Mogger
Hipsteranka
Ps. Jag har lyssnat en hel del på Blur de senaste dagarna. Sjukt bra!!!
Tre solar;n264449 said:(för protokollet vill jag också invända mot idén att "kulturellt kapital" existerar som ett a-historiskt ting som har bäring utanför en specifik social kontext, eftersom jag inte ser vare sig teoretiskt eller empiriskt stöd för detta. Utgångspunkten för Bourdieus kapitalbegrepp är att kapital representerar sådant som värdesätts inom ett socialt fält och att de kan omvandlas i varandra: ergo, för att "vi har mer kulturellt kapital än forntidens människor" ska vara sant måste man tänka sig att forntidens författare skulle nått större framgång genom att skriva en mer modern berättelse än den hon bevisligen skrev och nådde framgång med).
Hear, hear!Big Marco;n264482 said:Man kan både gilla The Famous Grouse och Lagavulin, liksom.
Ymir;n264285 said:OBS NEDANSTÅENDE TEXT HANDLAR OM GENERELLA TENDENSER, INTE NÅGOT OM KVALITÉN HOS ENSKILDA VERK (Monopol, Drakar och demoner och Kult undantaget). Jag lägger emfas på det för att folk alltid, alltid envisas med att missförstå.
Den mesta utveckling som sker är till det bättre, inkluderat kultur. Människans kollektiva kulturella kapital har ökat över tid, och den empiriska erfarenheten av hur kultur skapats och producerats tidigare har över tid låtit oss skapa bättre och bättre kulturproduktioner - rent generellt. Jag hävdar alltså med bestämdhet att film idag generellt är bättre än film på femtiotalet. Om det är någon som tvivlar på hur begränsat kulturellt kapital folk hade förr i världen, läs den här fascinerande avhandlingen om isländska riddarromaner från medeltiden. De är alla nästan precis likadana med nästan identisk dramatisk struktur. (Men de är helt bisarra och extremt medeltida på ett mustigt sätt, och därför är avhandlingen ändå fascinerande).
Det finns ett överväldigande konsensus bland folk som faktiskt förstår sig på brädspel att monopol är ett dåligt spel. Monopol säljer inte för att det är bra, Monopol säljer för att folk inte spelar tillräckligt mycket brädspel för att förstå vad som gör ett brädspel genuint kul. Monopol säljer på sitt varumärke och på nostalgi, inte på några faktiska meriter - precis som Drakar och demoner.
Vill jag ha ett tips på en bra film frågar jag absolut inte en kompis som sällan tittar på film, utan jag frågar en kompis som tittar jättemycket på film - ju mer, desto bättre. För ju mer någon kollar på film (återigen, generellt, det kan inte betonas nog), desto mer kapital ackumulerar de som låter dem förstå sig på film och desto större blir därmed min tillit till deras förmåga att ge mig ett bra filmtips.
Det är precis likadant med rollspel. Rollspelen som görs idag är med extremt stor sannolikhet bättre än Drakar och demoner. Självklart kan det ha funnits spel som var exceptionellt briljanta även tidigt i rollspelens historia, det finns en del fog för att betrakta Kult som ett sådant, det erkänner jag, men Drakar och demoner var inte ett sådant. Det finns ingenting överhuvudtaget i det spelet som skulle göra mig sugen på att spela det idag. Ni som håller Drakar och demoner för det bästa svenska rollspelet någonsin, seriöst, vilka kvalitéer är det ni menar att det spelet har som inget efter det kunnat överträffa? ("Jag hade så roligt med det" är inte ett svar på den frågan).
Jag vore intresserad av en omröstning om bästa svenska rollspel av folk som faktiskt spelar mycket rollspel och många olika rollspel. Folk som bara spelat drakar och demoner, eller som inte spelat rollspel på tio år, deras åsikt är jag inte intresserad av, hur elitistisk ni än tycker att det gör mig.
Big Marco;n264482 said:Man kan både gilla The Famous Grouse och Lagavulin, liksom.
Tant Ragnar;n264469 said:Sida 1: vilket rollspel gillar ni bäst?
