Nekromanti Bästa svenska rollspelet någonsin?

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Ymir;n261741 said:
Jag är inte förvånad. Multipla trådar både här och på facebook (och Fenix omröstningar, för den delen) har starkt pekat på hur balkaniserat rollspelssverige är. Något som ens vagt liknar ett konsensus om vilket spel som är bäst lär aldrig gå att få fram.

Däremot kan vi få fram hyfsat solida uppskattningar av vilka spel som är -populärast-. Där har vi en hel del omröstningar, frågeformulär, crowdfunding-data och allmänna observationer att luta oss på.
Nej, så är det väl. Sedan är det ju frågan om hur man värderar förhållandena regler-spelvärld-scenarion, där folk sällan tänker lika. Kanske är tillfälliga undersökningar som dessa mer rättvisande:
https://www.rollspel.nu/threads/626... Röster på mer än ett spel är inte räknade.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Jag måste vara anti-nostalgisk, och till stor del ta på mina spelskapar-glasögon, och lägga en röst på Järn.

Motivation: för att det visar hur man kan uppdatera BRP på ett funktionellt sätt, samtidigt som man kan flika in en del storygame-element för att berika upplevelsen utan att man behöver go full hipster.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Min röst: Noir

Jag är notorisk när det kommer till att inte använda ett rollspel som det är skrivet. Men Noir vinner både när jag bedömt utifrån hur jag vill spela det, och utifrån hur det är skrivet (inklusive minuspoängen för dispositionen, men som tur är ger spelpaketet ett bra stöd för att hitta det man behöver vid rollpersonskapandet).

Några punkter om varför mitt val är Noir:
* Reglerna, som de är skrivna, ger fullt stöd att köra Sin City eller Gotham. Så vill man slippa förklara Sandukar är det bara att byta setting.
* Neo-trad-elementen i reglerna är lätta att byta ut om man som mig föredrar ett striktare tradfokus.
* Neo-trad-elementen i reglerna kan fungera som tradregler genom att ge dem "ingame betydelser", t.ex. om man vill att världen skall fungera mer som Dark City.
* Att settingen är relativt löst beskriven, med stämningsfokus, gör att den kan ses som flera komplett olika settings, som bara råkar se snarlika ut på ytan. Detta kan dock bli ett problem för de som är ovana att diskutera förväntningar och preferenser.
* Den dystopiska settingen är ingen halvmesyr.
* Det finns få direkta motsägning i settingen som den är skriven, så vid mitt egna utökande till en mer detaljerad setting har förändringar mer handlat om preferensval än hantering av motstridig information.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Missade Swedish Chef innan. Eon 4 och Kult i ledningen.
Kult5
Eon 45
Mutant Chronicles4
Svavelvinter2
Mutant 20892
Drakar och Demoner Chronopia2
Svärd & Svartkonst2
Järn2
Noir2
Western 31
Mutant Undergångens arvtagare1
Svart av kval vit av lust1
Värmedöd1
Oktoberlandet1
Symbaroum1
Fantasy!1
Mutant År noll1
Drakar och Demoner Expert1
Trollvinter1
QuestCore1

Tycker det är intressant att få verkar lägga stark vikt på spelens scenarion. Av topp tre ovan är det väl ingen som betonat någon av dessa spels moduler? Ett tecken på att de flesta ändå helst skapar eget material? Personligen fungerar jag tvärtom i sådana här sammanhang (d.v.s. kompletta spel där jag köper en helhet) - bra spel utan vettiga äventyr har betydligt större risk att bli kvar i bokhyllan än motsatsen. Givetvis ingen fullständig sanning, det finns många undantag, men ändå.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Coolt med 20 olika rollspel, som åtminstone en person säger är bästa svenska spelet någonsin. Och sedan finns det många fler produkter som "bara" är väldigt bra, som inte finns med på listan (exempelvis ennie-prisade "tales from the loop").

Hobbyn har kommit väldigt långt sedan jag började spela, och det finns sjukt många kreativa och smarta personer som gör väldigt bra och spännande grejer.

Det är hur coolt som helst att många av dessa hänger här på forumet. Spontan applåd till alla, ingen nämnd, ingen glömd.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Skarpskytten;n261787 said:
Jag misstänker att den skulle visa att många har spelat tidiga Drakar ovh tidiga Mutant, men ingen tycker de är bäst.
Jag tänker t.ex. att jag har läst omkring 60+ olika rollspel totalt genom åren (alltifrån större och välkända produktioner till mindre och avskalade indiespel) och kanske spelat ungefär hälften.

