Nekromanti Bästa svenska rollspelet någonsin?

Sir Alex

Veteran
Joined
7 Feb 2015
Messages
39
Drakar och Demoner Expert. Har allt jag behöver och oerhört lättmoddat. Tycker dessutom att tonen i språket är väldigt trevlig. Anders Blixt är ett geni.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Kult.

Inte för reglerna eller vapenlistorna.

För att settingen är så in i helvete fräsig.
Riktigt jädra apfräsig.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Henke;n261843 said:
Förövrigt helt (positivt) förvånad över Eons uppmärksammande här. Har förstått att reglerna inte alls är min kopp te, men är spelvärlden och äventyren verkligen så fantastiska? Någonstans har jag avstått utifrån namnsättning som Diamantäpplet och Sylfens vrede. För mig klingar det fantasilöst (ber om ursäkt om detta uppfattas som påhopp, det är en högst personlig åsikt baserad på intryck och inte på fakta om innehåll).
Äventyren; nej. 'Sylfens vrede'-sviten är riktigt bra, men Eon handlar inte om färdigskrivna äventyr. Eon är stenhårt fokuserat på personliga kampanjer.
Spelvärlden: Ja
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Kanske helt enkelt får se om jag kan anmäla mig till ett Eon-pass på Gothcon (om något dyker upp).
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
180
Location
Södertälje
Undergångens arvtagare hade den bästa kampanjen (strax före svavelvinter).
Men det bästa rollspelet var och är Lancelot Games Wastelands!
En enda bok ger dig allt du någonsin kommer behöva för att leva och dö i det postapokalyptiska Europa.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Listan:

Kult
6
Eon 46
Mutant Chronicles4
Svavelvinter2
Mutant 20892
Drakar och Demoner Chronopia2
Svärd & Svartkonst2
Järn2
Noir2
Mutant År noll2
Drakar och Demoner Expert2
Western 31
Mutant Undergångens arvtagare1
Svart av kval vit av lust1
Värmedöd1
Oktoberlandet1
Symbaroum1
Fantasy!1
Trollvinter1
QuestCore1
Medan världen går under1
Wastelands1


Personlig reflektion om topp 3:
- Kult fångade aldrig mig när det kom, jag har någon slags hatkärlek till det spelet. Det verkar attraktivt eftersom så många andra är positiva (och Red Moon gör en bra podd) men alla mina erfarenheter av spelet har känts som att de gått ut på att scenariot/SL mest försökt frammana en känsla av äckel. Exempelvis tyckte jag att den allmänt hyllade "Förnedringen" på Sydcon var en vidrig upplevelse. Kanske var det meningen (och kanske var jag för ung för scenariot) men det fick mig att aldrig vilja spela Kult igen.
- Eon och Mutant Chronicles gick verkligen helt under radarn för mig på 90-talet, det var under den perioden då jag slutade spela och framför alt köpa nya spel. Speciellt Eon IV känns som det vore värt att titta på.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Paal;n261630 said:
Delvis baserat på hög nostalgifaktor säger jag Mutant 2089 eftersom det var så rätt i tiden. Delvis för mig eftersom jag var tolv när det kom ut och delvis för att det fångade in all underbar 80-tals sci-fi, postapokalyps och cyberpunk. Judge Dredd, Neuromancer, Robocop, Blade Runner, Akira, Aliens, Mad Max, Ghost in the Shell, Flykten från New York, Terminator. För mig fångar Mutant 2089 allt detta och stöper om det till en sammanhållen värld som blir alldeles, alldeles underbar. Det och vapenfetischismen.
Mutant 2089 av exakt alla skäl som Paal anger!

Chronopia ligger bara en hårsmån efter och faller lite på att det inte togs i mål samt att det fanns lite för mycket "trams" som jag hade lite svårt att förlika mig med. Men världsbeskrivningen i Chronopia saknar motstycke i de svenska rollspel (och engelska) som jag har läst.

Cog.
 

dagbok

Veteran
Joined
25 Jan 2016
Messages
36
Bästa rollspel: För mig blir det (trots allt) Eon IV. Detta för att det finns så otroligt mycket material - moduler och äventyr som blivit släppta genom åren. Allt material tillsammans med år av spelande har skapat en konsekvent fantasy-värld med obegränsade möjligheter. Jag skulle inte rekommendera Eon till nybörjare. Det känns som att Eons storhet ligger i djupet men det förutsätter också att man har en massa moduler som man läst in sig på eller gillar att bläddra i. Tyvärr släpps nytt material ganska inkonsekvent och deadlines knuffas på år efter år. Husregler, egenskapande och tålamod är ett måste för Eon-fantasten. Bonus för äventyret Ödesväven som jag håller på att förbereda för gruppen - det verkar superskoj.

Bästa "enkla" rollspel: Jag kan inte skriva det här inlägget utan att nämna Ur Varselklotet. Det skiljer sig otroligt mycket från Eon. Att på några timmar lära sig regelverket, läsa på en färdigskriven kampanj och skapa intressanta rollkaraktärer måste få premieras. Jag har länge haft förhoppningen om att initiera vänner till rollspel men där blir Eon för tungt. Med Ur Varselklotet räcker det med att spelarna sett Stranger Things och får titta lite på Simon Stålenhags bilder så är alla i stämning, redo för mysterier!
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Det är väldigt glädjande och inspirerande att läsa alla positiva omdömen om Eon! Det är ju inte en ekonomiskt lukrativ bransch men det är värt mycket att veta att det man gör uppskattas.