Sida 21: Bourdieus kapitalbegrepp.
WRNU, I like the cut of your jib!
Caligo;n264495 said:Det är lite som att säga att den västerländska kulturyttringar skulle vara bättre än den österländska (fastän jag själv inte tycker om Bollywood).
Måns;n264499 said:Jag håller visserligen med om det (även om jag tycker båda är skit...) men samtidigt så kan vi inte säga att alla kulturyttringar, ens inom samma konstform, är "lika bra allihopa!". Men, endast om vi har någon vettig måttstock kan vi på ett meningsfullt sätt jämföra deras kvaliteer. Och det är väl det som är "problemet" i det här fallet. "Bäst" blir vad vi själva vill.
Edit: Jag menar inte att det var din poäng Marco, utan tog det bara som avstamp. Din poäng är f.ö samma som min(eller kanske vice versa)
Eric Lang har väl fel då.Big Marco;n264482 said:Ville bara tillägga att Monopol är ett bra spel.
1) Det finns ett tydligt mål.
2) Folk fattar reglerna blixtsnabbt
3) Spelet är över på rimlig tid (om man spelar enligt reglerna)
Det Monopol kanske saknar är ett mekaniskt djup men det gör inte spelet dåligt. /.../ Men efter att ha diskuterat med flertalet designers (som tex Eric Lang) har jag bytt åsikt. Man kan både gilla The Famous Grouse och Lagavulin, liksom.
En person som inte ser helhetsbilden har inte rätt.Ram;n265543 said:Säger inte din sista rad att Eric Lang har rätt...?![]()
Japp!Ram;n265543 said:En av Monopols styrkor är väl just tillgängligheten...
Eller att personen måste ha en viss förståelse för komplexitet, så det stämmer det du skriver: det beror på tycke och smak. Snake and Ladders är jättekul för barn och har hög omspelbarhet för dem. Slå en tärning och se var du hamnar. Du har ingen kontroll, men det är spännande. Trygg-Torkel har för övrigt precis samma mekanism men har hög omspelbarhet för vuxna.Ram;n265543 said:Vad är omspelbarhet egentligen...? Det handlar väl bara om att två omgångar av spelet skall vara tillräckligt olika för att det skall vara intressant för en spelare att spela ett större antal omgångar och vad som är tillräckligt olika kommer att bero på tycke och smak. Så vi kan konstatera att spelet måste ha en viss komplexitet för att uppnå det.
Big Marco;n264482 said:Ville bara tillägga att Monopol är ett bra spel.
1) Det finns ett tydligt mål.
2) Folk fattar reglerna blixtsnabbt
3) Spelet är över på rimlig tid (om man spelar enligt reglerna)
Det Monopol kanske saknar är ett mekaniskt djup men det gör inte spelet dåligt. Ett problem med många nyare (sällskaps-)spel är att de kräver lång setup, kräver genomgång av omfattande regler och ofta är målet otydligt (iaf otydligare än Monopol). Så spelets "bra-het" handlar bara om vilken lins du betraktar det genom. Förr, när jag var mer elitistisk, pissade jag hårt på Monopol. Men efter att ha diskuterat med flertalet designers (som tex Eric Lang) har jag bytt åsikt. Man kan både gilla The Famous Grouse och Lagavulin, liksom.
Tycker redan du indikerat med 3an (om man spelar enligt reglerna) att 2an inte stämmer, folk tror att de fattar reglerna blixtsnabbt men om de faktiskt fattat dom, varför har då så fruktansvärt många spelare spelat med fel regler?
Det är inte över på rimlig tid, det lider dessutom av (inom party-spelsgenren) spelarelimination och av ett fruktansvärt utdraget slutspel där alla intressanta beslut redan är klara och det dessutom oftast står klart vem som nästan alltid kommer vinna.
Och det har det gjorts.Big Marco;n265577 said:/.../ Dock skulle alla dessa förta den glädje som jag ser hos spelare som vinner i Monopol, och som kan vara sjukt skadeglad i att alla andra är bankrutta och en själv står som den ende vinnaren. Det finns säker personlighetsanalyser att göra.)