viktade tärningar.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Eftersom man bara får rösta på ett spel verkar det som, måste jag ändå säga Mutant Undergångens Arvtagare. Järnringen har inte de bästa regelsystemen men jäklar vad de har förmågan att kunna få saker att låta intressant. I M:UA lyckades de verkligen göra en sugen på typ allt man läste, kampanjen hade sina problem men var ändå mycket rolig att läsa som SL och för spelare att ha roligt med. Zonernas Zoologi är en fantastisk monsterbok likaså men framför allt vill jag även lägga fram Pirit-boken som den främsta äventyrs/kampanj-modul som skrivits på svenska i mitt tycke. Dels för de tre varierande äventyren men även för sina inledande kapitel. Jag tycker att fler äventyrsmoduler överlag borde hanteras som Piritboken, dvs att först ger man spelarna matig info om platsen och sen finns det ett kapitel för SL om hur de egentligen ligger till på platsen som RP sedan kan få upptäcka.

Bubblare: Mutant år noll för sin tighta vision och designade kampanjvärld, Symbaroum för att järnringen än en gång visar sin främsta styrka om att få allt att låta intressant, särskilt i den uttjatade fantasy-genren samt Fantasy! som jag tycker fångar OSG bra även för en som inte var där när det kom och känns härligt avslappnat.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
daflum;n262321 said:
/.../ Zonernas Zoologi är en fantastisk monsterbok /.../
Hade frågan varit "Sveriges bästa monsterbok någonsin" hade ZZ vunnit utan snack.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Khan;n262327 said:
Hade frågan varit "Sveriges bästa monsterbok någonsin" hade ZZ vunnit utan snack.

Well för mig är det väldigt tight mellan ZZ och Jorges Bestarium till DoD6 där. Bägge skrivna som en riktig monsterbok i världen, bägge med många intressanta monster, kanske vinner ZZ för recepten i slutet? :p När någon startar en tråd om bästa monsterbok får jag bestämma mig
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
daflum;n262321 said:
Symbaroum för att järnringen än en gång visar sin främsta styrka om att få allt att låta intressant, särskilt i den uttjatade fantasy-genren
Kan tänka mig att Symbaroum kommer att vara en seriös tävlare om några år när Törnetronen-kampanjen är slut. Tycker att det spelet fortfarande dras med brister i reglerna men samtidigt har Järnringen hanterat sådant som kunde vara knepigt i Undergångens arvtagare bättre, exempelvis att ge spelarna förutsättningar att förstå rollpersonernas plats i intrigen.

Bästa spelAntal
Eon 49
Kult7
Mutant Chronicles4
Mutant Undergångens arvtagare4
Mutant 20893
Drakar och Demoner Chronopia2
Drakar och Demoner Expert2
Järn2
Mutant År noll2
Noir2
Svavelvinter2
Svärd & Svartkonst2
Drakar och Demoner 19871
Fantasy!1
Medan världen går under1
Oktoberlandet1
QuestCore1
Svart av kval vit av lust1
Symbaroum1
Trollvinter1
Wastelands1
Western 31
Värmedöd1
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Jag har dålig koll på senare års utgivning av svenska rollspel så min röst går till ett äldre som jag har koll på:
Drakar och Demoner, 1984 års utgåva - troligen det som gjorde mer än något annat spel för att popularisera rollspel i Sverige.

Den boxen (första med Elric-omslaget) är rollspel för mig. Regelsystemet är kanske inte det snofsigaste men det är fullt fungerande och lättbegripligt.
Senare expansioner (Expert m.fl.) lade till mer regler och mer saker i största allmänhet. På den tiden tyckte jag oftast att mer regler var bättre, men nuförtiden så är jag inte så säker på att allt det där extra egentligen gjorde spelet bättre och inte bara mer komplicerat.

Skall väl erkännas att mitt val är filtrerat genom en rejäl dos nostalgi, men jag tycker faktiskt att det var (är!) ett bra spel.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Bästa spelAntal
Eon 49
Kult7
Mutant Chronicles4
Mutant Undergångens arvtagare4
Mutant 20893
Drakar och Demoner 1984/19872
Drakar och Demoner Chronopia2
Drakar och Demoner Expert2
Järn2
Mutant År noll2
Noir2
Svavelvinter2
Svärd & Svartkonst2
Fantasy!1
Medan världen går under1
Oktoberlandet1
QuestCore1
Svart av kval vit av lust1
Symbaroum1
Trollvinter1
Wastelands1
Western 31
Värmedöd1


Räknar DoD 1984-1987 som samma spel här, känns väl rimligt? Kanske borde det gå ihop med EDD också (men kanske inte Chronopia)? Skulle ju i så fall klättra något till delad tredje plats.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Bifur;n262492 said:
Räknar DoD 1984-1987 som samma spel här, känns väl rimligt? Kanske borde det gå ihop med EDD också (men kanske inte Chronopia)? Skulle ju i så fall klättra något till delad tredje plats.
Ja, det tycker jag. Jag skulle räkna alla versioner av Drakar och demoner före Chronopia som ett spel, för så stor skillnad var det inte på dem.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Gurgeh;n262501 said:
Ja, det tycker jag. Jag skulle räkna alla versioner av Drakar och demoner före Chronopia som ett spel, för så stor skillnad var det inte på dem.
Fast -91 har en helt annan känsla än -87.
 
G

Guest

Guest
luddwig;n262505 said:
Fast -91 har en helt annan känsla än -87.

Liksom -82... men det förstod jag först för några år sen, när jag faktiskt läste regelböckerna pärm till pärm.
På 80-talet var våra regler en blandning av lösryckta, missuppfattade regelcitat, samt hur de stora killarna lärt oss spela Dungeons & Dragons.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
luddwig;n262505 said:
Fast -91 har en helt annan känsla än -87.
Fast den kom väl mest med handboksexpansionerna? Grundboxen är ju likartad EDD på många vis och det var fortfarande Ereb etc. Hur som DoD91 har ingen röst hittills.
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Jag sitter här med fyra flyttkartonger som jag fyllt med spel för att ge plats för annat... eller ja, det kanske blir fler spel då. :emb: (Säg inget till min sambo.) I vilket fall, det är inget lätt val. Dock, jag har bestämt mig för att lägga min röst på Drakar & Demoner Expert. Anledningen är enkel; det oräkneligt antal timmar skitkul spelande som det spelet skänkt mig och hur få av dessa timmar som spenderats på regeldiskussioner.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
*Tycker att det är fusk att räkna det spel som man okritiskt spelade i sin ungdom som det bästa någonsin*

;)
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Om det var D&D Expert du refererade till så har jag spelat det även som vuxen.
 
Top