Jag vill gärna lyfta fram kampanjen Den femte konfluxen till gammel-DoD! Enormt bra spelupplevelse. Och lång!
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
avatarex;n261964 said:
Det är väldigt glädjande och inspirerande att läsa alla positiva omdömen om Eon! Det är ju inte en ekonomiskt lukrativ bransch men det är värt mycket att veta att det man gör uppskattas.
Det är bara att gratulera :)

Få svenska levande spel verkar ha så lojala fans som Eon, och nya utgåvan låter ju som att den är kattens pyjamas!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Listan, Eon upp i topp!

Eon 47
Kult6
Mutant Chronicles4
Mutant 20893
Svavelvinter2
Drakar och Demoner Chronopia2
Svärd & Svartkonst2
Järn2
Noir2
Mutant År noll2
Drakar och Demoner Expert2
Western 31
Mutant Undergångens arvtagare1
Svart av kval vit av lust1
Värmedöd1
Oktoberlandet1
Symbaroum1
Fantasy!1
Trollvinter1
QuestCore1
Medan världen går under1
Wastelands1
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Fan va illojal jag känner mig som röstade på kult
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Drakar & Demoner 1987, så klart.

Drakar & Demoner är urfröet för hela den svenska rollspelsfloran och sett till kvalitet och lagom innehåll med bra moduler och äventyr är 1987 års utgåva en given, stabil klassiker för de flesta DoD-spelare som prövat sina svenska rollspel. Lagom är bäst, gammal kärlek rostar aldrig, gammal är äldst osv.

Bubblare: Svärd & Svartkonst, Alla övriga Drakar & Demoner i ordningen 85, 84, EDD, Chronopia, DoD6R och E, 91, DoD6 och Trudvang, Fantasy! ... Okej, jag skulle kunna bubbla i tusen år men det har jag inte tid med.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
I likhet med Krank är jag rätt säker på att MC snart kommer halka ut från top 3, men jag är sjukt glad över att det spelet legat så här pass högt så här pass länge. Samma sak med Mutant 2089, då jag tycker dessa två spel ofta varit ganska utskällda och hånade. Men det kanske är för att de även just varit ganska uppskattade =)

Att Eon leder förvånar mig inte det minsta. Nån dag skall jag faktiskt ge det spelet en chans och läsa in mig på det. Det dök ju upp nån karaktärsgenerator här på forumet för en tid sedan som var riktigt kul att sitta och pilla med =)

Ett par spel förvånar mig med att de ligger så pass lågt, men gissar på att det är för att alla måste begränsa sig till just ett spel. Hade man istället fått säga sin "top 3-lista" med spel så tror jag flera av de som nu har en eller två röster hade kunnat ligga i topp.

Sammtidigt tycker jag det är just detta som gör denna lilla enkät lite intressantare, att folk msåte välja just ett spel, för det är fasen inte lätt att bara välja ett =D
 

1897

Veteran
Joined
3 Mar 2010
Messages
38
Location
Stockholm
Bäst regelmässigt vet jag inte, men det jag haft roligast när jag spelat är utan tvekan Mutant UA.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Bakgrundshistoria: Oktoberlandet Första utgåvan, jag förstod aldrig reglerna (eller ens hittade dem) men bara läsa den boken är bättre än att läsa de flesta skönlitterära böcker.
Mest sug att spela: Järn, järn är magiskt, det är inte bara sloganen det är också vad hela upplevelsen är.

/Luna Lovegood
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Rymdhamster said:
Att Eon leder förvånar mig inte det minsta. Nån dag skall jag faktiskt ge det spelet en chans och läsa in mig på det. Det dök ju upp nån karaktärsgenerator här på forumet för en tid sedan som var riktigt kul att sitta och pilla med =)
Kul att du gillar den! Den finns här: https://helmgast.se/eongen/beta/
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Luna Lovegood;n262089 said:
Bakgrundshistoria: Oktoberlandet Första utgåvan, jag förstod aldrig reglerna (eller ens hittade dem) men bara läsa den boken är bättre än att läsa de flesta skönlitterära böcker.
Mest sug att spela: Järn, järn är magiskt, det är inte bara sloganen det är också vad hela upplevelsen är.
Osäker på om det är en röst på något av spelen?

Annars kul att se att "mitt" MUA klättrar (även om jag kankse tolkar 1897s inlägg snällt?)

Bästa spelAntal
Eon 47
Kult7
Mutant Chronicles4
Mutant 20893
Svavelvinter2
Drakar och Demoner Chronopia2
Svärd & Svartkonst2
Järn2
Noir2
Mutant År noll2
Drakar och Demoner Expert2
Mutant Undergångens arvtagare2
Western 31
Svart av kval vit av lust1
Värmedöd1
Oktoberlandet1
Symbaroum1
Fantasy!1
Trollvinter1
QuestCore1
Medan världen går under1
Wastelands1
Drakar och Demoner 19871
 
Top