Givetvis handlar detta om många parametrar (t.ex. nostalgi, tidpunkt, tycke och smak) men om man enbart spelat stridsfokuserad high fantasy med hög detaljrikedom så svarar man självklart ett sådant spel. Det säger alltså inte att ett sådant spel inte är det bästa, men eftersom det någonstans enligt mig är normen för många rollspelare så får det mig ändå att ifrågasätta.

Att svaren i tråden ändå inte lutar tydligare åt den normen beror väl sannolikt på att rollspel.nu´s användare oftast inte följer normen (själva är spelskapare eller iaf mer belästa än gemene rollspelare).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Medan världen går under, av en av Sveriges bästa speldesigner. Har ännu inte haft ett enda dåligt spelmöte med det spelet och det med helt nya spelare varje gång och där vi ibland har testat vad spelet går för.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Motivering till Svavelvinter:
Om man ser till genomsnittligt bästa spelet utifrån regler, kampanjvärld och bästa äventyrsmodul så tycker jag att Mutant UA är ett rätt trist regelverk, men världen och UA är något av det bästa jag läst.

Konfluxsviten är i samma liga, men EDD är ungefär lika trist som Mutant UA. Konfluxsviten tillhör gamla Ereb Altor vilket är en rätt medioker upplevelse om man bortser nostalgivärdet.

Kutulu som var mitt tredje förslag tycker jag är ett lysande regelverk med mycket stöd för berättelsen, men spelvärlden är för omfattande för att jag skall kunna betygsätta den. Dessutom har Kutulu tyvärr (iaf hittills) inga färdiga äventyr.

Upsalasviten är ju en fantastisk "purist"-kampanj inom samma kosmiska skräck som Cthulhu, men saknar regelverk (och det tar därför emot att lägga rösten för bästa svenska rollspel på ett spel som helt saknas regler).

Svavelvinter RPG är som regelverk (precis som Kutulu ovan) är en fullträff, men här har man även Erik Granströms värld vilken fullständigt knockar det mesta. Kampanjen Konfluxsviten som spelet bygger på är ju som jag noterade ovan inte skrivet till spelet (och regelverket är inte riktigt anpassat för eller riktat till originalmodulens grottkräl) men det finns ändå några bra äventyr till spelet (framförallt Döds Ände och Tricilve) vilket i mina ögon gör spelet sammanlagt till det bästa svenska.

Skulle vara intressant att höra motsvarande motivering för de som svarat Eon, Kult och framförallt Mutant Chronicles. Kults spelvärld tycker jag iofs är väldigt genomtänkt och välgjord, men övriga har jag egentligen ingen kännedom om (mer än att jag ratade Mutant RYMD en gång i tiden).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Henke;n261815 said:
Skulle vara intressant att höra motsvarande motivering för de som svarat Eon, Kult och framförallt Mutant Chronicles.
Vad menar du med motsvarande motivering? Vad är det du saknar i de redan lagda motiveringarna för MC?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Henke;n261815 said:
Motivering till Svavelvinter:
Håller helt med. Svavelvinter är min tvåa, det som saknas för att bli nr. 1 hade varit en anpassning av Konflux-sviten till det moderna spelet.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Missade en röst på År noll innan:

Kult5
Eon 45
Mutant Chronicles4
Svavelvinter2
Mutant 20892
Drakar och Demoner Chronopia2
Svärd & Svartkonst2
Järn2
Noir2
Mutant År noll2
Western 31
Mutant Undergångens arvtagare1
Svart av kval vit av lust1
Värmedöd1
Oktoberlandet1
Symbaroum1
Fantasy!1
Drakar och Demoner Expert1
Trollvinter1
QuestCore1
Medan världen går under1
 

Järven

Veteran
Joined
5 Feb 2016
Messages
61
Lägger ockå min röst på EON. Detta trots att vi uteslutande spelar symbaroum och Mutant UA numera. Men jag måste säga att dessa spelen aldrig riktigt har gett mig samma upplevelse som EON. Det kan nog delvis förklaras med att jag var yngre när vi körde EON men även av att jag skarpt gillar de tunga reglerna och bakgrundsmodulerna som skapar ett trovärdigt och dödligt spel. Det enda området som jag egentligen tycker järnringen är bättre på är äventyrsskrivandet. Dessvärre är jag nedröstad i min spelgrupp varför jag troget ägnar all min nuvarande SL tid på att köra Symbaroums Törnetronen. :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Rymdhamster;n261827 said:
Vad menar du med motsvarande motivering? Vad är det du saknar i de redan lagda motiveringarna för MC?
Menar vilket material (kampanjer, äventyr, världsbeskrivning) som gör spelet så bra att det (inkl. sin regelmekanik) är det bästa du spelat samt gärna (som bonus) vad det är med världen och reglerna du gillar bättre än i andra spel?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Bifur;n261830 said:
Håller helt med. Svavelvinter är min tvåa, det som saknas för att bli nr. 1 hade varit en anpassning av Konflux-sviten till det moderna spelet.
Tror det kan vara intressant med en separat tråd för bästa svenska kampanj.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Förövrigt helt (positivt) förvånad över Eons uppmärksammande här. Har förstått att reglerna inte alls är min kopp te, men är spelvärlden och äventyren verkligen så fantastiska? Någonstans har jag avstått utifrån namnsättning som Diamantäpplet och Sylfens vrede. För mig klingar det fantasilöst (ber om ursäkt om detta uppfattas som påhopp, det är en högst personlig åsikt baserad på intryck och inte på fakta om innehåll).
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Henke;n261815 said:
Kutulu som var mitt tredje förslag tycker jag är ett lysande regelverk med mycket stöd för berättelsen, men spelvärlden är för omfattande för att jag skall kunna betygsätta den. Dessutom har Kutulu tyvärr (iaf hittills) inga färdiga äventyr.
Jag vill ju absolut inte påstå att det är skrivet för Kutulu från början, men det funkar bra att spela Afrikas mörka hjärta med Kutulu.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Henke;n261843 said:
Förövrigt helt (positivt) förvånad över Eons uppmärksammande här. Har förstått att reglerna inte alls är min kopp te, men är spelvärlden och äventyren verkligen så fantastiska? Någonstans har jag avstått utifrån namnsättning som Diamantäpplet och Sylfens vrede. För mig klingar det fantasilöst (ber om ursäkt om detta uppfattas som påhopp, det är en högst personlig åsikt baserad på intryck och inte på fakta om innehåll).
Finns riktigt bra äventyr till Eon. Dessutom riktigt mycket mastiga och schyssta moduler. Och det kommer hela tiden mer. Spelvärlden är riktigt bra, kanske det bästa med spelet. Dessutom spänner spelet mellan grisodlarspelande och epik på ett väldigt spänstigt sätt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Henke;n261843 said:
Förövrigt helt (positivt) förvånad över Eons uppmärksammande här. Har förstått att reglerna inte alls är min kopp te, men är spelvärlden och äventyren verkligen så fantastiska? Någonstans har jag avstått utifrån namnsättning som Diamantäpplet och Sylfens vrede. För mig klingar det fantasilöst (ber om ursäkt om detta uppfattas som påhopp, det är en högst personlig åsikt baserad på intryck och inte på fakta om innehåll).
Eon IV är riktigt bra. Jag hade gärna kört en längre kampanj med det och helst med världsböcker som ännu inte finns. Det är stor skillnad på Eon III och Eon IV.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
Henke;n261815 said:
Kutulu som var mitt tredje förslag tycker jag är ett lysande regelverk med mycket stöd för berättelsen, men spelvärlden är för omfattande för att jag skall kunna betygsätta den. Dessutom har Kutulu tyvärr (iaf hittills) inga färdiga äventyr.
Med risk för att gå OT så har jag två svar på detta:

1) Tekniskt sett är alla äventyr till CoC/ToC och andra lovecraftska spel "kutulu-äventyr" eftersom Kutulu är tänkt i första hand som en drop-in replacement för de regelsystemen...

2) Den som lever får se... Kanske redan i påsk. =)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Henke;n261840 said:
Menar vilket material (kampanjer, äventyr, världsbeskrivning) som gör spelet så bra att det (inkl. sin regelmekanik) är det bästa du spelat samt gärna (som bonus) vad det är med världen och reglerna du gillar bättre än i andra spel?
Jag har aldrig spelat MC.

Bortsett från det ser jag inte riktigt vad du är ute efter.Är det inte just detta vi redan beskrivit i våra motiveringar? Förutom Vimes, då.
 
Top